Een tijdje geleden heb ik adsl lite aangeschaft met een bandbreedte van 32kbyte/s download en 8 kbyte/s upload. De bedoeling was om het over twee pc's te delen. Het probleem was echter dat ik geen games meer kon spelen doordat mijn huisgenoot kazaa nog wel eens graag laat draaien. Na hevige conflikten met deze persoon hebben we een afspraak gemaakt dat de bandbreedte eerlijk verdeeld moest worden. Ik 24kbyte/s down en 6 kbyte/s up. De rest mocht hij (8kB d en 2 kB u). De pc moest dan wel ALTIJD aan kunnen staan.
Al snel kwam ik voor een nieuw probleem. HOE VERDEEL IK DIE BANDBREEDTE?! Ik besloot eens een kijkje te nemen bij de search, maar met programma's als inet shaper en Qos lukte het niet zo goed bij mij. Ook een programma wat een tweaker gemaakt had werkte niet, omdat het versie 0,10 was. Na even verder kijken kwam ik erachter dat een apart servertje met linux wel zou moeten voldaan.
Dus ik de zolder op om even wat bij elkaar te scharrellen en na een tijdje kreeg ik het volgende pc'tje eruit:
- p133 (Met koelblok
)
-64 MB simm
- 1,6 GB schijf
- 2 speed (ja echt) cd-rom speler
- 3 netwerkkaarten beschikbaar(sommigen isa)
Ik besloot, nadat ik het pc'tje in elkaar had gezet, dat de rollen maar eens moesten worden omgedraait. De volgende twee dagen heb ik REDHAT (aanbevolen door een kennis) op volle toeren gedownt, en nu heb ik hier 5 cd's ermee. ik heb al wat geprobeert, maar zonder resultaat
De huidige configuratie moet als volgt worden
_______________________________________|---[PC1400mhz, winXP]mijn
--[ADSL_MODEM]-----[PC166mhz,64MB,Redhat]---|
_______________________________________|---[PC1333mhz, winXP]
MIJN vraag:
kan iemand misschien zeggen of het mogelijk is om deze configuratie uit te voeren en mij wat tips kunnen geven? Ik heb namelijk weinig zin om dagen te tweaken en dan op het laatst te horen krijg dat het niet kan.
Al snel kwam ik voor een nieuw probleem. HOE VERDEEL IK DIE BANDBREEDTE?! Ik besloot eens een kijkje te nemen bij de search, maar met programma's als inet shaper en Qos lukte het niet zo goed bij mij. Ook een programma wat een tweaker gemaakt had werkte niet, omdat het versie 0,10 was. Na even verder kijken kwam ik erachter dat een apart servertje met linux wel zou moeten voldaan.
Dus ik de zolder op om even wat bij elkaar te scharrellen en na een tijdje kreeg ik het volgende pc'tje eruit:
- p133 (Met koelblok
-64 MB simm
- 1,6 GB schijf
- 2 speed (ja echt) cd-rom speler
- 3 netwerkkaarten beschikbaar(sommigen isa)
Ik besloot, nadat ik het pc'tje in elkaar had gezet, dat de rollen maar eens moesten worden omgedraait. De volgende twee dagen heb ik REDHAT (aanbevolen door een kennis) op volle toeren gedownt, en nu heb ik hier 5 cd's ermee. ik heb al wat geprobeert, maar zonder resultaat
De huidige configuratie moet als volgt worden
_______________________________________|---[PC1400mhz, winXP]mijn
--[ADSL_MODEM]-----[PC166mhz,64MB,Redhat]---|
_______________________________________|---[PC1333mhz, winXP]
MIJN vraag:
kan iemand misschien zeggen of het mogelijk is om deze configuratie uit te voeren en mij wat tips kunnen geven? Ik heb namelijk weinig zin om dagen te tweaken en dan op het laatst te horen krijg dat het niet kan.