Toon posts:

Processor belemmerende factor in Quake3?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zo heel goed of deze bij spielerij moet of hier:

Als ik quake3 (Rocket Arena 3) en ik intussen Task Manager aan laat staan, zie ik achteraf dat ie steeds 100% CPU belast heeft.

Ik heb een TB1@1,33Ghz + 512MB 133Mhz SDRAM + Asus Geforce 3 Ti500 @ 250/520Mhz + 40Gb IBM 7200rpm IDE HD

Als ik de Geforce 3 op standaard kloksnelheden laat lopen veranderd er nauwelijks wat in een timedemo @ quake3. Samen met het feit dat ik zie dat de CPU steeds 100% wordt belast, kan dat betekenen dat me CPU een belemmerende factor is in quake3 en is er een manier te achterhalen hoeveel mijn videokaart dan belast wordt om te kijken of het zin heeft om GPU-upgrade te doen (naar bijvoorbeeld XP2400+) :?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 15:52
eerder een geval van "slechte" codering. zijn wel meer spellen die hier last van hebben zoals unreal tournament en Black&White. kan je niets aan doen. ik heb zelf een 2000+ en nog steeds 100% en als ik een 3.06 gig geval zou hebben was het nog steeds 100% geweest

Verwijderd

Topicstarter
mmm ok, zou toch nog steeds interessant zijn om te kijken in hoe verre mijn videokaart belast wordt, om te kijken welke hardware de belemmerende factor is, toch :?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
laten we het anders zeggen.
een 1.0 ghz TB is ruim voldoende om quake3 te spelen, maar sommige spellen vragen nou eenmaal super veel proc vermogen. Met deze spellen ga je dus in verhouding meer vooruit op een snellere cpu dan op een nieuwe vid card.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

scaling vrienden, scaling.

De proc zal altijd maximaal belast worden, tenzij het spel echt heel klein is, of de videokaart volledig geflood wordt doordat ie erg oud en dement is ;)

in principe zou je dus kunnen zeggen dat de processor de limiterende factor is, maar _niet_ de bottleneck. Snaptu ?

zoals in:
zet er de nieuwste videokaart in, en je hebt 3x zoveel frames
zet er de snelste proc in, en je hebt misschien 5frames meer en volledige proc. belasting.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 06 januari 2003 @ 16:04:

zoals in:
zet er de nieuwste videokaart in, en je hebt 3x zoveel frames
zet er de snelste proc in, en je hebt misschien 5frames meer en volledige proc. belasting.
Dat kun je dus alleen zeggen als je weet dat je videokaart geflood wordt en je dus niet met een spel te maken heeft wat veel van je CPU vergt.

Het gaat hier om quake3, dus kan het wat specifieker :?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 16:44:
[...]

Dat kun je dus alleen zeggen als je weet dat je videokaart geflood wordt en je dus niet met een spel te maken heeft wat veel van je CPU vergt.

Het gaat hier om quake3, dus kan het wat specifieker :?
ik denk niet dat je met quake 3 en de huidige processors een Gf3Ti kunt 'flooden'

alhoewel ik daarbij moet zeggen dat ik niet zou weten hoever de Gf3 door schaald.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Een processor werkt bij moderene games altijd aan de maximum snelheid, dit om zoveel mogelijk frames te halen. Als je een 3.06 ghz haalt word de cpu nog steeds 100 % gebruikt bij quake 3. En dat heeft niks met slechte codering van spellen te maken.

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 16:53:
Een processor werkt bij moderene games altijd aan de maximum snelheid, dit om zoveel mogelijk frames te halen. Als je een 3.06 ghz haalt word de cpu nog steeds 100 % gebruikt bij quake 3. En dat heeft niks met slechte codering van spellen te maken.
idd, dit is tevens om er voor te zorgen dat andere programma's de processor misschien willen gaan gebruiken (waardoor quake3 wat trager zal gaan lopen).

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die dus kan vertellen hoe het met de verhouding tussen een TB@1,33Ghz + G3 Ti500 @ 250/520Mhz zit qua performance bij quake3 (met wat zwaardere lvl's = ra3)

Verwijderd

Jullie moeten je natuurlijk wel realiseren wat je hier aan het meten bent.

Het taakbeheer van Windows heeft een speciale interne Idle thread. Deze is alleen actief als een programma controle aan Windows heeft overgegeven, en er volgens Windows ofwel niets zinnigs te doen is, of een Windows API functie op een reactie van iets externs staat te wachten. Dit is bijv. goed te zien als je in Word of Excel bezig bent.

