[FAQ] Reparatietips oude Consoles

Pagina: 1
Acties:
  • 1.956 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik wil hiermee een leuke faq maken voor de échte diehards die hun oude consoles nog steeds liefhebben, maar er geen gebruik meer van kunnen maken omdat hij het niet meer doet. Toevoegingen van harte gewenst, ook als het kan leuke/handige weetjes zoals de lockout chip op de NES 8bit enzovoort. Ik deel het in in een aantal categorieën: algemeen, cartridge en cd. Die kunnen dan weer onderverdeeld in merken enzovoort.

Algemene tips

- Check de voeding

Een dode voeding geeft geen stroom, dus als er helemaal geen lampje meer brand op je console, check deze dan eerst. Bedenk, als er een zekering kapot is, dat ie kapot is met een reden, dus NIET met ijzerdraad 'bypassen'! Veel oude consoles hebben simpele vervangingsvoedingen, check bij de desbetreffende console voor specs.

- Kijk goed naar kabel/printbreuken

Als er een beetje ruig met de console is omgegaan kan er een breuk in het koper van bijvoorbeeld de voedingskabel. Dit valt te merken aan kabels die het wel doen als je er eventjes aan draait. Een printbreuk is lastiger te vinden, vaak is het een soldeerpunt wat gebroken is. Dit is te zien door de connector/het component te bewegen. Beweegt een stukje soldeer? Eventjes opnieuw solderen!

- Maak connectoren schoon

Werkt je gamepad niet meer? Maar werkt dezelfde gamepad wel goed in de 2e poort? Of bij iemand anders? Dan is de connector van je console goor/verbogen. Probeer hem zo goed mogelijk schoon te maken, en weer wat 'strakker' te maken door de puntjes iets te verbuigen.

- Zoek defecte componenten

Een ontplofte elko is makkelijk te vinden. Een flink doorgebrande weerstand ook. Maar weerstanden kunnen ook kapot zijn zonder dat je het ziet. Meet alles na, vertrouw niet alleen op je ogen. Vervang desnoods een aantal dubieuze componenten.

- Ken je console

Zorg dat je alle informatie hebt die nodig is. Probeer schema's en tekeningen, tips en trucs te verzamelen.

- Weet wat je doet

Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je doet. Zorg voor goed gereedschap (lichte soldeerbout (geen soldeerpistool), desoldeerpomp, hars-kern soldeertin (GEEN S39!!!), scherpe mesjes/kniptangen enzovoort. Oefen solderen eerst op een velleman kitje (die zijn nog best leuk en niet duur!)

Cartridge systemen

Algemeen

- Schoonmaken

Alle connectoren in je console worden goor. Oxydatie, vet en stof zijn allemaal oorzaken voor problemen. Ook de cartridges zelf zijn bijzonder gevoelig hiervoor. Printconnectoren (bijvoorbeeld een NES Cartridge) kun je het mooiste schoonmaken met een ouderwetse gum, lekker eroverheen raggen. Anders kun je een wattenstaafje met gedenatureerde alcohol (standaarduitrusting) gebruiken. Ook hier geld, lekker raggen!

- Terugbuigen

Veel connectoren worden lam van veelvuldig gebruik. Probeer met een speld of tang de lippen een beetje terug te buigen. Let op dat je het niet te erg vervormd of kortsluiting maakt!

Nintendo 8 Bit

- Informatie

Diverse sites over de NES 8bit

http://nesdev.parodius.com/ is een zeer uitgebreide verzameling text-files met een schat aan informatie over de NES 8bit
http://www.replacementdocs.com/docs/NES/ heeft allerlei ingescande handleidingen van games en de NES
http://labwww.csv.cmich.edu/luke/videogames/ is voornamelijk een overzicht van allerlei consoles, maar je vind hier ook de schema's van de NES 8bit!

De technische dienst van Nintendo Benelux heeft nog wel een beetje NES spul liggen (de connector voor cartridges bijvoorbeeld), maar zijn erg prijzig. Vaak is het goedkoper een 2e handsje op de rommelmarkt te kopen! Maar mocht je echt met de TD willen bellen: 030-6097166, tijdens kantooruren bereikbaar. Wees duidelijk met je probleem!

- Probleem: Spel werkt niet, lampje knippert

Dit is het meest bekende probleem. Je hebt óf een illegale cartridge (of Amerikaans) of je connector maakt geen goede verbinding. Wat je doet is de cartridge goed reinigen, en de connector van de NES wat strakker maken (vaak helpt het gebruik van een GameGenie ook). Mocht dit niet helpen, ga dan fouten zoeken op je print. Een rotte condensator kan heel veel ellende veroorzaken.

- Probleem: Cassette wil niet meer goed naar beneden/boven

Dan is het verstandig om de nintendo even open te schroeven. De voorste 2 schroefjes om de "cassettehouder" mee vast te zetten kun je gebruiken om dat af te stellen

- Amerikaanse spellen op europese nes

Elke NES vanaf een bepaald jaar (iemand) heeft een lockout chip ingebouwd zitten. Dit is een 4bit microprocessor die controleert of je een officieel spel uit de juiste regio in je NES steekt. Deze chip praat met een zelfde chip in de cartridge. Als ze overeenkomen, dan werkt het spel. Gebeurt dit niet, dan blijft de console resetten (geknipper op de tv en rood lampje). Maar er zijn best wat spellen alleen in Amerika uitgekomen die je toch hier zou willen spelen. De truuk is om de lockout chip uit te schakelen.

