• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik ben nu al een tijd ( maand of 4) niet continu aan het kijken&lezen& informeren naar een digicam.

met mijn eisen; point&shoot maar later ook zelf dingen kunnen instellen, metalen cover ivm kwetsbaarheid, li-ion accu en minstens 3 Mp kom ik op de canon S30 uit.
alleen nu is er ook een grotere broer van deze camera te krijgen (s40) en daar is niet al te lang geleden een opvolger van verschenen ( s45) die op een aantal onderdelen verschilt van de s40.
alleen kom ik er niet echt uit, dit mede omdat het voor mij best wel een grote uitgave is die ik niet elk jaar doe ( ik heb in principe €800 apart voor een digicam met tasje & 128/256 Mb Transcend 25x geheugen, maar dat hoeft natuurlijk niet op :) )

verschillen S45 tov de S40:
Floris schreef op 14 October 2002 @ 08:36:
....
- De image processor is veranderd
- Autofocus is nogal veranderd, waar je bij de S40 3AF areas hebt, heb je nu 'flexizone', wat inhoud dat er 9 AF areas zijn.
- Normal focus range is van 80 naar 50cm
- White Balance is veranderd (is een manual preset bijgekomen)
- Continuous drive is veranders (nu nog max 14 images)
- Filmpjes: nu max 91 of 242seconden
- Orientation sensor is nieuw
verder:
- heeft de S45 een betere accu/ zuiniger qua stroomverbruik

daarnaast heeft de S30 nog een iso 800 instelling die de S45 niet heeft. is dit iets wat je vaak gebruikt of heb je aan iso 400 meer dan voldoende?
verder heeft de S45 natuurlijk bijna 1 MP meer dan de S30.
en de S45 is iets sneller met verwerken dan de S30.

ik heb oa Dpreview al een aantal malen bekeken en de search hier meerdere malen gebruikt. er is 1 topic van een paar maanden geleden waarin Mooooody zegt dat het het wel waard is, maar het waarom gaat hij niet echt op in. verder heeft MXL nog een topic geopend waar niet echt op deze dingen ingegaan wordt.
ik zelf verkeerde toen nog in de veronderstelling dat er een S35 zou komen, maar dat zit er niet echt meer in als ik alles goed begrijp.
vragen die ik heb:
- stelt hij door die flexizone nu echt veel beter scherp?
- kan iemand mij vertellen wat nu precies Normal focus range betekent/inhoudt??
- wat zijn precies de consequenties van een verandering van 80 cm naar 50cm?
zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 06-01-2003 18:34 . Reden: schoonheidsfoutjes ]

Van klussen krijg je grijze haren

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 22:35

MXL

Ik ben ook nog steeds met die vraag bezig. Niemand kan echt de voordelen vertellen, dit zijn de punten die ik heb gevonden. De s30 gaat tot iso 800, maar bij 400 treedt redelijk wat ruis op, de s45 gaat tot iso 400 maar bij 200 treedt al veel ruis op. Dit houdt dus in dat de s30 bij situaties met slecht licht, donker dus, de s30 net iets beter is. De digic processor van de s45 zou minder ruis op moeten leveren, niemand hefet dit echt ondervonden, verder gebruikt de s45 net iets minder stroom en zou de verwerkingstijd van de foto net iets sneller zijn. de s30 doet 2048 x 1536 de s45 2272 bij 1704. En als laatste heeft de s45 een 32Mb cf kaart en de s30 een 16Mb. Ik heb zelf ook nog geen keuze kunnen maken.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

fenrir schreef op 06 januari 2003 @ 18:33:
er is 1 topic van een paar maanden geleden waarin Mooooody zegt dat het het wel waard is
waarom vraag je dan nog verder? :P
- stelt hij door die flexizone nu echt veel beter scherp?
flexizone heeft niets met beter scherpstellen te maken
flexizone is de mogelijkheid om binnen een gebied in het midden van je beeld scherp te stellen waar je wil (dus veel uitgebreider kiezen dan 3-zone of 9-zone AF)
dit gebeurt overigens alleen in manual mode...

