Toon posts:

speaker opgeblazen nieuwe maar welke

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb van mijn bose 301 serie I speakers er van een de woofer (denk ik, in ieder geval die grote 8 inch, heb er vrij weinig verstadn van) opgeblazen

ik moet nu een nieuwe speaker kopen, maar wat moet ik hebben een lage/midden tonen speaker of een gewone woofer

ik had gekeken bij conrad en ze hadden gewoon een 8 inch van 100 watt speaker voor 35 euro is dat goed: http://www.nl.conradcom.d...age=2&price=Geen+prijs%21

Verwijderd

Als je wat onderzoek had gedaan, door middel van de search. Had je erachter gekomen dat je niet zomaar een woofer kan vervangen. Deze woofer moet prcies dezelfde eigenschappen hebben als de orginele woofer. Ik bedoel niet wattages enz, maar T/S parameters.

Als ik jou was zou ik contact opnemen met de Bose importeur en kijken wat die voor jou kan betekenen ;)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Tannoy mx2, 79 euro ps. bij hight quality hifi!
Top speaker, helemaal voor dat geld. :)

www.highquality.nl

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:51
Dnc1n schreef op 06 januari 2003 @ 12:39:
Tannoy mx2, 79 euro ps. bij hight quality hifi!
Top speaker, helemaal voor dat geld. :)

www.highquality.nl
euhhm..zit er een beetje bass in die speakers volgens jou? :)
je had het ooit eens verteld in een heel topic maar ben het ff kwijt.

ze zijn zeker niet te vergelijken met de B&W 601 S3 ? :) qua bass dan

Verwijderd

Ik zou ff bij bose informeren voor een nieuwe woofer.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Je kan er niet zomaar een willekeurige unit in plaatsen. Gewoon ff Bose contacten, die gasten gaan eeuwig door met het produceren van dezelfde spullen, dus jouw drivers zullen vast nog wel verkrijgbaar zijn.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Conan schreef op 06 January 2003 @ 13:02:
[...]

euhhm..zit er een beetje bass in die speakers volgens jou? :)
je had het ooit eens verteld in een heel topic maar ben het ff kwijt.

ze zijn zeker niet te vergelijken met de B&W 601 S3 ? :) qua bass dan
ik vindt de 601 s3 van b&w ook wel een hele bijzondere speaker, maar iets te schel en fel, bas is wat zwaarder.
Tannoy heeft vindt ik persoonlijk mooiere hoge tonen hebben, ook de midtonen zijn mooi.
gedetaaileerd zijn ze heel erg, soms zelfs te goed met b.v. mp3.
bas is niet heel erg uitbundig, maar wel strak.
met plaatsen kan je de bas wat meer naar voren laten komen.
alleen ik heb het idee dat de B&w wat kamervullener is als de mx2, je hoort op de 1 of andere manier waar de klank vandaan komt, je kunt het zo aanwijzen als de speakers onzichtbaar is :D.
dat had ik met de 601 niet, in de luisteruimte dan. :)
misschien komt het ook wel omdat ik de speakers dicht op elkaar hebt staan.
ik ben iig erg tevreden met mijn speakers, en ze zijn ook zeker geschikt voor HT.

• P5ycho
  • Laatst online: 15:38
hoe komt eht trouwens dat je em opgeblazen hebt? te zwakke versterker oid? wat je nu overkomt kan je morgen nog een keer overkomen natuurlijk.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:12
Jag schreef op 06 januari 2003 @ 14:42:
Je kan er niet zomaar een willekeurige unit in plaatsen. Gewoon ff Bose contacten, die gasten gaan eeuwig door met het produceren van dezelfde spullen, dus jouw drivers zullen vast nog wel verkrijgbaar zijn.
Volgens mij hanteren die gasten daar best wel hoge prijzen voor losse onderdelen... bedenk wel even of het je de moeite waard is om er (te) veel geld in te steken.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Verwijderd

Topicstarter
P5ycho schreef op 06 januari 2003 @ 16:24:
hoe komt eht trouwens dat je em opgeblazen hebt? te zwakke versterker oid? wat je nu overkomt kan je morgen nog een keer overkomen natuurlijk.
te hard waarschijnlijk

weet niet hoeveel watt de boxen zijn? iemand die dit weet overigens?

maar ik denk niet dat het nuttig is om dit te laten maken, beter nieuwe kopen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 19:01:
[...]

te hard waarschijnlijk

Niet dat het niet mogelijk is wat jij zegt, maar denk eerder dat je je versterker hebt laten clippen. Dat betekend dat je versterker je boxen niet goed trok, en die gaat dan bij hogere volume's een slecht signaal geven. Daarmee help je je boxen mee naar de eeuwige jachtvelden ugh :P

Idd je kan denk ik beter uitkijken naar andere boxen.

