Reyn EaglestormWaarom laat je dan niet de overheid overal in jouw huis camera's neerplempen, en jou chipjes inplanten zodat de overheid altijd precies weet waar je bent en wat je aan het doen bent? Je hebt toch niets te verbergen?
Ik vind het 24 uurs bewaken van mensen waar tegen geen vermoedens bestaan dat zij strafbare feiten plegen nog al vreemd. Bovendien wil je privacy, onder de douche, ( met wederhelft

bijvoorbeeld ). Niets strafbaars maar mensen hechten aan een zekere vorm van privacy.
Bovendien: met dergelijke camera's en chips criminaliseer je mensen al bijvoorbaat.
Kliklijnen vormen geen enkele inbreuk in de privacy. Ze criminaliseren niemand. Wat is er nu op tegen?
Maar waarvoor worden kliklijnen opgezet? Niet voor moord. Nee. Voor CDtjes copiëren. Voor MP3tjes downloaden. Voor illegale software installeren.
Ik ken veel mensen die, als ze zouden worden verklikt, ze alleen nog kunnen hopen op geluk bij de staatsloterij om van hun financiele problemen af te komen

Feit blijft dat ongeauthoriseerd copieren van muziek gewoon verboden is. Het is strafbaar. Of je het er mee eens bent of niet.
Dat soort vormen van petty crime waarbij hooguit enkele honderden euro's schade berokkend worden aan "slachtoffers" die een miljardenomzet hebben. Als een kind van jou twee cent jat, geef je dat toch niet aan?
Hooguit enkele honderden eurotjes? Nope. Duizenden en duizenden euro's. Maar daar gaat het niet om. Want dan zou de politie zakkenrollers ook moeten laten gaan of mensen die zonder licht rijden op hun fiets. Strafbaar is strafbaar. Bovendien gaat het om de 'grootverbruikers'. Niet de thuisgebruikers. Bedrijven die massaal illegale software gebruiken en mensen die handelen in illegale software.
Dat de 'slachtoffers' veel geld hebben dat kan toch nooit een argument zijn om dan maar niet te vervolgen? Zo van: ze kunnen het toch wel missen." Hahaha. Moet je bij de rechter aankomen.
Nou, dan ga ik eens ffies Bij Bill Gates langs. Dan steel ik ffies een paar duizen euro. Niet zoveel. Kan ie toch wel missen. Dan is het niet erg. Erm...
Een kind met 2 cent is iets anders dan iemand die voor duizenden euro's aan illegale mp3 spul enzo heeft liggen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de beste manier om te integreren WERK is. LAAT ASIELZOEKERS DAN VERDOMME WERKEN!!! In plaats daarvan krijgen ze wat zakcentjes waarvan ze het maar moeten redden, en zitten ze de hele dag bij elkaar in dat "concentratiekamp". Terwijl ze best hadden kunnen werken, geld verdienen, inkopen doen voor zichzelf op de markt, communiceren met Nederlanders, bref, INTEGREREN.
Dit is een andere discussie maar ik ben het eens met je voorstel dat ze gewoon moeten kunnen werken.
Waarom die zijtak? Stel dat het vluchtelingenbeleid wordt aangescherpt. Stel dat illegalen harder aangepakt zouden worden. Stel dat er een kliklijn wordt geopend om illegalen, of mensen die illegalen helpen aan te geven. Dat begint toch verdacht veel op Nazistische praktijken te lijken.....
Tja. Maar daar speelt ook een ander punt. Het gaat in dit geval niet om de vluchteling, maar om het bedrij dat deze vluchteling in dienst neemt. De vluchteling werkt illegaal en heeft dus geen poot om op te staan. Ze worden voor weinig geld ingezet en als ze klagen over werkomstandigheden oid dan staan ze op straat. Het gaat hier om zo'n bedrijf dat die mensen uitbuit. Niet omdat die vluchtelingen niet mogen werken. (dat zouden ze gewoon moeten kunnen, daar ben ik het mee eens)
Is dat wel echt zo? Waken we wel goed genoeg? Zoals in de tijd voor de Tweede Wereldoorlog de Jodenhaat opkwam, begint nu Moslimhaat op te komen. Langzaam maar zeker begint Moslimhaat gemeengoed te worden. En net als in de Tweede Wereldoorlog Joden onderwijs en banen werden ontzegd, zie je steeds meer signalen dat het zelde zich nu verkapt plaatsvindt jegens Moslims. ROC's die het dragen van een chador verbieden, en dus in principe weigeren onderwijs te geven aan Moslimvrouwen. Bedrijven en scholen die weigeren hoofddoekdragende Moslimvrouwen aan te nemen.
Waarom mag een Joodse man dan wel een keppeltje dragen?
Hmm. Die chador is voer voor een nieuwe thread.
Iknik:
Het gaat mij niet zozeer om die kliklijnen zelf, maar om het principe. Handhaving van de wet is een overheidstaak, opsporen en oppakken van criminelen ook. In enkele gevallen ben je zelfs strafbaar als je getuige bent van een strafbaar feit en je doet geen aangifte. Maar dit gaat om zware misdrijven.
Ik blijf er bij:
de burger heeft een eigen verantwoordelijkheid en kan niet alles maar afschuiven op de politie Wij verschillen daar in denk ik van mening. Als ik persoon A illegaal afval zie dumpen in een Park en ik hou mijn mond daar over dan ben ik net zo schuldig als persoon A. Of zie ik dat verkeerd? Dan werk ik toch eigenlijk mee met persoon A? Ik zie het als een burgerplicht om dat soort zaken te melden.
door iknik:
[intermezzo]Kijk bijvoorbeeld eens naar genetische manipulatie: als men vanaf het begin had gezegd dat het niet toegepast had mogen worden op organismen groter dan een bacterie hadden we nu niet met het probleem gezeten wat te doen met een gekloonde baby.[/intermezzo]
Je verward hier Klonen met Genetische manipulatie, dit zijn twee totaal verschillende zaken.
Het in het leven roepen van kliklijnen is geen structurele oplossing, en dat is mijn grootste bezwaar. In sommige gevallen zal het absoluut z'n nut hebben, maar al vaker is in het verleden bewezen dat als je een bepaalde grens loslaat, je jezelf op een hellend vlak begeeft.
Je begeeft je nu zelf op een hellend vlak. Je suggereerd dat als er één schaap over de dam is, dat dan alle anderen ook volgen. Je verwijst naar 40-45 maar er is geen ENKELE aanwijzing dat wij daar naartoe zullen afglijden door een paar kliklijnen.
Madlive
Het klimaat dat momenteel in onze maatschappij heerst zal er natuurlijk aan mee werken. Het gaat wel ver in sommige gevallen, vooral de kleine delicten zoals illegale software bijvoorbeeld, hoe ver gaan we? We creeren straks een sfeer waar niemand elkaar straks kan/wilt vertrouwen, zouden we werkelijk zo ver gaan?
....Het gaat soms ver in sommige gevallen, vooral de kleine delicten, zoals illegale software....
Kun je daar voorbeelden van geven? De mensen die om illegale software worden opgepakt handelen daar meestal in. De thuisgebruiker wordt meestal niet aangepakt, voor zover ik weet. Maar kun je andere voorbeelden geven?
[
Voor 1% gewijzigd door
Q op 08-01-2003 16:24
. Reden: namen ]