linux name resolving

Pagina: 1
Acties:

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb hier een Linux machine ( Mandrake 9, Linux.test.com ) in een Windows domein staan. Op de Windows server heb ik een nieuwe host aangemaakt ( Linux, 192.168.0.4 ) in de forward lookup zone (test.com) Welnu als ik de Linux bak vanaf een Windows pc ping op naam krijg ik gewoon netjes response. Maar op de Linux bak zelf kan ik geen Windows machines op naam pingen alleen maar op IP adres. Mijn ftp server kan ik vanuit de linux bak ook alleen maar op IP adres benaderen.
Ik heb de search gebruikt, iemand met een goede tip ?

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

/etc/hosts editen en handmatig de domeinen aliasen naar de ips ofzo.
dat doe je zo:

windows.test.com 192.168.0.20

of je linux machine als dns server gebruiken

Verwijderd

2 mogelijkheden:
- zet je windows machines met ip + naam in /etc/hosts
- zorg dat je een dns server hebt die name resolving voor die machines doet en vermeldt deze in /etc/resolv.conf.

De eerste optie is het eenvoudigst.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

BeyondHorizon schreef op 06 januari 2003 @ 13:28:
Ik heb hier een Linux machine ( Mandrake 9, Linux.test.com ) in een Windows domein staan. Op de Windows server heb ik een nieuwe host aangemaakt ( Linux, 192.168.0.4 ) in de forward lookup zone (test.com) Welnu als ik de Linux bak vanaf een Windows pc ping op naam krijg ik gewoon netjes response. Maar op de Linux bak zelf kan ik geen Windows machines op naam pingen alleen maar op IP adres. Mijn ftp server kan ik vanuit de linux bak ook alleen maar op IP adres benaderen.
Gooi het IP van die windows bak in /etc/resolv.conf

• KingNothing
- zorg dat je een dns server hebt die name resolving voor die machines doet en vermeldt deze in /etc/resolv.conf.

Dat staat er dus al netjes ( Tijdens de installatie van Mandrake word dit kennelijk al voor je gedaan )

Dit staat er psies:

nameserver 192.168.0.1
search MORPHEUS

[ Voor 15% gewijzigd door KingNothing op 06-01-2003 13:50 ]

Die-hard Brexiteer

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:22
In welk domein zit de Windows server ? Je doet nu een search in het domain MORPEHUS terwijl je het boven hebt over test.com. Waarschijnlijk moet je dus in resolv.conf search MORPHEUS aanpassen in search test.com

• KingNothing
Het werkt al.
Ik kan vanuit de Linux bak alleen op naam resolven al ik volledige dns namen gebruik, logisch eigenlijk ook.
Iig bedankt voor de snelle reacties!

Die-hard Brexiteer

• KingNothing
Mark schreef op 06 januari 2003 @ 14:06:
In welk domein zit de Windows server ? Je doet nu een search in het domain MORPEHUS terwijl je het boven hebt over test.com. Waarschijnlijk moet je dus in resolv.conf search MORPHEUS aanpassen in search test.com
MORPHEUS is geen domain maar de computernaam van de domaincontroller.

Die-hard Brexiteer

Pagina: 1