Dit is een stopcontact dat ik in de keuken van m'n nieuwe flat heb aangetroffen en ik vraag me dus af of het meschien een goed idee is om hierop all m'n comp. spullen aan te sluiten. Maar ik moet wel weten wat het is.
BVD Golfje
[ Voor 5% gewijzigd door SmauG op 05-01-2003 21:33 ]
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Tja, maar aangezien ik al wat ervaring met kracht stroom heb, m'n vingers en m'n oude multi meter <burned to a crisp> dacht ik dat ik het eens zou vragen en dat geen Greets verhaal dat zal wel <argh>SmauG schreef op 05 januari 2003 @ 21:03:
geen greets!
stop er een HV multimeter in en check het zou ik zeggen
Maar goed, er staat dus 400 en 230 volt op.Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:05:
[...]
Tja, maar aangezien ik al wat ervaring met kracht stroom heb, m'n vingers en m'n oude multi meter <burned to a crisp> dacht ik dat ik het eens zou vragen en dat geen Greets verhaal dat zal wel <argh>
[ Voor 47% gewijzigd door Tentacle1 op 05-01-2003 21:09 ]
En zo kun je dus 3 x 230 @ 16 ampere eruit trekken.OliverBB schreef op 05 January 2003 @ 21:06:
neem je 1 fase en de nul,... dan heb je weer 230 volt
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:09:
[...]
Tja, met het woord perilex heb ik dus in 1 min meteen het volgende van Google;
16 amp. 400volt
[afbeelding]
Ah, kijk dat verklaart ook meteen waarom ik drie stoppen in de stoppenkast zonder stoppen heb....PC-Reactive schreef op 05 January 2003 @ 21:07:
[...]
En zo kun je dus 3 x 230 @ 16 ampere eruit trekken.
Tja, je kunt het stopcontact ook gewoon loos laten (dat is ie nl. nuVerwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:12:
[...]
Ah, kijk dat verklaart ook meteen waarom ik drie stoppen in de stoppenkast zonder stoppen heb....
Er boven zijn nog twee groepen, maar die zijn voor 1 licht en 1 voor stroom. Maar aangezien ik in m'n oude huis al een groep gekaapt heb voor m'n comp's etc. heb ik in m'n flat niet genoeg aan 1 group voor alles (dus comp's en wasmachine etc...).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:19 . Reden: Tja, tja, ja :P ]
Verwijderd
Is niet 1x aarde, 1x aardlek, aardlek zit alleen in je meterkast.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Oke, kan je dan ook verklaren waarom ik 3 stoppen op een rij in m'n stoppenkast heb en daar geen stop inzit.Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:16:
hmm, volgens mij staat daar dus GEEN 380 op
dat zijn 2 nullen, en 2 fasen
dat is dus gewoon voor een kookgroep
maar die 2 fasen is eigenlijk 1 fase, maar gesplitst, en 2 apparte automaten
en als ik me niet vergis zijn de bovenste 2 de fase
en de onderste 2 de nul
maar dat moet je maar even nameeten
ik zal het zo ook even tekenen
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
[ Voor 79% gewijzigd door Microkid op 05-01-2003 21:26 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Maar als ik het dus goed begrijp, kompjoeter jij in de keukenVerwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:02:
[afbeelding]
Dit is een stopcontact dat ik in de keuken van m'n nieuwe flat heb aangetroffen en ik vraag me dus af of het meschien een goed idee is om hierop all m'n comp. spullen aan te sluiten. Maar ik moet wel weten wat het is.
BVD Golfje
Leeg
euhmmmm
Verwijderd
dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijnMicrokid schreef op 05 januari 2003 @ 21:24:
Is van een 3 standen afzuigmoter. Dit zie je vaak bij centrale afzuiginstallaties. Zo'n zelfde stekker zit bij mij boven in het stookhok. Daar hangt zo'n metalen afzuiger met 3 standen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:31 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Tentacle1 op 05-01-2003 21:37 ]
Verklaar dan ook waarom!M4rtijn schreef op 05 January 2003 @ 21:45:
Tip: mooi van afblijven, en een normaal stopcontact zoeken!
