Toon posts:

Linux als adsl server

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik adsl lite aangeschaft met een bandbreedte van 32kbyte/s download en 8 kbyte/s upload. De bedoeling was om het over twee pc's te delen. Het probleem was echter dat ik geen games meer kon spelen doordat mijn huisgenoot kazaa nog wel eens graag laat draaien. Na hevige conflikten met deze persoon hebben we een afspraak gemaakt dat de bandbreedte eerlijk verdeeld moest worden. Ik 24kbyte/s down en 6 kbyte/s up. De rest mocht hij (8kB d en 2 kB u). De pc moest dan wel ALTIJD aan kunnen staan.
Al snel kwam ik voor een nieuw probleem. HOE VERDEEL IK DIE BANDBREEDTE?! Ik besloot eens een kijkje te nemen bij de search, maar met programma's als inet shaper en Qos lukte het niet zo goed bij mij. Ook een programma wat een tweaker gemaakt had werkte niet, omdat het versie 0,10 was. Na even verder kijken kwam ik erachter dat een apart servertje met linux wel zou moeten voldaan.
Dus ik de zolder op om even wat bij elkaar te scharrellen en na een tijdje kreeg ik het volgende pc'tje eruit:
- p133 (Met koelblok :))
-64 MB simm
- 1,6 GB schijf
- 2 speed (ja echt) cd-rom speler
- 3 netwerkkaarten beschikbaar(sommigen isa)

Ik besloot, nadat ik het pc'tje in elkaar had gezet, dat de rollen maar eens moesten worden omgedraait. De volgende twee dagen heb ik REDHAT (aanbevolen door een kennis) op volle toeren gedownt, en nu heb ik hier 5 cd's ermee. ik heb al wat geprobeert, maar zonder resultaat

De huidige configuratie moet als volgt worden

_______________________________________|---[PC1400mhz, winXP]mijn
--[ADSL_MODEM]-----[PC166mhz,64MB,Redhat]---|
_______________________________________|---[PC1333mhz, winXP]

MIJN vraag:
kan iemand misschien zeggen of het mogelijk is om deze configuratie uit te voeren en mij wat tips kunnen geven? Ik heb namelijk weinig zin om dagen te tweaken en dan op het laatst te horen krijg dat het niet kan.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

1) Zoek inet eens af over IPTABLES, NAT, FIREWALLING, TRAFFIC SHAPER (Damn, lijkt wel of ik schreeuw) :+
2) Dit kun je beter naar NOS laten verplaatsen...
offtopic:
3) Vond je LOTR2 leuk ofzo, hij was kut ivm LORT1

Maar het kan wel, maar blijkbaar wil je er zelf niets voor doen, ik voorspel dan nu al dat je veel problemen gaat krijgen... Als ik jou was zou ik het toch maar bij een windows variant houden, want je haalt jezelf echt teveel op de hals als 2 dagen werk je al teveel is...

[ Voor 53% gewijzigd door Kippenijzer op 05-01-2003 21:40 ]

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53

klown

geek

Het idee is prima :)
Ik hoop voor je dat je een Ethernet modem hebt. Een USB-modem kan ook wel onder linux werken, maar dat is gewoon wat meer werk om aan de praat te krijgen.
Een p133 Mhz, is een perfecte machine voor dit werk. In de p133Mhz komen dus 2 netwerkkaarten, eentje die verbonden is met het ethernet-modem (ervanuitgaande dat het een ethernetmodem is) en de andere komt in de hub/switch samen met de 2 workstations.
Omdat een p133Mhz een niet al te zware machine is, en RedHat niet de lichtste distributie is, zou ik persoonlijk voor Slackware of Debian gaan, dat zal flink wat lekkerder werken.
RedHat is wel heel gebruikersvriendelijk en makkelijk, maar je zal op je server toch eigenlijk alleen maar command-line werken en dan heb je al die extra zooi van RedHat niet echt nodig.
Op http://www.adsl4linux.nl (zo uit m'n hoofd) kun je een programmaatje downloaden, waardoor je de adsl-verbinding op de linux-computer makkelijk en snel aan de praat hebt.
Je zal daarna met IPtables het internet moeten verdelen (zoek gewoon een standaardscript en pas dat aan, als je er niet al te veel tijd in wil steken iptables te 'leren') en dan moet je nog traffic shaping in je kernel bakken en daar wat mee prutsen, dat is even ingewikkeld, maar als je het eenmaal draaien hebt, ben je heel trots, bijt er even doorheen zou ik zeggen (eventueel, zou je linux eerst op je workstation kunnen installeren om wat met linux te leren werken...maar ik weet niet of je daar zin in hebt, en anders zou die kennis je misschien kunnen helpen met het configureren van je server, want als je voor het eerst met linux werkt, zal het niet 1,2,3 lukken om zoiets op te zetten, alleen. Zoek goed rond op internet, er staat een zee van informatie over linux firewalls/routers)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Verwijderd

Topicstarter
kijk aan deze hulp heb ik wat :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Je zal toch je even moeten verdiepen in linux.
Internet delen:
http://www.ibiblio.org/pu.../IP-Masquerade-HOWTO.html
Je kan ook meer informatie vinden in de NOS FAQ:
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 27/12

Traffic shaping progs onder linux:
Traffic shaping extra
en je kan er ook meer vinden met de search

Omdat je nog nieuw bent:
Gebruik deze search om te zoeken:
http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega

Ff zoeken en je zal een hoop info vinden waar je mee verder kan.
Zie ook deze FAQ voor info ivm speciale linux distro's:
FAQ Network Troubleshooting

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Dit topic is gesloten.