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:30

koe161

koe(c)

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 19:01:
[...]

te hard waarschijnlijk

Bose 301-2 75Watt RMS volgens IEC norm

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:30

koe161

koe(c)

quote uit Bose brengt kwaliteit (3e druk):
dat de 301's ..... tot maximaal 75 watt volgens de zware IEC norm belastbare - luidsprekerboxen een uitstekend alternatief". Dit betekent in de praktijk dat u de Bose 301 kunt toepassen met versterkers tot ca. 200 Watt per kanaal.
/end quote

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, 200 watt versterker of niet, het zal eerder een versterker die staat te vervormen omdat-ie boven z'n macht staat te werken zijn, dan een versterker die puur teveel "watt" levert hoor :). Annyway, die units moeten 2e hands ook redelijk te vinden zijn denk ik :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Normaal gesproken (of bose dit doet is vraag 2), staat achter op de driver wat je nodig hebt:
Je moet zowieso weten wat de weerstand moet zijn, hoeveel watt hij moet zijn en het frequentie berijk.

• P5ycho
als je versterker te hard staat voor je speakers gaat over het algemeen je tweeter het eerst naar de knoppen, ik denk eerder dat je versterker te zwak is. En kijk alsjeblieft niet teveel naar wattages ed.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 08-01-2003 10:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 10:12:
Normaal gesproken (of bose dit doet is vraag 2), staat achter op de driver wat je nodig hebt:
Je moet zowieso weten wat de weerstand moet zijn, hoeveel watt hij moet zijn en het frequentie berijk.
Dat zou mooi zijn, maar ben nog nooit een driver uit een box tegengekomen waar alle benodignde informatie op staat. Meestal staat er alleen een serienummer op, als je geluk hebt ook de impedantie.

Wat hij nodig heeft om een vervangende luidspreker te vinden, zijn de T/S parameters. Die zal je niet achter op de driver vinden ;)

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 20:04:
[...]
Niet dat het niet mogelijk is wat jij zegt, maar denk eerder dat je je versterker hebt laten clippen. Dat betekend dat je versterker je boxen niet goed trok, en die gaat dan bij hogere volume's een slecht signaal geven. Daarmee help je je boxen mee naar de eeuwige jachtvelden ugh :P

Idd je kan denk ik beter uitkijken naar andere boxen.

Als je nou eens echt wilt weten waarom luidsprekers kapot gaan als een versterker clipt, dan moet je dit eens lezen. Ook voor andere mensen trouwens :).

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Jag schreef op 08 januari 2003 @ 13:26:

[...]

Als je nou eens echt wilt weten waarom luidsprekers kapot gaan als een versterker clipt, dan moet je dit eens lezen. Ook voor andere mensen trouwens :).
Ctrl-D :)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Jag

Jag

Uh, wat doet ctrl-d :?

Lama, ik weet het al, doet bookmark maken, gebruik ik nooit :P.

[ Voor 18% gewijzigd door Jag op 08-01-2003 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn versterker is: sony ta-d507 geen informatie over gevonden maar in de handleiding stond:
kontinu vermogen RMS:
60w (bij 6 ohm bij 1khz, 5% thv)
50w (bij 6 ohm, din, bij 1khz)
muziekvermogen:
90w (6 0hm bij 1khz 10%thv)

wat betekent dit 50 w dus en die 90 w dan?
volgensmij kan het dus nooit asan mijn versterker liggen ofwel?
de boxen waren overigens 8 ohm

• P5ycho

Verwijderd

Topicstarter
heel mooi aangezien ik nooit wat van natuurkunde en die onzin heb begrepen kan iemand mij het toch ff uitleggen in ieder geval wat er tussen die haakjes staat zoals thv? en hoeveel watt ie nou eigenlijk kan leveren

