Toon posts:

cpu of moederbord naar de galemiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn compu is er laatst opeens mee opgehouden, eerst viel ie een keer uit, toen ik opnieuw opstartte, viel ie weer uit, voor win klaar was met starten. Het enige wat ie toen nog deed was de koelers laten draaien en de rode indicatie leds op het mobo laten branden. Dat zou aangeven dat de voeding of de cpu stuk is. Verder heb ik geen enkel beeld of geluid.
Om erachter te komen wat er precies stuk was heb ik het ram, de cpu en de hd getest in andere compu's. Die leken het te doen, alleen wilde winxp niet helemaal opstarten met mijn cpu, maar volgens mijn doet ie het of is ie stuk, dus half stuk kan niet toch? Onze conclusie was dat het moederbord dan stuk zou zijn, maar toen we een nieuw moederbord in de pc staken, werkte hij ook niet. Wel bios, geen opstarten. Toen dachten we dat dat mobo ook wel stuk zou zijn. Ik had toen het plan om een nieuw mobo te kopen, dus voor de zekerheid heb ik al mijn ram, cpu en hd aan mijn vaders mobo gehangen, voor de zekerheid, om niet voor niks een nieuw ding te kopen. Toen deed die configuratie net zo weinig als die van mijzelf, dus stopte ik het spul van mijn pa weer terug, maar dat werkte opeens ook niet meer :( Hij was toen boos en heeft zijn pc naar de winkel gebracht. Daar vertelden ze later dat de cpu en het moederbord doorgefikt waren. Dat kon wel wezen, want er zat van die koelpasta op de chip en die had ik niet goed teruggedaan, maar wat ik niet snap is dat het moederbord het ook niet deed met mijn cpu enzo. Hij heeft toen meteen nieuwe onderdelen besteld en ik kan dokken :'(

Lang verhaal korte vraag: kan je met een kapotte cpu je mobo verknallen?
Is het veilig om een nieuw moederbord te kopen voor mijn compu en dan te kijken of mijn cpu het doet?
Kan het zijn dat ik te lomp ben omgegaan met het moederbord?

voor de volledigheid: ik had een amd duron 700 MHz, met een K7T mobo, mijn vader een amd 1200 Mhz met een K7T Pro 133
edit:
foutje: ik heb een k7t pro, mijn pa de k7t turbo maar dat boeit ook eigenlijk niet

Alle nuttige reacties zijn welkom. Het spijt me dat het zo'n lang verhaal ik geworden en als zo'n vraag al eerder is gesteld. Maar ik heb het niet kunnen vinden in dit forum of op andere sites.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 14:56 ]

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
<kan je met een kapotte cpu je mobo verknallen?>

nou als je cpu zo warm word dat ie doorbrand lijkt het me niet onmogelijk dat je socket verrot is

<Is het veilig om een nieuw moederbord te kopen voor mijn compu en dan te kijken of mijn cpu het doet?>

Als je niet zo handig bent en/of onzeker laat het dan in een computer winkel voor je doen. Kost wat geld maar je bent wel zeker dat je een werkende setup mee naar huis krijgt.

<Kan het zijn dat ik te lomp ben omgegaan met het moederbord?>
Kweet niet wat je hebt gedaan, maar lijkt me niet dat je moederbord "zomaar" kapot gaat.
Als je cpu pak em beet 120 graden word gaat je moederbord ook kapot lijkt mij (geen ervaring mee though)

Verwijderd

Neem je proc mee naar de computerboer en vraag daar of ze 'm ff willen testen.
Als die oke is koop dan meteen een mobo :)

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
Black_Adder schreef op 06 January 2003 @ 19:00:
<Kan het zijn dat ik te lomp ben omgegaan met het moederbord?>
Kweet niet wat je hebt gedaan, maar lijkt me niet dat je moederbord "zomaar" kapot gaat.
Als je cpu pak em beet 120 graden word gaat je moederbord ook kapot lijkt mij (geen ervaring mee though)
mijn MSI k7t 266 pro heild er naar amper 1,5 jaar ook zomaar mee op, week daarvoor was me proc 81 graden geworden omdat cooler uitvielen :( nog gewoon een week mee kenne draaien.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Valkyre

Kitesurf FTW!

volgens mij heb je bij je pa zijn pc geen koelpasta tussen de CPU en koeler gedaan dus dan is sowieso de CPU kapot, en wat bovengenoemd is hij kan ook je moederbord mee naar de klote hebben geholpen. (ook als er zo'n path op zat moest je toen je hem weer terug plaatsen pasta of iets dergelijk tussen CPU en MOBO moeten doen.
(over je pa zijn bak)

(en over je eigen bak)
als je er geen verstand van hebt het is niet echt moeilijk om een mobo in te bouwen maar doe het wel voorzichtig, laat eventueel de winkel de koeler+CPU op je mobo zetten.
en het inbouwen is niet moeilijk.
draai de schroefjes niet te hard aan (VAST IS VAST)
er is genoeg over te vinden ff searchen en googlen

http://gathering.tweakers...message/12171421#12171421
(ik snap nog steeds niet hoe je bijvoorbeel hier een linkje van maakt :? )

[ Voor 11% gewijzigd door Valkyre op 07-01-2003 00:13 ]

iRacing Profiel

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Ik kan zo niet beoordelen wat jouw systeem heeft verneukt.
Maar ik zou niet langer proberen om je CPU of Mobo te vervangen, maar gewoon beide. Een Duron + Mobo kost momenteel niet echt veel imho.
[b][message=16658227,noline]
http://gathering.tweakers...message/12171421#12171421
(ik snap nog steeds niet hoe je bijvoorbeel hier een linkje van maakt :? )
naam

je moet (url=link) naam (/url) doen waarbij ()=[]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En natuurlijk staat dit al lang en breed in de [FAQ]FAQ[/FAQ] beschreven B)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:06

Meneer aard

Porsche rulez!

