Toon posts:

[vector] aanpak probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil in een vectorprogramma (corel / illustrator / flash) een dergelijke afbeelding maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.rikkertkoppes.com/troep/ringen.gif

nu stuit ik bij het maken van dergelijke afbeeldingen (cirkelsymmetrisch, vrij ingewikkeld, veel herhalingen, grote precisie) steeds weer op het probleem van "hoe pak ik zoiets aan". Ik kom steeds weer uit op het ontbreken van essentiele tools.

ik zal wat voorbeelden van problemen aangeven:
- hetzelfde figuur met een bepaalde offset verkleinen binnen zichzelf. Een oplossing is hiervoor wel. Corel heeft hiervoor een tooltje, een andere oplossing is een dikke outline geven, converten naar outlines alleen en dan heb je dus een binnen en buiten offset.
- cirkelsymmetrisch werken is moeilijk op een vierkant raster, met de smartguides van illustrator kom je nog wel een eind.
- ronde hoekjes aan een object maken is ook geen sinecure, illustrator heeft wel een rounded corners effect, maar dat werkt alleen lekker bij objecten met veel nodes, corel kan standaard rounded corners maken, maar alleen bij vierkanten, zodra die omgezet zijn naar curves gaat dat niet meer.

Ideaal zou zijn een tool te hebben die een rechthoekig coordinatenstelsel omzet naar een poolcoordinatenstelsel (zoals in photoshop zit) dan kan je zoiets heel simpel rechthoekig maken en vervolgens omzetten.

vraag is dus: hoe pak je zoiets aan (over laten trekken is geen optie, het moet meetkundig exact zijn)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48
nou is het weer heel flauw maar ik geloof dat Cad hier toch wel erg geschikt voor is

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

ik gebruik een combinatie van illustrator en rhinoceros3d. als autocad niet gelijk beschikbaar is - je kunt met de trial van rhino3d een aantal keren (20?) opslaan en alle normale "cad" commando's werken daar. je kunt gewoon in 2d blijven werken als je wilt, en alles van "snaps" en "arrays" werkt perfect daar. mocht je autocad toch tot je beschikking hebben - da's nog beter. zelfs de oude v14 die ik heb werkt nog perfect voor dit soort spul, en dan is 't hup importeren in illustrator en klaar.

illustrator heeft iets dergelijks niet, tot mijn grote verdriet. ik neem aan dat corel 't ook overslaat omdat 't iets voor een andere markt is. :|

even verder : in cad zijn de termen "fillet" voor de ronde hoekjes, en "offset" voor de wanddikte. in illustrator kun je foetelen door de lijn een stroke width van een paar punten te geven en dan vervolgens een "convert to outlines" te doen zodat de stroke wordt gezien als een enkel gevulde polygoon ipv een lijn met een dikte.

[ Voor 47% gewijzigd door Yoozer op 06-01-2003 20:07 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:21
Hm. Omzetten naar wat?

Het "hetzelfde figuur met een bepaalde offset verkleinen binnen zichzelf" snap ik niet zo, en dat als daar een oplossing voor is, waarom gebruik je die dan niet?

En je kunt hele exacte ronde hoeken tekenen zonder de rounded square tool te gebruiken.

Kortom, misschien wil je nog iets duidelijker toelichten. ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
"hetzelfde figuur met een bepaalde offset verkleinen binnen zichzelf" is ook niet een heel groot probleem, alleen omslachtig met de methode die ik beschreven heb (die yoozer overigens ook aanhaalt.

cad heb ik niet tot beschikking. ronde hoekjes zijn best te doen door een cirkelsegment in te lijmen, alleen dat is ook erg omslachtig, zeker als je er veel moet doen. Met een figuur als hierboven wordt dat echt een berg werk. Ik vraag me af hoe mensen hier een dergelijk figuur zouden maken, met welke programma's en met welke tools. Ik hoef geen cursus corel of illustrator, maar een manier van aanpakken

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

met je beste precisie een 6e deel tekenen en die 6x copy/rotate-en.
Verenigen van de lijndelen is ook nog wel veel werk maar waarschijnlijk minder dan het hele ding in 1 keer tekenen.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Ik denk dat Hangloozz de beste oplossing heeft. Conclusie blijft: Het is gewoon heel veel werk! Daar kunnen tools maar een klein deel van verlichten...

