Bij opstarten soms wel beeld en soms niet.

Pagina: 1
Acties:

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 01:23
(allereerst: had dit al gepost in Asus P4PE gebruikerservaringen, maar het leek me beter om een nieuwe topic hiervoor te maken omdat we anders teveel offtopic zouden gaan.)

Mijn probleem:
1 op de 5 keer (ongeveer) dat ik mijn computer aanzet krijg ik geen beeld op mijn monitor. Resetten helpt dan niet. Pas nadat ik het systeem uit heb gezet en dan weer aan, dan doet hij het wel weer meteen.
Ik heb gekeken of de videokaart goed in het slot zit en dat lijkt wel het geval.
Verder heb ik geen problemen met mijn systeempje. Ook in spellen en zware garfische toepassingen doet de videokaart niets raars.

Mijn systeem:
- Asus P4PE moederbord
- Club3d Ti4600 128MB
- Enermax eg465ax-ve(g)fm (460w)
-.....verder zie specificaties (sig)

Ik heb de pc met de kerst zelf in elkaar gezet. Was mijn eerste zelfbouw pc (en er zullen er nog veel volgen :*) ) Alle onderdelen los gekocht bij een webwinkel.
Mijn angst is dat een van de onderdelen kapot is...

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 11:12

Freehumor

koekwous

Ja zo'n zelfde probleem heb ik. Ik hoor 3 piepjes, ik weet niet of het bij jou ook het geval is.

Verwijderd

Als je van dit soort vage problemen krijgt is het meestal het geheugen wat brak is.
Heb je de bios settings van het geheugen te strak ingesteld of zo ?

Verwijderd

Welk signaal geeft je monitor? Blijft ie in sleep mode of zegt ie "no signal"? Zou het evt. een breukje in je monitorkabel kunnen zijn?

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ik heb het zelf ook gehad, dit ligt duidelijk aan de videokaart. Als je hiervoor een andere videokaart gebruikt dan zul je zien dat het probleem weg is. Dit is puur een start-up fout in de videokaart, als je garantie hebt kun je hem altijd terug sturen, anders is het gewoon einde videokaart of je moet hiermee kunnen leven natuurlijk.

Dit heeft overigens niets te maken met het internet geheugen van je computer, maar je kunt natuurlijk altijd een memtest programma draaien.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• vandenhende
Freehumor schreef op 06 januari 2003 @ 16:29:
Ja zo'n zelfde probleem heb ik. Ik hoor 3 piepjes, ik weet niet of het bij jou ook het geval is.
Die piepjes weet ik effe niet. Heb zojuist in mijn bios weer POST aangezet. Wachten dus tot het nog een keer voorkomt.
Als je van dit soort vage problemen krijgt is het meestal het geheugen wat brak is.
Heb je de bios settings van het geheugen te strak ingesteld of zo ?
Ik heb geen aanpassingen gedaan aan mijn geheugeninstellingen. Alles na installatie standaard gelatein BIOS. Mijn systeem is ook niet overgeclockt. Gewoon standaard dus.
Welk signaal geeft je monitor? Blijft ie in sleep mode of zegt ie "no signal"? Zou het evt. een breukje in je monitorkabel kunnen zijn?
Hij geeft niet de melding "no signal" maar blijft gewoon in sleep mode. Dat de kabel stuk is lijkt me heel stug. Had hier nooit last van op mijn oude pc.
Ik heb het zelf ook gehad, dit ligt duidelijk aan de videokaart. Als je hiervoor een andere videokaart gebruikt dan zul je zien dat het probleem weg is. Dit is puur een start-up fout in de videokaart, als je garantie hebt kun je hem altijd terug sturen, anders is het gewoon einde videokaart of je moet hiermee kunnen leven natuurlijk.

Dit heeft overigens niets te maken met het internet geheugen van je computer, maar je kunt natuurlijk altijd een memtest programma draaien.
Memtest ga ik ff draaien. Zal zo wel effe mijn bevindingen posten. Als het dat allemaal niet is dan zal er toch wel iets defect zijn nietwaar?

Zat net ook effe in Bios te kijken bij: tabblad advanced --> pci config.
Daar zag ik iets staan van Primary VGA BIOS. Hij staat bij mij standaard ingesteld op PCI VGA Card. Moet ik die niet op AGP VGA Card zetten???

Bedankt voor de reacties!
:+

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 16:24

-ET-

Phone Home

vandenhende schreef op 06 January 2003 @ 17:09:

Zat net ook effe in Bios te kijken bij: tabblad advanced --> pci config.
Daar zag ik iets staan van Primary VGA BIOS. Hij staat bij mij standaard ingesteld op PCI VGA Card. Moet ik die niet op AGP VGA Card zetten???