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 20:35:
heel mooi aangezien ik nooit wat van natuurkunde en die onzin heb begrepen kan iemand mij het toch ff uitleggen in ieder geval wat er tussen die haakjes staat zoals thv? en hoeveel watt ie nou eigenlijk kan leveren

Er is niet zoiets als een "x"-watt versterker. Een versterker levert een bepaald vermogen onder bepaalde omstandigheden. Het enige dat je kan doen is die omstandigheden vermelden en liever nog standariseren.
Wat betreft jouw versterker, de DIN norm is een redelijk veel gebruikte. Als je hem met andere versterkers wilt vergelijken is dat de beste. 50 Watt is wat dat betreft de meest reeele waarde, maar het is niet zo dat je dan een 50 Watt versterker hebt, dat is te simpel. Zoals je kunt zien kan je er ook best 90 Watt uit persen en nog wel meer, alleen is het dan nog korter en met nog meer vervorming. Daar slaat die thv ook op, dat betekent totale harmonische vervorming. Als je een versterker een sinus toon van bijvoorbeeld 500Hz laat versterken, dan geeft ie ook 1000Hz, 2000Hz, 4000Hz, enz op de outputs. Hoe harder je hem zet, hoe meer die dat doet. Transistor versterkers doen dat in principe nauwlijks, totdat je hem laat clippen. Dat gebeurt wanneer de versterker een grotere spanning moet leveren als ie kan (die max spanning is een hele scherpe grens). Bij die 90 Watt meting laten ze die versterker dan ook flink clippen. Dan krijg je een soort van blokgolf ipv een sinus (hoe meer je hem laat clippen hoe meer het op een blokgolf gaat lijken). En een blokgolf bestaat uit de orginele sinus plus alle mogelijke harmonischen, en dat is dus die vervorming.
Laat je overigens niet in de luren leggen door de term "rms", dat heeft nl alleen maar betrekking op hoe je een bepaalde spanning interpreteert en heeft verder niets van doen met de test condities.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt nou snap ik het tenminste een beetje
maar hierdoor kan ik toch m;n boxen niet hebben opgeblazen??
hoewel het wel altijd zo was dat ik als de versterker een voor 3/8 openstond het hele huis mee kon genieten en ik hem absoluut niet harder moest zetten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 07:57:
ok bedankt nou snap ik het tenminste een beetje
maar hierdoor kan ik toch m;n boxen niet hebben opgeblazen??
hoewel het wel altijd zo was dat ik als de versterker een voor 3/8 openstond het hele huis mee kon genieten en ik hem absoluut niet harder moest zetten
Dat zou juist weer het andere eind betekenen, dat je de driver gewoon veels te hard hebt belast. Voor clippen moet je versterker namelijk te zwak voor je speakers zijn, dit wijst meer op te zwakke boxen voor het signaal dat jij ze een keer hebt gegeven.

• P5ycho
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 08:50:
[...]
Dat zou juist weer het andere eind betekenen, dat je de driver gewoon veels te hard hebt belast. Voor clippen moet je versterker namelijk te zwak voor je speakers zijn, dit wijst meer op te zwakke boxen voor het signaal dat jij ze een keer hebt gegeven.
dat kan ik er niet uithalen hoor...

Verwijderd

P5ycho schreef op 09 January 2003 @ 17:42:
[...]

dat kan ik er niet uithalen hoor...
Zal je wel gelijk hebben, heb dat stukje van Jag nog niet gelezen (ja FOEI) , dus ik zal wel wat over het hoofd zien.

Maar wat ik wel weet is dat clippen nooit veroorzaakt wordt door een sterk zatte versterker, als je pas een beetje capaciteit van je versterker nodig hebt om je boxen tot hun maximale kunnen te drijven, lijkt het me dat de versterker sterk zat is.

Of niet? :? :X

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 17:56:
[...]
Zal je wel gelijk hebben, heb dat stukje van Jag nog niet gelezen (ja FOEI) , dus ik zal wel wat over het hoofd zien.

Maar wat ik wel weet is dat clippen nooit veroorzaakt wordt door een sterk zatte versterker, als je pas een beetje capaciteit van je versterker nodig hebt om je boxen tot hun maximale kunnen te drijven, lijkt het me dat de versterker sterk zat is.