BalusC schreef op 07 January 2003 @ 09:08:
En natuurlijk staat dit al lang en breed in de [FAQ]FAQ[/FAQ] beschreven B)
precies staan hele handige dingen in over het bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer aard op 07-01-2003 13:49 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat ik dus alleen een nieuw mobo tje koop. Ik weet intussen dat je best voorzichtig het koelblok op de proc moet zetten. Maar wat ik nog steeds niet snap is dat mijn proc het niet deed in die van mijn pa, want hij deed het dus waarschijnlijk wel en er hoefde niet van die koelzooi op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 14:46:
Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat ik dus alleen een nieuw mobo tje koop. Ik weet intussen dat je best voorzichtig het koelblok op de proc moet zetten. Maar wat ik nog steeds niet snap is dat mijn proc het niet deed in die van mijn pa, want hij deed het dus waarschijnlijk wel en er hoefde niet van die koelzooi op.
Als je dan toch een mobo gaat kopen, laat dan je proc er meteen ff op zetten.
Dat voorkomt (misschien) een hoop gedoe.

Verwijderd

Hoe lang heb je jou cpu in die bak van je vader laten draaien, want het lijkt me erg stug dat een cpu door fikt als je alleen windows hebt proberen op te starten??

Levert je voeding nog wel de juiste spaning aan je moederbord, omdat die ledjes ook voor de voeding signaal gaven. Start je pc eens op zonder cpu, dan moet je een sirene horen doer je pc speaker, als er geen cpu in zit.

Je kan ook de cache van je processor een uitzetten (dan start ie wel hééél langzaam op maar misschien is alleen dat kapot) omdat hij nog wel een beetje op wilde starten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 17:34:
Hoe lang heb je jou cpu in die bak van je vader laten draaien, want het lijkt me erg stug dat een cpu door fikt als je alleen windows hebt proberen op te starten??
Kort, minder dan 10s maar die dingen worden snel heet.
Levert je voeding nog wel de juiste spaning aan je moederbord, omdat die ledjes ook voor de voeding signaal gaven. Start je pc eens op zonder cpu, dan moet je een sirene horen doer je pc speaker, als er geen cpu in zit.
Helaas, geen sirene... Nu de hd er uit is gaat ie om een andere reden wel geluid maken met de brander :?

:Y) shit ik heb net het clipje van het koelblok ook nog afgebroken...

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

[anti-n00b-modus] Bij de Aldi hebben ze nog kant-en-klare PC's liggen, waar je zelf niet in hoeft te komen. ;)
[/anti-n00b-modus]

Hoe staat het met de pasta zelf? Heb je niet per ongeluk koelpasta op delen van de CPU zitten, waar je het eigelijk liever niet wilt hebben?
En hoe stond het met de temperaturen van je mobo en CPU voordat ze dood gingen? Was het een straalkachel of vielen de temps wel mee?

[ Voor 2% gewijzigd door RMYuma op 08-01-2003 16:02 . Reden: [Anti-n00b-modus] toegevoegd... ;) ]

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
The_Prince_of_Mu schreef op 08 January 2003 @ 16:01:
Hoe staat het met de pasta zelf? Heb je niet per ongeluk koelpasta op delen van de CPU zitten, waar je het eigelijk liever niet wilt hebben?
Bij mijn vaders bak is dat waarschijnlijk fout gegaan, maar mijn eigen proc had sowieso geen pasta erop
En hoe stond het met de temperaturen van je mobo en CPU voordat ze dood gingen? Was het een straalkachel of vielen de temps wel mee?
geen idee...
Maar die van mijn vader waren niet extreem heet. Die had dus ook maar heel kort aangestaan.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een cpu opblazen omdat er geen /niet genoeg koelprut tussen zit :?

Wat een onzin, je blaast eerder een CPU op MET! teveel koelprut dan te weinig.....
Als ie al opgeblazen is, komt dat waarschijnlijk eerder omdat je koelblok er niet vlak op zit maar een klein beetje scheef.....

Koelprut helpt bovendien maar marginaal, is uitsluitend bedoelt om de minscule oneffenheden in het core-oppervlak /koelblokvlak te vullen zodat ook de plekjes die geen contact hadden met het keolblok vice-verca core nu wel contact hebben.
Afhankelijk van de kwaliteit van de koelprut en de kundigheid waarmee het is opgebracht kan het zo'n 4 a 8 graden schelen....

Beste contact is nog altijd het rechtstreeks contact van het aluminium/koper van het koelblok en de core. Alles wat er TEVEEL tussen zit, werkt hitte-verhogend.....

Als je nu nog niet weet hoe DUN het erop moet, begin er dan niet aan.....

Er kan trouwens ook gewoon sluiting zitten in een van je overige hardware-onderdelen, die dan vervolgens je systeem aan gort helpen (of een gedeelte daarvan).

1 voor 1 de componenten testen op een zo kaal mogelijk ander systeem kan je hier helpen om een schuldige te vinden ....dus je floppydirve, hdd, CDrom, CDRW, soundcard...alles.
Met natuurlijk het risico dat je weer een systeem om zeep helpt :+
Ben je hier huiverig voor begin er dan niet aan en kijk of je een winkel vind waar ze je CPU en bijv. je geheugen kunne/willen testen...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1