Toon posts:

[software ontwikkeling] Media center voor woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even in het kort wat ik versta onder een media center. Ik wil een dedicated PC maken die lokaal en via het aangesloten netwerk, media kan afspelen. Dit zijn dus wav, jpg's, .ogg, avi, mpeg, dvd files, enz. Ook moet je er fullscreen tv mee kunnen kijken, radio luisteren, films opnemen (van de kabel), realtime pauze (time shift), enz. Het moet ook een interface hebben, die bruikbaar is voor op tv. Het doel is alles via een ab te bedienen en niet met de muis. Dus fullscreen zonder start menu enzo. it is nogal kort door de bocht en als er behoefte aan is, wil ik het wel duidelijker opschrijven. Maar zo heb je iig een idee.

Er is al wel zoiets en dat heet Windows Media Center. Een aparte versie van windows die je officeel niet aan kan komen. Deze versie heeft nogal wat bugs (heb ik begrepen) en alles is nogal primitief (play, pauze, enz).

Ik heb al op het web gezocht of er iets is wat aan mijn eisen voldoet. Nou, ik heb niks gevonden. Er zijn wel een soort Personal Video Recorders (PVR), maar dat zijn dus ook alleen maar video recorders zonder mogelijkheden om andere media af te spelen (en ook nog eens een windows interface hebben en geen interface die voor de TV geschikt is).

Mijn idee is om het hele gebeuren zelf te maken. Nou is dit veel te veel werk voor mij. En daarom heb ik hulp nodig, veel hulp. De software zou uit de volgende hoofd software modules bestaan (ff snel over nagedacht):
- TV
- Video
- DVD speler
- CD speler
- Radio
- Media player (niet zoals windows media player, qua uiterlijk)
- Teletekst
- Programma gids (gesynced met internet en bruikbaar voor huidige programma info en om videorecorder te programmeren)

De volgende submodules zouden bestaan die door het hele programma gebruikt gaan worden:
- Infrared Control module
- Display module (om alles mooi te animeren en te integreren met elkaar)
- Internet module om tijd, datum en programmagids te synchen
- Update module
- Server module. Deze wordt gebruikt om via een client browser te connecten en bv de videorecorder te kunnen programmeren.

Dit alles is nog errug primitief en zou nog veel meer (en beter) uitgezocht moeten worden. Als ik kijk hoeveel werk dit is heb ik zeker 1 tot 3 man per hoofdmodule nodig. De ontwikkeltaal (C++, delphi, C++ builder, enz) kan afgesproken worden onder de 'leden'.

Ik weet dat dit heel complex is maar het lijkt me echt een super uitdaging! Daarom hoop ik dat er genoeg mensen zijn die geinteresseerd zijn in dit (grote) project.

Daarom, mocht je echt willen (motivatie is belangrijk) en kunnen (tijd en programmeerkennis (je hoeft geen op programmeur te zijn :) ), dan kunnen we misschien een start maken. Als er vragen zijn dan kan je me altijd mailen (trineous@hotmail.com) of hier in deze thread stellen.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:16

Klippy

Still Game

Best een leuk idee, maar hoe wil je bijv. TV kijken? TV kaart?
Dan zal je toch gewoon een normaal OS moeten installeren en met drivers etc van die kaart werken.

Een UI maken die dan fullscreen start met bediening via AB is dan nog wel te doen, maar die zal toch afhankelijk zijn van je hardware.
Lijkt me dus niet dat je ff een universele applicatie kan bouwen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 20:12

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik vind jou idee toch wel veel lijken op bijv www.showshifter.com wat zijn nu duidelijke verschillen met jouw idee en showshifter.

Ik ben zelf ook met iets dergelijks bezig, ben pas net begonnen en mijn programeer kennis is ook niet zo groot. alleen wil ik het wat anders doen als jij dus ik denk dat ik gewoon even in mijn eentje blijf klooien.

ben momenteel bezig met de mp3 module (zijn nog niet echt modules) en is pas een eerste poging, screenshot, dit is trouwens gemaakt in delphi, en gebruikt een mysql database voor alle mp3 info.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
@cosmoOo: Ik kende dit programma niet. Ik heb wel op internet gezocht, maar kon eigenlijk niks vinden wat hetzelfde deed als ik wilde. Misschien toch niet goed genoeg gezocht... :) Screenshot ziet er trouwens mooi uit!

