Geforce 4 ruimte tussen core en heatsink

Pagina: 1
Acties:

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025
Nah zoals de titel zegt:

Gister even mijn northbridge fannetje (kolere Asus a7v fannetjes) door een passief koelelementje vervangen (van asus zelf ontvangen via Duitse support site) en ik dacht heeeee laat ik direct even mijn geforce4 controleren.

Nou ik heb al een keer eerder die gf4 koeler (asus) opnieuw bevestigd met witte siliconen spul.

TOCH was dat niet netjes verdeeld, waardoor de kaart toch nog zeer warm werd, gevoelsmatig. Nou heb ik dat siliconen allemaal verwijderd van core en heatsink en gewoon even op elkaar gezet, daarna tegen het licht gehouden en werkelijk de zijkanten van die core die staan zeker een halve milimeter hoger dan in het midden....

Het licht tussen core en heatsink kwam er zeer duidelijk doorheen.
En om daar nou 2 mm koelprut tussen te doen is ook weer niet bevordelijk voor de hitte afvoer.

Wat raden jullie mij aan?

Lappen, afvlakken ?
en danmet AS3

Zijn er al mensen die zo iets dergelijks al eerder ontdekt hebben en bijv het afvlakken uitgevoerd hebben

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41

talin

ES-MA

ik heb laatst mijn blue orb onder de freesbank gelegd en er 2 tiende afgefreesd , zodat ik :
- 1 : daadwerkelijk kaal alu op core heb ( en geen blauw anodiseerspul )
- 2 :de veertjes waarme ie vastzit nogal hard moest aandrukken eer ie vastzat .

heb er daarna klein druppeltje AS3 op gedaan beetje heen en weer voor de verspreiding en toen vastgezet .
volgens digi doc scheelde het toch 5 graden .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• noltha
talin schreef op 06 januari 2003 @ 11:29:
ik heb laatst mijn blue orb onder de freesbank gelegd en er 2 tiende afgefreesd , zodat ik :
- 1 : daadwerkelijk kaal alu op core heb ( en geen blauw anodiseerspul )
- 2 :de veertjes waarme ie vastzit nogal hard moest aandrukken eer ie vastzat .

heb er daarna klein druppeltje AS3 op gedaan beetje heen en weer voor de verspreiding en toen vastgezet .
volgens digi doc scheelde het toch 5 graden .
mooi, alleen mijn core is dus aan de zijkantenhoger dan in het midden.
niet mijn koeler....die is mooi vlak.
Ik zou dus die zijkant vlakken moeten wegvlakken. (alleen weet ik niet of dit verantwoord is) 1 ding weet ik wel dat er zeker verschil in temp moet zijn als ik 1mm witte siliconen prut gebruik of flinterdun AS3.

Zou ik dat as3 nu al gebruiken dan is er totaal geen contact met tussen core en heatsink. Er moet nu echt 1 mm prut tussen :(

Verwijderd

Dat had ik ook met mijn ASUS ti4400
Die was ook zo "hol" als wat.

Had er al een Thermaltake GF4 cooler voor gekocht en kon hem toen stabiel klokken tot 300/600 (oude A2 core.... niet echt een mega klokker en ook niet echt super geheugen)
Maar die HS maakte dus ook niet overal goed contact (vooral in het midden).

Toevallig van het weekend de GPU en Thermaltake HS gelapped en het resultaat is dat hij nu stabiel tot 320/600 gaat (met AS3)

Temp weet ik niet.... geen sensor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 11:54 ]

Verwijderd

ik heb eergisteren de zalman zm80 op mijn asus v8640 gemonteerd, dit is een ideale cooler.
Beetje lastig met monteren, maar koelt als een gek.

ben nu in staat om de kaart max te overklokken. >:)

dus als een het geld voor een zalman over hebt en de ruimte heb raad ik deze zeker aan :)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 11:48:
ik heb eergisteren de zalman zm80 op mijn asus v8640 gemonteerd, dit is een ideale cooler.
Beetje lastig met monteren, maar koelt als een gek.

ben nu in staat om de kaart max te overklokken. >:)

dus als een het geld voor een zalman over hebt en de ruimte heb raad ik deze zeker aan :)
haaaaaaaaaloooooooooo aarde hier !

waar gaat dit over :?

topicstarter :
hmmm je core niet recht : neem een blokje hout ( 1 die recht is aan de onderkant )
niet er met een nietmachine een blaadje waterproof schuurpapier op en lappen die handel .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• noltha
talin schreef op 06 January 2003 @ 12:17:
[...]

haaaaaaaaaloooooooooo aarde hier !

waar gaat dit over :?

topicstarter :
hmmm je core niet recht : neem een blokje hout ( 1 die recht is aan de onderkant )
niet er met een nietmachine een blaadje waterproof schuurpapier op en lappen die handel .
Kijk inderdaad ... daar zat ik ook al aan te denken!
Nah ga ik maar toch proberen dan. Het kan volgens mij toch flink schelen in temp.

