Win XP Pro en Win XP Home SP1 praten niet met elkaar

Pagina: 1
Acties:

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 12:38

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Allright, ik heb het volgende probleem:

Ik zit in een studentenhuis met 5 computers op een netwerk. Ik wil er een 6e computer op aansluiten, een Pentium 4 2.00 Ghz met Windows XP Home Edition SP1.
Mijn computer, die tevens als server dient, heeft Windows XP Pro (Athlon 1800+ XP processor). Helaas lukt het niet om de 6e computer op het netwerk te krijgen.
Ik gebruik de netwerk optie van Windows XP (met de Netwerk diskette, dit werkte bij alle computers, behalve bij de Home edition), maar hij pakt de Home Edition computer niet, ook al gebruik ik de Netwerk diskette.

Wat doe ik verkeerd? Ik weet wel dat hij Norton Antivirus erop heeft staan, misschien blokkeert die een poort, maar dan zou hij nog gewoon op het netwerk kunnen.

Netwerkbekabeling is gewoon goed, evenals de netwerkkaart (de vorige bewoner zat namelijk ook op het netwerk met hetzelfde spul). Het heeft 99% zeker te maken met de instellingen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als het je niet met een diskette lukt kun je natuurlijk ook proberen het e.e.a. handmatig in te stellen.

Beide versies kunnen gewoon met elkaar communiceren.

ARME AOW’er

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
start > config > netwerkbeheer

kijk hier eens , ik zit nou op mijn werk achter win98, maar thuis doe ik dat ook altijd. als het goed is dan moet je de bovenste knop hebben.

aan Antivirus ligt het niet, omdat die geen poorten blocked, maar scanned.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
• Heeft PC6 wel eigen IP adres (dat in dezelfde range zit, bijvoorbeeld 192.168.0.1 t/m 192.168.0.6)?
• Hebben alle PCs htzelfde subnet?
• Hebben alle PCs dezelfde werkgroup?
• Kan PC6 wel ge-pinged worden (alle PCs in het netwerk laten proberen, je weet maar nooit ;))?
• Kan PC6 zelf ook pingen naar alle PCs in het netwerk (ook weer even alle PCs proberen te pingen)?

[ Voor 19% gewijzigd door Rafe op 06-01-2003 12:40 ]

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Mmmm...

The plot thickens. Ik heb nu het volgende gedaan:
Ik heb handmatig de instellingen voor IP adres, subnetmask en Gateway ingesteld voor de nieuwe comp. Effect: ik zie hem nu op het netwerk op mijn computer. Ik kan hem echter niet benaderen, hij zegt dan "Network path not found".

@ Rafe:
- PC6 heeft nu IP adres 192.168.0.10
- PC6 heeft hetzelfde subnet als de rest (255.255.255.0)
- PC's hebben allemaal dezelfde werkgroup (MSHOME)
- PC6 kan niet gepinged worden, ik heb dat geprobeerd, ik verlies de pings
- PC6 kan ook niet naar andere computers pingen.

Battle.net tag

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
server ip moet 192.168.0.1 (voor de zekerheid) zijn, check bij IEDERE comp het subnet mask en de workgroup, als je et probleem dan nog hebt, is het hardware matig.

.

• CPZ
  • Laatst online: 13-05 14:28

CPZ

Pater schreef op 06 January 2003 @ 13:49:
Mmmm...

The plot thickens. Ik heb nu het volgende gedaan:
Ik heb handmatig de instellingen voor IP adres, subnetmask en Gateway ingesteld voor de nieuwe comp. Effect: ik zie hem nu op het netwerk op mijn computer. Ik kan hem echter niet benaderen, hij zegt dan "Network path not found".

@ Rafe:
- PC6 heeft nu IP adres 192.168.0.10
- PC6 heeft hetzelfde subnet als de rest (255.255.255.0)
- PC's hebben allemaal dezelfde werkgroup (MSHOME)
- PC6 kan niet gepinged worden, ik heb dat geprobeerd, ik verlies de pings
- PC6 kan ook niet naar andere computers pingen.
Pater,

Ik heb even uit je bericht 2 dingen vet geschreven dit omdat het tegenstrijdig is.
Als je een PC op je netwerk ziet dan moet je hem kunnen Pingen en andersom.
Dat je niet bij bestanden kan komen heeft misschien met rechten te maken, hiervoor zou je het gast (guest) account voor aan kunnen zetten.

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
En wat CPZ zegt bedoelde ik ook.

.

Verwijderd

Wat dacht je van het feit dat winXP home niet werkt in een netwerk !! >> Pro installeren dus

• stamp
  • Niet online
winxp home werkt prima in een netwerk en met wat truuks kan je hem zelfs in een domein hangen (kan echt mensen ook al zegt ms van niet) ik denk dat je het eerder moet zoeken in de richting van een brakke netwerkkaart of een corrupte driver.
Kan je wel op de 6e pc je zelf pingen dus : ping localhost ?

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Ok, dit is raar. PC6 staat uit, maar toch zie ik nog zijn computer hangen in mijn netwerk op mijn server. :S
Ik kan hem echter niet benaderen.

PC6 kan gewoon zichzelf pingen op 127.0.0.1

Battle.net tag

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 14:22:
Wat dacht je van het feit dat winXP home niet werkt in een netwerk !! >> Pro installeren dus
Een advies geven is prima, dat is ook de bedoeling van een forum maar dit advies slaat werkelijk totaal nergens op hoor. Ga je schamen!

XP Home edition werk perfect in een netwerk.

ARME AOW’er

• CPZ

CPZ

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 14:22:
Neo2001 Je moet dit maar eens lezen. http://www.microsoft.com/...me/howtobuy/choosing2.asp
Snap je het misschien beter.

Pater,

Dat klopt ook al staat de PC uit dan kan je hem nog zien in de netwerkomgeving op andere pc's die in het netwerk hangen.

Heb je al eens een andere netwerkkabel geprobeert misschien heb je last van een kabelbreuk.

[ Voor 16% gewijzigd door CPZ op 06-01-2003 14:36 ]

• mbrouwer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 18:03
Ja ik heb dit probleem dus ook bij vrienden van mij.
Pro 192.168.0.1
Home 192.168.0.2

Pro kan wel Home benaderen en pingen, Home kan Pro niet benaderen en pingen. Wel zichzelf pingen ed. Ook kan Home dienen als UT2003 server communicatie gaat dus goed.

Ik heb toen eens rondgebladerd op internet en ook op GoT, er blijken meerdere mensen met dit probleem te zijn en de echte oplossing (behalve Pro installeren) blijkt er niet te zijn.

"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Helaas, ik zie PC6 niet meer op het netwerk (geen idee wat ik gedaan heb, ik heb alleen maar PC6 even reboot).

Ik kan nog steeds niet pingen en ik ben bang dat wat mbrouwer zegt klopt. :-S

Battle.net tag

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je soms een firewall aanstaan? Mogelijk blokkeert deze de toegang.

ARME AOW’er

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Ik heb hem uitgezet en opnieuw uitgeprobeerd, maar helaas hij pakt hem nog steeds niet :S.

Als ik mijn huisgenootje ping (192.168.0.227) dan gaat dat prima, maar PC6 lukt gewoon niet (192.168.0.10).
Kan het misschien zijn dat iedereen in huis hier een Engelse versie van Windows gebruikt en dat de Home Edition van PC6 Nederlands is? Ik kan mij herinneren bijvoorbeeld dat een Nederlandse Windows 98 niet laat upgraden met een Engelse Windows XP CD.

Battle.net tag

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb een Engelse versie met een Nederlandse versie gewoon aan de praat gekregen. Dat mag geen probleem opleveren.

Ik zou de kwestie een tijdje laten rusten en later opnieuw beginnen. Zet je instellingen op de server eens terug (herstelpunt terugzetten) en installeer de betreffende PC6 opnieuw.

ARME AOW’er

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Mmmm....

Ik heb de computer nu op een andere locatie getest om te kijken of er misschien sprake was van kabelbreuk. Eerst even een computer op de kamer van PC6 aangesloten en die kon gewoon op het netwerk.

Maar nu komt het vreemde: ik had PC6 op een andere locatie aangesloten (zeker weten dat die kabel daar wel goed is), maar hij deed het nog steeds niet.
Het lampje van de netwerkkaart knipperde nu (elke seconde aan en uit tempo), dus ik denk dat het toch aan de netwerkkaart ligt en heb mijn huisgenootje maar ge-adviseerd morgen een nieuwe te halen voor een schamele 8 euro.

Huidige netwerkkaart is een standaard 10/100 Mbps Realtek 8139 kaart.

Battle.net tag

• CPZ

CPZ

Pater schreef op 07 January 2003 @ 00:53:

Het lampje van de netwerkkaart knipperde nu (elke seconde aan en uit tempo), dus ik denk dat het toch aan de netwerkkaart ligt en heb mijn huisgenootje maar ge-adviseerd morgen een nieuwe te halen voor een schamele 8 euro.

Huidige netwerkkaart is een standaard 10/100 Mbps Realtek 8139 kaart.
Misschien zijn de pinnetjes op de kaart krom of maken geen goed contact.
Kijk even naar de pinnetjes waar de stekker van de kabel in gaat.
Laat je ons wel even weten of het inderdaad aan de NIC lag.

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Het suffe is dat hij op de normale locatie wel constant brand. Ik snap er geen donder meer van.

Mocht het aan de NIC liggen, dan laat ik het wel weten!

Battle.net tag

Verwijderd

Heel belangrijk is ook dat je de DNS en de Gateway goed insteld. Waarschijnlijk is dat 192.168.0.1 in beide gevallen. Het moet het ip-adress zijn van pc met interner.

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Klopt. De DNS en Gateway zijn inderdaad goed ingesteld (en zijn inderdaad beiden 192.168.0.1).

Battle.net tag

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
:*)

Het is gelukt! Het lag inderdaad aan de NIC!

*springt en stampt op oude NIC*

Potverdikkie, soms kan de oplossing zo simpel zijn!

Battle.net tag

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik wou nog ff wat aan dit topic toevoegen, (voor archief) ik heb namelijk hetzelfde gehad.
pc's zien elkaar wel op netwerk, maar op de pc klikken homaar.
wat nou dus wel werkt is het adres in de browser intypen.
Dus ik heb op beide pc's (de winxPro en de winxpHome) een snelkoppeling gemaakt naar de twee adressen, dus zo:

op de ene pc:\\192.168.215.250
en op de andere: \\192.168.215.251

tis niet de eleganste oplossing, maar zo werken XpPro en Home goed samen.
Beide pc's hebben trouwens een nforce netwerkchip

systeem specs

Pagina: 1