Of niet? :? :X

Clippen is niets anders dan het overschrijden van de max spanning die een versterker kan leveren. Een versterker heeft transistoren, en die worden gevoed met een bepaalde spanning, zeg 40 Volt. Een transistor die gevoed wordt met 40 Volt, kan nooit een hogere spanning geven dan 40 Volt. Als je nou een signaal aan die versterker geeft dat zo hoog is (als in: de volumeknop heel hoog), dan is die 40 Volt niet meer genoeg om het hele signaal te versterken. Hier een voorbeeld van drie verschillende versterkers die clippen met een simpel sinus signaal als input:

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/as-f01.gif

Overigens is het niet zo dat luidsprekers daar kapot van gaan, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt. Het is wel zo dat als een versterker clipt, dat de vervorming door de tweeter wordt weergegeven en die dus zwaarder belast wordt, maar dat is niet echt een hele grote hoeveelheid. De reden dat tweeters de geest geven is dat ze gewoon thermisch overbelast worden, gewoon omdat ze maar iets van 10 Watt belastbaar zijn ofzo. En een clippende versterker kan twee keer zoveel vermogen leveren als een niet clippende versterker.

De reden dat woofers kapot gaan is thermische overblasting waardoor de spoel gaat aanlopen en uiteindelijk de geest geeft. En ook de maximale excursie overschrijden is een goede manier om een woofer te slopen.

Verwijderd

Aha, toch wel interressant,

Een jaartje geleden heb ik mijn tweeters laten overleiden, dit had ik gedaan op een enorm rustig moment, alleen hoge tonen, toen had ik me versterker zo ver opengedraaid dat m'n tweeters "tik"zeiden. Dit kan dus ook veroorzaakt zijn zonder dat de versterker een vervormd sinus signaal gaf, maar gewoon de tweeters te hoog belastte.

Dat maximale excursie overscheiden maak ik vaak mee, terwijl je dan een verschrikelijk signaal hoort maak ik zat mee dat de eigenaren dat geluid voor lief nemen. 8)7
al die vrienden die wel even willen patsen met hun nieuwe autoradio en zo rustig een kwartier hun woofers heftig laten kotsen. Of als me zusje die Five hoort ofzo :+ ,
zijn ze nou echt doof????

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

wat nou als je een 8watt versterker constant op 8 watt laat werken en zo'n beetje ales staat te clippen, wat gebeurt er dan met speakers die (zeg) 60watt kunnen 'verstouwen'?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

Ahum,

Die versterker is perfect in staat je speakerz op te blazen. Elke "goedkopere" huis en keuken versterker red dat als je hem maar ver genoeg opendraait. De voeding kan dat gewoon niet hebben en daardoor gaattie klippen etc. maar goed daar valt genoeg over te lezen. Wattage zegt helemaal NIX. dat is vaak een drel bullshit om elkaar af te troeven. Een sony 50 watter in die serie levert netto mischien 2x4 a 5 watt op zijn hoogst.

Afin wat je woofer betreft koop aub NIET van die conrad ZOOI. Bagger is het allemaal leuk voor een zelfbouw project maar niet als vervanging van een redelijke speaker die je nu hebt. Een vervangende unit kan idd wel duur zijn dus overweeg anders via bv hear.nl de aanschaf van een paar andere goede speakers

• Jag

Jag

JvS schreef op 10 januari 2003 @ 00:09:
wat nou als je een 8watt versterker constant op 8 watt laat werken en zo'n beetje ales staat te clippen, wat gebeurt er dan met speakers die (zeg) 60watt kunnen 'verstouwen'?

Sja, dan wordt het zoiezo 16 Watt dat je uit dat 8 Watt versterkertje kan halen, maar dan gebeurt er in principe niet zoveel, afgezien dat je nog steeds een groot genoege excursie kan maken om hem te slopen.
Je hebt ook wel eens dat je zwaar clippende systemen hoort die gewoon uren doordraaien zonder stuk te gaan. Zo staat er in de Accu bar zo'n vreselijk kansloos HiFi setje, dat echt vreselijk staat te clippen, echt niet normaal. En dan kom je er een jaar later en dan staat het zelfde setje nog steeds te clippen :).

[ Voor 25% gewijzigd door Jag op 10-01-2003 02:25 ]

Pagina: 1