Toon posts:

Tooltje om laptop accu te "upgraden" ?!?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik sta op het punt om een laptop te kopen die een defecte accu heeft.

Mijn vraag was aan de verkoper tot hoever de accu dan oplaadt omdat de verkoper aangeeft dat deze niet meer goed oplaadt.

* * *
Antw.
Zo'n 54%. Dat geeft Windows aan. Maar dat is geen goede weergave.
Praktijk blijkt dat je niet/nauwelijks nog met de accu kunt werken. Dat
is mijn ervaring. Nu schijnen er tooltjes te zijn (zou je moeten kunnen
vinden op het internet) om de prestaties v/d accu enigszins te
verbeteren. Ik heb dit vernomen, nog niet uitgeprobeerd.
* * *

Wie weet of dit waar is ? En zo ja, met welk tooltje zou dit kunnen ?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 22:24:
Hoi,

ik sta op het punt om een laptop te kopen die een defecte accu heeft.

Mijn vraag was aan de verkoper tot hoever de accu dan oplaadt omdat de verkoper aangeeft dat deze niet meer goed oplaadt.

* * *
Antw.
Zo'n 54%. Dat geeft Windows aan. Maar dat is geen goede weergave.
Praktijk blijkt dat je niet/nauwelijks nog met de accu kunt werken. Dat
is mijn ervaring. Nu schijnen er tooltjes te zijn (zou je moeten kunnen
vinden op het internet) om de prestaties v/d accu enigszins te
verbeteren. Ik heb dit vernomen, nog niet uitgeprobeerd.
* * *

Wie weet of dit waar is ? En zo ja, met welk tooltje zou dit kunnen ?
onzin, een accu die "op" is kan je niet dmv een tooltje weer tot leven brengen.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Als een accu hardwarematig versleten is kan je nog zo'n mooie software hebben maar beter zal je je accu er niet mee maken, natuurlijk.

Met de meeste laptops kan je het e.e.a. aan energieverbruik beperken door bijvoorbeeld de displayverlichting minder fel te zetten, de harde schijf eerder stil te zitten of door de cpu-snelheid omlaag te halen (en er zijn nog veel meer dingen natuurlijk) maar de capaciteit van je accu wordt er niet beter op. Hooguit dat-ie het wat (lees: een heel klein beetje) langer uithoudt.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MrTinux schreef op 05 January 2003 @ 22:28:
Als een accu hardwarematig versleten is kan je nog zo'n mooie software hebben maar beter zal je je accu er niet mee maken, natuurlijk.

Met de meeste laptops kan je het e.e.a. aan energieverbruik beperken door bijvoorbeeld de displayverlichting minder fel te zetten, de harde schijf eerder stil te zitten of door de cpu-snelheid omlaag te halen (en er zijn nog veel meer dingen natuurlijk) maar de capaciteit van je accu wordt er niet beter op. Hooguit dat-ie het wat (lees: een heel klein beetje) langer uithoudt.
true, maar als je je hd snel in standby moet laten gaan zeg bijvoorbeeld 1 minuut ofzo, dan krijg je vaker dat deze weer moet gaan opstarten waardoor er toch meer energie wordt verbruikt ;)

Verwijderd

er zijn wel mogelijkheden om een accu weer op te peppen.
ik heb het nooit zelf geprobeerd maar het schijnt wanneer je een accu een flinke optater geeft, dwz gewoon 220 erop dat ze het weer beter gaan doen.

het verhaal ging zo:
1. je legt je accu een tijdje in de vriezer
2. geeft hem vervolgens een optater met 220 v
3. je accu moet het weer beter doen.....

maar ik geef je geen enkele garantie dat het werkt.
ik heb dit van een handelaar in laptops die dit deed bij 2e hands laptops.
veel succes maar pas wel op voor de gevolgen :(

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input !
Defecte accu is dus niet tot leven te wekken door een of ander vaag tooltje....

(gewoon een verkoperspraatje dus)

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 22:40:
Bedankt voor jullie input !
Defecte accu is dus niet tot leven te wekken door een of ander vaag tooltje....
Tja, wat had je dan verwacht? Dat je zoiets kon downloaden naast de tools waarmee je 386 ineens presteert als een P4 3,06 en het tooltje waarmee je 256mb geheugen ineens ruimte biedt voor 1 GB?

[ Voor 4% gewijzigd door MrTinux op 05-01-2003 23:02 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:10

Xanax959

relax...

