Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voedingsfan temp. controlled of niet?

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe kast met voeding binnen, dus meteen alle fans er uit gerukt en vervangen voor Papst 8412NGL fans.

Nu draaien de 2 casefans lekker, maar de fan in de voeding lijkt veel langzamer te draaien (veel minder luchtverplaatsing). Kan het zijn dat er in de voeding (kweet het merk niet was goedkoop en zat bij kast 350 Watt) een temperatuursensor zit die de fan aanstuurt? Ik heb de fan op de zelfde draden aangesloten waarop de originele ook zat.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Is goed mogelijk., simpel te achterhalen hou je hand effe op de opening zodat er geen of weinig lucht doorheen kan en maar even he! anders brand ie door en als het goed is gaat ie dan sneller draaien :)

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is idd mogelijk ik heb ook zo'n voeding ik vind het best wel makkelijk dus heb ik die fan maar laten zitten :)

Is btw een noname voeding

[ Voor 15% gewijzigd door Kawaii op 06-01-2003 14:55 ]

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
GFID hoe zo'n sensor werkt trouwens... de signal draad van de fan zit nl. niet aangesloten dus de voeding weet niet hoe snel de fan draait...

My anime addiction.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Empie schreef op 06 januari 2003 @ 16:25:
GFID hoe zo'n sensor werkt trouwens... de signal draad van de fan zit nl. niet aangesloten dus de voeding weet niet hoe snel de fan draait...
Dat maakt toch ook niet uit??? De voeding weet wel ongeveer hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage... De voeding zal dus wel een spanning afgeven tussen 6 en 12V ofzow... Afhankelijk van de temperatuurmeter in de voeding...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Empie schreef op 06 January 2003 @ 16:25:
'T is vaak een simpele schakeling waarbij de weerstands-waarde van een NTC 't voltage tussen 5-12 volt van de Fan bepaalt.

Zoek maar eens op 't silkscreen(de lettertjes) van de voedings-PCB naar 'ntc' (is wel effe zoeken :P ), zit vaak in de buurt van de heatsinks.

De schakeling bestaat vaak uit niets meer dan een NTC, een weerstand en een transistor.

(Die no-name is toch geen 'codegen' ofwel?)

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Nee. Hij zat standaard in een Sweex-kast (Sweex == Safeway), dus het zal wel het huismerk van Sweex zijn... Ze verkopen de voeding ook los, maar op de site is verschrikkelijk weinig info te vinden, behalve dattie 350 Watt is en ook op een P4 kan :)

Maargoed... Het is dus tegenwoordig vrij standaard dat een (goedkope) voeding zo'n NTC-schakeling er in heeft begrijp ik?
Banzi:
Dat maakt toch ook niet uit??? De voeding weet wel ongeveer hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage... De voeding zal dus wel een spanning afgeven tussen 6 en 12V ofzow... Afhankelijk van de temperatuurmeter in de voeding...
Nee Banzi, als je een andere fan in de voeding zet weet de voeding dus niet hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage, maar inderdaad, met een hoger voltage verplaatst de fan meer lucht, dus het concept is vrij simpel als de fabrikant de voeding temperatuurgestuurd zou willen maken :)

My anime addiction.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
"Nee Banzi, als je een andere fan in de voeding zet weet de voeding dus niet hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage"

Dat is toch ook helemaal niet belangrijk ??? Het gaat puur om de temperatuur, niet om de airflow :) Zodra het te warm wordt, zorgt die schakeling ervoor dat de fan een hogere spanning krijgt (meer voltage) en daardoor harder gaat draaien ...
Pagina: 1