Toon posts:

Hoe kan ik een Pentium 166MMX vertragen???

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een speciaal probleem. Ik wil in DOS met het proggie Calc, spelletjes naar mijn TI-86 sturen. Dat heeft vroeger op een andere Pentium goed gewerkt. Nu werkt dat soms wel en meestal niet, ff readme gelezen. En daar staat dat er veel problemen zijn met te snelle computers (Pentium 75MHz en hogere) . Dus ik ben bezig met de computer te vertragen, want het rekenmachine kan moeilijk zo'n snelle pc volgen... Dus de cpu onderklokken naar 2*50MHz en de ram-instellingen zo traag mogelijk instellen... Wat kan ik nog doen om die pc nog trager te krijgen, dat onderklokken en memory-tweaking helpt al iets, want het spelletjes overzetten werkt iets beter dan als de cpu op volle kracht werkt.

Als niets helpt, dan zal ik een 286 vanonder het stof halen...

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cache geheugen van je CPU uitzetten?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:32

Super_ik

haklust!

je hebt er wel proggies voor, volgens mij kun je die wel vinden met google
ze worden vooral gebruikt om ouwe (XT) spelle te kunne spele op een 386 ofzo, uit die tijd stammen ze meestal :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of kijk anders bij vraag en aanbod naar een p60 voor weinig?

• The Third Man
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Blorgg schreef op 06 January 2003 @ 00:40:
Of kijk anders bij vraag en aanbod naar een p60 voor weinig?
:D de Pentium 60 en 66 zitten in een socket 4, hij heeft een socket 5 of 7 (Pentium 75 en hoger).

• Blorgg
  • Niet online
Ow
en dit dan?
http://www.tweakers.net/aanbod/77129/all
P75 voor 5 euro klinkt best aardig ;)

Dr is dus nog wel goedkoop aan oude cpu's te komen iig.

[ Voor 24% gewijzigd door Blorgg op 06-01-2003 00:45 ]

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Lekkere Kwal schreef op 06 januari 2003 @ 00:43:
[...]
:D de Pentium 60 en 66 zitten in een socket 4, hij heeft een socket 5 of 7 (Pentium 75 en hoger).
mmx, zeker geen socket 5 :P

de betaler vervuilt

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Je kunt je L1 en L2 cache uitzetten... En 1,5 * 50 draaien (75Mhz dus). Dan zou je zelfs onder de P75 zitten omdat je geen cache gebruikt. MMX zal weinig doen in dat proggie lijkt me ;)

Ik heb hier nog wel een P75 cpu liggen, ik wil wel ruilen hoor :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

ik weet nie hoeveel geheugen percies in zit maar haal er wat ram uit probeer hem anders op 1,5 en 50 mhz te laten lopen

p.s of probeer een proc zonder mmx ondersteuning te vinden

edit: beetje te langzaam met mijn post :|

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 00:48 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 06 January 2003 @ 00:45:
Je kunt je L1 en L2 cache uitzetten... En 1,5 * 50 draaien (75Mhz dus). Dan zou je zelfs onder de P75 zitten omdat je geen cache gebruikt. MMX zal weinig doen in dat proggie lijkt me ;)

Ik heb hier nog wel een P75 cpu liggen, ik wil wel ruilen hoor :+
Een MMX remapt 1.5x naar 3.5x, zelf kreeg ik m'n P166 ook niet lager dan 125MHz (2.5 x 50MHz) - 2.0 multipliers worden niet door de desktop variant gepakt.

Maar kloot ff aan die cache- dat scheelt enorm (heb hier een Athlon 600 met brakke L1 cache- het draait met die uit trager dan een P166MMX :/ )

Oh, ik heb ook nog een stuk of 11 P75's liggen - die zullen zeker op je mobo draaien (tenzij het geen 50MHz setting heeft)- gratis op te halen in Nijmegen :+

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 06 January 2003 @ 01:09:
[...]

