[SAMBA] spoolsv.exe loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Mijn server draait onder Debian 3.0r0 stable met Samba (2.2.3a) en CUPS om (onder andere) te dienen als printserver waar een Lexmark Optra S 1855 achter hangt. CUPS doet niets anders als RAW-printing, dus het probleem zal bij Samba liggen (of Windows 2000/XP)

Nu heb ik een probleem met mijn Windows XP clients, dus ik weet niet of ik dit hier moet posten of in WOS....maar dat moet de moderator maar even bepalen, ik vond hem hier het beste passen.

Het probleem is, dat zodra je wil gaan printen spoolsv.exe ontzettend veel netwerkverkeer genereert en CPU-tijd gaat vreten zodra je wil gaan printen (als je bijvoorbeeld in IE op control+p drukt, dan zie je normaal dat schermpje waar je een printer kan kiezen, dit genereert al ongeveer 7-10Mbyte aan netwerkverkeer!)
En ook heel vaak gebeurt het dat spoolsv.exe hangt, dan MOET je dus (nadat je spoolsv hebt afgesloten) je Windows herstarten (of iig opnieuw aanmelden) omdat je anders geen printers kan zien, ook niet nadat je spoolsv handmatig hebt opgestart.
Heeft er iemand hier ervaring met dit probleem en hoe heeft hij/zij dat opgelost?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:07
Al gezocht?

smb.conf FAQ

default devmode (S)

This parameter is only applicable to printable services. When smbd is serving Printer Drivers to Windows NT/2k/XP clients, each printer on the Samba server has a Device Mode which defines things such as paper size and orientation and duplex settings. The device mode can only correctly be generated by the printer driver itself (which can only be executed on a Win32 platform). Because smbd is unable to execute the driver code to generate the device mode, the default behavior is to set this field to NULL.

Most problems with serving printer drivers to Windows NT/2k/XP clients can be traced to a problem with the generated device mode. Certain drivers will do things such as crashing the client's Explorer.exe with a NULL devmode. However, other printer drivers can cause the client's spooler service (spoolsv.exe) to die if the devmode was not created by the driver itself (i.e. smbd generates a default devmode).

This parameter should be used with care and tested with the printer driver in question. It is better to leave the device mode to NULL and let the Windows client set the correct values. Because drivers do not do this all the time, setting default devmode = yes will instruct smbd to generate a default one.

For more information on Windows NT/2k printing and Device Modes, see the MSDN documentation.

Default: default devmode = no
'k weet niet of dat het is, maar misschien kun je er iets mee. Je bent in ieder geval niet de enige die gezeur heeft met spoolsv.exe zo te zien.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Ik heb al proberen te kloten met devmode, maar dit werkte ook niet. Iemand anders ooit ervaring gehad met spoolsv.exe problemen die kwamen door Samba?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Ik heb het probleem net, na lang zoeken de afgelopen dagen, opgelost. Naja, eigenlijk meer omzeilt. Zodra je namelijk ingelogd ben als een user die ingesteld staat als Print Admin in Samba, dan gaat alles extreem traag. Schakel je de print-admin regel uit, dan werkt alles perfect. Misschien dat het handig is voor mensen die ooit nog zo'n probleem krijgen :?
Overigens is het probleem alleen in 2k en XP aan de orde. Onder de "oude" NT & '9x valt er geen verschil op te merken tussen de config met en die zonder print admin-regel. (Behalve dat je geen Print Admin meer bent natuurlijk :D)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
Heb hier nergens last van, heb alle users in de printadmin group gegooid (eik andersom: alle groups als printadmin :+), geen merkbare vertraging. Overigens staan de CUPS drivers gewoon ter beschikking op de printer$ share.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor zover ik me kan herinneren is het probleem wat B_O_S_S beschrijft een bekend probleem in Windows, aangezien Windows ontzettend veel updates schijnt te doen als je (print)administrator bent.

Deze post onderschrijft dit probleem, bijvoorbeeld.
Pagina: 1