Ik heb hier 2 dual color ledjes(groen/Rood) en ik wil een schema waarbij ik door druk op knopje de kleur kan wijzigen, dus druk op knop rood, nog een keer drukken groen. Lijkt me niet zo moeilijk zoiets, maar gezien ik een electronica leek ben, heb ik hulp nodig
3 pootjes dus, ik denk stroom linksom=>$kleur1 stroom rechtsom=>$kleur2)Tarin schreef op 06 January 2003 @ 12:42:
Eerst een vraagje:
Heb je LEDjes met 3 of 2 pootjes?
(dus: gedeelde kathode, 2 anodes of stroom linksom=>$kleur1 stroom rechtsom=>$kleur2)
?
een wissels schakelaarje
ff snel getekend
links wisselschakelaar (verbind de middelste met de bovenste OF de onderste)
en rechts de led (ff uitzoeken welke pin de (-) is
en R = weerstand
ff snel getekend
links wisselschakelaar (verbind de middelste met de bovenste OF de onderste)
en rechts de led (ff uitzoeken welke pin de (-) is
en R = weerstand
[ Voor 84% gewijzigd door ThaHandy op 06-01-2003 13:24 ]
Verwijderd
Dit zou moeten werken.
Als de led niet werkt, moet je misschien plus en min omdraaien.
Ik heb extra twee weerstanden getekend omdat een rode en een groene led meestal een andere stroom nodig hebben voor dezelfde lichtopbrengst.
Je zou de weerstanden weg kunnen laten en eentje links van de schakelaar kunnen zetten.
Ik neem aan dat je zelf de weerstand wel kan berekenen, anders gewoon hier ff zoeken. Is al ongeveer honderd keer voorbij gekomen.
code:
1
2
3
4
| Schakelaar
o----------[Weerstand]-----|L|
+12V ----o/ |E|--- 0V
o----------[Weerstand]-----|D| |
Als de led niet werkt, moet je misschien plus en min omdraaien.
Ik heb extra twee weerstanden getekend omdat een rode en een groene led meestal een andere stroom nodig hebben voor dezelfde lichtopbrengst.
Je zou de weerstanden weg kunnen laten en eentje links van de schakelaar kunnen zetten.
Ik neem aan dat je zelf de weerstand wel kan berekenen, anders gewoon hier ff zoeken. Is al ongeveer honderd keer voorbij gekomen.
Ik gebruikte altijd 180 Ohm, werkt ook: zo precies komt het dus eigenlijk niet...Tarin schreef op 06 januari 2003 @ 13:38:
UnXplained: dat valt op zich wel mee..
Voor 5V moet je een weerstandje van ~350 Ohm hebben.
Waarschijnlijk bedoelt ie gewoon een flipflopje met een enkel maakcontact.
Is niet zo moeilijk te vinden, laat staan bouwen.
Is niet zo moeilijk te vinden, laat staan bouwen.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()