wel is de S45 sneller door het gebruik van een iets snellere processor (marketingwoord 'digic') en door een ingebouwde database met fotogegevens
- kan iemand mij vertellen wat nu precies Normal focus range betekent/inhoudt??
minimale afstand waarop je op 'normal mode' (wide angle) scherp kan stellen

je hebt ook 'macro focus range', dat is dus de min. afstand in macro mode waarop je kan scherpstellen
- wat zijn precies de consequenties van een verandering van 80 cm naar 50cm?
zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien?
dus je kan 30cm. dichterbij je object scherpstellen :)

ik denk dat de S45 wel 100 euro meer waard is, door de mp meer, de snellere en betere beeldverwerking, iets betere accuduur en 3min. filmmogelijkheid...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• MXL

MXL

De snellere en betere beeldverwerking is door mensen die beide camera's hebben gehad niet of nauwelijks merkbaar, met de s45 kan je niet langer filmen dan met de s30. en het is niet 1 maar 0,7 mp meer. Ik vindt 100 euro een hoop geld daarvoor, nogmaals ik twijfel ook nog steeds, maar ik heb nog steeds niet ergens een goed argument kunnen vinden om de s45 te nemen, ik heb heel dpreview doorgelezen

• wAizz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 12:44
Volgens mij heb je alle bronnen al doorgelezen. Als je dan nog steeds niet overtuigd bent van de meerprijs voor een s45, is het niet verstandiger dan om toch gewoon de s30 te kopen?

• fenrir
  • Niet online
reactie van Foto Konijnenberg op mijn vraag of ze nog een S30 konden leveren omdat hij daar niet meer op de site staat:

Helaas niet meer voorradig en ook niet meer verkrijgbaar. Uitlopend model.

Met vriendelijke groet,
Foto Konijnenberg

ik heb hier weer een reactie opgegeven , meer nieuws volgt.

[ Voor 1% gewijzigd door fenrir op 06-01-2003 20:14 . Reden: /me kan ook nog steeds niet kiezen ]

• MXL

MXL

wAizz schreef op 06 January 2003 @ 20:12:
Volgens mij heb je alle bronnen al doorgelezen. Als je dan nog steeds niet overtuigd bent van de meerprijs voor een s45, is het niet verstandiger dan om toch gewoon de s30 te kopen?
Dit zal waarschijnlijk ook gebeuren, je koopt een s30 met snelle 128Mb kaart en extra batterij voor de prijs van een s45

• Mooody

Mooody

elmoody

MXL schreef op 06 januari 2003 @ 20:07:
met de s45 kan je niet langer filmen dan met de s30.
S30: 30 sec.
S45: 3 min.
en het is niet 1 maar 0,7 mp meer.
in de volksmond zeggen ze 3mp en 4mp camera's

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• fenrir
  • Niet online
zit er in de S30 ook een timelapsfunctie ingebakken??
ik heb net dat timelaps topic doorgelezen en daar hele leuke dingen gezien, maar als ik het goed begrepen heb zit het er niet in, en bij de S45 wel volgens dpreview. niet dat dit alleen € 100 waard is, maar het is toch wel weer iets in het rijtje. :)
* fenrir weet het dus nog steeds niet

Verwijderd

ik heb zelf met de s30 gewerkt (op het werk) en een s45 (thuis)
ik zou zeggen koop de s45
en wel om één reden
normaal maak je een foto van iets en dan blijkt de foto niet scherp te zijn bij de s30
(mensen staan niet altijd stil als er een foto genomen wordt) wat resulteert in vaak een wazig beeld. bij de s45 heb ik daar bijna nooit meer last van als mensen bewegen.
natuurlijk zijn er nog vele andere reden om voor de s45 te kiezen maar die zijn al de revu gepaseerd

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 16:59:
ik heb zelf met de s30 gewerkt (op het werk) en een s45 (thuis)
ik zou zeggen koop de s45
en wel om één reden
normaal maak je een foto van iets en dan blijkt de foto niet scherp te zijn bij de s30
(mensen staan niet altijd stil als er een foto genomen wordt) wat resulteert in vaak een wazig beeld. bij de s45 heb ik daar bijna nooit meer last van als mensen bewegen.
natuurlijk zijn er nog vele andere reden om voor de s45 te kiezen maar die zijn al de revu gepaseerd
kwestie van kortere sluitertijd gebruiken, daar zit echt geen verschil in tussen de S30 en S45
het zou kunnen zijn dat de S45 een iets betere auto functie heeft, maar een echte vent doet alles in manual :)

Verwijderd

Mooooody schreef op 08 January 2003 @ 18:46:
[...]