Een MMX remapt 1.5x naar 3.5x, zelf kreeg ik m'n P166 ook niet lager dan 125MHz (2.5 x 50MHz) - 2.0 multipliers worden niet door de desktop variant gepakt.
Oh ja, da's waar... Zat niet helemaal op te letten. Maar jij ook niet >:)
(tenzij het geen 50MHz setting heeft)
In de startpost staat dus dat ie 'm al op 2*50 heeft draaien ;)

Verwijderd

Stop met al die onzin, hier is gewoon software voor.. je gaat je PC toch niet onderklokken ? >:)

Je bent op zoek naar bv. moslo:
Dit programma is nodig voor systemen van Pentium II en hoger. Met dit programma kunt u bepaalde spellen die voor oude computers gemaakt zijn op diskette's en cd's vertragen zodat deze ook op u nieuwe computer kunnen werken. Het programma kan gedownload worden via moslo.exe en de uitleg kunt u downloaden volgens de volgende link: uitleg.
bron

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 01:20 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kan ook goed in Pascal geprogrammeerd zijn. In dat geval krijg je een runtime error 200 ofzow als ik me goed herinner.
Je kunt er tppatch op loslaten om te zien of dat het probleem is. Zo ja, dan wordt het opgelost door TpPatch en kun je voortaan gewoon normaal werken met je app.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs met het L1 & L2 cache-geheugen uitzetten helpt weinig, ik heb ook geprobeerd met de SDRAM-latjes eruit te gooien en EDO-latjes ingestoken...

De pentium 166MMX is ff bezig met memtesten, wanneer dat gedaan is ga ik moslo proberen...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 06:27 ]

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 16:35
Probeer eens CPUGRAB, dit heeft bij mij ook wel eens oudere programma's aan de gang gekregen:

http://dumb8.no-ip.com/cpugrab.exe

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

Verwijderd

Topicstarter
dumb_8 schreef op 06 January 2003 @ 06:26:
Probeer eens CPUGRAB, dit heeft bij mij ook wel eens oudere programma's aan de gang gekregen:

http://dumb8.no-ip.com/cpugrab.exe
Dat werkt niet in echte dos van een boot-cdrom of floppy...

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 16:35
En onder Windows draaien is geen optie? Onder DOS weet ik geen andere optie dan idd onderklokken of je 286 uit de kast halen...

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

Verwijderd

Topicstarter
dumb_8 schreef op 06 januari 2003 @ 06:35:
En onder Windows draaien is geen optie? Onder DOS weet ik geen andere optie dan idd onderklokken of je 286 uit de kast halen...
Zo schoon is mijn kamer niet, het zal nogal een klus zijn om een 286 onder de rommel en stof te halen...

Verwijderd

Moslo werkt hier prima op een PIII 933.. zie geen reden waarom het bij algabra niet zou werken. Is een dos-app, maar ook onder windows te gebruiken..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je die TPPatch geprobeerd?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Even zoeken naar moslow.exe

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Yeah, gewoon de L1 cache uitzetten. Kan waarschijnlijk wel via de BIOS, en neem dan de L2 cache ook gelijk mee. Dan zal je P166 niet veel beter presteren dan een trage 486.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Zou je in het vervolg het topic ook even willen lezen voordat je spuit 11 openzet?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:30
Of Windows XP installeren en het progje in dosbox laden :)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe wilde je dan XP op een P166MMX installeren :?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 11:58
gewoon de multiplyer op 1x zetten zou toch moeten werken? sjek je mobo.

