Toon posts:

Intel of AMD voor Dual terminalServer

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een server met ide raid.
Het is de bedoeling dat het uiteindelijk een terminalserver wordt.

Nu hoor ik hier en daar dat ik geen amd processoren moet nemen voor een bedrijfsserver. Het leek me juist leuk om een dualboard (Gigabyte GA-7DPXW) te nemen met 2 athlon xp processoren. of moet ik toch een moederbord(???) met twee xeon processoren nemen. Zo ja wie weet een leuk moederbord

Dit heeft vast al iemand eerder overwogen. Wie kan me zeggen als AMD goed en stabiel is voor een terminal server???

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je het een beetje snugger aanpakt (goede componenten gebruiken) zal de dual Athlon server niet minder stabiel zijn dan de dual Xeon server. Dual Athlon is goedkoper maar dual Xeon kan je een hogere performance opleveren als je de modellen boven 2,4GHz neemt.

Ter illustratie wat stats van de drie dual Athlon servers van Tweakers.net:

code:
1
2
3
4
Server      Uptime      Load            CPU     Apache/MySQL        Config
Achelois    93 days, 21:38  0.84, 4.82, 11.80   19,4%       48,8 r/s        2x Athlon MP 1600+, 1GB
Artemis     122 days, 4:14  0.85, 0.83, 0.86    34,2%       342,1 q/s       2x Athlon MP 1600+, 2GB
Apollo      56 days, 4:09   0.93, 0.87, 0.91    25,9%       245,8 q/s       2x Athlon MP 1900+, 3.5GB

Wat is je budget?

[ Voor 44% gewijzigd door Femme op 06-01-2003 19:38 ]

• T. van Beek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

T. van Beek

flickritus

Femme schreef op 06 January 2003 @ 19:34:
code:
1
2
3
Server      Uptime      Load            CPU     Apache/MySQL        Config
Artemis     122 days, 4:14  0.85, 0.83, 0.86    34,2%       342,1 q/s       2x Athlon MP 1600+, 2GB
Apollo      56 days, 4:09   0.93, 0.87, 0.91    25,9%       245,8 q/s       2x Athlon MP 1900+, 3.5GB
Lichtelijk offtopic, maar het is wel vreemd dat Artemis met een minder snelle opstelling toch beter draait dan Apollo die toch een betere opstelling heeft? Hoe is dit mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door T. van Beek op 06-01-2003 19:45 ]

http://flickr.com/photos/itommy/

Verwijderd

Topicstarter
Iets van 2300 euro moet kunnen. Als ik via tweakers kijk moet het lukken voor 1800 euro incl. Moet ik alle onderdelen zowat los bestellen, heb ik ook weinig zin in.

Als ik trouwens op www.tigerdirect.com kijk is alles wel erg goedkoop. Kon dat maar in nederland.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Lichtelijk offtopic, maar het is wel vreemd dat Artemis met een minder snelle opstelling toch beter draait dan Apollo die toch een betere opstelling heeft? Hoe is dit mogelijk?
Artemis doet de database van Tweakers.net en Apollo doet de database van het forum. Je kunt de loads van beide databases niet vergelijken. Artemis verwerkt meer queries dan Apollo, maar de queries op Artemis zijn simpeler van aard.

[ Voor 30% gewijzigd door Femme op 06-01-2003 19:52 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 19:49:
Iets van 2300 euro moet kunnen. Als ik via tweakers kijk moet het lukken voor 1800 euro incl. Moet ik alle onderdelen zowat los bestellen, heb ik ook weinig zin in.

Als ik trouwens op www.tigerdirect.com kijk is alles wel erg goedkoop. Kon dat maar in nederland.

Ik neem aan een standalone/tower model (geen rackmount)?

Mijn suggestie:

- Tyan Thunder K7X Pro moederbord: server/workstation-class dual Athlon bord met onboard SCSI, dual ethernet en VGA.
- 2x Athlon MP 2000+ Boxed (incl. cooler)
- 2x 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Kingston of ander A-merk)
- Seagate Cheetah 10K.6 36,7GB 10.000rpm SCSI harddisk: sneller en veel betrouwbaarder dan IDE desktop harde schijven
- Kast met min. 340W voeding, CD-ROM drive en floppy

Pricewatch winkelmand : 1832,- euro

Ipv de Thunder K7X zou je de K7X Pro moeten nemen, die kan gebruikt worden met normale ATX12V voedingen. De K7X Pro staat nog niet in de pricewatch.