kwestie van kortere sluitertijd gebruiken, daar zit echt geen verschil in tussen de S30 en S45
het zou kunnen zijn dat de S45 een iets betere auto functie heeft, maar een echte vent doet alles in manual :)
Ik denk dat het niet alleen aan de auto functie en de kortere sluitertijd ligt maar dat de ccd chip gewoon beter is.
Ik neem altijd de foto's in stand P dus qua sluitertijd en diafragma stel ik niks in
maar ik ben nu nog hobbyist dus ik wil foto's maken en ben geen prof die alles instelt. Mijn advies is kies de s45 ipv van de s30

Verwijderd

Mooooody schreef op 06 January 2003 @ 20:24:
[...]
in de volksmond zeggen ze 3mp en 4mp camera's
Als je even reserach had gedaan dan zie je inderdaad dat het werkelijke verschil in pixels (effectieve pixels) rond de 0.7 ligt. 0.76 om precies te zijn :) Of was het een grapje, daar kwam ik niet uit... lol ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 00:22 ]

Verwijderd

Ik twijfel ook tussen deze 2 (en de A70, maar dat terzijde):

- S45 heeft aluminium behuizing, S30 schijnt hard kunstof te zijn met metaal uiterlijk.
- S45 heeft 0.76 effectieve pixels meer
- S45 heeft naast TTL ook Flexizone Autofocus
- S45 heeft een Focus range van 50 cm (is dit beter dan 80 cm?)
- S45 heeft 3.6x Digital Zoom (voor wat dat waard is, Optische Zoom is beter)
- S45 heeft 32 MB CF meegeleverd
- S45 heeft een LCD scherm met 118.000 pixels
- Video optie (voor wat het waard is, het is tenslote een fotocamera lijkt iets beter te zijn)

De S30 heeft echter:
- S30 heeft een ISO mode meer, namelijk 800
- S30 heeft een Focus range van 80 cm (is dit beter dan 50 cm?)
- S30 heeft 3.2x Digital Zoom
- S30 heeft 16 MB CF meegeleverd

Mijn vraag:

- Welke heeft de betere lens
- Hoe zit het met de batterijduur verschillen. Is dit verbeterd bij de S45? En hoe lang doe je bij beide met de batterij?
- Nog praktische verschillen (in gebruik).
- Welke is qua techniek (hoe de camera in elkaar zit) en resulaat (foto) beter

Tnx. :)

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 00:17:
[...]

Als je even reserach had gedaan dan zie je inderdaad dat het werkelijke verschil in pixels (effectieve pixels) rond de 0.7 ligt. 0.76 om precies te zijn :) Of was het een grapje, daar kwam ik niet uit... lol ;)
Als je even research had gedaan, had je kunnen weten dat ze in de volksmond praten over 3mp en 4mp.

The Pirate, ik heb vrijwel alle posts van jou gelezen en ben bang dat jij er nooit uit gaat komen. Je begint nu weer over een S-serie terwijl die helemaal niet in je selectie voorkwam. Zodadelijk ben je weer overtuigd van de S45 en begint de speurtocht weer opnieuw als de S50 goedkoper gaat worden. Maak toch een keuze, de zomer is al bijna voorbij.

[ Voor 30% gewijzigd door Sheik op 01-08-2003 11:15 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het leuke van de aanschaf van electronica is dat je, als je het beste voor weinig wilt, het beste kunt wachten. Oneindig wachten. Op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken en niet meer achterom kijken. Dus ook een week later de diverse sites niet bekijken en huilen omdat een apparaat ineens wel betaalbaar is geworden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Sheik schreef op 01 August 2003 @ 11:13: Maak toch een keuze, de zomer is al bijna voorbij.
Wie zegt dat ik hem voor deze zomer ga kopen? Ben me gewoon aan het orienteren :) Het is ook gewoon dat ik geen ongebasseerde keuze wil maken voor zo'n duur iets. :*)

Verwijderd

Hillie schreef op 01 August 2003 @ 11:41:
Het leuke van de aanschaf van electronica is dat je, als je het beste voor weinig wilt, het beste kunt wachten.
:) Ik wil helemaal niet zo goedkoop mogelijk. Ik wil gewoon waar voor m'n geld (maar dan wel tot 500 euro, is dat goedkoop :? ). Ik kwam er achter dat de S30 en de S45 hier ook onder bleven, dus vandaar dat ik deze ook nog even ben gaan vergelijken met de A70. :)
Pagina: 1