Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM/EL] Printje etsen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Sja de topictitel zegt het eigenlijk al.... hoe doe ik dat... heb gehoord dat dat thuis gewoon te doen is... kan ook wel bij de electroboer maar dat kost geld... ik zou graag mijn eigen printje zo simpel mogelijk in elkaar steken.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Tja... het is niet goedkoop om zelf te etsen. Je kunt beter kant-en-klare printplaten kopen, die hebben allemaal koperbanen, en die kun je wegkrassen enzo.

Codedivision | Freedom Internet

• SmauG
PC-Reactive schreef op 05 January 2003 @ 21:06:
Tja... het is niet goedkoop om zelf te etsen. Je kunt beter kant-en-klare printplaten kopen, die hebben allemaal koperbanen, en die kun je wegkrassen enzo.
meer uitleg aub. wie wat waar en wa kost het, want dat klinkt erg makkelijk, misschien picje?

[ Voor 3% gewijzigd door SmauG op 05-01-2003 21:08 ]

Verwijderd

Voor etsen heb je toch een belichtings bak + etsbak nodig. ok je kan het heel cheap doen heb ik al gemerkt. Ik wil zelf een goeie gaan maken. Kijk eens op www.circuitsonline.net zou ik zeggen daar zijn je al een heleboel voorgegaan. (sommige gebruiken gewoon een ijsbakje en schudden dat een beetje. tsja zo goedkoop kan het dus ook :) )

Als je niet al die spullen wilt kopen zijn er nog twee mogelijkheden:
1 eurocards. ik neem aan dat je dat (niet meer) wilt omdat in je titel staat dat je wilt etsen.
2 zelf frezen. Ik heb het zelf altijd zo gedaan. Erg fijne spoortje zijn moeilijk te maken op deze manier maar simpele printplaten lukken wel hoor.

succes

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:01
je zou andesr zo iets kunnen nemen
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/printplaat.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door DrNizeGuy op 05-01-2003 21:11 ]

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 22:05
nou, ik weet niet of je al printplaat hebt, maar dat kun je simpel bij conrad bestellen (niet van dat fotospul) en dan moet je ook even wat etsmiddel bestellen en je moet voor een goede merkstift zorgen.
je gaat dan gaatjes boren waar de ic's enz. op komt, die gaatjes verbind je dan metelkaar en dat doe je met die merkstift, dan doe je dat etsmiddel in een bak water en dan leg je dat printplaatje erin... even wachten... en al het koper is eraf , behalve waar jij met je merkstif getekend hebt. :D

• PCR
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

SmauG schreef op 05 januari 2003 @ 21:08:
[...]

meer uitleg aub. wie wat waar en wa kost het, want dat klinkt erg makkelijk, misschien picje?
picje van die koperbanenplaat? -> [rml]DrNizeGuy in "[ CM/EL] Printje etsen"[/rml] :P

Codedivision | Freedom Internet

• PcFer
DrNizeGuy schreef op 05 januari 2003 @ 21:10:
je zou andesr zo iets kunnen nemen
[afbeelding]
Het nadeel van dit soort plaatjes is dat je veel met draadjes moet werken, want anders krijg je het vaak niet voorelkaar

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Dan neem je eilandjes (zoals ik dat doe):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Stealth/BackP.jpg
En zo maak je zelf printbaantjes :)

System specs

• SmauG
eilandjes heb ik al es geprobeerd... wou mijn baybus namelijk zo aansturen.. MAAR!!! ik kreeg het echt niet voor mekaar... t koper liet los ensow... niet echt cool... maar wat bliksem verteld.. zoiets bedoel ik....

wil het liefst zo min mogelijk verbindingen maken mer draad... paar bruggen kan wel maar niet de hele print, zou je misschien een directe link naar de howto kunnnen posten

nog maar een edit..
ik gebruik PCB123

[ Voor 15% gewijzigd door SmauG op 05-01-2003 21:19 ]

Verwijderd

Wat je nodig hebt om een goede print te maken?
Ten eerste een goed progje om layouts te maken, ten tweede heel veel tijd en geduld om een goede layout te maken en ten derde veel ervaring om een hele goede layout te maken.

