[WinXP] Systeem reboot zonder duidelijke aanleiding

Pagina: 1
Acties:

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 09:34
Na flinke tijd puzzelen (en nog geen oplossing), hoop ik dat iemand me kan helpen:

Mijn pc reboot regelmatig zonder een duidelijke aanleiding. Zowel als ik erop aan het werk ben als op momenten dat ik er al tijden niet meer aangezeten heb.

Windows verwijst naar twee dump-bestanden:

C:\WINDOWS\Minidump\Mini010503-05.dmp
C:\DOCUME~1\SANDER~1\LOCALS~1\Temp\WER12.tmp.dir00\sysdata.xml

De eerste kan ik niet lezen. Dankzij dit forum kwam ik erachter dat een debugger wonderen kan verrichten -> debugging tools van MS geinstalleerd. Deze komt niet met een bruikbare oplossing want "*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntoskrnl.exe" - wat het ook mogen betekenen. Ik heb een symbol-locatie opgegeven zoals in de help beschreven staat van windbg, maar het mag niet baten: zelfde reaktie.

De tweede file bestaat in het geheel niet. Wel enkele die bij een eerdere crash zijn aangemaakt, maar ik vind er geen informatie die naar de boosdoener wijzen.

Wie kan me helpen? Bij voorbaat dank!

Nog wat specs:
AMD Athlon 1800+@1,54GH
512 MB geheugen (vandaag nog getest met memtest86)
Gigabyte GA-7VRXP moederbord met laatste bios
GeForce3 Ti200
Pinnacle PCTV
Creative 128bits sound
3com en realtek netwerkkaart
IBM 80GB Deskstar
Nog een 45 GB hd - merk weet ik effe niet zo
SCSI-card
Brander, DVD en CD-ROM

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 22:38
Doet ie dat altijd of alleen bij verbinding met het internet ? In het laatste geval zou een firewall kunnen helpen.

Verwijderd

Mmh dit klinkt als een reboot na een BSOD. Zet het automatisch rebooten eens uit. Ergens in properties van my computer.

Dat je de debug-symbols niet hebt, kan kloppen, dan moet je namelijk de debug build van windows installeren...

• ThaRealKnuf
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 23:02:
Mmh dit klinkt als een reboot na een BSOD. Zet het automatisch rebooten eens uit. Ergens in properties van my computer.
Dat je de debug-symbols niet hebt, kan kloppen, dan moet je namelijk de debug build van windows installeren...
Automatisch rebooten staat nu uit. Wat denk je ermee te bereiken?

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Braveheart schreef op 05 January 2003 @ 23:07:
[...]

Automatisch rebooten staat nu uit. Wat denk je ermee te bereiken?
Als je systeem vastslaat door een ernstige fout en daarmee een BSOD (het bekende 'blue screen') genereert is WinXP ingestelt om automatisch te rebooten. Je hebt dat nu uitgeschakeld, dus zal je pc dat blauwe scherm weergeven ipv te rebooten. In dat BSOD vind je weer info over wat er fout gaat (incl. de exacte foutmelding). Daar kan je dan vervolgens veel meer mee als je op zoek gaat naar de oorzaak van het probleem.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Wat hij zegt..... waarschijnlijk staat op dat scherm iets van nv*.dll

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
eerst altijd het standaard lijstje aflopen...

- doet 'ie dat ook als de boel niet is overgekloked?
- Is de boel geaard? (kan een hoop vage problemen schelen)
- loopt 'ie ook vast /reboot 'ie ook wanneer vrijwel alle rand-app los is gekoppeld? (in elk geval de randapp met een eigen voeding, of verbinding met TV-antenne)
- Hoe warm zijn de CPU en mainboard?
- zijn de spanningen op het mainboard constant? (testen met bijv MBM)
- Heb je een schone installatie geprobeerd? (bijv een op een andere partitie. Ghost is your friend ;) )
- zijn de gebruikelijke componenten getest? (Mem => docmem, hdd => site fabrikant)
- Is er een duidelijke oorzaak? (nee dus in jouw geval)
- heb je recentelijk nieuwe drivers geïnstalleerd (zo ja, installeer eens een oudere versie)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ThaRealKnuf
edit:
Reactie op MrTinux
:

Ok, die blauwe schermen ken ik wel ;-)
Ik bekijk wat daar staat.

[ Voor 22% gewijzigd door ThaRealKnuf op 05-01-2003 23:14 ]

Verwijderd

Welke Nvidia driver heb je geinstalleerd ?

Ik heb grote problemen met Nvidia's "WHQL release candidate" 41.09 gehad.
Na teruggegaan te zijn naar de vorige versie, die wel WHQL is, waren problemen
als:

- spontane reboots vooral als je in IE 6 zat te surfen
- spontane reboots als je in games zat te spelen

over.

Ik geloof dat Windows met een melding komt na het rebooten (iets als
system suffered from a severe error). Je kunt dan op een link clicken,
die je een hint geeft over de oorzaak. Bij mij was dat "device driver".

