Webvox + NT1 klappen eruit

Pagina: 1
Acties:

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
We hebben sinds mei 2001 ISDN, met bijbehorende Webox en NT1.
Ouders+zus zitten met de telefoon en internet op de webvox (niet via dat USB modem) en ik zit zelf op de NT1.
Nu is het altijd al geweest dat de Webvox er om de zoveel weken uitklapte. Stroom eraf en na 3 minuten weer erin en de boel werkte weer,de laatste maanden werkte ie zelfs aan een stuk door goed.
Had zelf nergens last van omdat ik op de NT1 zit. Het zou volgens KPN met de software te maken hebben, en volgens anderen aan de stroomvoorziening waar die dingen erg gevoelig voor zouden zijn (Stroom in huis niet in orde:UPS of eigen groep? )
Nu is het sinds 2 aantal weken zo, dat alles eruit klapt, dus webox EN de NT1, wat resulteert in totaal niet bereikbaar zijn. Heb netjes de lijn afgesloten met terminator.
KPN zegt nu opeens ook dat het met stroomvoorziening te maken heeft, maar de NUON acht de kans daarop verwaarloosbaar klein en een mannetje langsturen kost zoveel Euro's dat we daar maar even niet aan gaan beginnen.
Een bekende van me zei dat de webvox waarschijnlijk tijdens uitval een verkeerd signaal naar de NT1 stuurt waardoor die er ook eruit vliegt. Waarom de NT1 eerder altijd up bleef is dus een raadsel.

Dit is enorm frustrerend aan het worden, ik blijf die dingen resetten of lang wachten totdat ie zichzelf herstelt, en in de tussentijd zitten wij met geen telefonie en internet te kijken. Vandaag ook al 3 keer de boel plat gehad.
Heeft iemand dezelfde problemen gehad? Heb al wat topicjes over Webvox doorgespit, maar die gaan meestal over het USB modem in het ding zelf.

Ik moet het hiermee nog uithouden totdat we in (hopelijk) kwartaal 2 van dit jaar ADSL krijgen, we gaan dan weer lekker terug naar analoog.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

weet je zeker dat je niet toevallig van 3 lijnen tegelijk gebruik probeert te maken? normaal gesproken levert dat een dode lijn op, maar als je nt1 brak is krijg je gewoon een kiestoon, en klapt die er vervolgens uit. wij hebben hier al sinds het begin isdn (sind kort met adsl) en nergens last van.

wat bedoel je precies met dat je zelf op de nt1 zit? (vergeef me deze domme vraag, maar wij hebben hier thuis een duovox).

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Nee we proberen nooit 3 lijnen tegelijk zover ik weet, alleen mijn ouders telefoonlijn en mijn lijn wordt eigenlijk veel gebruikt. En ik zit zelf met een draad aan de NT1, heb daar een ISDN telefoon en pc op zitten met ieder eigen snoer. (heb een verdeelkastje met terminator)
De grote vraag is dus niet alleen waarom de boel down gaat, maar waarom opeens ook de nt1 eruit klapt.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56
De NT1 heeft toch geen stroom nodig, die werkt ook als m niet op het lichtnet aansluit, of heb je zoveel aangesloten dat dat wel nodig is?

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Ik heb het netjes gedaan zoals het stond beschreven toendertijd, en die beschrijving zei dat de NT1 op de hoofdaansluiting aangesloten moest worden, de webvox heeft eigen aparte voeding.

Verwijderd

Pc123 schreef op 05 januari 2003 @ 22:53:
De NT1 heeft toch geen stroom nodig, die werkt ook als m niet op het lichtnet aansluit, of heb je zoveel aangesloten dat dat wel nodig is?
nt1 heeft wel stroom nodig, maar die haalt-ie van het isdn net. staat spanning op.

ts: heb je ervoor gezorgd dat de isdn modem een nummer heeft wat verder door niets gebruikt wordt? inbellen met een nummer wat door je webvox is toegewezen aan een analoge poort kan voor een crash zorgen.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Ja hoor, Nt1 heeft apart nummer, dat niet in de webvox staat toegewezen

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 23:00:
[...]

nt1 heeft wel stroom nodig, maar die haalt-ie van het isdn net. staat spanning op.

ts: heb je ervoor gezorgd dat de isdn modem een nummer heeft wat verder door niets gebruikt wordt? inbellen met een nummer wat door je webvox is toegewezen aan een analoge poort kan voor een crash zorgen.
Ja natuurlijk maar dan heeft het dus niks met de stroomvoorziening in je huis te maken, maar ik had even te snel gelezen, de topicstarter denkt dat het "crashen" het resultaat is van een probleem met de webvox. Heb je zelf aan KPN gevraagd of het misschien de stroomvoorziening is? Dan kunnen ze natuurlijk heel makkelijk ja zeggen :) Het is natuurlijk een mogelijkheid maar ik denk dat de kans groter is dat het ding gewoon kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door Pc123 op 05-01-2003 23:05 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Heb zelf niet gevraagd of het de stroomvoorziening is, dit heb ik gehoord van vrienden en toen ik de laatste keer belde zei de dame aan de foon het zelf "vanwege de zware kerstverlichting". Die we overigens niet eens hebben gehad of zo..
Natuurlijk heb ik gezegd of ik de webvox kon ruilen, maar dan doen ze wel heel erg moeilijk, niet dat ik me daardoor laat weerhouden overigens.