Ik heb geen idee hoeveel geheugen en processorcapaciteit jouw terminal server nodig heeft. Met 2x 2000+ en 1GB RAM zou je een heel eind moeten kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 06-01-2003 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aan 1GB Geheugen had ik zelf ook aangedacht. Is wel een leuk systeem, is het een beetje goed moederbord (moet wel voor die prijs). Ik heb met deze combi geen raid 1 kan volgens mij ook niet op moederbord.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Tyan maakt magnifieke borden. RAID 1, dat kun je ook softwarematig oplossen. Ik zou de voorkeur geven aan twee SCSI disken gemirrored door de logische volume manager van het OS (W2K, Linux) i.p.v. twee IDE disken gemirrored d.m.v. zo'n semi softwarematig onboard geval. Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt maar voor € 137,- heb je al 18.4GB 10K rpm SCSI U160 disken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Servers van tweakers hebben ook scsi neem ik aan. Met ide raid 1 heb je naar mijn idee ook een veilige situatie en is nog goedkoop ook.

Verwijderd

Topicstarter
Vertraagd dat niet een beetje

Verwijderd

Topicstarter
Nu worden de tweak servers voor een doeleind gebruikt. Maar ik wil verschillende pakketten naast elkaar draaien (o.a office, boekhoudprog). Is AMD dan nog steeds geschikt

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:33:
Vertraagd dat niet een beetje

Softwarematige mirrors bedoel je? Nee, helemaal niet :) Niet dat ik je het duurdere SCSI aan wil praten maar als het binnen het budget past moet je imo gewoon voor het meest betrouwbare gaan. Of beschikbaarheid moet niet zó belangrijk zijn (iig zou ik nooit IDE disken 24/7 laten draaien, maar dat ben ik)

Nog een huishoudelijke tip: met dit knopje Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif kun je je eigen post editten (hoef je minder vaak achterelkaar te posten ;) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op zich zijn er best leuke systemen die hier genoemd worden, maar voor hoeveel clients is die terminal server, en hoe bedrijskritisch zijn de applicaties die op de TS draaien. Nadeel van een zelfbouw systeem is dat je vaak langere downtime hebt bij storingen, of je moet zelf een voorraad reserve onderdelen houden of je moet een winkel vinden die de service biedt om een defect onderdeel direct te vervangen (en die dan dus de voorraad houden).

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 16:53
Zer0 schreef op 06 januari 2003 @ 20:40:
Op zich zijn er best leuke systemen die hier genoemd worden, maar voor hoeveel clients is die terminal server, en hoe bedrijskritisch zijn de applicaties die op de TS draaien. Nadeel van een zelfbouw systeem is dat je vaak langere downtime hebt bij storingen, of je moet zelf een voorraad reserve onderdelen houden of je moet een winkel vinden die de service biedt om een defect onderdeel direct te vervangen (en die dan dus de voorraad houden).
Same thinking....

Een brak geheugenmoduletje is wel te overleven, die scoor je in no-time.
maar bijvoorbeeld een moederbord, als die defect gaat.. wat dan??
Als je terminal service wil gaan werken, hangen er aardig wat gebruikers aan...

Persoonlijk kun je beter kijken naar een HP/Compaq , IBM of Dell server(tje) met een bijbehorend servicecontract.

Kost iets meer, maar wat zijn de kosten tov de kosten die je hebt als je bak (bv) een dag down is???

Maar goed, mocht je toch zelfbouw doen: Gewoon goeie, stabiele onderdelen kiezen. AMD of Intel maakt niet zoveel uit (warmteontwikkeling even niet meegerekend). Goed mainboard, goed geheugen, goeie I/O controller en goeie netwerkkaart en je bent al een heel eind.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 06-01-2003 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor +/- 8/10 gebruikers. De applicaties zijn wel bedrijfskritisch. Als de TS down zou gaan hebben ze geen bedrijfsapplicaties meer (Behalve op backuptape).
En het tweede punt heb je wel gelijk in maar daar wil ik liever niet vanuitgaan. Wel lastig als na drie jaar het moederbord kappot gaat.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 20:48:
Het is voor +/- 8/10 gebruikers. De applicaties zijn wel bedrijfskritisch. Als de TS down zou gaan hebben ze geen bedrijfsapplicaties meer (Behalve op backuptape).
En het tweede punt heb je wel gelijk in maar daar wil ik liever niet vanuitgaan. Wel lastig als na drie jaar het moederbord kappot gaat.
TS down = bedrijf down dus...