De processorbelasting die wordt gerapporteerd is de verhouding tussen de rekentijd die is gespendeerd in deze Idle thread en alle andere threads/processen.

Met andere woorden: Als een programma niet via de gebruikelijke route (dus een main event loop, oid.) op muis/toetsaanslagen staat te wachten, is de Idle thread niet actief en zal Windows 100% rekenbelasting aangeven.

Een DirectX game werkt over het algemeen niet via de normale procedure met een main event loop, en dus zal binnen Windows de Idle thread niet op nauwelijks draaien. Dit is uiteraard logisch, omdat de logica in het spel moet doordraaien, ook al geef je geen ruk aan de muis of een toetsaanslag op het toetsenbord.

Het kan dus wel degelijk zo zijn dat de processor op de grafische kaart of iets anders staat te wachten, buiten het zichtveld van het standaard Windows taakbeheer.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
Al heb je een P4 6 Ghz, hij zal altijd 100% belast worden.
Zou niet zo mooi zijn als dat niet zo was, dan zou een sneller processor even snel zijn als een langzamer exemplaar omdat de snellere niet 100% belast zou worden.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

is quake3 als je naar je taskmanager kijkt volledig geminimaliseerd of niet?
zo nee: elk spel zuigt 100% (eigenlijk 99% want windows moet door kunnen gaan :P) dus zie je 100%
zo ja: dan is q3 slecht geprogd want hij zou netjes op nul moeten staan zoals genoeg spellen ook doen.

btw, die idle thread is er om de proc iets te laten doen (NOOP) want hij kan niet niks doen. is er niet voor de lol of zo hor :)

gelukkig heeft die idle thread hier nooit iets te doen >:) }:O

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:36
je kunt weinig zien aan het feit dat zo'n spel 100% CPU belast, want zo'n spel gaat met een snellere processor gewoon meer frames per seconde genereren. Ik zag trouwens gisteren ineens dat mijn processor continu voor 100% belast werd, dus ik kijken bleek het vcool te zijn, wat er nou juist voor zorgt dat de proc. NIET belast wordt als ie niks doet, de temperatuur was ook keurig laag. Dus als je zoiets hebt draaien zit je misschien zowieso wel op 100%, dat zegt dan nog weinig.
In elk geval is volgens mij een CPU upgrade van TB1.33 voor Q3 onzin. En als overklokken van de videokaart niet uitmaakt dan kun je eens een hogere resolutie proberen, dat maakt het mikken ook weer wat gemakkelijker

oh ja, de resolutie verhogen is dus een prima methode om te zien of de videokaart misschien niet 100% belast wordt, als bij hogere resolutie de framerate gelijk blijft weet je dat de videokaart dus niet volledig belast wordt, en dus dat een snellere processor je framerate zal verhogen

[ Voor 18% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 07-01-2003 11:06 ]

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Topicstarter
ok het is nu wel duidelijk dat die task manager in dit geval geen duidelijk CPU-verbruik-beeld geeft en dat de cpu daarin altijd 100% belast wordt :z

Ik denk inderdaad ook dat de 1,33Ghz processor hier niet een belemmerende factor is en de G3 Ti500 nog makkelijk kan bijhouden.

Eens kijken of het een ander verhaal wordt bij de R9700pro of GFX

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 11:30 ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 11:27:
ok het is nu wel duidelijk dat die task manager in dit geval geen duidelijk CPU-verbruik-beeld geeft :z

Ik denk inderdaad ook dat de 1,33Ghz processor hier niet een belemmerende factor is en de G3 Ti500 nog makkelijk kan bijhouden.

Eens kijken of het een ander verhaal wordt bij de R9700pro of GFX
Of iets anders de limiterende factor wordt? Antwoord, heel erg :)

Bij een G4TI4x00 zal jouw proc in de meeste gevallen al de limiterende factor zijn (ja, tenzij je in 1600*1200 met 4xFSAA en 8x Anisotropic Filtering gaat draaien :P)

[ Voor 4% gewijzigd door Okyah op 07-01-2003 11:31 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• remotehost
  • Niet online
cardinal808 schreef op 06 januari 2003 @ 15:39:
eerder een geval van "slechte" codering. zijn wel meer spellen die hier last van hebben zoals unreal tournament en Black&White.
Slechte codering? Ha, wat een gelul zeg. 8)7

Het is juist bekend dat Quake3 goed blijft meeschalen met nieuwere hardware ondanks het feit dat de Q3 engine zelf al redelijk oud is. Het wordt niet voor niets bijna in alle game benchmarks gebruikt. Daarnaast is deze engine retesnel, heel stabiel, modvriendelijk & multiplatform.
Pagina: 1