Toon posts:

(Caraudio) Problemen met nieuwe Pioneer Composet

Pagina: 1
Acties:
  • 650 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een 'goede' composet van Pioneer gekocht (180 euro):

Pioneer TS-E175C Separate 2–way E–motion Series
Frequency response 28 - 32.000 Hz
Sensitivity (1W/1m) 91 dB
Maximum Power 220 Watt
Nominal input power 60 Watt
Woofer size (cm) 17 cm
Woofer material 3D Magnesium Hybrid
Tweeter size (mm) 27,0 mm
Tweeter material Titanium dome
Tweeter fitting kits included
Power Blades

deze wordt rechtsreeks aangesloten op de headunit via de woofer, waar dan weer een extra connector op zit waar je de tweeter op aansluit (op een woofer zitten dus 4 van die platte pinnetjes waar je connectoren op kunt aansluiten,
2 voor de kabel die van je headunit komt en 2 voor de kabel naar de tweeter,
dus : 2x plus en 2x min aansluitingen)
In de draad naar de tweeter zit een highpassfilter (condensator).
Het lijkt mij dat zo al het geluid naar de woofer gaat en dan naar de tweeter.
Zo krijg je volgens mij zowel laag/mid/hoog door de grote deurspeaker
en alleen hoge tonen door de woofer (correct me if i'm wrong).

Het probleem wat ik nu heb is dat als ik het volume omhoog draai
dat het geluid al vrij gauw begint te vervormen.
Ook als ik het laag omhoog draai via mijn headunit begint het
geluid snel te vervormen, terwijl dat niet zo is bij mijn
Pioneer 6x9" speakers.

Ik denk dat het 'm ligt aan het feit dat de woofer alle tonen ontvangt
in plaats van alleen mid/laag.
Iemand een idee wat de oorzaak van de geluidsvervorming is ???
En hoe is dit op te lossen? (een los scheidingsfilter ertussen :?)

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 09:53

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

wat voor headunit heb je?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Pioneer 1300r 4x45 watt max. en 4x27 watt nominaal

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 09:53

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 16:33:
Pioneer 1300r 4x45 watt max. en 4x27 watt nominaal
over het algemeen als je je speakers aansluit op een headunit zonder externe versterker, dan gaan ze rot klinken als je over 2/3 van je max volume heen gaat.

maar tot aan de helft zouden ze gewoon goed moeten klinken

¯\_(ツ)_/¯

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:50
Anders word het tijd voor een klein extern ampje.... :)

Verwijderd

Topicstarter
dat is het probleem dus.........het is pas bij ongeveer 1/3 van het max. volume
als het geluid gaat vervormen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Heb je wel de speakers goed in fase aangesloten? Aan beide kanten moet + aan + zitten en - aan -. Overigens is het heel normaal dat speakers al beginnen te flippen, zonder dat je aan de max aanduiding van je HU zit. Dat verschilt per luidspreker.

Verwijderd

Topicstarter
Maar komt het dan door de headunit of door de speakers ?
en hoe zou je dit eventueel op kunnen lossen ?
Volgens mij zijn de speakers wel goed in fase.........

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 16:19:
Ik denk dat het 'm ligt aan het feit dat de woofer alle tonen ontvangt
in plaats van alleen mid/laag.
Iemand een idee wat de oorzaak van de geluidsvervorming is ???
En hoe is dit op te lossen? (een los scheidingsfilter ertussen :?)
Dit lijkt mij niet het probleem; je zou een filter kunnen gebruiken (a'la caliber) maar ik denk niet dat dit de oplossing is.

Het erge = ik zou niet weten wat het wel is. Ga terug naar de auto shop; het feit dat de ovale het wel goed doen is vreemd.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog even gechecked ivm uit fase zijn.............alle connectortjes nog even omgewisseld maar probleem blijft hetzelfde.