Ok, rekenvoorbeeldje: Wat is de gemiddelde dagomzet? Als die hoger is dan de (extra) kosten van een server+servicecontract lijkt het me niet moeilijk.... Boze klanten nog nieteens meegerekend ;)

en dan heb ik t nog even voor t gemak gerekend dat je binnen 24 uur je bak weer online hebt. Mocht je nieuw mobo moeten hebben en hij is niet exact identiek, mag je ook nog eens hele bak opnieuw installeren (= ook veel kosten, overuren enz)

Al met al kun je dus beter niet besparen op een servicecontract, dan later achteraf (veel meer) kosten maken EN gezeik hebben van zowel bedrijf als klanten.

Komt ook bij dat over 2 jaar sommige dingen niet/nauwelijks nog te koop zijn.. Koop nu nog maar eens een dual socket370 plankje.. en dat dus ook op KORTE termijn.. met een servicecontract is dat dus probleem van compaq/dell/whatever, en die hebben het zo geregeld.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 06-01-2003 20:53 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dell's service is nogal omstreden. Met een IBM of een HP/Compaq heb je wel een hele solide server (en service), maar daar hangt ook een hoog prijskaartje aan. Er zijn ook nog genoeg lokale computerboeren die zich bezighouden met het aanleggen van netwerken, het bouwen van servers en de hele servicewinkel daaromheen.

• DJSmiley
Femme schreef op 06 January 2003 @ 20:54:
Dell's service is nogal omstreden. Met een IBM of een HP/Compaq heb je wel een hele solide server (en service), maar daar hangt ook een hoog prijskaartje aan. Er zijn ook nog genoeg lokale computerboeren die zich bezighouden met het aanleggen van netwerken, het bouwen van servers en de hele servicewinkel daaromheen.
Ik ken zelf alleen de IBM service, en die is wel OK.. Dell geen ervaring mee..
Lokale computertoko kan wel zeggen dat ie service levert, maar bij (bv) een moederbord-defect moeten ze wel zo'n plank hebben.. En als ze die niet hebben ben je toch zo een dag verder, en moet hun leverancier dat ook nog hebben ;)
En die kans is gewoon (veel) kleiner dan bij bv IBM of HP/Compaq.

En prijskaartje.. zoals ik hierboven al zei: Da's relatief... vergelijk het met de verliezen in komst + boze klanten die je mist bij een dag downtime... dan is het vaak niet zo'n punt..

Edit: Femme, je 1st reply in topic is wel trouwens een mooi voorbeeld van layout-verneuking ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 06-01-2003 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even bij Dell gekeken daar kom ik op een server met 2 xeon 1.8GHz, 2 scsi van 19 GB op +/- ruw 4000 euro. De service van Dell niet goed?? Dell is wel goedkoper vergeleken met HP/Compaq.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou ook meer vertrouwen hebben in IBM dan in de lokale computerboer :) , maar met een budget van 2300 euro ga je volgens mij niet zover komen. Voor dat bedrag heb je bij Dell een PowerEdge 1600SC met 1x Xeon 1,8GHz, 512MB RAM, 36GB SCSI en 3 jaar next business day support.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 21:05:
Ik heb even bij Dell gekeken daar kom ik op een server met 2 xeon 1.8GHz, 2 scsi van 19 GB op +/- ruw 4000 euro. De service van Dell niet goed?? Dell is wel goedkoper vergeleken met HP/Compaq.

Er zijn mensen die heel erg te spreken zijn over de service van Dell en mensen die er erg slechte ervaringen mee hebben. Zie dit nieuwsartikel:

nieuws: Dell-gebruikers: service van Dell onder de maat

Verwijderd

Topicstarter
Of een P3 Scheelt ook weer iets. Is wel iets trager

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:12

Shuriken

Life is all about priorities

Hoeveel users wil je eigenlijk op die TS kwijt?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Aan de andere kant. Als je ernu vanuitgaat dat je drie jaar met een systeem doet dan kan een ander systeem al snel uit. Een goedkoper systeem moet toch wel drie jaar uit kunnen houden.
Als je hiervan uitgaat heb je dan geen duur systeem nodig. De meeste storingen komen toch voor bij oudere machines toch??