Onderstaand vriesverhaal werkte bij mij ook goed zonder die 220 volt optater.
Heb ik bij mijn ouwe laptop gedaan: accu goed inpakken, paar uur in vriezer, ontdooien, er op letten dat ie goed droog is, tijden nodig bij het opladen, en ik kon weer normaal uren computeren, i.p.v. 3 minuten...
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 22:40:
er zijn wel mogelijkheden om een accu weer op te peppen.
ik heb het nooit zelf geprobeerd maar het schijnt wanneer je een accu een flinke optater geeft, dwz gewoon 220 erop dat ze het weer beter gaan doen.

het verhaal ging zo:
1. je legt je accu een tijdje in de vriezer
2. geeft hem vervolgens een optater met 220 v
3. je accu moet het weer beter doen.....

maar ik geef je geen enkele garantie dat het werkt.
ik heb dit van een handelaar in laptops die dit deed bij 2e hands laptops.
veel succes maar pas wel op voor de gevolgen :(

Atari portfolio Dos 2.11

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij het geven van een optater van 220v aan zo'n accu ? Gewoon een stekker in het stopcontact met 2 contactpunten aan het draad waarmee de accu wordt aangeraakt :?

Verwijderd

gewoon opladen in je acculader :).

Heb zelf nu ook een 2de hands laptopje gekocht maar beide batterijen die erbij zaten zijn perfect. Alhoewel de ene wel wat lui was, dus die ben ik maar eens gaan.

Procedure die ik heb gevolgd is:
  • 1) Zorg dat je accu zo leeg mogelijk is. 2) Pak deze goed in (bij voorkeur luchtdicht) 3) Vries dat ding in voor ongeveer 3-4 uur 4) Even 1-2 uurtjes ontdooien bij kamer temperatuur (dus niet op de verwaming !!) 5) Even bekijken of je geen vocht meer ziet. (weet je het niet zeker wacht nog een nachtje) 6) Volledig opladen 7) Volledig ontladen 8.) Weer opladen
Dan werkt ie weer, althans hij werkt dan beter ;)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
DoRRoN schreef op 05 January 2003 @ 23:26:
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij het geven van een optater van 220v aan zo'n accu ? Gewoon een stekker in het stopcontact met 2 contactpunten aan het draad waarmee de accu wordt aangeraakt :?
Probeer dat maar niet; een "optater" met een wat hoger voltage is niet zo erg.. als je een accu van 13 volt een optater geeft van 220 denk ik dat er iets gaat ontploffen omdat er iets in de accu een beetje TE warm wordt; of je fikt de complete electronica in de accu naar de klote (en kun je hem dus gelijk weggooien)

Pvouput live

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 18:24

Part

Helemaal niets.....

[
DoRRoN schreef op 05 januari 2003 @ 23:26:
Heel simpel. Je sluit 220volt op de accu aan en vervolgens knald zowel de zekering in de accu als de zekering in de meterkast er uit.
De zekering in de meterkast vervang je gewoon weer en de zekering in de accu,.. tja daar kan je niet bij. Dus gooi je de accu weg. >:)
NB al zou je hem vervangen dan nog is alle electronica in de accu dood.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Lange url naar IBM die react niet snapt
De tool bestaat dus wel, iig voor de IBM Thinkpad 390 met NiHM accu. Hoe en wat het doet, geen idee, ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar het bestaat dus wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Zer0 op 06-01-2003 01:29 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
voor mijn Fujitsu siemens laptop (liteline) is een tooltje, via een bootdiskje... deze stelt op de (flash rom???) van de accu het reele amperage in.. 1x opladen, 1x ontladen, 1x opladen... Hieruit meet het ding het aantal mah, (hoe, vraag mij niks.... geen benul van), en stelt dat in op de accu...

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 18:24

Part

Helemaal niets.....

Zer0 schreef op 06 January 2003 @ 01:26:
Lange url naar IBM die react niet snapt
De tool bestaat dus wel, iig voor de IBM Thinkpad 390 met NiHM accu. Hoe en wat het doet, geen idee, ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar het bestaat dus wel.
Ik heb het net getest op mijn IBM 600E met het volgende tooltje.
Url naar IBM tool voor TP600E

Wat deze doet is de accu ontladen en de electronica in de accu om de paar seconde resetten.
Na verloop van tijd kan het namelijk gebeuren dat de electronica in de accu denkt dat de accu leeg is terwijl hij nog half vol is.
Door het ontladen en resetten komt de accu er weer achter wat echt zijn minimale waarde is.

Als je dit tooltje draait tot de accu bv nog tot 95% vol zit dan werkt de accu alleen nog van 95% tot 100%. Bij 95% geeft hij dan aan dat de accu leeg is (0%).

NB in de 600 serie zit een LI-ON accu.
Pagina: 1