Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Is goed mogelijk., simpel te achterhalen hou je hand effe op de opening zodat er geen of weinig lucht doorheen kan en maar even he! anders brand ie door en als het goed is gaat ie dan sneller draaien
Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.
Is idd mogelijk ik heb ook zo'n voeding ik vind het best wel makkelijk dus heb ik die fan maar laten zitten 
Is btw een noname voeding
Is btw een noname voeding
[ Voor 15% gewijzigd door Kawaii op 06-01-2003 14:55 ]
GFID hoe zo'n sensor werkt trouwens... de signal draad van de fan zit nl. niet aangesloten dus de voeding weet niet hoe snel de fan draait...
My anime addiction.
Dat maakt toch ook niet uit??? De voeding weet wel ongeveer hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage... De voeding zal dus wel een spanning afgeven tussen 6 en 12V ofzow... Afhankelijk van de temperatuurmeter in de voeding...Empie schreef op 06 januari 2003 @ 16:25:
GFID hoe zo'n sensor werkt trouwens... de signal draad van de fan zit nl. niet aangesloten dus de voeding weet niet hoe snel de fan draait...
Ik zag, ik nam en ik kwam...
Verwijderd
'T is vaak een simpele schakeling waarbij de weerstands-waarde van een NTC 't voltage tussen 5-12 volt van de Fan bepaalt.Empie schreef op 06 January 2003 @ 16:25:
Zoek maar eens op 't silkscreen(de lettertjes) van de voedings-PCB naar 'ntc' (is wel effe zoeken
De schakeling bestaat vaak uit niets meer dan een NTC, een weerstand en een transistor.
(Die no-name is toch geen 'codegen' ofwel?)
Nee. Hij zat standaard in een Sweex-kast (Sweex == Safeway), dus het zal wel het huismerk van Sweex zijn... Ze verkopen de voeding ook los, maar op de site is verschrikkelijk weinig info te vinden, behalve dattie 350 Watt is en ook op een P4 kan 
Maargoed... Het is dus tegenwoordig vrij standaard dat een (goedkope) voeding zo'n NTC-schakeling er in heeft begrijp ik?
Maargoed... Het is dus tegenwoordig vrij standaard dat een (goedkope) voeding zo'n NTC-schakeling er in heeft begrijp ik?
Nee Banzi, als je een andere fan in de voeding zet weet de voeding dus niet hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage, maar inderdaad, met een hoger voltage verplaatst de fan meer lucht, dus het concept is vrij simpel als de fabrikant de voeding temperatuurgestuurd zou willen makenBanzi:
Dat maakt toch ook niet uit??? De voeding weet wel ongeveer hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage... De voeding zal dus wel een spanning afgeven tussen 6 en 12V ofzow... Afhankelijk van de temperatuurmeter in de voeding...
My anime addiction.
"Nee Banzi, als je een andere fan in de voeding zet weet de voeding dus niet hoeveel lucht er verplaatst wordt bij een bepaald voltage"
Dat is toch ook helemaal niet belangrijk ??? Het gaat puur om de temperatuur, niet om de airflow
Zodra het te warm wordt, zorgt die schakeling ervoor dat de fan een hogere spanning krijgt (meer voltage) en daardoor harder gaat draaien ...
Dat is toch ook helemaal niet belangrijk ??? Het gaat puur om de temperatuur, niet om de airflow
Pagina: 1