Zouden ide schijven dit ook 7/24 kunnen uithouden. (Dan maar scsi)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 21:57 ]

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Femme schreef op 06 januari 2003 @ 21:11:

[...]

Er zijn mensen die heel erg te spreken zijn over de service van Dell en mensen die er erg slechte ervaringen mee hebben. Zie dit nieuwsartikel:

Dat betreft voornamelijk de telefonische support op desktops. Mijn ervaring is dat de support op servers bij IBM, HP en Compaq over het algemeen beter is dan de support op de desktops. Ik verwacht dat dat bij Dell ook zo is.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Goed,
Bedankt voor het helpen met het overwegen toch een aantal belangrijke punten naar bovengekomen.

AMD of Intel maakt niet veel uit.

Ide of scsi, niet iedereen heeft veel vertrouwen in 24/7 uur ide.

Zelfbouw of bekende leverancier.
Leverancier voor de verouderde componenten en snellere afhandeling.
Zelfbouw voor de waaghalzen of voor dubbele aankopen/service contract.

Als er nog aanvullingen/onjuistheden zijn, ik blijf de topic nog even volgen. Thanks
:)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zouden ide schijven dit ook 7/24 kunnen uithouden. (Dan maar scsi)
SCSI schijven zijn robuuster en gemaakt om 24/7 onder belasting te staan. IDE harde schijven worden gemaakt met als belangrijkste doelstelling een zo hoog mogelijke opslagcapaciteit voor een zo laag mogelijke prijs. Door de lagere kwaliteit zijn de uitvalscijfers veel hoger. Het is goed mogelijk dat een IDE harde schijf zonder probleem 3 jaar blijft draaien, het is ook mogelijk dat je in drie jaar tijd met twee defecte schijven krijgt te maken. Hetzelfde kan het geval zijn bij SCSI schijven, alleen is de kans dan veel kleiner. Gespreid over drie jaar is de extra investering in een SCSI harde schijf minimaal. Een kapotte IDE schijf zal veel meer kosten opleveren.

Het is een afweging die je moet maken. Als de schijf in een clusternode komt te hangen die geen SPOF vormt is de lagere betrouwbaarheid niet zo'n probleem. Als 8-10 werknemers afhankelijk zijn van een machine zullen velen geneigd zijn om daar SCSI in te stoppen.

• Dennism
  • Laatst online: 23:16
Ik denk dat je voor 8 a 10 gebruikers ook nog wel aan een Dual P3 machine kan denken.

Ik heb stage gelopen op een school en daar hadden ze voor ongeveer 300 gebruikers tegelijktijdig een server farmstaan van 5x een HP netserver lpr1000 en een lpr3000 als domeinserver/mail e.d.

Ik denk dat jij dan met 1 lpr2000 en 2x een scsi schijf voor raid 1 en een leuke sloot geheugen wel een aardige tijd vooruit moet kunnen.

• Grrrrrene
  • Niet online
'k Zie zelf ook niet echt in waarom je voor 8 tot 10 gebruikers een dual Xeon nodig zou hebben, dual P3 (of Tualatin als je wil) is dan toch meer dan genoeg?

'k Zou wel voor SCSI gaan, IDE schijven zijn inderdaad goedkoop, maar met zoveel gebruikers (10x meer dan op een desktop PC) is de load op je HD's dus ook ongeveer 10x hoger. Dat gaat bij IDE schijven fout op den duur, die zijn gewoon niet voor 24/7 (Naja, de load in het weekend en 's nachts is ongeveer 0 denk ik?) gebruik bedoeld :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekozen voor een dual board omdat er een aantal zware progs worden gedraaid. Heb ik naar mijn idee met een tweede processor nog net iets meer over voor het besturingsysteem zelf. En voor andere gebruikers. De load afhandeling is toch veel beter met een tweede processor. Correct me als ik het verkeerd zie

Verwijderd

Mijn ervaring/ mening
indien je toepassing zo bedrijfszeker moet zijn en indien je iets van hardware kent zou ik gaan voor een DUAL opstelling zoals Femme ze in begin voorgesteld heeft.
2 indentieke opstellingen die elkaar syncroniseren,heb je geen servicecontract nodig,bij panne lig je er zowiezo een halve dag uit, grote voordeel is dat je op elke opstelling appart onderhoud,bijstellingen ea. kunt uitvoeren zonder dat het systeem plat ligt,je hoeft op deze wijze ook geen raid opstelling te kiezen.
deze opstelling betaald zichzelf terug op korte tijd als je geen servicecontract neemt.

