[Debian] Hoe kan ik Mplayer bedienen via de command line?

Pagina: 1
Acties:

• harryvr
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05-2011
Ik heb sinds kort een IRman (evation.com) en ik wil via 1 afstandsbediening al mijn MM bedienen. Dus (g)mplayer, xmms, eventuele tv-kaart straks enz.

Ik heb alleen 1 probleem: ik ben al dagen aan het zoeken naar de juiste manier om Mplayer te bedienen via de command line. XMMS gaat perfect via een combinatie van xmms zelf en xmms-shell. Ik gebruik irmanager om de boel te beheren.

Het probleem is dat de manual page van mplayer wel erg veel informatie bevat maar ik er alleen in kan vinden hoe ik keys verbind aan acties (bv de "q" gebruiken om mplayer af te sluiten). Hoe ik een "q" vanaf een (xterm) command-line naar mplayer krijg is mij een raadsel.

Via Google, mplayerhq.hu en andere bronnen kom ik vooral uit op lirc maar ik wil per se irmanager gebruiken als het even kan. En ik ben er toch wel van overtuigd dat je mplayer moet kunnen bedienen via de CL.

Misschien ligt het aan mij en kijk ik er al dagenlang enthousiast overheen maar ik zie het echt niet.

Om het verhaal volledig te maken, ik gebruik de versie 0.90rc2-0.1 van mplayer en draai op Woody.

Ik hoop dat er iemand is die mij antwoord hierop kan geven.

*sigh*

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:16

Sjonny

Fratser

harryvr schreef op 05 January 2003 @ 21:07:
En ik ben er toch wel van overtuigd dat je mplayer moet kunnen bedienen via de CL.
en dit is omdat .... ?
ik heb er nix over kunnen vinden in de source, of in de documentatie. alleen dat je lirc moet gebruiken, en hoe je dat moet conffigen staat er ook in (3.2.2).

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mplayer kan zijn commando's van een file lezen, en ook van een fifo. Via die fifo kun je dan bijvoorbeeld die 'q' doorgeven. Of je kijkt naar de '--slave' optie, en bouwt daar zelf een programma omheen.

Maar 't fifo verhaal lijkt me simpel genoeg, doe eens:
code:
1
2
mkfifo mplayer_test
mplayer /een/bestand -input file=./mplayer_test

mplayer begint nu met spelen, ga dan naar een andere console en doe:
code:
1
echo "p" > mplayer_test

Nu is je film gepauzeerd. Na afloop van de film kun je die fifo weer verwijderen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• harryvr
Eigenlijk omdat mplayer zelf zonder gui draait. Ik kan mij haast niet voorstellen dat een mediaplayer wordt geleverd, zonder de mogelijkheid om je geluid te verstellen, te pauzeren, vooruit te spoelen etc.

Maak hier overigens wel even onderscheid tussen mplayer en gmplayer.

*sigh*

• harryvr
_Squatt_ schreef op 05 januari 2003 @ 22:16:
...
Maar 't fifo verhaal lijkt me simpel genoeg, doe eens:
code:
1
...

Nu is je film gepauzeerd. Na afloop van de film kun je die fifo weer verwijderen.
Wauw, dus zo moet dat! En ik maar denken dat fifo zo moeilijk is.
Misschien niet helemaal wat ik in eerste instantie schreef, maar wel precies wat ik bedoelde. Ik zat gewoon in de verkeerde richting te zoeken.

Echt waar, Squatt, je hebt me geweldig geholpen hiermee! Hartelijk bedankt.

*sigh*