@LiquidSilver: Ja, tv kijken doe ik dan met een TV kaart. Het wordt ook een PC (compleet met windows en drivers), maar dan met een fullscreen app. Hierin zou alles geintegreerd moeten worden. Ik zal eens kijken of showshifter iets is. Mocht het precies doen wat ik voorstelde, dan hoef ik natuurlijk niet alle energie erin te steken. Maar als het me niet echt bevalt, dan probeer ik toch echt zelf (en liefst met anderen) zo'n applicatie te schrijven...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 16:43:
Er is al wel zoiets en dat heet Windows Media Center. Een aparte versie van windows die je officeel niet aan kan komen. Deze versie heeft nogal wat bugs (heb ik begrepen) en alles is nogal primitief (play, pauze, enz).
Werd geloof ik alleen bij pre-build Media PC'tjes verkocht.. Valt wel los te downloaden in het minder legale :P circuit
Dit alles is nog errug primitief en zou nog veel meer (en beter) uitgezocht moeten worden. Als ik kijk hoeveel werk dit is heb ik zeker 1 tot 3 man per hoofdmodule nodig. De ontwikkeltaal (C++, delphi, C++ builder, enz) kan afgesproken worden onder de 'leden'.
Ik denk dat je eerst toch de "hoofdmodule" moet maken waaronder de andere modules moeten werken. Anders communiceert alle software straks op een andere manier, wat niet echt ten goede komt van de kwaliteit ;)
offtopic:
Je servermodule zou je bijvoorbeeld zo kunnen ontwikkelen dat je hem met een PDA met Bluetooth of IR laat werken - Dat zou heel erg tof zijn :P
Ik weet dat dit heel complex is maar het lijkt me echt een super uitdaging! Daarom hoop ik dat er genoeg mensen zijn die geinteresseerd zijn in dit (grote) project.

Daarom, mocht je echt willen (motivatie is belangrijk) en kunnen (tijd en programmeerkennis (je hoeft geen op programmeur te zijn :) ), dan kunnen we misschien een start maken. Als er vragen zijn dan kan je me altijd mailen (trineous@hotmail.com) of hier in deze thread stellen.
Ik ben zeker wel geïnteresseerd, ik heb zelf ook een tijdlang over een soortgelijk iets nagedacht, maar ik beschik zeker niet over de capaciteiten om mee te helpen :)

Kijk ook eens naar dit programma. Soortgelijk aan wat jij wilt ontwikkelen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vet! Ik moet zeggen dat Freevo er mooi uitziet. Zoiets wil ik dus ook maken maar dan ook met radio, network media playback, enz. Eerst maar eens kijken naar ShowShifter (trial). Als dat toch niet is wat ik bedoel, dan ga ik maar alvast alleen beginnen en dan hoop ik dat er mensen mee gaan doen.

• mol99
  • Laatst online: 27-06 18:36
Ik weet dat dit oud is maar heb hier verder niet veel meer over langs zien komen. Hoe staat het met de ontwikkelingen op dit gebied.

Lijkt me vooral cool om hier digitenne op aan te sluiten want dan heb je digitaal ontvangst.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Acer heeft een pc die op dit idee gebaseerd is.
Werkt via AB en jogdial op de kast zelf, zit zelfs een lcd met statusinfo op.

• mol99
Ik ben meer op zoek naar software oplossingen die het op een "normale" pc mogelijk maken om time shift en dat soort zaken te gebruiken.

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04
Doe geen moeite: kijk hier

http://myhtpc.net/

Er word aan verzie 2 gewerkt van dit programma, die wordt zeker super. En bovendien helemaal gratis, met een goede community voor ondersteuning en plugins.

• mol99
ou812 schreef op 10 februari 2004 @ 16:17:
Doe geen moeite: kijk hier

http://myhtpc.net/

Er word aan verzie 2 gewerkt van dit programma, die wordt zeker super. En bovendien helemaal gratis, met een goede community voor ondersteuning en plugins.
Op de site staat:
myHTPC is a highly customizable,menu driven front end that allows you, among other things, to launch external programs, browse pictures and large collections of almost any type of media stored on your computer.

Dit lijkt mij meer iets om de lay out op je tv mooi te maken maar ik zie geen time shift of dergelijke functies.

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04
Iets verder kijken dan je neus lang is 8)7 :) B) : ze hebben heel veel plugins

Waaronder GoT TV en deze ondersteunt timeshifting enzo.

Forum is the place to be

Kijk ook hier maar eens op ons eigen GoT Forum :

[rml]Pilletje in "[ htpc] Alles-in-een software voor home-t..."[/rml]

Niet te verwarren met GoT TV natuurlijk :9

[ Voor 39% gewijzigd door ou812 op 10-02-2004 16:47 ]

Pagina: 1