Wat je ook niet moet doen is DX9 installeren....

(voor de liefhebber: XP kende mijn printer niet meer, wilde hem ook niet
meer installeren, iedere keer als je de printer aanzette, wilde ie hem opnieuwe
installeren.... oplossing.... installeer XP opnieuw... (8> (8>

• ThaRealKnuf
TD-er schreef op 05 januari 2003 @ 23:12:
eerst altijd het standaard lijstje aflopen...

- doet 'ie dat ook als de boel niet is overgekloked?
- Is de boel geaard? (kan een hoop vage problemen schelen)
- loopt 'ie ook vast /reboot 'ie ook wanneer vrijwel alle rand-app los is gekoppeld? (in elk geval de randapp met een eigen voeding, of verbinding met TV-antenne)
- Hoe warm zijn de CPU en mainboard?
- zijn de spanningen op het mainboard constant? (testen met bijv MBM)
- Heb je een schone installatie geprobeerd? (bijv een op een andere partitie. Ghost is your friend ;) )
- zijn de gebruikelijke componenten getest? (Mem => docmem, hdd => site fabrikant)
- Is er een duidelijke oorzaak? (nee dus in jouw geval)
- heb je recentelijk nieuwe drivers geïnstalleerd (zo ja, installeer eens een oudere versie)
Ik dacht dat ik alle standaard-lijstjes gehad had :)
Je lijstje geeft me nog een punt waar ik niet aan gedacht heb: er zit een kabelaansluiting. Kan die zorgen voor instabiliteit?

• TD-er
Bij mijn kabel-TV aansluiting stond er een vrij groot spanningsverschil tussen de computerkast en de kabel.
Wanneer ik de Antenne kabel ergens lostrok en weer aansloot, terwijl een van de TV's op stand-by stond of mijn computer aanstond, dan sloeg de aardlek eruit.
Ik heb dat opgelost door een scheidingsfilter meteen na het kabelmodem-filter aan te sluiten. (kostte 17,50 euro en is in feite een hoogfrequent trafo)
Daarna waren al die problemen over en is het beeld ook nog wat scherper en rustiger geworden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ThaRealKnuf
Vannacht weer een blauw scherm. De foutmelding: Multiple_IRP_Complete_requests
Aangevuld met:

***STOP: 0x00000044 (0x824082F8,0x00000D60,0x00000000,0x00000000)

Iemand een idee wat er mis gaat?

Verwijderd

http://msdn.microsoft.com.../ddtools/bccodes_93tz.asp

Er stond geen dll of exe die de bsod veroorzaakt zou kunnen hebben bij?..... maar uit de link lijkt een driver het probleem te zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 11:47 ]

• ThaRealKnuf
Hele handige link! Jammer geeft de foutmelding er niet bij welke driver de oorzaak is (zie uitleg op msdn). Ik probeer het vanacht eens met een nieuwere (WHQL candidate) driver van Nvidia voor de grafische kaart. Ik laat hier het resultaat van weten. Bedankt iig alvast voor de hulp tot dusver.

• TD-er
Ik heb 't ff aan google gevoerd en je bent niet de enige met dergelijke BSOD's.

ff een stukje engels wat ik op een koreaanse site tegenkwam:
Error Message: STOP: 0x00000044 (parameter, parameter, parameter, parameter) MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS Explanation: This is a Windows 2000 Executive character-mode STOP message. It indicates an attempt was made to complete an IRP (I/O request packet) more than once, possibly by more than one driver. User Action: If this is the first time you have booted after installing new hardware, remove the hardware and boot again. Check the Microsoft Hardware Compatibility List to verify that the hardware and its drivers are compatible with Windows 2000. For information about the hardware, contact the supplier. If you are installing Windows 2000 for the first time, check the Windows 2000 system requirements, including the amount of RAM and disk space required to load the operating system. Also, check the Hardware Compatibility List to verify that the system can run Windows 2000. If Windows 2000 is loaded and no new hardware has been installed, reboot with recovery options set to create a dump file. If the message continues to appear, select the Last Known Good option when you reboot. If there is no Last Known Good configuration, try using the Emergency Repair Disk.
Oftewel het is een fout die optreed wanneer 2 drivers dezelfde data gaan verwerken.
Trek die soundblaster er eens uit en uninstall die driver in safe-mode
Soundblasters staan er namelijk om bekend dat die nogal eens een andere IRQ-afhandeling prefereren dan de rest.

• ThaRealKnuf
Is een goed idee, 'k zal het vanavond (als ik weer thuis ben) eens proberen!

Verwijderd

ga er maar van uit dat het een hardware matige fout is. Heb hetzelfde ook wel eens gehad.. Bleek gewoon iets met het geheugen te zijn.. terwijl bij geheugen test geen fouten naar voren kwamen.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-08 09:34
is je systeem overgeclockt?
bij mij wil hij ook weleens rebooten nadat ik mijn fbs omhoog had gegooid, zonder enige aanleiding, plof zwart beeld en reboot.
is dit sinds een bepaalde tijd?