Verwijderd

Terminal server kun je ook loadbalancen(op NIC niveau) Moeten ze wel allebei gelijk geïnstalleerd worden en blijven. Citrix MF kan dat uiteraard nog beter met een farm.

Bij storing wordt 1 server zwaarder belast, maar heb je wel een server redundant. Voor zowel hardware als software storing. Nog een service contractje scoren(4-uurs :9 ) en het kan niet beter.

Een Terminal Server(TS) is het voorbeeld waar een dual-processor systeem de voorkeur heeft omdat een TS perfect de threads kan verdelen. Waar ik werk verkopen we bijna alleen dual-processor systemen(en anders geschikt tot upgrade)

Kijkende naar wat voor hardware benodigd is, kijk je niet alleen naar het aantal gebruikers maar met name naar het soort applicatie(s) die op de TS geïnstalleerd worden. Hoe gedragen die zich in een TS omgeving. Applicaties die konstant pollen naar toetsaanslagen zijn uit den boze.

Waar ik(CCA) werk(Citrix Platinum Partner) stellen we dan eerst voor om een korte Pilot te draaien(kan op een geleende server). Als een bedrijfskritische app niet in een TS omgeving werkt, is TS niet eens een optie. Enne, goede printerdrivers is erg handig(M.a.w. hebben je printers TS compatible drivers)

Helaas heb ik nog geen ervaring met TS op een AMD platform. Een AMD TS(Citrix Farm!) zou ik erg graag eens bouwen. De keuze van processor platform lijkt me niet zo'n grote. Ik zou eerder naar de leverancier kijken en welke "storing-oplossingen" er mogelijk zijn. Wat mag überhaupt je (un)planned downtime zijn en wat kost dat. Dat laatste kan een erg goed zijn voor de budgetbepaling.

PS En als je apps bedrijfskritisch zijn, moet je SPOF(Single Point Of Failure)s zoveel mogelijk uitsluiten. Denk bijvoorbeeld aan geteamde NIC's (FEC :9 )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 04:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is Tyan een beetje goed merk voor moederborden ik ken het eerlijk gezegd niet zo. Beter dan asus

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 11:06:
Is Tyan een beetje goed merk voor moederborden ik ken het eerlijk gezegd niet zo. Beter dan asus
Volmondig: JA

Ze zijn niet voor niets de eerste die AMD dual borden mochten bouwen op basis van de 760MP chipset. En dan hebben we het nog niet eens over de Serverworks chipsets die ze gebruiken enz, HE-SL en Grand Champion dual CPU chipsets.

Edit: en niet te vergeten: Intel i860 en Intel E750x

[ Voor 11% gewijzigd door JumpStart op 08-01-2003 11:19 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tyan is gespecialiseerd in server en workstation moederborden (zie www.tyan.com ). Een andere fabrikant van gelijkwaardig niveau is Supermicro, alleen maakt die alleen borden voor Intel processors.

De redundante oplossing van liebert en Sake zou een hele mooie zijn. Wat je zou kunnen doen is het bouwen van twee goedkopere single Pentium 4 of Athlon XP systemen. Dit moet prima functioneren als je er maar kwalitatief goede componenten in stopt. Als je in de toekomst nog wat mogelijkheden voor een simpele upgrade wil houden zou je een dual moederbord kunnen gebruiken waar je later een extra processor op kunt prikken.