Wel vreemd dat niet zo velen dit euvel ook hebben, of de meerderheid heeft zoveel prut ertussen dat het allemaal netjes opgevuld word!

;)

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Denk aan je lap techniek :)
Als je verkeert lapt, teveel aan één kant, te veel druk aan één kant, te hoge grid schuurpapier, je weet wel, dat soort dingen kan je cpu nog schever maken dan het al is :)
Ook een tip is om de omgeving met dikke tape af te tapen, zoas op je geheugen en trafo's.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Idd..... je moet het wel goed doen anders ben je nog verder van huis.

Zelf heb ik het zo gedaan:
-Eerst de kaart in zo een anti-statisch zakje.....waar de GPU zit een gat erin geknipt.
Daarna het gat langs de GPU dicht geplakt met tape.
Kon dus geen water meer de zak in lopen (en onder de GPU)
Kaart op een zachte ondergrong gelegd (bij mij op een handdoek)
- Stukje glasplaat gesneden (5x5cm)
Daarom ging het schuurpapier.
Begon bij 400, 600, 1200, 2000 (waterproof)
In rondjes schuren... druk zo gecentreerd mogelijk houden

Raad aan om met 400 te beginnen want het duurt anders heel lang voordat de holling eruit is.
Dan net zo lang schuren totdat je een volledig kopere "munt" in het midden hebt.

Heel simpel en het scheelde mij dus 20MHz op de GPU
Alleen je garantie is weg....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 15:23:
Idd..... je moet het wel goed doen anders ben je nog verder van huis.

Zelf heb ik het zo gedaan:
-Eerst de kaart in zo een anti-statisch zakje.....waar de GPU zit een gat erin geknipt.
Daarna het gat langs de GPU dicht geplakt met tape.
Kon dus geen water meer de zak in lopen (en onder de GPU)
Kaart op een zachte ondergrong gelegd (bij mij op een handdoek)
- Stukje glasplaat gesneden (5x5cm)
Daarom ging het schuurpapier.
Begon bij 400, 600, 1200, 2000 (waterproof)
In rondjes schuren... druk zo gecentreerd mogelijk houden

Raad aan om met 400 te beginnen want het duurt anders heel lang voordat de holling eruit is.
Dan net zo lang schuren totdat je een volledig kopere "munt" in het midden hebt.

Heel simpel en het scheelde mij dus 20MHz op de GPU
Alleen je garantie is weg....
Zow..ik wist dat het lappen van de core een goed idee was. Maar 20Mhz!! Zo das veel gek! _/-\o_

Verwijderd

Tja..... stond er ook van te kijken.
Had er zelf ook niet zo veel verwacht.
Dacht dat ik al aardig aan zijn max zat met die oude A2.

Maar toen ik de HS eraf had gehaald zag ik al dat dat contact niet echt top was geweest.
Dus ik fanatiek aan het schuren :P en het resultaat is bekend.

Het bleek dus grotendeels alleen een "koelingsprobleem"

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:58

sapphire

Die-hard pruts0r

mijn GF 4 koeler zat ook niet helemaal recht om mn GF 2ti core, heb ik het advies van A.P versteeg even opgevolgd en me core van me kaartje geschuurd, na een minuut had ik het midden nog amper geraakt.

ow enne Noltha kan je die link ff geven van die site, ik heb namelijk ook mijn asus a7v fannetje er af gesloopt om dat ie piepte en ik wil ook een koelblokkie erop. bvd.

Gabriël AM5

• noltha
Ehm Saphire hier de link : http://www.a7vtroubleshoo...icles/cebit2002/index.htm

Eh je moet wel een maatje/familie in Duitsland hebben. Maar misschien dat ze het ook naar NL versturen.

Verder ontopic: Ik ben nog niet begonnen met dat lappen. Maar ik wil wel iedereen in dit topic bedanken voor de zeer nuttige tips.

;)

Zeg BalusC zet hem maar op slot hoor...;)

[ Voor 7% gewijzigd door noltha op 07-01-2003 16:11 . Reden: slot Request ]

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

justifire

Shut up and squat !!

Had precies hetzelfde met me v8200
Ik heb het alleen anders aangepakt, vond lappen toch link.
Gewoon me ouwe thunderbird koeler eropgemonteerd.
Door middel van 2 schroefjes die ik in de heatsink draaide (door de vga kaart) kon ik hem er netjes strak en vlak optrekken.
Vind dit toch wel slordig van Asus, lees er steeds vaker over.
Maar lappen is natuurlijk ook een goeie manier (was vorig jaar nog niet zo ruig met me spullen)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:58

sapphire

Die-hard pruts0r

noem je dit ruig dan ?? :?

Gabriël AM5

Pagina: 1