Verwijderd

2Dutch schreef op 05 januari 2003 @ 23:03:
Ja hoor, Nt1 heeft apart nummer, dat niet in de webvox staat toegewezen
ik weet niet zeker of het bij alle modems zo moet, maar bij ons (isa kaartje van teles) moet je op de pc zelf ook nog het nummer aangeven waarmee je wilt inbellen. daar een verkeerd nummer invullen levert een crash op.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Heb netjes mijn nummer ingevuld, hij heeft namelijk altijd goed gewerkt, maar dat gaat lastig nu die NT1 er steeds uitgaat :P
Nu is de boel trouwens weer gestabiliseerd denk ik, zit al 1uur15 online.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 23:00:
[...]

Ik wil niet de betweter uithangen, maar waar heb je deze wijsheid vandaan?
Ik zie het al , uit eigen ervaring, ...........
Ik heb enkele jaren ISDN geïnstalleerd en ik heb bij installatie nog nooit een probleem gehad met het gebruik van eenzelfde nummer door zowel een isdn modem als een analoge poort , als daardoor je lijn eruit zou gaan licht het aan de apparatuur welke voor een crash zou zorgen , maar zoals ik al zei is dit nieuw voor me, ik wed dat 90% van ISDNent Nederland,internet en belt over het hoofdnummer , omdat niet iedereen dat wil scheiden, dan zouden zij allen een probleem hebben... maar goed NOFI.

Ik ben bang dat je Webvox de boosdoener is, maar dat is moeilijk te zeggen vanaf hier, de U-interface kan een storing ergens van hebben, en ook de manier van aansluiten kan debet zijn aan het probleem, heb je een y-configuratie in je S0-bus zitten of heb je echt een bus? Daar wil het probleem ook wel eens zitten, zeker als er dan op de verkeerde manier afsluitweerstanden gebruikt worden, zoals ik al zei , kan ik er vanaf hier vrij weinig mee.

Wat me wél opviel , net voor ik stopte met installeren van dit spul, was dat de webvox,die toen nét uitkwam, voor véél onverklaarbare problemen zorgde en ik heb dat ding nooit kunnen vertrouwen, is een beetje een brak antwoord, maar als ik jou was zou ik gewoon ergens een quattrovoxje op de kop tikken voor je analoge telefonie verkeeren die webvox als internet modem, verder niks, ik weet dat het misschien niet meer relevant is , omdat je toch in de toekomst adsl op analoog wil , maar ik geloof stellig dat je van je problemen af zult zijn zo.

Verwijderd

ehm, wij hebben hier thuis een duovox, en voorzover ik weet zijn een quatrovox en een webvox daar alleen maar opvolgers van. of niet?

zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen, want als je met de combinatie nt1+duovox de nummers verkeerd toewijst gaat het mis. met een webvox schijnt dat dus niet zo te zijn.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
heb je een y-configuratie in je S0-bus zitten of heb je echt een bus? Daar wil het probleem ook wel eens zitten, zeker als er dan op de verkeerde manier afsluitweerstanden gebruikt worden, zoals ik al zei , kan ik er vanaf hier vrij weinig mee.
y config in me watte? :P Waarom heeft ie het dan wel altijd goed gedaan (de NT1 dan, webvox was al vanaf het begin wisselvallig)
Wat me wél opviel , net voor ik stopte met installeren van dit spul, was dat de webvox,die toen nét uitkwam, voor véél onverklaarbare problemen zorgde en ik heb dat ding nooit kunnen vertrouwen, is een beetje een brak antwoord, maar als ik jou was zou ik gewoon ergens een quattrovoxje op de kop tikken voor je analoge telefonie verkeeren die webvox als internet modem, verder niks, ik weet dat het misschien niet meer relevant is , omdat je toch in de toekomst adsl op analoog wil , maar ik geloof stellig dat je van je problemen af zult zijn zo.
Hmm, kan altijd aan iemand vragen of ik een quattrovox kan lenen, en kijken hoe die het zal doen. Zijn altijd mensen die dat soort dingen nog hebben liggen. Ik zal ZO blij zijn ADSL en weer analoog te hebben zeg..dat wil je niet weten :)

• JdM

JdM

Humbled

2Dutch schreef op 05 januari 2003 @ 23:22:
[...]

y config in me watte? :P Waarom heeft ie het dan wel altijd goed gedaan (de NT1 dan, webvox was al vanaf het begin wisselvallig)

[....]
Ik zie in je 1ste post staan dat je van de NT1 naar de webvox gaat én van je NT1 naar je pc, dat is dus een gebruik van beide ISDN poorten (S0-bussen) , men noemt dit een y-configuratie, deze zijn minder stabiel dan een gewone bus-configuratie. ik zal het aan de hand van een tekening proberen uit te leggen,
de bovenste is een bus configuratie, waarbij op het laatste punt rechts bij de pc een afsluitweerstand hoort te zitten , de onderste is jouw situatie en imo níet optimaal, zeker voor een webvox.

