Toon posts:

[Radeon 9700] Kaart produceert hoge piep.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een Radeon 9700 die een hoge continue piep produceerd (klinkt net als een goedkope monitor. Piep begint na de POST zodra het eerste beeld (BIOS info) naar het scherm gestuurd wordt.
2x Hercules Prophet 9700 geprobeerd, nu dan en Club-3D 9700 (sopel omgeruild bij Alternate). Ze piepen alle 3!
Geprobeerd: monitor uit, alle resoluties, refesh rates, beide uitgangen geprobeerd (DVI middels meegeleverde verloop) AGP voltage 1,5 1,6 1,7, AGP/PCI clock, MEM clock, CPU clock, (ASUS PB4533E): noppes.
Vorige kaart (Club-3D Radeon 8500) geen probleem.

Lijkt me niet dat het 'by design' is omdat ik op internet (Google diverse fora) er amper iets over kan vinden.

En nee het is niet de fan (uiteraard heb ik die stil gehouden), het is echt een hele hoge TV achtige piep

Ga nog modderen met en andere voeding. Ik heb nog een 415W Enermax liggen, maar nog die nog niet geprobeerd, zie ook niet in waarom het de voedig zou zijn, systeem is verder zeer stabiel.

Kan me nog iets voorstellen met gedeelde IRQ's om te proberen (VGA en USB IRQ zijn u gedeeld) maar dat valt niet mee met WinXP en de piep is er al voor dat XP start. Het disablen vand e USB in BIOS biedt geen soelaas.

VGA: Club-3D Radeon 9700 (non pro)
MoBo: Asus P4B533E
Voeding: Zalman ZM300A-APF
Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 23:00 ]

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

het is de fan toch niet ?

Verwijderd

hmm volgens mij heb je alleen de topic titel gelezen.

er staat:

En nee het is niet de fan (uiteraard heb ik die stil gehouden), het is echt een hele hoge TV achtige piep

dit kan misschien van je harddisk afkomen. bij mijn maxtor hoor ik dat ook af en toe.

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:20

wij

Het kan toch ook iets op het moederbord of in je voeding zijn? Met hoge tonen is het soms heel moeilijk om precies te bepalen waar ze vandaan komen. Ze kunnen weerkaatsen enzo. Het lijkt mij namelijk bijna onmogelijk dat een videokaart pieptonen maakt.

Heb je je pc al geprobeerd met een andere kaart?

Misschien gaat je voeding/moederbord wel piepen omdat de radeon veel meer energie nodig heeft als een gf2 oid.

[ Voor 25% gewijzigd door wij op 05-01-2003 23:10 ]

Verwijderd

wij schreef op 05 januari 2003 @ 23:07:
Het kan toch ook iets op het moederbord of in je voeding zijn? Met hoge tonen is het soms heel moeilijk om precies te bepalen waar ze vandaan komen. Ze kunnen weerkaatsen enzo. Het lijkt mij namelijk bijna onmogelijk dat een videokaart pieptonen maakt.

Heb je je pc al geprobeerd met een andere kaart?

Misschien gaat je voeding/moederbord wel piepen omdat de radeon veel meer energie nodig heeft als een gf2 oid.
Lees de begin post nog eens een keer... hij heeft al verschillende kaarten geprobeert.

ik denk dat het het mobo is icm de voeding. Ik denk dat die 9700 pro teveel stroom eruit trekt waardoor wat condensators op je mobo het lastig krijgen en dan gaan piepen. Daar heeft wij dus wel iets...

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:20

wij

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 23:34:
[...]

Lees de begin post nog eens een keer... hij heeft al verschillende kaarten geprobeert.

ik denk dat het het mobo is icm de voeding. Ik denk dat die 9700 pro teveel stroom eruit trekt waardoor wat condensators op je mobo het lastig krijgen en dan gaan piepen. Daar heeft wij dus wel iets...
met een andere kaart bedoelde ik eigenlijk met een andere soort kaart. Misschien heeft ie nog wel ergens een pci kaartje liggen.

Verwijderd

wij schreef op 05 januari 2003 @ 23:47:
[...]

met een andere kaart bedoelde ik eigenlijk met een andere soort kaart. Misschien heeft ie nog wel ergens een pci kaartje liggen.
Hij zei toch dat bij z'n 8500 het niet was...

Verwijderd

Topicstarter
> ik denk dat het het mobo is icm de voeding. Ik denk dat die 9700 pro teveel stroom eruit trekt waardoor wat condensators op je mobo het lastig krijgen en dan gaan piepen. Daar heeft wij dus wel iets...

OK, ga later vandaag de Enermax erin hangen die is een stuk krachtiger (helaas niet zo stil), en zal de bevindingen hier posten.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist de Enermax 415 snel en vies aangesloten (alleen hoofdplug, 12V plug + floppy en extra voeding), geboot met een OS on floppy-disk (MenuetOS en QNX): het piepen is nu weg!?

FF later: Nu de Enermax volledig aangesloten met alle toeters en bellen. Nog steeds geen piep!