Idd, je bent tenslotte tweaker
[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 05-01-2003 22:06 ]
Nee, maar als je een beetje meer had gelezen (doe ik ook niet altijd) dan had je gelezen dat ik maar 1 groep heb voor allllll m'n apparaten (DUS incl. wasmachine, kookplaat, stofzuiger, wasdroger, koelkast, TV, computers (een behoorlijk aantal) etc.Sine schreef op 05 January 2003 @ 22:05:
1x 220 ook al hoor![]()
Je komt echt met je puter spul niet aan 3500W !
Ik hoop het nietSine schreef op 05 January 2003 @ 22:05:
1x 220 ook al hoor![]()
Je komt echt met je puter spul niet aan 3500W !
WTF!?Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 22:23:
[...]
Nee, maar als je een beetje meer had gelezen (doe ik ook niet altijd) dan had je gelezen dat ik maar 1 groep heb voor allllll m'n apparaten (DUS incl. wasmachine, kookplaat, stofzuiger, wasdroger, koelkast, TV, computers (een behoorlijk aantal) etc.
Dus ik kan zeer waarschijnlijk niet alles tegelijk aanzetten, dus het wordt of stofzuigen of wassen. En daar heb ik dus geen zin in. Ik heb de ervaring met een huisje in Frankrijk waar je niet eens de vaatwasser kan aanzetten als de koelkast aan het koelen is, want dan kan je naar de stoppen kast lopen.....
Vandaar dat ik naar een oplossing zoek.....
Verwijderd
hij zal wel 1 fase bedoelenPC-Reactive schreef op 05 januari 2003 @ 22:26:
[...]
WTF!?
Dat allemaal in een groep? Weet je dat wel heel zeker?
Verwijderd
Verwijderd
PreciesKaj. schreef op 05 januari 2003 @ 22:51:
OK... Ik zie hier een paar goeie, en een heeele hoop foute antwoorden.
Wat plasma_tv hier post Verwijderd in "Hoeveel volt staat er op dit stopcontact" is in principe de enige correcte manier van aansluiten. Over het algemeen worden die Perilexen 3-fasig aangesloten (samen met een nul en een dikke aarde), omdat een elektrische kookplaat over het algemeen wat meer nodig heeft dan een enkelfasig 16 Ampére-groepje (3680W, en een beetje pit zit al rap aan 0,8 á 1 kW, dus een vierpitter zit al snel aan 4 kW) kan leveren.
Je kunt er dus drie 16A groepjes uit distilleren, hou alleen wel goed in de gaten dat je geen losse nul krijgt, want dat betekent vuurwerk.
Doe dat dus alleen als je elektromonteur bent; blijf er anders met je kluiven vanaf en bel een installateur of koop een kant-en-klare verdeelkast.
Verwijderd
Verwijderd
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Verwijderd
die zullen best een aardig prijsje vragen.shure-fan schreef op 05 January 2003 @ 23:17:
bel anders een elecro-monteur/installateur of je energie bedrijf die willen je vast wel een handje helpen
Een goede grap mag vrienden kosten.
Verwijderd
Dat ben ik niet met je eens. Als je de andere fasen aflast in de inbouw doos dan mag je daar een 230-wcd opzettentomatoman schreef op 05 January 2003 @ 23:36:
--knip--
Op een krachtstroomaansluiting een 'gewone' 230 Volt doos monteren valt in de categorie houtje-touwtje-oplossingen en is dan ook tegen de regels die aan een elektrische installatie worden gesteld. Zo'n installatie voldoet gewoonweg niet aan de wettelijke normen en is dus verboden (!).
-- knip --
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 01:28 . Reden: Tja, TyPo ]
Verwijderd
Ach, offtopic maar toch een cru voor veel mensen (ik ook). Op de kamer waar ik nu zit heb ik geen randaarde, in m'n nieuwe flat zit er alleen in de keuken randaarde <argh>. En geen randaarde met veel comp. is niet fijn en ook niet verzekerd.....Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 01:38:
suc6, ik snap er geen ruk van, maar toch... door fff door dit forum te scrollen ben ik wel weer wat wijzer geworden... Heeft iemand ook verstand van het aarden van mijn stopcontact? Nu gaat het via de verwarmingsbuis... Ik het als mijn systeem niet geaard is.. nog restspannning op de kast ofzo... Nu het geaard is is het wel weg, maar volgens mij is dit niet de goede oplossing.... Sorry, ook een beetje offtopic.