• The Third Man
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

sharkzor schreef op 06 January 2003 @ 13:06:
gewoon de multiplyer op 1x zetten zou toch moeten werken? sjek je mobo.
De 1x multiplier is niet aanwezig op de meeste socket 7 mobo's, aangezien er voor de socket 5 en 7 nooit processoren zijn uitgebracht die officieel met de 1x multiplier werken. Misschien dat het moedebord in kwestie hier wel over beschikt, maar dan mag de topicstarter van geluk spreken (ik gok dat Dion_b hier ook nog wat over te melden heeft ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 06-01-2003 14:22 . Reden: Flinke typo ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekkere Kwal schreef op 06 januari 2003 @ 14:10:
[...]
De 1x multiplier is niet aanwezig op de meeste socket 7 mobo's, aangezien er voor de socket 5 en 7 nooit processoren zijn uitgebracht die officieel met de 1x multiplier werken. Misschien dat het moedebord in kwestie hier wel over beschikt, maar dan mag de topicstarter van geluk spreken (ik gok dat Dion_b hier ook nog wat over te melden heeft ;) )
Weinig aan toe te voegen- de multiplier wordt op So7 (althans volgens Intel spec) op twee pinnetjes doorgegeven, dat geeft maximaal 4 mogelijkheden. Die interpreteert de CPU in het gevalvan een P54C (non-MMX) als 1.5, 2.0, 2.5 of 3.0, en in het geval van een P55C (MMX) als 3.5, 2.0, 2.5 of 3.0. Daar verandering in bregen zou open-core chirurgie op de CPU vergen :+
(wel is het zo dat bijv. de K5 totaal andere waarden eraan toekende (1.75x multipliers etc) en de So5 Pentium CPUs (75, 90, 100, 120 en oude 133) maar een enkele pin signaal herkende, dus max 2.0x konden, maar daarmee krijg je het nog niet op 1x :'( )

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

utbone schreef op 06 January 2003 @ 12:18:
Of Windows XP installeren en het progje in dosbox laden :)
Je bedoelt Win95 :?
limoentje schreef op 06 januari 2003 @ 10:45:
Yeah, gewoon de L1 cache uitzetten. Kan waarschijnlijk wel via de BIOS, en neem dan de L2 cache ook gelijk mee. Dan zal je P166 niet veel beter presteren dan een trage 486.
Een trage 486, dacht jij dat? Ik heb een keer een Celly 433 zonder L1 gedraait, geloof me, die 386sx op 16Mhz ernaast was een waar snelheidsmonster >:)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik probeer het nog 1 keer, dan geef ik het op: Heb je tppatch geprobeerd? Dan hoef je misschien niet te vertragen...

Over mij

• Blorgg
  • Niet online
*hier stond iets vaags* :/

[ Voor 81% gewijzigd door Blorgg op 07-01-2003 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op 06 January 2003 @ 18:03:
Ik probeer het nog 1 keer, dan geef ik het op: Heb je tppatch geprobeerd? Dan hoef je misschien niet te vertragen...
tppatch heeft niks geholpen, nu ff testen met moslo...

moslo /80 cal.exe lukt vrij goed, dat is de oplossing... nog ff fune-tuning doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 01:13 ]

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-08 17:52

Tys

BalusC schreef op 06 January 2003 @ 12:50:
Hard proppen...

[2 topicstarter]
Op je moederbord (oude proc=oude mobo) alle jumpers naar laagste settings verplaatsen... werkt goed, heb van de 25 mhz 12 mhz kunnen maken hier :X
[/2 topicstarter]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zal ik maar heel stil houden dat op mijn P166 MMX laptop XP draait? :X

96MB intern :X

En ja, het is traag, maar je moet toch wat als je ff geen andere windows CD hebt liggen? :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Grrrrrene schreef op 07 January 2003 @ 02:23:

[...]

Zal ik maar heel stil houden dat op mijn P166 MMX laptop XP draait? :X

96MB intern :X

En ja, het is traag, maar je moet toch wat als je ff geen andere windows CD hebt liggen? :P
De P133 laptop met 32MB intern waar ik nu op tik heeft Win98, da's nog net te doen.

Wat dacht je van KaZaA :?

Een beetje tweaker weet toch wel waar ie z'n software moet krijgen :? :P
En eentje met een rood kleurtje moet het zeker weten :P

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, nu ga ik wel heel offtopic, maar stiekem wilde ik gewoon weten hoe dat draaide en 't is te doen (meer ook niet hoor).

