Xircom netwerkkaartje wilt niet op 100Mbit.

Pagina: 1
Acties:

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik heb een tweedehands Compaq Armada 1592DT (yeah, i know :( ) met daarin een Xircom Credticard Ethernet 10/100 PCMIA kaartje. Ik draai Windows 98se. Nu krijg ik dat kreng niet op 100Mbit ondanks de volgende maatregelen:

-100Mbit dongle aangeschaft.
-Compaq settings tool gedownload (geen relevante setting gevonden).

Wat echt vervelend is, is dat ik thuis een 100Mbit only HUB heb liggen... Ik kan nu dus niet met mijn laptop op het netwerk. Iemand enig idee hoe ik wat vaart krijg in dat kaartje?

Ik heb de ssearch al gebruikt, maar ondanks vele topic die er op lijken geen antwoord gegeven. Compaq support is bovendien ook niet bepaald een uitkomst... :(

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

heb je wel een 32-bits PCCard slot in die Armada zitten (denk ut wel hoor, maar toch :P)

Zit er geen setting bij de instellingen van het kaartje?
Nieuwste drivers @ intel al gedownload?

• RedTop
Nieuwste drivers, nieuwste bios in die Armada.

Ik heb geen idee of er een 32 bits slot in zit. Hoe kan ik dat zien? Uit je woorden leid ik af dat dat noodzakelijk is...?

Verwijderd

staat de link speed wel op 100 dan?
en welke versie heb je van xircom? ik heb er ook een paar gehad en om die op 100 te talen lopen had je een upgrade stukje nodig tussen de kaart en de dongle.

En als je een 32 bit PCcard slot heb je een koper randje op je kaart zitten, 32 bit is niet nodig voor 100 mbit dat kan ook gewoon op 16 bit.
Vaak passen 32 bit PCcards niet in 16 bits sloten (komt door koper stukje wat uit steekt)
en als ze wel passen word er vaak niks gevonden door windows.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 16:17:
En als je een 32 bit PCcard slot heb je een koper randje op je kaart zitten, 32 bit is niet nodig voor 100 mbit dat kan ook gewoon op 16 bit.
alleen die kunnen nooit de 100mbit halen ;)
Vaak passen 32 bit PCcards niet in 16 bits sloten (komt door koper stukje wat uit steekt)
en als ze wel passen word er vaak niks gevonden door windows.
kleine correctie: 32 bit PCcards passen niet in 16 bits sloten.

als het wel past is je slot kapot ;)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Vreemd, ik heb hier ook zo'n ding, welke dmv een 10/100 dongle aan mijn netwerk hangt... De kaart meent zelf gewoon op 100Mbit te draaien, net als mijn hub, enkel haal ik nooit meer dan 1Mb/s ermee... Kan dat misschien je probleem zijn? Of connect hij helemaal niet?

• RedTop
Hmm, geen koperen randje. Zal dus een 16 bit kaartje zijn. Als mijn HUB dan 100 Mbit only is gaat dat natuurlijk nooit werken. :(

op zich vind ik dit wel vreemd. Als het kaartje niet op 100Mbit kan, waarom zetten ze er dan wel 10/100 op en waarom kan je dan wel Linespeed e.d. op 100Mbit zetten in de settings?

[ Voor 40% gewijzigd door RedTop op 06-01-2003 18:16 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

RedTop schreef op 06 januari 2003 @ 18:12:
Hmm, geen koperen randje. Zal dus een 16 bit kaartje zijn. Als mijn HUB dan 100 Mbit only is gaat dat natuurlijk nooit werken. :(

Damnit, kan ik weer een nieuwe Hub gaan kopen. Dan maar meteen aan de switch/router. :)
je kan ook een ander kaartje kopen :)
heb je toch een snellere verbinding :)

• RedTop
Dat heeft toch ook geen nut? Het zijn de 16-bit pcmia sloten die ervoor zorgen dat ie de 100Mbit niet haalt. Een ander netwerkkaartje zou dus helemaal niks helpen... :/

En ik herhaal: Als het kaartje niet op 100Mbit kan, waarom zetten ze er dan wel 10/100 op en waarom kan je dan wel Linespeed e.d. op 100Mbit zetten in de settings?