Kan het ook zijn dat het komt doordat er per kanaal 2 speakers zijn aangesloten en
dat er dus 2 speakers zijn die hoge tonen weergeven ?
Of iets met impedantie ofzo omdat er 2 speakers per kanaal aangesloten zijn ??

Nou heb ik ook nog een probleempje met de plaatsing van de tweeters,
de draad van de woofer naar de tweeter is nogal kort en dat betekent dus
dat ik ze in de deur moet houden.
Ik wil ze eigenlijk graag onder de roostertjes in het dashboard plaatsen.

Omdat de tweeter is aangesloten via de woofer vroeg ik me af of het ook zo kan:
de draad van de headunit naar de woofer opsplitsen met een kroonsteentje en dan
1 kabel naar de speakerplaats in het dasboard en 1 naar de deur voor de woofer.
Of kan dit om een of andere reden beter niet ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 21:12 ]

• stylezzz
Je bedoeld dat zowel het tweetertje als het woofertje via het filter op 1 kanaal van de radio is aangesloten? Zo hoort het wel in ieder geval, met de impedantie zal weinig mis zijn....

Verwijderd

je moet altijd een filter plaatsen tussen versterker en de woofer, tenzij je headunit een aparte (instelbare) tulp-uitgang heeft voor subwoofer. in dit geval ben ik bang dat je belasting te hoog is. er word maar weinig vermogen geproduceerd, en dit moet dan ook nog is verdeeld worden over je woofer en je tweeters. als je draden gaat splitten met kroonblokes, krijg je gegarandeerd kwaliteitsverlies, dit raad ik je dus niet aan, kan je beter een andere uitgang van de headunit pakken (als je er nog 1 vrij hebt)

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op 06 januari 2003 @ 21:15:
Je bedoeld dat zowel het tweetertje als het woofertje via het filter op 1 kanaal van de radio is aangesloten? Zo hoort het wel in ieder geval, met de impedantie zal weinig mis zijn....
De draad loopt van de headunit direct naar de woofer (zit dus geen filter tussen)
en dan van de woofer (daar zitten extra connectoren op om de tweeter op aan te sluiten).
In de draad van de woofer naar de tweeter zit een highpassfilter.

Dus zo ziet het er uit met die connectoren op de woofer:
een plus en een min voor de draad die rechtstreeks van de headunit komt (zonder filter daartussen) en een plus en een min voor de draad naar de tweeter.

• stylezzz
vaag? zit er nog iets van een spoeltje op dat woofertje? ander lijkt het erop dat dat woofertje idd alle tonen te verwerken krijgt. (lijkt me niet, ben wel beter gewent van pioneer)

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op 06 januari 2003 @ 22:21:
vaag? zit er nog iets van een spoeltje op dat woofertje? ander lijkt het erop dat dat woofertje idd alle tonen te verwerken krijgt. (lijkt me niet, ben wel beter gewent van pioneer)
dat is inderdaad het rare , er zit helemaal niks op, geen spoeltje of
condensatortje........helemaal noppes.
kan het zijn dat het geluid daarom zou snel vervormt ??

• stylezzz
Het zou kunnen, woofertjes zijn niet gemaakt voor hoge tonen. Maar dit lijkt me erg slordig van pioneer, zeker voor een composet van 180 euro mag je kwaliteit verwachten.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een composet met alleen een condensator voor de tweeter is heel gebruikelijk. Dat hoef geen probleem te zijn. Hoe is de toestand van de inbouwplek zelf..?

Verwijderd

Op 1/3 van het volume moet het geluid gewoon prima klinken, zelfs 2/3 moet gewoon prima gaan, tenzij je behoorlijk wat bass verlangt, want voor een dikke basweergave moet je gewoon een losse subwoofer gebruiken. Daarvoor is een 16,5 cm speaker gewoon niet genoeg. Of je moet gaan kijken naar een dure RF-compo (is maar een voorbeeldje) of iets dergelijks. Daar zit dan dus ook een echte crossover bij. Dan ga je het alleen niet redden voor 180 Euro.... Een voorbeeldje: Rockford Fosgate Fanatic P 2614, ongeveer 230 Euro. Dit is dus de goedkoopste van RF, maar daar komt al behoorlijk wat geluid vanaf.

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op 06 januari 2003 @ 16:49:
[...]

over het algemeen als je je speakers aansluit op een headunit zonder externe versterker, dan gaan ze rot klinken als je over 2/3 van je max volume heen gaat.

maar tot aan de helft zouden ze gewoon goed moeten klinken
Kun je voor een deel oplossen, door een condensatortje net voor de radio te hangen. Dat scheelt wel iets.

Verwijderd

Topicstarter
wat voor condensatortje ??
en wat doet deze dan precies ?

en deze moet dan in de speakerkabel vlakbij de radio ??

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 16:31 ]

• Jivecar
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 22:57:
[...]

Kun je voor een deel oplossen, door een condensatortje net voor de radio te hangen. Dat scheelt wel iets.
Zie het nut van een condensatortje niet in....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 19:52
Ik denk dat hij een condesaTOR bedoelt. Deze vangt dan de spanningspieken op. Maar volgens mij gaat dat niet werken...

Verwijderd

Jivecar schreef op 07 januari 2003 @ 19:28:
[...]

Zie het nut van een condensatortje niet in....
Vangt eventuele dipjes in de voeding op. Ik doe het eigenlijk alleen bij oudere auto's, waar van die hele dunne stroomdraadjes gebruikt worden. Kan trouwens zijn, dat pioneer, dat zelf al gedaan heeft hoor.... Maar nogmaals, je krijgt het er toch niet helemaal mee weg. Het kan alleen wat schelen.... Je kunt het soms ook wel aan de display van de radio zien, of het nodig is. Die knippert dan lichtjes mee op de maat van de muziek.

(niet op de speakerkabel dus....)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 13:20 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Simpele check is een setje even op de stereo thuis aansluiten. Zorg natuurlijk wel voor een soort van klankkast voor de woofer, anders klinkt het nergens naar.

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Wekkel schreef op 08 January 2003 @ 13:33:
Simpele check is een setje even op de stereo thuis aansluiten. Zorg natuurlijk wel voor een soort van klankkast voor de woofer, anders klinkt het nergens naar.
Dat moet je dus vooral doen je je speakers naar de klote wilt hebben
Wekkel als je er geen verstand van heb hou je mond dan

Beter forum om deze vraag te stellen dan aan computergeeks :
http://www.showyoursound.nl
hier hebben ze er wel verstand van.

[ Voor 15% gewijzigd door TeH_oNe op 08-01-2003 13:39 ]

what?

• Jivecar
TeH_oNe schreef op 08 January 2003 @ 13:38:
[...]

GoT is populairder dan showyoursund.nl ..... hier heb je meer kans op een snelle reactie....

Cu@showyoursound.nl :+

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11 11:35

pinodambini

Dr. Z. Vago

Alleen heb je daar meer figuren rondlopen die er veel verstand van hebben, o.a. de mensen van Boyds e.d. ;)

• Jivecar
pinodambini schreef op 08 January 2003 @ 14:09:
Alleen heb je daar meer figuren rondlopen die er veel verstand van hebben, o.a. de mensen van Boyds e.d. ;)
OK; dat is waar. Je kunt ook ice-mania.be raadplegen.

Zeker in dB drag race seizoen (nu dus niet) is dat een goed lopend forum (vind ik zelf beter dan showyoursound.nl; daar "lopen" meer sjonnies rond).

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:47

momania

iPhone 30! Bam!

Lijkt mij echt een gemis van een filter.
Ik heb zelf ook een Pioneer head-unit en daarop een composet aangesloten.
Alleen het verschil is dat ik een composet van Boston Auccustics heb,
waarbij er dus een los kastje zit met de filters erin en daarna pas de mid-woofer een de tweater. <-[edit/typo] (getweakte tweeter :? :+)
Ik kan ook mijn volume van en schaal van 1 tot 55 gewoon op 50 knallen zonder vervorming.

Ik zou dus als ik jou was proberen ook een dubbel filter te halen, waarbij je dan op dat ene filter twee uitgangen hebt zodat je én de woofer én de tweeter kan aansluiten.
Left dan wel even op de orginele high-pass filter qua frequenties, zodat je die wel aanhoud op een nieuw filter.

[ Voor 4% gewijzigd door momania op 08-01-2003 14:19 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 08 January 2003 @ 14:18:
..................................

Ik zou dus als ik jou was proberen ook een dubbel filter te halen, waarbij je dan op dat ene filter twee uitgangen hebt zodat je én de woofer én de tweeter kan aansluiten.
Left dan wel even op de orginele high-pass filter qua frequenties, zodat je die wel aanhoud op een nieuw filter.
je bedoelt 2 van die filterbakjes of bedoel je een grote waar je alles (beide kanalen) direct op aan kunt sluiten ??

hoe bedoel je dat met die frequenties aanhouden ??
en hoe doe ik dat ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

TeH_oNe schreef op 08 januari 2003 @ 13:38:
[...]

Als je loos wil blaten, ga vooral je gang. Ik zie geen enkel probleem een 4 Ohm car audio componentensetje aan de sluiten met filter en al op een gewone stereo ipv van een autoradio. Zelfs al heb je een Pioneer home-hifi versterker met specificatie 8-16 Ohm, dan nog gaat die niet licht naar de klote...

Over verstand gesproken :/

• Jivecar
Wekkel schreef op 08 januari 2003 @ 18:02:
[...]

Als je loos wil blaten, ga vooral je gang. Ik zie geen enkel probleem een 4 Ohm car audio componentensetje aan de sluiten met filter en al op een gewone stereo ipv van een autoradio. Zelfs al heb je een Pioneer home-hifi versterker met specificatie 8-16 Ohm, dan nog gaat die niet licht naar de klote...

Over verstand gesproken :/
ff zonder één of ander af te kraken. Aansluiten is technisch gezien mogelijk maar door de free-air werking is er geen tegendruk. Hierdoor gaat het woofertje makkelijker over z'n kop dan in een deur of behuizing. Dus het kan wel maar hou rekening met het vermogen wat je erop gooit.........

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat betekent dus niet harder zetten als je gerammel hoort, net als ingebouwd in een autodeur ;) Als je de boel hoorbaar rammelend laat gaan, zit je uiteraard de boel te slopen, in een autodeur gebouwd of niet. Ik ga er wel daadwerkelijk van uit dat iemand niet zo dom bezig is ;)

Bij de meeste autodeuren kan je tegendruk ook wel vergeten -> lek als een mandje ;( De facto dus free-air...

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 08-01-2003 22:07 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:47

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 17:42:
[...]

je bedoelt 2 van die filterbakjes of bedoel je een grote waar je alles (beide kanalen) direct op aan kunt sluiten ??

hoe bedoel je dat met die frequenties aanhouden ??
en hoe doe ik dat ?
Ja precies, 1 doosje, met zowel een low-pass als high-pass filter.

Je hebt nu bij je tweeters een high-pass filter zitten, die laat vanaf een bepaalde frequentie geluid door.
Mocht je dus een gecombineerd filter gaan halen, moet je wel zorgen dat je voor het high-pass gedeelte van dat filter ongeveer dezelfde frequentie range hebt, die het orginele filter heeft.

Het orginele filter zal natuurlijk niet voor niets een bepaalde range hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door momania op 09-01-2003 10:09 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Ah, nu is het duidelijk.
Zijn er nog bepaalde merken of online-shops die
aan te bevelen zijn met betrekking tot 2-weg frequentie filters ??

wat zijn gangbare frequenties en wat zijn dingen waar ik op moet
letten bij aanschaf van zo'n filter ??

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 23:40 ]

Pagina: 1