Verwijderd
Ik mag zo'n ingrijpend iets niet in de woning doen omdat het een huur flat is.....Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 01:57:
zover ik kan zien is het een oude 380volt aansluiting, die volgens oliverBB tegenwoordig 400volt levert
en golf.neo, waarom verbouw je dan het stopcontact in je keuken niet naar een 4contactdoos en leg je 1 of 2 verlengkabels naar je PC's???
heb ik hier bij mij thuis ook gedaan, zit hier in een standaard rijtjeshuisje, maar heb op zolder alleen bij de CV een geaard contact heb daar fijn een grotere doos opgezet en 2 verlengkabels gelegd naar mijn PCroom...
Verwijderd
Verwijderd
Over die afzuiging> hier ook centrale afzuiging in huis op zolder, zelfde contact. In keuken knop (wisselschakelaar geloof ik) voor 2 standen. Fan kan er 3 aan geloof ik dus 2 niet aangesloten. Dit is dus geen hoogspanning denk ik.Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 22:59:
contactdoos er af halen en 2 of 3 wcd's nieuw monteren (afhankelijk van het aantal blauwe en bruine draden, en afhankelijk van aansluiting in meterkast!). Ben je noob met electro, blijf er dan vanaf.
ik heb zulke wcd's 2 stuks in huis, 1 x voor inductie (2 x N + 2 x L, 2 groepen in 1 stopcontact dus) en 1 x voor de centrale luchtafzuiging, 3 standen motor!
[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 06-01-2003 15:47 ]
Correctie: 3x 230v en 1x Nul en 1x Aarde (400volt krachtstroom), of 2x 230v en 2x Nul 1x Aarde.Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 02:16:
2x 220V of 1x 380.....
OF je hebt een standaard stoppenkastje van 3 waar er maar 2 van gebruikt zijnVerwijderd schreef op 06 January 2003 @ 16:36:
Mensen, ik be ervan overtuigd dat ik een drie fasen installatie heb, dit doordat er 3 stop "gaten" naast elkaar in de stoppenkast leeg zijn, en elk stopcontact het doet (behalve de 5 polerige dus.....
Als die 3 zekeringhouders in een appart kastje zitten kun je er 100% van uitgaan dat je een 3 fase (400v) aansluitning hebt. Oftewel 3 extra groepen uit 1 stopkontakt die je elk voor 3680 watt kunt belasten!Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 16:36:
Mensen, ik be ervan overtuigd dat ik een drie fasen installatie heb, dit doordat er 3 stop "gaten" naast elkaar in de stoppenkast leeg zijn, en elk stopcontact het doet (behalve de 5 polerige dus.....
De oplossing is niet altijd de oplossing
ehm... ja of zeg nix...Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 02:16:
2x 220V of 1x 380.....
[ Voor 5% gewijzigd door PCR op 07-01-2003 00:37 ]
Ouch 400 volt door je pc jassen..Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:09:
[...]
Tja, met het woord perilex heb ik dus in 1 min meteen het volgende van Google;
16 amp. 400volt
[Picture]
My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Verwijderd
230Volt + 230V 120 graden in fase verschoven = (volgens mij) (1+ .5*(wortel 2))*230 = 391 VOliverBB schreef op 05 January 2003 @ 23:07:
kleine verbetering:
we hebben geen 220 volt meer maar 230V
en dus ook geen 380 maar 400 volt
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
PC-Reactive schreef op 07 januari 2003 @ 00:37:
Wat is er in dit topic allemaal gezegd?:
op die perilex staat:
1x380
2x220
3x230
Ik denk dat het zeer duidelijk is voor de TS
Verwijderd
Sorry hoor, maar geen opleiding wil niet zeggen geen verstand. Dit is geen rocket-science maar heel basic. Dat er toch idioten zijn die menen te moeten posten terwijl ze de basis niet onder de knie hebben.. tsja, dat voorkom je niet. Maar om nou te zeggen dat je electricien oid. moet zijn is imo rijkelijk overdreven.Inderdaad.. Wil dus iedereen die <b>geen</b> elektromonteurs- of gelijkende opleiding heeft gehad en derhalve in principe <b>niet</b> weet waar ie over praat, zijn/haar mond houden? Dank u.
[ Voor 47% gewijzigd door Masselink op 07-01-2003 08:24 ]
Koffie en meer...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq