Zover ik het kan beoordelen is dit mijn lijstje qua dekking:
- Vodafone(*)
- KPN(*)
- O2(**)
- BEN(**)
- Dutchtone
(*) Ik denk dat KPN al jaren zowat geen zendmasten meer plaatst, en Vodafone wel. Daarom ben ik van mening dat Vodafone een betere dekking heeft dan KPN.
In ieder geval heeft Vodafone wel de meeste roaming afspraken, dus wereldwijd heeft Vodafone zeker het grootste "bereik".
(**) Ook hier is het een twijfelgeval, toch denk ik dat O2 een beter bereik heeft als BEN. En wel met de reden dat volgens mij O2 als enigste gebruik maakt van EGSM 900Mhz.
Daarbij moet met paar dingen rekening gehouden worden:
- Zelfs met een KPN of Vodafone kan het zo zijn dat je ergens niet kan bellen en met één van de andere (mindere) providers
juist wel.
Dat kan dus plaatselijk heel erg wisselen...
- Interventie: Hoe goed is jou huis geïsoleerd (gewapend beton --> kooiconstructie), veel electronische apparatuur aanwezig?, enz...
- En dan zijn er nog een paar dingen te bedenken.
Qua service:
- Vodafone/BEN
- Dutchtone
- KPN/O
2
- Debitel
Heb zelf verschillende ervaringen met providers gehad (lees: D*, Vodafone en O2)
Toch denk ik dat ik redelijk objectief kan beoordelen in de service van
alle providers.
- Debitel heb ik helemaal onderaan geplaatst omdat ik vindt dat Debitel aan "zieltjes winnen" doet en daarna de klant in de SHIT laat zakken.
Over het algemeen lage prijzen bij de aanschaf van een nieuw abonnement, maar als je je contract wil gaan verlengen, vragen ze onwijs hoge prijzen. En dat vindt ik geen service.
- KPN en O2 staan bij mij op de één na laatste plaats omdat je bij KPN geld moet betalen voor een beetje service, en als je geen geld betaal dan ook helemaal geen service krijg.
-O2 heeft misschien wel een heel ander structuur als alle andere providers, maar toch vindt ik dat daar ook een bepaalde vorm van service bij hoort.!!
- Dutchtone was qua service echt nix. Toen kwam Orange opeens en zag duidelijk de service van Dutchtone omhoog schieten als paddenstoelen uit de grond.
Dat was ook een duidelijke voorwaarde van Orange. "jullie verbeteren jullie service en dekking, eerder heten jullie geen Orange".
Je service verbeteren is over het algemeen makkelijker dan je dekking zomaar in één keer verbeteren. En dat merk je dus ook duidelijk.
- Vodafone en BEN staan bij mij gesamenlijk op
1. persoonlijk heb ik echt niks met BEN, maar weet toch wel iets van hun service.
Vodafone omdat ze SMS bundels, duidelijk, overzichtelijkheid etc.. bieden. (kan je van Dutchtone niet stellen)
Alleen al het feit dat als je beltegoed bijna verloopt dat ze je een brief sturen. (nog nooit bij KPN gezien, terwijl de geldigheidstermijn bij KPN maar de helft is van die van Vodafone).
Een keuze maken voor een provider is dus erg persoonlijk. Plus het feit dat de dekking van de providers plaatselijk erg kan verschillen.
En dan nog het verschil in prijs