[ Voor 34% gewijzigd door RedTop op 06-01-2003 22:23 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

RedTop schreef op 06 januari 2003 @ 22:20:
Dat heeft toch ook geen nut? Het zijn de 16-bit pcmia sloten die ervoor zorgen dat ie de 100Mbit niet haalt. Een ander netwerkkaartje zou dus helemaal niks helpen... :/

En ik herhaal: Als het kaartje niet op 100Mbit kan, waarom zetten ze er dan wel 10/100 op en waarom kan je dan wel Linespeed e.d. op 100Mbit zetten in de settings?
weet je echt 100% zeker dat je geen cardbus hebt (32bit) lijkt me sterk eigenlijk, hoe oud is die laptop?

Daarnaast, aan de connector kant zitten niet die bolletjes die 32bit kaarten hebben, want naar mijn weten zijn alle 100mbit kaarten cardbus

• RedTop
Ik heb gekeken in de system settings... ja ik heb cardbus (texas instruments PCI-1131). Maar toch... als een 16-bits kaartje eigenlijk helemaal niet 100Mbit kan zijn/halen. Warom staat er dan wel 10/100 op dat kaartje en waarom werd er mij dan wel door intel customer support gezecht dat ik met zo'n 10/100 dongle aan een 100Mbit netwerk zou kunnen hangen? Vreemde dingen die laptops... :/

btw, het gaat over dit kaartje

[edit]
ik zie nu pas dit:

100Base-TX unshielded twisted pair (UTP) for use on Category 5 (data grade) UTP cabling; 10Base-T unshielded twisted pair

en even verder:

Type II PCMCIA Card
IEEE 802.3u for 100Base-TX 10/20 Mbps full-duplex
(10 Mbps networks only)

Je reinste oplichting om op een netwerkkaartje 10/100 te zetten als dit helemaal niet duidt op de snelheid, maar op het type kabel. :(

Ok, ik moet dus een 32bit PCMIA kaartje kopen... Weet jij of ie op die sloten in mijn desktop past? Of moet ik zo'n kaartje hebben wat 2 sloten gebruikt? (ik haat n00bie zijn :/)

[ Voor 41% gewijzigd door RedTop op 06-01-2003 23:00 ]

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 09:14
Ik heb hetzelfde met een Xircom 33k6 + 10Mbit Ethernet kaartje in een ouwe stoeptegel van de TU/e (P166MMX / Toshiba 300CDT). Eerder hadden we een 10mbit HUB hier thuis, maar die is laatst vervangen door een 10/100mbit switch. Onder Win98SE krijgt hij dus geen IP meer van de DHCPserver, terwijl dat met die 10mbit hub geen probleem was.
Nu komt het mooie; die laptop draait ook debian (3.0r0) en daar krijgt hij WEL een IP... :?
Iets zegt mij dus 'wat moet ik fixen aan die windows drivers...'

Leaping Lab Rats!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

D3vLiN schreef op 06 April 2003 @ 19:59:
Ik heb hetzelfde met een Xircom 33k6 + 10Mbit Ethernet kaartje in een ouwe stoeptegel van de TU/e (P166MMX / Toshiba 300CDT). Eerder hadden we een 10mbit HUB hier thuis, maar die is laatst vervangen door een 10/100mbit switch. Onder Win98SE krijgt hij dus geen IP meer van de DHCPserver, terwijl dat met die 10mbit hub geen probleem was.
Nu komt het mooie; die laptop draait ook debian (3.0r0) en daar krijgt hij WEL een IP... :?
Iets zegt mij dus 'wat moet ik fixen aan die windows drivers...'
speel eens met de diverse settings, half-duplex, full-duplex enzo
of kijk eens hoe die onder debian ingesteld staat, en dat overnemen ofzo.
werkt het wel met een vast ip (tijdelijk) ?

Als het echt niet lukt delete dan eens al je drivers voor dat kaartje en installeer het opnieuw.

offtopic:
Waarom heb je eigenlijk dit topic gekicked, je had ook een nieuw topic kunnen openen waarbij je dit topic quote, dat komt immers de overzichtlijkheid te goede, en is er geen verwarring :)
Pagina: 1