• ThaRealKnuf
Sauron-XP schreef op 07 januari 2003 @ 11:58:
is je systeem overgeclockt?
bij mij wil hij ook weleens rebooten nadat ik mijn fbs omhoog had gegooid, zonder enige aanleiding, plof zwart beeld en reboot.
is dit sinds een bepaalde tijd?
Ja, sinds een week ongeveer. Ik heb niets veranderd rond dat tijdstip, dus daar kom ik niets verder mee. Systeem is niet overclockt.

Inmiddels ben ik wel een klein stapje verder: nieuwste Nvidia-drivers geïnstalleerd. Gevolg: de foutmelding veranderd in "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Maar met de MSDN-uileg in de hand kom ik eigenlijk nog niet veel verder. Ik vrees dat ik de verschillende apparaten maar eens moet gaan testen :(

• ThaRealKnuf
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 23:12:
Wat hij zegt..... waarschijnlijk staat op dat scherm iets van nv*.dll
Na enige geëxperimenteer met drivers van de grafische kaart (GeForce III Ti200) heb ik een aanwijzing gevonden die me hopelijk verder kan helpen. Ik heb allerlei drivers geprobeerd voor de kaart: nieuwste Nvidia-driver, een iets jongere, de originele op de installatie cd-rom en de laatste op de site van de producent (Asus). De laatste werkt heb best (minste crashes). Bovendien geeft het blauwe scherm nu wel een aanwijzing: nv4_disp.dll.

Ik neem aan dat deze iets met het display te maken heeft. Toch nog iets mis met de driver van de grafische kaart dus. Maar wat? En wat kan ik doen om het probleem te voorkomen?

• TD-er
ZIt er een PCI-kaart direct naast de AGP-poort? Zoja, dan zit die op hetzelfde IRQ en lang niet alle kaarten kunnen daar evengoed mee overweg.

• ThaRealKnuf
TD-er schreef op 12 januari 2003 @ 19:49:
ZIt er een PCI-kaart direct naast de AGP-poort? Zoja, dan zit die op hetzelfde IRQ en lang niet alle kaarten kunnen daar evengoed mee overweg.
Er zit geen PCI-kaart in het slot naast de AGP-kaart. Heb inmiddels wel een fout gekregen die verwijst naar "stream.sys". Waar wijst dit bestand naar?

• ThaRealKnuf
en nu weer: "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" veroorzaakt door bestand ntfs.sys. :(

[ Voor 9% gewijzigd door ThaRealKnuf op 13-01-2003 07:07 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzeflde probleem, spontane reboots.. Ik heb eik nog niet gekeken hoe 't zit met de IRQ, da doek vanmiddag wel ffkes :)

krijg deze fout :
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Net als die gast die dit topic opende :) Het heeft idd iets te maken met nv4_disp.dll, want dat staat er ook bij op het mij inmiddels te bekende blue screen :) .. kHeb DX 9.0 + de nieuwste WHQL drivers van guru3d.com (41.09, als ik me niet vergis), o en draai WinXP Pro. Nah ik zal dit topic ook maar gaan volgen :)

• Major Asshole
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06-2024

Major Asshole

Are there any more Asholes?

Ik heb hetzelfde probleem gehad (of in ieder geval dezelfde symtomen) en die gingen bij mij weg toen ik mijn video resolutie van 24 bits naar 16 bits verlaagde. Als je hem al in 16 bits heb, verhoog hem dan eens eerst naar 24 en dan weer naar 16.

Vraag niet waarom, maar het werkte bij mij. Geen crashes meer gehad sindsdien.

Verwijderd

Mijn videores staat op 32 bit :+ Waarom zou ik lager gaan draaien? kZal em ffkes verlagen naar 16 en vervolgens weer op 32 zetten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 10:26:
Mijn videores staat op 32 bit :+ Waarom zou ik lager gaan draaien? kZal em ffkes verlagen naar 16 en vervolgens weer op 32 zetten :)
Mwah, ik merk praktisch geen verschil, en 16 bit werkt toch net ff wat sneller vind ik :)

Verwijderd

Als ik jouw sys vergelijk met het mijne, tja...kZelf merk waarschijn geen performanceverschil, maarja als het rebootprob is opgelost daarmee dan zettik em wel op 16 b :)

//Voeding

Ehm.. kGloof 350 W maar kweeniezeker, kan ook 300 zijn :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 11:10 ]

Verwijderd

Wat voor voeding (merk, wattage) gebruik je? Ik heb dergelijke problemen ook gehad, en werden veroorzaakt door een te kleine voeding.

• ThaRealKnuf
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 11:08:
Wat voor voeding (merk, wattage) gebruik je? Ik heb dergelijke problemen ook gehad, en werden veroorzaakt door een te kleine voeding.
Heb een Aopen kast, daar zat een voeding in, volgens mij 350Watt, maar ik zoek het nog effe op. Maar ik denk eerlijk niet dat daar het probleem in zit.
Pagina: 1