(sorry voor mijn vette artiestentekening ;) )

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ISDNconfig.jpg

Zeker als de afstand tussen webvox en nt1, ongeveer gelijk is aan de afstand van pc tot nt1 , is het heel goed mogelijk dat er een probleem ontstaat, je weet dan ook niet waar je de afsluitweerstand het beste kan zetten (deze moet op de langste S0-bus )
Maar ik ben ook van mening dat die webvox niet helemaal lekker meer is,
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 23:20:
ehm, wij hebben hier thuis een duovox, en voorzover ik weet zijn een quatrovox en een webvox daar alleen maar opvolgers van. of niet?

zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen, want als je met de combinatie nt1+duovox de nummers verkeerd toewijst gaat het mis. met een webvox schijnt dat dus niet zo te zijn.
Q-vox en Webvox zijn inderdaad opvolgers, dat probleem met die duovox zou goed kunnen overigens, ik heb daar ook weer niet veel ervaring mee, er wordt hier eigenlijk gesproken over het begin en eind van mijn ISDN werk , ik zat precies tussen de duovox en de Webvox in (alhoewel ik toch nog wel een stuk of wat webvoxen heb geinstalleerd, meer als duovoxen iig) , ik heb meer verstand van álle quattrovoxen en bijbehorende draadloze centrale's met de Netcards enzo,
ik blijf het zeggen , een webvox is niet altijd betrouwbaar (dit gold ook voor bijvoorbeeld de isdn Kantoorcentrale's de 6-8 centrale was dat ja).

[ Voor 44% gewijzigd door JdM op 05-01-2003 23:56 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Wow :P Nice van je dat je zo meedenkt, echter hebben we dat zo aangelegd en het WERKTE dus wel, waarom doet dat kreng nu opeens zo lastig denk je dan.
Dus eigenlijk is het dus wenselijk een draad naar de webvox te doen en die ook naar een pc gaat zoals op plaatje I.
Hoe ik dat moet realiseren is me even niet duidelijk en of het te doen is hier ook niet :P

-editje-
En de NT1 en de webvox hangen gezellig naast elkaar, zal proberen een tekening te maken van hoe alles zit aangesloten.

[ Voor 24% gewijzigd door 2Dutch op 06-01-2003 00:11 ]

• JdM

JdM

Humbled

2Dutch schreef op 06 januari 2003 @ 00:09:
Wow :P Nice van je dat je zo meedenkt[...]
Hier doe ik het voor :)
eigenlijk is het dus wenselijk een draad naar de webvox te doen en die ook naar een pc gaat zoals op plaatje I.
Hoe ik dat moet realiseren is me even niet duidelijk en of het te doen is hier ook niet :P

[...].
dit realiseer je met een doorverbindoosje die je in de primafoon winkel haalt (of bij mij ;) ) , ik weet niet óf het werkt, maar je kunt het altijd proberen .

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Daar heb ik er dus al eentje van op me kamer, omdat er een foon en een pc op zit. Kan ik altijd nog loshalen, telefoon gebruik ik toch zelden.

-update-
Vandaag de boel bekeken en met diegene waarmee ik het heb aangesloten gebabbeld, en zo is de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/toodutch/pics/foongedoe.jpg

De pc die op de NT1 zit heeft (na navraag bij me zus) al sinds kerst een bezettoon/geen kiestoon, verdenk die kabel nu van de problemen eigenlijk.

En nogmaals: waarom heeft alles goed gewerkt..zucht.. :P
Overigens gaat de , op het plaatje, linkerpc aan een webvox 56k5 poort hangen, tis snel zat voor me zus.

[ Voor 65% gewijzigd door 2Dutch op 06-01-2003 19:16 ]

• JdM

JdM

Humbled

Hey Dutch , ik mis een kabel van de NT1 naar de webvox, én ik zie dat je op de NT1 2pc's hebt hangen en 1 ISDN telefoon? Hoe loopt het nou echt?

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Topicstarter
Er zit idd geen kabel tussen NT1 en Webvox, behalve een stroomkabeltje dan :)
Nu werkt het opeens weer stabiel, daar wordt je toch moe van..hoe weet ik nu de oorzaak :/
Zal het dan toch die kabel van de andere pc aan de webvox (van me zus) zijn geweest of zo? Die heb ik nu los liggen..

• JdM

JdM

Humbled

ehmmmm, als die webvox niet op de ISDN zit aangesloten , dan doet ie het niet hoor. Dan heb je ook geen analoge uitgangen op die webvox, waarmee je naar buiten kunt bellen.
Pagina: 1