Over een week of 2 zet ik win98SE er wel weer op, jammer alleen dat dat zo instabiel is (als je al jaren win2k en winXP gewend bent :))

Verwijderd

Grrrrrene, nofi, maar win98SE is niet instabiel. XP op een P133/166 is gewoon gekkenwerk en totaal overbodig. Mits goed geinstalleerd en zonder al teveel rotzooi-progjes (bv. anticrash software van norton oid) draaien zowel win95 als win98 goed genoeg om bruikbaar te zijn (hooguit 1 crash per week).

Verwijderd

Topicstarter
winXP op een ouwe Pentium draaien is overkill.

Ik kies meestal een OS dat lekker goed op het hardware moet meedraaien.

Alles dat trager is dan Pentium 100MHz moet DOS'sen.
De rest van de Pentium-familie gebruikt win95.
Pentium II met minstens 64MB RAM gebruikt win98se.
Pentium III met minstens 128MB RAM is goed voor Win2k of WinME.
Pentium 4 met minstens 256MB RAM is goed voor WinXP.

Als je deze raad volgt zal je pc erg aangenaam draaien en zeker niet te traag draaien. Met te traag bedoel ik "ff op explorer klikken en 60 seconden wachten op een explorer", maar het moet bijna direct op je scherm komen. Moslo is de oplossing, ik moet nog ff fune-tunen.

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18
nou dat kan makkelijk; ik neem aan dat het niet je machine is waar je alles op doet en mee gamed :) ik heb hier ook xp op een pentium200 zonder mmx xp pro gedraaid om internet te delen (damn Wanado Cable) Volgens mij moet het wel lukken dan!

greets

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW / Mustang Mach-E ER RWD

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 07:09:
Grrrrrene, nofi, maar win98SE is niet instabiel. XP op een P133/166 is gewoon gekkenwerk en totaal overbodig. Mits goed geinstalleerd en zonder al teveel rotzooi-progjes (bv. anticrash software van norton oid) draaien zowel win95 als win98 goed genoeg om bruikbaar te zijn (hooguit 1 crash per week).

Nog nooit van het geheugenlek in win9X gehoord? Probeer eens een week ICQ te draaien en je hebt aan het eind van de week geen geheugen meer over :X

Geheugenmanagement in de NT-serie is veel beter :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 12:09:
[...]

Zou je in het vervolg het topic ook even willen lezen voordat je spuit 11 openzet?
Lezen is idd een vak, en ik weet dat ik af en toe te snel lees. Maar het kan natuurlijk ook dat ik de vraagstelling niet geheel heb begrepen.

Verwijderd

//off-topic
Lezen is idd een vak, en ik weet dat ik af en toe te snel lees. Maar het kan natuurlijk ook dat ik de vraagstelling niet geheel heb begrepen.
De vraagstelling had je prima begrepen, je gaf het goede antwoord... echter was dat al gegeven, inclusief link naar moslo..

maar goed, nu ik het teruglees had mijn reactie ook wel iets subtieler gemogen..

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Grrrrrene schreef op 07 January 2003 @ 13:11:

[...]

Nog nooit van het geheugenlek in win9X gehoord? Probeer eens een week ICQ te draaien en je hebt aan het eind van de week geen geheugen meer over :X

Geheugenmanagement in de NT-serie is veel beter :)
Als we dan toch offtopic bezig zijn, ik heb m'n Win98 desktop machine eens 3 nachten aan laten staan (damn WinMX download @ 1KB/s :P) met Trillian en mIRC, en de laatste nacht stond ook contant een IE open (die niks deed, maar wel open stond). De volgende dag kon ik niet al te veel meer doen met IE, ik kon wel een webadres intikken en de webpagina werd dan geladen, maar je zag niks, of je zag de pagina en die verdween als je ging scrollen.

Maar goed, een laptop draai je niet 24/7 (alhoewel...Tweakers >:)) en dan doet Win98 het prima, en vrij stabiel. Alleen dit soort geintjes :
4:40pm up 37 days, 23:59, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00
moet je er niet mee proberen uit te halen. Dan draait Win95/98 prima.

Pagina: 1