Verwijderd

als ik u was zou ik zowizo voor Tyan kiezen, vanaf ze beschikbaar kwamen tot nu nog geen enkele uitval gehad,ik gebruik in redundant 2x Mp s2460 e op een andere 2x MP s2462 tot algehele voldoening.
De nics die ik gebruik zijn van ZNYX type 346Q, met elk 4 channel 10/100 en20/200 full duplex, in combinatie met hun softwareprog. RAINlink(Redundant Array of Independent Networks)ik zou eens naar hun cite gaan als ik u was,kun je zien wat de mogelijkheden zijn
Deze nics kon ik goedkoop kopen voor $150 ,dit is een fractie van de prijs die men in de handel rekende(+-$850) per stuk, vrienden van mij in de US hebben er mij onlangs nog nieuwe aangeboden.
Vroeger,vanaf 95/96 werkte ik met een Ibm Pc server 320 met dual Pentium 166,later 200MHz. met service contract(heb hem nog ergens staan denk ik)hetgeen mij dit gekost heeft heeft mij doen besluiten om aan zelfbouw te doen,tenslotte mag de kost van het geheel niet meer zijn dan de opbrengt ervan in een zakelijke toepassing,dit verschilt natuurlijk van zaak tot zaak.
Sucses

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:16

mr_petit

opperprutser

Ik heb wel wat ervaring met de service van dell (alleen 24x7 4uurs same business day):
Deze service wordt dus niet door dell uitgevoert, maar door Unisys.
Je belt, en idd staan ze binnen 4 uur op de stoep (ook om 3uur s'nachts dus).
Ze komen dus niet met een enorme bus vol onderdelen aangereden, maar telefonisch wordt zo ongeveer bepaald welk onderdeel er kapot is, en dit wordt door een koerier gebracht.
Probleem met hardwarestoringen is dat het nooit helemaal duidelijk is wat er kapot is (zeker niet bij 'rare storingen'.
Zo had ik dus een keer een kapotte server waarbij eerst het mobo is vervangen; toen deed ie het weer, maar de volgende dag ging de server weer down, en later is dus ook nog de backplane en het raidgeheugen vervangen.

Echter aangezien het hier (van wat ik begrijp) toch een beetje om een budgetserver gaat, zou je dus bijna een komplete nieuwe server kunnen kopen voor de prijs van het servicekontract (nou ja, iig een reservemobo en een hoop andere onderdelen). Het servicecontract was nl. ong. €1000,-

Wat wel een nadeel is met merkservers, is dat ze liever willen dat je bij xtra hardware eigenlijk ook onderdelen van hetzelfde merk moet kopen, aangezien ze anders tijdens een reparatie onwijs gaan zeuren (had nog ruzie om een 3com 905 nic |:(

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Het artikel wat Femme aanhaalt is in deze imo niet echt relevant. Ik heb de indruk dat dat meer gaat over de 'kleine' support dan over de server-support. Dit haal ik onder meer uit deze regel:
Dit beweren ze naar aanleiding van een peiling onder Dell-gebruikers, waaruit blijkt dat slechts 42 procent van de Dell desktopgebruikers vijf minuten of minder oponthoud heeft indien ze Dell telefonisch om hulp vragen.
Het gaat hier dus om de desktop gebruikers, die meer bellen voor kleine aangelegenheden. De server support van Dell heb ik zelf ervaring mee en tot nu toe alleen positieve. (2500 & 4600)

1 keer een defect mainboard gehad, was na 5 uur vervangen. 3 keer een kappotte (redundante) voeding gehad, alle 3 binnen 3 uur vervangen.

Er zijn weinig lokale computerboeren die die service kunnen evenaren, al was het alleen al omdat die gewoon geen grote swapstock hebben.

Verwijderd

Femme schreef op 06 January 2003 @ 21:11:

[...]

Tja, waar ik stage loop, hebben ze ook "bijna" alles van Dell, de service is bij ons echt toppie :*) In het half jaar dat ik hier stage loop, heb ik bijna geen een klacht gehoord, en ze gaan ook nog eens concureren met Cisco e.d. :) Of ze dit gaat lukken weet ik natuurlijk niet, maar het zal wel een goede ontwikkeling in die markt zijn..

Maar over die service van Dell, ik weet dat niet, iig niet hoe het zit met thuis support, maar bij mijn stage plek zijn ze er altijd binnen 24h, en daarna werkt het ook meteen weer :D

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het gaat hier dus om de desktop gebruikers, die meer bellen voor kleine aangelegenheden. De server support van Dell heb ik zelf ervaring mee en tot nu toe alleen positieve. (2500 & 4600)
Volgens mij hebben alle fabrikanten ook een andere helpdesk voor particulieren dan bedrijven (keb ook wel eens bij compaq ècht lang aan de telefoon moeten wachten).
Daarom moet je in de telefoncentrale meestal ook gelijk kiezen tussen particuliere of zakelijke klant.
Maar als je een zakelijke klant bent bel je toch meestal je account manager direkt; die kan vaak de boel sneller en beter regelen dan een willekeurige helpdeskmedewerker.