Bedankt voor de reacties!
:+
Hoeft niet. Das puur op je pc aan te geven op welke bus hij eerst moet gaan zoeken voor een videokaart. Tis wel handig om hem op AGP te zetten maar het zou niet moeten uitmaken

• vandenhende
Nou ik heb eens effe memtest laten lopen en alles lijkt normaal. Geen problemen.
Maar nu zit ik nog steeds met mijn probleem.
Wat zouden jullie doen? Videokaart terugsturen voor onderzoek?? Maar dat is wel lastig, dan kan ik het weer op de post doen, verzekeren etc. Of zal ik het nog maar even aankijken en kijken of het erger wordt?
bedankt voor de reacties!
:)

Verwijderd

Denk ook ff aan de voeding, bij opstarten wordt deze het meest belast, op toeren komen hd,s en cd drives.

• vandenhende
Ja maar ik heb niet zo gek veel in mijn systeempje zitten (dvd-rom, cdrw, diskette, 2hd drives 5 fans en dat was het zo een beetje.) Dan lijkt me een enermax voeding met 460W toch wel voldoende. Als ik in de bios kijk dan staat de 12v opp 11,99 of zo. Dat lijkt me toch wel voldoende?

Verwijderd

Ik heb ook een ASUS P4PE (lan/sound/no-raid) en een ATI radeon 9700 Pro videokaart. Ik heb hetzelfde probleem. Mijn monitor blijft ook amber knipperen en krijgt geen wake-up signaal van de video kaart. Misschien is het toch een P4PE gerelateerd probleem?

Welke bios versie heb je? Ik draai p4pe1002 (geen betaversie)

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 13:41
Heb je een kabeltje op de tv-out aangesloten?
Dan eruithalen.

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 13:33
Bios flashen misschien?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

misschien een gek idee
ik heb een target monitor doet het verder heel goed
maar eens in de zoveel keer doet hij het gewoon niet
alsof hij niet is opgewarmt
dan zet ik mijn monitor uit en weer aan en doet hij het wel

geen idee waardoor dat verder komt maar heb er geen last van en hij blijft het gewoon goed doen

• vandenhende
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 13:49:
Ik heb ook een ASUS P4PE (lan/sound/no-raid) en een ATI radeon 9700 Pro videokaart. Ik heb hetzelfde probleem. Mijn monitor blijft ook amber knipperen en krijgt geen wake-up signaal van de video kaart. Misschien is het toch een P4PE gerelateerd probleem?

Welke bios versie heb je? Ik draai p4pe1002 (geen betaversie)
Ik heb ook versie 1002. Zou het aan het moederbord liggen? Ik ga eens checken op asusboards of meer mensen hier last van hebben. Je hoort nog van me! :)
Heb je een kabeltje op de tv-out aangesloten?
Dan eruithalen.
Dat heb ik er inderdaad sinds kort inzitten. Maar als ik me niet vergis deed het probleem zich voor die tijd ook al voor. Maar in ieder geval bedankt voor de tip. Het is het proberen waard. >:)

Alweer bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad, maar dan met een wat ouder en dus ander systeem. Jouw symptonen komen echter exact overeen met wat ik destijds had. Uiteindelijk bleek de oorzaak van het probleem een hardware conflict tussen mobo en grafische kaart. Tja, dat soort geintjes kom je tegen als je zelf een pc in elkaar knutselt.

De oplossing voor mij was een register patch, waarmee 4x agp werd afgedwongen tijdens opstarten. Misschien moet je ook in die richting gaan denken...

• vandenhende
Op het forum van asusboards zeiden een aantal mensen dat het met de cold-boot problemen te maken zou kunnen hebben van mijn asus P4PE. Ik zal maar eens wachten op een nieuwe bios versie, die dan even flashen en kijken of het probleem zich dan nog voordoet...
:/

Verwijderd

mijn pa heeft een celeron 1000 en heeft precies hetzelfde probleem. monitor blijft in standby time staan, uit en aan en hij doet het vaak weer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 11:16:
Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad, maar dan met een wat ouder en dus ander systeem. Jouw symptonen komen echter exact overeen met wat ik destijds had. Uiteindelijk bleek de oorzaak van het probleem een hardware conflict tussen mobo en grafische kaart. Tja, dat soort geintjes kom je tegen als je zelf een pc in elkaar knutselt.

De oplossing voor mij was een register patch, waarmee 4x agp werd afgedwongen tijdens opstarten. Misschien moet je ook in die richting gaan denken...
waar in het register moet je dat vinden?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Had het probleem ook met een asus A7V333.
Videokaart (asus 8440) eruit en er weer in gestopt, nog niets.
Daarna via dit forum :*) memory chipje eruit gehaald en er opnieuw ingeprikt.
En ja :) Nooit geen problemen meer ( * Frostbite klopt even af ;) )

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

Pagina: 1