Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VFD/EL] hulp gevraagd bij aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een vfd scherm liggen wat ik gekregen had
het is een 14segment 16 digit display met controller erop
de controller is een A8204 (waar ik verder niks terug van kan vonden)
Verder zitten er 5 draden aan..
nu had ik zo iets van dat ding zal wel serieel aangesloten moeten worden..
nu heb ik de plus en de min kunnen achterhalen aan de hand van een lm7805 die er op zit.
alleen blijven er dan 3 andere draden over. hier zit aan, een weerstand die naar de gnd gaat en dan naar de controller gaat.

heeft iemand misschien enig id hoe ik deze verder aan zou moeten sluiten?

wat ik zelf verder nog heb zitten rpoberen is:
de draden een spanning van 5v op zetten (had geen nut) gnd erop trouwens ook niet.
maar als ik 1 van die draden tegen de aarde laat komen licht alles op mijn scherm op misschien dat dit iets wil zeggen??

mijn dank is groot

jaja ik weet wat in de faq staat maar misschien dat er hier mensen zijn die weten wat ik zou kunnen doen
ik heb btw op google nog gezocht naar de code op het scherm, dit heeft geen nut gehad..

kleine toevoeging nog..
mocht ik die print niet aan de gang krijgen is er dan een andere manier om het scherm aan te sturen??
het scherm bestaat uit 16 digit's ieder digit heeft zijn eigen raster (grid) en alle zelfde segmenten zijn over het hele scherm aan elkaar doorverbonden dus het is een gemultiplext scherm

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Met die 5 pinnen zou ik zelf aan SPI denken; 1 data, 1 clock en 1 cs.
Alleen zou die dan eigenlijk niet op jouw stimuli moeten reageren...

Om iets met de display zelf te doen lijkt me overigens vrij ondoenlijk aangezien zo'n chippie uit een gewone LCD module daar echt niet voor te gebruiken is.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Die ene lijn die met een weerstandje aan de aarde en vervolgens naar de controller gaat is dus een data-lijn. Je aard namelijk altijd inkomende lijnen dmv ze met een weerstand aan aarde te leggen tegen overspanningen enzo.
Klopt wel dat je een van de draden tegen aarde legt dat het scherm dan gaat oplichten. Er staan dan namelijk op alle lijnen een logische null. Als je dus de stroom aan zou sluiten (+5v en GND) en de rest op aarde of op +5v zou zetten zou er iets leuks moeten gebeuren (en hier bedoel ik dus niet mee dat je het scherm opblaast!!)
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik heb ook een beetje met schermpjes zitten kloten, en heb bij een eenvoudig scherm een keer alles aan aarde gelegd en toen ging de backlight aan en kwam er een lijntje door het beeld (heb gelezen dat dat het init-lijntje is en betekent dat je scherm het doet).

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Maak eens een foto / scan van de print op hoge resolutie, dan kunnen we misschien wat meer zien.

Zit er een MAX232 / 233 op?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

idd, foto is wel handig...
zijn het gewoon losse gaatjes in je print? of zit er nog een connector aan?

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
foto zal helaas niet gaan lukken ben ik bang.. ik heb geen scanner of digicam.. misschien dat er iemand keer in leende langs kan komen om een pic te maken???
en er zit geen max232 oid op
het is 1 groot ic dat A8204-12 heet en dan mstaat er nog mexico op
verder helemaal niks
en de 3 draden die er nog onbepaald zijn gaan alle 3 het rechtstreeks het ic in en via een weerstand naar de gnd...

en dat het scherm werkt was nadat ik hem op de AARDE (niet de gnd dus) getikt had
verder ben ik er achter gekomen dat met 1 kabel hij altijd aan gaat en met 1 kabel altijd uit

lijkt in mijn ogen idd veel op spi maar hoe kan ik die aansturen???

Verwijderd

Topicstarter
3lmowww schreef op 06 januari 2003 @ 14:29:
idd, foto is wel handig...
zijn het gewoon losse gaatjes in je print? of zit er nog een connector aan?
zijn losse gaatjes en daar zitten draden aan gesoldeerd die weer naar een connector gaan

volgorde hiervan is:

rood plus
niks
niks
zwart min
oranje
geel
wil

rood en zwart was logisch voor plus en min en dat klopte :d

oranje gaat het scherm mee uit als ik die tegen de aarde tik
wit gaat het scherm mee aan en kan ik allerlij rare tekentjes mee maken door snel op aarde te tikken
en geel heb ik nog niets mee kunnen ontdekken

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 17:46:
rood en zwart was logisch voor plus en min en dat klopte :d

oranje gaat het scherm mee uit als ik die tegen de aarde tik
wit gaat het scherm mee aan en kan ik allerlij rare tekentjes mee maken door snel op aarde te tikken
en geel heb ik nog niets mee kunnen ontdekken
Als ik dat zo hoor dan denk ik toch een beetje aan een asynchrone seriele bus, en is die witte een datalijn.
Die oranje doet me aan een reset lijntje denken :)
En dan geel... tja

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Henk B schreef op 06 januari 2003 @ 20:27:
[...]

Als ik dat zo hoor dan denk ik toch een beetje aan een asynchrone seriele bus, en is die witte een datalijn.
Die oranje doet me aan een reset lijntje denken :)
En dan geel... tja
is misschien clock of iets dergelijks???
het kan ook spi verbinding zijn, of zijn die 2 hetzelfde :?
maar hoe kan ik dit eventueel gaan testen??

Verwijderd

Topicstarter
ik ben wat info over spi aan het verzamelen geweest.. maar volgens wat ik allemaal heb kunnen vinden bestaat spi uit 4 draden en niet uit 3

ik quote van de maxim site
The SPI-bus has 4 signals: CS-bar = Chip select-bar, SCLK = Clock, DIN = Data In, and DOUT = Data Out.
of kan spi wel via 3 draden???
en als het dan spi is hoe kan ik dit dan aansluiten op de pc??
ik weet dat je via de par poort een spi display aan kan sturen..
ben daar namelijk nu zelf ook wel bezig namelijk in die van geen lcd scherm maar led scherm oid...
alleen daar is de software nog steeds het probleem..

verder bedenk ik me net dat ik het vfd scherm mooi zou kennen gebruiken om de software te testen als die 2 dezelfde aanstruring hebben... of zijn die totaal verschillend??

(en stiekem meteen een klein kickje)
Pagina: 1