(kwam er bij jou ook iemand van unisys voor de dell reparatie :? )

• Upuaut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Upuaut

Exploring Live!

Femme schreef op 06 januari 2003 @ 19:34:
Dual Xeon kan je een hogere performance opleveren als je de modellen boven 2,4GHz neemt.

Wat is je budget?
Ik zelf zie spec, maak gebruik van Xeon's in combinatie met SCSI schijven.
Naar mijn mening, staat garant voor een behoorlijk hoge performance en stabiliteit.

Alleen het budget vliegt met de zelfde snelheid van het systeem de pan uit! :'(

Met een dual AMD systeem zal jij zeker wat geld besparen.

Suc6 ermee ;)

Dual Xeon | Tweaker gallery

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
We hebben hier een dual MP1600 setup lopen met 1,5 gig geheugen, een K7X, 2 keer 9.1 gig 10000RPM @raid0 met metaframe XP.
Op deze server werken op dit moment 15 gebruikers, de load ligt op ongeveer 50% geheugen zit op 1240MB maar dit komt door de database waar somigen nu met zitten te werken, normaal ligt dat rond de 600 a 700 MB.

Ik moet zeggen dat we best tevreden zijn met dat ding (de rest is allemaal P3Xeon). hij heeft tot nu toe nog voor geen downtime gezorgd en heeft de load van onze farm flink omlaag gebracht. De volgende keer dat er hier een server bij komt zal de "reputatie" van AMD niet meer meewegen in de beslissing ;)

Verwijderd

Topicstarter
En wat voor software kan ik het beste voor nic loadbalancing gebruiken Nicexpress?? (twee netwerkkaarten)

Verwijderd

Topicstarter
Een leverancier verteld me dat ik net zo goed een MSI mobo kan nemen. Het lijkt me zelf niet z'n strak plan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 14:18:
Een leverancier verteld me dat ik net zo goed een MSI mobo kan nemen. Het lijkt me zelf niet z'n strak plan
Kans is erg groot dat die leverancier MSI levert, en je daarom een 'onafhankelijk' advies geeft. Hoewel ik zelf erg slechte ervaring heb met Tyan mbt. service op de AMD systemen, steken ze met kop en schouders boven de rest uit, en de MPX boarden die ze nu leveren zijn ronduit goed, en zitten in het standaard product pakket van Tyan. Dat betekent o.a. dat er Full Support geleverd wordt door de distributeurs.

(Zie ook Dual AMD Ervaringen (Deel 2))

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees in Sepans stuk allemaal dingen van afgefikte connectoren en watercoolers. Dat kun je toch niet menen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 17:01 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat probleem met 'afgefikte connectoren' had alleen betrekking op de Tiger MP, het enige dual Athlon bord met alleen een standaard 20-pins ATX voedingsconnector. Alle andere borden hebben of een WTX voedingsconnector of een extra 12V Molex of ATX12V connector. De voeding op deze bord is geen probleem mits je een kwalititatief goede voeding neemt die voldoende stroomsterkte op de 12V rail kan leveren.

Waterkoeling is iets voor freaks die de geluidsproductie van de koeling omlaag willen brengen. Een dual Athlon met twee el cheapo koelertjes zal veel herrie maken omdat de kleine fans veel toeren moeten draaien. Voor servers is geluid geen issue, voor thuisgebruik kun je ook grotere heatsinks (zoals de Zalman waaiers die op sommige dual Athlon borden passen) en grote 8cm of 9cm fans gebruiken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

welke apps wil je eigenlijk op je ts server draaien?
Blijft het allen bij office en boekhouding, of krijgt de server ook nog intensievere apps te verwerken.
`k kan me voorstellen dat een server met een serverworks chipset hier wat beter voor geschikt is (intel dus) (maar dan ga je waarschijnlijk wel behoorlijk boven je budget zitten :/ )

Pagina: 1