PROBLEM SOLVED, Thorry had het bij het rechte eind.
Blijkbaar levert de Zalman 300W PSU toch niet genoeg ondanks de goede specs t.o.v. de no-name 300W PSUs

Iedereen bedankt.

Verwijderd

ik heb "hetzelfe" probleem nog steeds d8 dat het met een andere voeding over was (niet dus :()
Maar heb je een fancontrol op jou enermax zitten ?

Ik heb begrepen dat de radeon en de enermax voedingen die ik heb geprobeerd
(Club 3D Radeon 9500 Pro icm Enermax 300 en 460 Watt met fancontrol) samen
op dezelfde frequenty zitten
Maar nu is het wel zo dat ik met de 300 een hogere luidere piep heb dan met de 460 Watt voeding
!!! Nu is dit niet bij iedereen zo je hebt gewoon weg pech dan!!!

Wat andere zeggen is of een andere kaart of een andere voeding (zonder fancontrol raden ze aan) of de boel goed afschermen dmv een plankje met wat allufolie ofzoiets :|

Aangezien ik me nieuwe voeding gister pas heb gehaald ga ik vandaag ff terug en neem gewoon me kaart en voedingen mee kan ie het zelf horen :+

Verwijderd

Lijkt me ene voedings probleem. Die kaart lust wel wat hoor.

Verwijderd

maar met een 460 Watt voeding nog steeds gepiep ... :/
460 moet toch genoeg zijn d8 ik zo

Dus je wil zeggen een 550 Watt pakken :?

oh ja zie hier ook Radeon 9500 Pro, Piepend geluid en rollende lijnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 13:20 ]

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
m8 van me had ook een hele hoge piep, na onderzoek door mij, bleek dat hij geen koperen stand offs gebruikt had om zijn mobo aan te bevestiggen, hierdoor raakte het mobo coninu contact met de grondplaat en stond er een continue spanning op zijn gehele kast, hoewel je die niet direct voelde.

Toen ik de standoffs gemonteerd had en alles erin gezet had, was de piep voorbij en brandde de led op zijn mobo (Asus P4S533) weer, probleem opgelost.

Die piep kwam overigens uit zijn voeding, die de spanning niet kon houden oid. Maybe heb je hier wat aan :?

..::System Specs::..

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Lees dit anders even door: http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/
Het gaat niet alleen om het Wattage maar ook om het Amperage op de verschillende lijnen.

MechWarrior || Monsters Game

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
iMpULzIvE_KiLLaH schreef op 19 maart 2003 @ 13:33:
m8 van me had ook een hele hoge piep, na onderzoek door mij, bleek dat hij geen koperen stand offs gebruikt had om zijn mobo aan te bevestiggen, hierdoor raakte het mobo coninu contact met de grondplaat en stond er een continue spanning op zijn gehele kast, hoewel je die niet direct voelde.

Toen ik de standoffs gemonteerd had en alles erin gezet had, was de piep voorbij en brandde de led op zijn mobo (Asus P4S533) weer, probleem opgelost.

Die piep kwam overigens uit zijn voeding, die de spanning niet kon houden oid. Maybe heb je hier wat aan :?
hmm, een m8 van mij had hetzelfde geflikt... niet toevallig dezelfde? Krano... ?

Maar iig, nadat ie z'n moederbord en het geheugen had vervangen hoorde je de piep ook niet meer! :P

Verwijderd

als jij al 3 kaarten geprobeert heb dan ligt het nie aan die video kaart , lijkt meee eerder iets van je mobo wat irriteerd

Verwijderd

Hmm ... Ik heb die kopere standoffs wel gebruikt

Ik ben net terug van de winkel en heb daar dus me radeon icm met bijde enermax voedingen geprobeerd daar geen problemen :/
Dit was dus een Chaintech mobo met mijn Radeon 9500 pro en een enermax 300 & 460 voeding

Ik heb ook alle 2 me harde schijven geprobeerd maar bij beide dezelfde piep
Nu heb ik een elsa tnt2 pro erin zitten en heb ik geen gepiep :|

Erg vaag allemaal ...
Ga nu voor de zekerheid toch maar is kijken naar die standoffs

Maar toch met die radeon gepiep en met de elsa niet ...

Verwijderd

nope het zijn niet de kopere standoffs ...
Heb net me bordje eruit gehaald ik heb 9 standoffs en alle 9 gebruik ik ze ook om me bordje vast te zetten (hij ligt er nu los op)
Maar dus nog steeds gepiep :(

Andere ideetjes ... ?

Verwijderd

Topicstarter
Hardsoul, sorry voor de late reactie.

Nee, mijn Enermax voeding heeftgen regelknop voor de fan.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tja niet echt piepjes hier, maar wel crashes met 300watt. Ik heb er meteen een 550 watt maar in gehangen, die radeon9700 zuipen gewoon stroom.

Tweakers Discord

Verwijderd

Hehe das toevallig, net vandaag een radeon 9700 er in geduwt en dacht ook al zoiets te horen.
keb em hier btw op 225 watt werkt perfectos
Pagina: 1