Ik zou ook een plaatje kunnen posten van de Nachtwacht en vragen: Ik wil zoiets maken maar met olieverf is het zoveel werk! ;)

offtopic:
Wat is het eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand een vector rectangular -> polar tootltje ofzo? dat zou heel wat werk besparen alvast. En dat in de grote vectorprogramma's tools als corners rounden ontbreken vind ik ook wel erg slecht eigenlijk. Ook om bijvoorbeeld zo'n rondje midden in zo'n segment te positioneren is wat krom denkwerk vereist (in corel: snap to object, lijntje tekenen midden in het segment, ronde op de helft uitlijnen en lijntje weggooien). Ik kom heel vaak tegen dat ik voor relatief eenvoudige handelingen een vrij kromme werkwijze moet bedenken. Neem nou eens die friemeltjes tussen de segmenten, geen idee hoe ik dat handig zou moeten aanpakken eigenlijk (ondertussen ben ik al redelijk gevorderd met veel ploeterwerk, alleen ronde hoekjes vormt nog steeds een probleem, laat ik maar zitten denk ik)

wat het is? geen idee, ik vind zulke dingen wel mooi, je vind ze nogal eens in astrologie zut, gebruik ze voor mijn laatste serie afbeeldingen (zie 2d topic). Misschien leuk voor de 3d'ers: gooi ze eens in 3dmax, beetje extruden en je hebt een instant saucer

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

hmmm. ik zat eerste te denken aan een lijnstijl en die toepassen op een cirkel maar dan zit je met een vertekening waardoor de lijnen vanuit het centrum niet meer parallel aan elkaar lopen.

Aangezien de rounded corners functie van illustrator idd brak is zou ik het dan zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chasin/MpegErnie/FORUM/ringen_copy.jpg
Als je de lengte van de blauwe lijn bepaalt kun je een rounded rectangle maken met de lengte (min de marge die je wilt houden) en daar de arc effect op los laten. Ik zag echter dat deze met procenten werkt en niet met graden :S dat is nog steeds niet echt precies dus. (33% x 180 graden is 59,4 graden ipv 60 graden) Toch zou ik het bij gebrek aan beter maar zo doen.

Overigens heeft illustrator 10 een polar-grid tool (weet zo niet of die er eerder al in zit). dat kan handig zijn om op te tekenen, maar eigenlijk zal het met guides en smart guides misschien wel net zo handig gaan.

Maar ik denk niet dat je het precieser kunt krijgen. Illustrator is natuurlijk een illustratie tool, en die hebben niet een meetkundige precisie nodig. Flash lijkt me ook geen optie om in te tekenen. corel heb ik geen ervaring mee.

Sorry voor de late reactie trouwens. Ik moest zelf ook ff flink klooien om te kijken hoe dit het beste kan.

Cool plaatje trouwens, die bewaar ik ook ff. Wat is het?

edit: Cirkels inlijmen om ronde hoeken te krijgen zou ik eigenlijk niet doen. Illustrator bied niet de positiemogelijkheden om dit cirkeltje precies tegen een gebogen lijn aan te krijgen. Ik heb dit zelf in een vergelijkbare tekening (een logo bestaande uit een tandwiel) ook eens zo gedaan en dat is niet een echte precisie oplossing. Het was toen echter de enige oplossing (zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chasin/MpegErnie/ImaginationIndustries/boterkuipje.gif

[ Voor 16% gewijzigd door mpegernie op 06-01-2003 22:02 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
geen idee wat het is dus voor de geinteresseerden: http://images.google.com/...%26newwindow%3D1%26sa%3DN

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 22:27 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

http://images.google.com/...%26newwindow%3D1%26sa%3DN Bedoel je :?

Afbeeldingslocatie: http://asc.harvard.edu/mta/COORDINATION/DI_THERMVIS2.gif

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 06-01-2003 22:17 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk al te laat, maar ik wil nog ff wijzen op het polar grid tooltje in illustrator 10 (eerdere versies ws ook wel). Hij is te vinden als onder in het vakje waar de line segment tool ook zit. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt :)

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 22:45:
Waarschijnlijk al te laat, maar ik wil nog ff wijzen op het polar grid tooltje in illustrator 10 (eerdere versies ws ook wel). Hij is te vinden als onder in het vakje waar de line segment tool ook zit. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt :)
had ik ook al vermeld ;)

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Pagina: 1