Probleem met HD partities

Pagina: 1
Acties:

• Kernflyer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01-2024
Wie oh wie weet er raad??

Ik hebruik een hd van WD (een wd100), 100 gig, 7200 rpm. Omdat de schijf zo groot is heb ik hem in 4 partities verdeeld. Mijn besturingsysteem is windows 200 pro. Alle partities zijn NTFS.

Nou doet het volgende zich voor. Als ik op bijvoorbeels C: partitie alle bestanden aanklik en eigenschappen aanvraag, krijg ik zo'n 10 gig aan verbruikte ruimte te zien. Nu ga ik naar de eigenschappen van de schijf zelf, daar geeft ie aan dat maar liefst 13 gig weg is. Hoe kan dat nou????? :? :? :?
Dat heb ik ook op andere partieties gehad, heb paar keer de informatie naar andere partitie weggeschreven, partietie geformateerd en alles weer teruggezet, waarna alles weer klopte.
Laatst wou ik van E:\ 1,5 gig aan info overzetten op D:\. Nadat ik verplaatsen naar... heb gebruikt, kwam er bij D:\ wel 1,5 gig bij, en de bestanden waren weg op E:\, alleen die 1,5 gig kwamen niet vrij op E:\.
Wie kan me advies geven hoe ik dat moet aanpakken, want op die manier kost me dat alleen maar hd ruimte.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Kernflyer schreef op 06 januari 2003 @ 00:17:
Nou doet het volgende zich voor. Als ik op bijvoorbeels C: partitie alle bestanden aanklik en eigenschappen aanvraag, krijg ik zo'n 10 gig aan verbruikte ruimte te zien. Nu ga ik naar de eigenschappen van de schijf zelf, daar geeft ie aan dat maar liefst 13 gig weg is. Hoe kan dat nou????? :? :? :?
Heb je ook de hidden files geselecteerd?
Dat heb ik ook op andere partieties gehad, heb paar keer de informatie naar andere partitie weggeschreven, partietie geformateerd en alles weer teruggezet, waarna alles weer klopte.
Laatst wou ik van E:\ 1,5 gig aan info overzetten op D:\. Nadat ik verplaatsen naar... heb gebruikt, kwam er bij D:\ wel 1,5 gig bij, en de bestanden waren weg op E:\, alleen die 1,5 gig kwamen niet vrij op E:\.
Wie kan me advies geven hoe ik dat moet aanpakken, want op die manier kost me dat alleen maar hd ruimte.
Misschien dat het in je prullenbak zit? (op de schijf waarvan je het verplaatsd hebt.)

Heb je ook al je schijf gecontroleerd op fouten?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:09
Hidden files, waaronder swap ruimte, indexerings files en extra files gecreeerd voor compressie neem je vaak niet mee als je "alles" selecteerd. Verder kan 10 gig meer dan 10 gig innemen door slackspace. Geen idee hoe windhoos hiermee omspringt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56
Terror schreef op 06 januari 2003 @ 02:47:
Hidden files, waaronder swap ruimte, indexerings files en extra files gecreeerd voor compressie neem je vaak niet mee als je "alles" selecteerd.
Klopt. Waarschijnlijk heb je norton utilities geinstalleerd en die bewaart bestanden die je hebt weggegooid. Rechtermuisknop op de prullebak en dan zeggen Empty Norton Protected Files

• Kernflyer
Idd, ik heb Norton Utilities 2002, en ik had al zo'n vermoeden dat het daar iets mee te maken had, dus heb ik het verwijderd, maar dat verschil bleef gewoon. Alsof windows heel slordig met de partities omgaat lijkt het, want op gegeven moment had ik echt alles van een partitie weggehaald, waarna hij nog steeds aangaf dat er 2,3 gig in gebruik was, maar waar?????

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alsof windows heel slordig met de partities omgaat lijkt het
Onzin. Dat ligt volledig aan de gebruiker.. Wees ervan bewust hoe het zootje in elkaar steekt en let goed op wát je aan het installeren bent (je schakelt de Norton Protected Recycle Bin toch niet voor de lol in?)

Er kunnen zoveel redenen zijn dat je schijfruimte "niet klopt":
- 1KB = 1024 bytes
- slackspace
- prullenbak
- Norton Protected Recycle Bin
- Windows Restore
- System Volume Information (alleen in geval van NTFS)
- swapfile, hidden files, etc

Jaag anders chkdsk /f door de partitie heen :)

• Kernflyer
Er kunnen zoveel redenen zijn dat je schijfruimte "niet klopt":
- 1KB = 1024 bytes
- slackspace
- prullenbak
- Norton Protected Recycle Bin
- Windows Restore
- System Volume Information (alleen in geval van NTFS)
- swapfile, hidden files, etc
Ok, wat is het verhaal achter slackspace?? En wat is System Volume Information?
Scandisk en Defrag heb ik al uitgevoerd, prulenbak is leeg en Norton Utilities (tijdelijk) verwijderd. En ja, ik heb de hidden files meegenomen. Verder gebruik ik Partition Magic 7.0 om harde schijf in partities te delen en heb vroeger eens een linux partitie aangemaakt, maar later weer verwijderd. Voor de rest zou ik het zo niet weten, ik ben echt bewust ervan dat er beetje verschil zit tussen eigenschappen van files op hd en eigenschappen van de hd zelf, maar 4,2 gig lijkt me echt te veel. :? :? :?
Verder is Hd goed, geen beschadigde clustors of zo, werkt goed.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je ook echt in \recycled gekeken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er bestaat ook nog een verschil tussen.
Size en size-on-disk.
misschien dat daar het verschil vandaan komt.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

goh, klinkt bekend met dat norton utilities ;)

tja, leeg de prullenbak, kijk of je alle hidden troep ook wel meepakt en je kan met bv sisoft sandra kijken hoeveel slack je hebt.

dat progje disktriage (oid) schijnt precies te kunnen vertellen hoeveel ruimte er verspilt wordt doordat bv een file van 1kB een cluster van 4kB gebruikt en dus 3kB "verspilt".

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Ik weet niet hoor, maar het probleem ligt echt bij de user zelf. Ik heb hier ff snel 4 syssen gepakt, en hierbij klopt het Size en Size on Disk met elkaar.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47

EXX

EXtended eXchange

Kernflyer schreef op 06 January 2003 @ 11:14:
[...]

Ok, wat is het verhaal achter slackspace??
Spackspace wordt veroorzaakt door het feit dat een file altijd een volledig aantal clusters in beslag neemt. Een voorbeeld: Je hebt een file van 4.2 KB en je clustersize is 4 KB. Dan neemt de file dus gewoon 8 KB op de schijf in beslag. De 3.8 KB die ongebruikt blijven heet slack space.

Zover ik weet is de clustersize bij NTFS ook 4 KB.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56
Kernflyer schreef op 06 January 2003 @ 11:14:
[...]

Ok, wat is het verhaal achter slackspace?? En wat is System Volume Information?
Scandisk en Defrag heb ik al uitgevoerd, prulenbak is leeg en Norton Utilities (tijdelijk) verwijderd. En ja, ik heb de hidden files meegenomen. Verder gebruik ik Partition Magic 7.0 om harde schijf in partities te delen en heb vroeger eens een linux partitie aangemaakt, maar later weer verwijderd. Voor de rest zou ik het zo niet weten, ik ben echt bewust ervan dat er beetje verschil zit tussen eigenschappen van files op hd en eigenschappen van de hd zelf, maar 4,2 gig lijkt me echt te veel. :? :? :?
Verder is Hd goed, geen beschadigde clustors of zo, werkt goed.
Doe eens show hidden files èn Show System Files. Kijk dan eens in Recycled. IK had daar op een gegeven moment ook 2 Gb inzitten die Norton niet meer weghaalde. In safe mode opstarten, de folder ingaan en elke afzonderlijke file weggooien, meestal lukken de folders niet namelijk omdat die "in gebruik"zijn. Als de folders leeg zijn, kun je ze waarschijnlijk wel weggooien (Ze zijn dan niet meer gelocked.)
Pagina: 1