1) Open de NES en bouw de printplaat helemaal uit
2) zoek de Lockout chip, U10 CIC zal er waarschijnlijk boven staan. Op de chip staat de volgende tekst:

3197A © 1986 Nintendo 9213 A Dit is voor een UK console.
Andere nummers zijn: 3193A (Amerika), 3195A (Europa), en 3196A (Hong Kong). De chip heeft zestien pennen.

3) Zoek pen 4 op, je moet met de inkeping naar boven, linksboven beginnen, en recht naar beneden tellen.
4) Knip de pen door en buig hem omhoog
5) Verbind pen 4 van het IC met de massa, bijvoorbeeld pen 11, 12, 13, 14 of 15. Tellen doe je van linksboven naar beneden, daarna van rechtsonder naar boven.
6) Klaar! Test je NES of hij zonder cartridge niet meer constant reset (dus grijs beeld) en of hij werkt met een spel. Als alles werkt kun je hem weer monteren. Veel plezier met de nieuwe regiovrije NES!

Veel meer info vind je hier http://nesdev.parodius.com/nlockout.txt , dat is mijn bron geweest voor deze korte uitleg.

Ik ben van plan nog meer consoles te beschrijven, dus als iemand vragen of tips heeft, laat het weten in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

*D
heb sinds vorige week weer een NES 8) deed helemaal niets, ff contact spray in de gleuf en werken... op de controler waren A en B start en select, en andersom :) ff contact spray in de controler conector en werken.... lang leven contact spray :P

goeie FAQ verder... maar je beschrijft hier mooi het modden van je NES, maar is dat niet net zo'n issue als het modden van je XBOX? het is dan wel abandonhardware, maar dat is hier ook niet echt welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Anoniem: 6882 schreef op 06 January 2003 @ 12:21:
*D
heb sinds vorige week weer een NES 8) deed helemaal niets, ff contact spray in de gleuf en werken... op de controler waren A en B start en select, en andersom :) ff contact spray in de controler conector en werken.... lang leven contact spray :P

goeie FAQ verder... maar je beschrijft hier mooi het modden van je NES, maar is dat niet net zo'n issue als het modden van je XBOX? het is dan wel abandonhardware, maar dat is hier ook niet echt welkom...
Bij deze mod schaad je geen copyright oid, want je edit geen gecopyrighte software (een modchip heeft een gehackte bios vaak en is daarom illegaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07

Tarin

Just plain weird.

Hey, een redelijk nieuwe :)

Ik heb sinds eergister een NES, en probeer hem momenteel aan de praat te krijgen.

Ik heb inderdaad het probleem grijs/niets knipperend beeld + lampje, en ga eens kijken naar die contactjes. Waar kan je btw contactspray kopen? Lijkt me ook waardevol om te proberen..

Sommige spellen geven echter een constant grijs beeld, is dat ook een bekend probleem?

Owhja, ik heb deze site gevonden, misschien dat die ook handig is?

http://simplynes.emucamp.com (ook info over schoonmaken, de regiohack enzovoorts).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-04 06:03

White Dust

PlaneScape: Torment

Tarin schreef op 11 januari 2003 @ 11:13:
Ik heb inderdaad het probleem grijs/niets knipperend beeld + lampje, en ga eens kijken naar die contactjes. Waar kan je btw contactspray kopen? Lijkt me ook waardevol om te proberen..
Bij de betere electronica zaak kun je wel contactspray kopen (ik praat dus niet over dingen als Expert, Scheer een Foppen en die rotzooi ;))
Mischien dat je ook wel via www.conrad.nl er aan kunt komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07

Tarin

Just plain weird.

Ah, ik ga as. woensdag naar de elektroboer in Delft, misschien dat die me er aan kan helpen. Moet nog een RGB-LEDje hebben.. die hadden ze vorige week niet :/.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
Goeie faq, even met de modjes praten of ze hem toevoegen.
Misschien de tussenkopjes nog even vet maken maar de rest grote klasse :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesticide
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-02 18:30

Pesticide

Competitief gamen is een sport

lo , prachtig deze topic , maar euhm ik heb hier een oude snes en daar is ergen siets in doorgefikt maar hoe krijg je dat ding in hemelsnaam open zonder plastik ervanaf te 'breken' waardoor hij geen power meer krijgt aka t niet meer doet (en ik wil MARIOKARTEN !!! ;-( )

verschrikkelijk verpakt dat ding ;-( 8)7

Manager International Partners @Electronic Sports League Europe @http://www.esl.eu/eu Linkedin Profile http://www.linkedin.com/in/pesticide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Probleem is dat de SNES met gamebit security schroeven dichtzit. Oplossing: Een oude schroevendraaier pakken die breder is dan de schroefkop, en dan een bekje uitvijlen.

En meet eerst je voeding door! Vaak is die juist brak en de rest niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust

White Dust

sebastius schreef op 12 januari 2003 @ 16:17:
Probleem is dat de SNES met gamebit security schroeven dichtzit. Oplossing: Een oude schroevendraaier pakken die breder is dan de schroefkop, en dan een bekje uitvijlen.

En meet eerst je voeding door! Vaak is die juist brak en de rest niet!
Tegenwoordig kun je dat soort schroevendraaiers/bits ook krijgen... even bij de betere gereedschapboer kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik heb ze nog steeds niet gevonden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust

White Dust

sebastius schreef op 12 January 2003 @ 19:04:
Ik heb ze nog steeds niet gevonden hoor.
Ik heb ze in een bit setje gevonden wat Halfords tijden de kerst verkocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
ok, morgen gaat er een gamegear cartridge mee naar de Halfords.
Pagina: 1