Laserprinter is ook nooit weg.
Belichtingsbak kun je zelf goedkoop maken, ontwikkel- en etsvloeistoffen kunnen in goede kunststof bakken.
Als de print dan 100% gelukt is moeten er de nodige gaatjes in worden geboord en dat doe je moet speciale hardmetalen printboortjes in verschillende maten van 0,6 mm tot 1,4 mm en dan gestoken in een daarvoor geschikte sneldraaiende precisie-kolomboormachine

Dan nog een beschermend laagje soldeerflux erop en klaar ben je.

Maar vergis je niet, belichtingstijden, afstanden, lichtsterkte, verhoudingen van vloeistoffen , temperatuur, alles heeft invloed op elkaar.
Ik heb met mensen gecorrespondeerd die pas na weken een 100% goed gelukt printje hebben geproduceerd.

En fotoprint is duur en wordt er zeker niet goedkoper op in de toekomst ivm allerlei millieuheffingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:21 ]

• PcFer
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:18:
Wat je nodig hebt om een goede print te maken?
Ten eerste een goed progje om layouts te maken, ten tweede heel veel tijd en geduld om een goede layout te maken en ten derde veel ervaring om een hele goede layout te maken.

Laserprinter is ook nooit weg.
Belichtingsbak kun je zelf goedkoop maken, ontwikkel- en etsvloeistoffen kunnen in goede kunststof bakken.
Als de print dan 100% gelukt is moeten er de nodige gaatjes in worden geboord en dat doe je moet speciale hardmetalen printboortjes in verschillende maten van 0,6 mm tot 1,4 mm en dan gestoken in een daarvoor geschikte sneldraaiende precisie-kolomboormachine

Dan nog een beschermend laagje soldeerflux erop en klaar ben je.

Maar vergis je niet, belichtingstijden, afstanden, lichtsterkte, verhoudingen van vloeistoffen , temperatuur, alles heeft invloed op elkaar.
Ik heb met mensen gecorrespondeerd die pas na weken een 100% goed gelukt printje hebben geproduceerd.
uuh, je hoeft het niet met belichting te doen hoor, je kunt het ook anders doen, zie boven daar heb je dan epoxyplaat bij nodig i.p.v. die fotoplaat

[ Voor 3% gewijzigd door PcFer op 05-01-2003 21:24 ]

• SmauG
ik ben dus vooral geinterreseerd in de methode van bliksem... iemand een howto? (op google alleen maar met belochting ensow..... zoekterm = printplaat + etsen)

Verwijderd

PcFer schreef op 05 January 2003 @ 21:21:
[...]

uuh, je hoeft het niet met belichting te doen hoor, je kunt het ook anders doen, zie boven daar heb je dan epoxyplaat bij nodig i.p.v. die fotoplaat
Als je wilt dat je printjes makkelijk reproduceerbaar zijn moet je ze iig niet gaan tekenen.

• PcFer
nou, ik heb van dat epoxyplaat gekocht, afgetekend met merkstift en toen in het etsmiddel gedonderd en klaar was

Verwijderd

PcFer schreef op 05 January 2003 @ 21:29:
nou, ik heb van dat epoxyplaat gekocht, afgetekend met merkstift en toen in het etsmiddel gedonderd en klaar was
Maar dat is toch niet écht nauwkeurig ?
(ik ga deze week ook experimenteren met belichten, etsen en al dat gedoe :) )

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb mijn printjes gewoon ontworpen in eagle.. Geprint op een sheet en belicht, gewoon met zonlicht en een glasplaatje van een fotolijstje :D
In de ontwikkelaar > ff beetje roeren enzo.. Daarna int warme etsmiddel, beetje schudden > perfect gelukt.. Echt!.

• Sine
  • Laatst online: 21:22
niet echt nee, maar het werkt wel

Ik bouw alles op gaatjesbord, het enige wat ik ets zijn HF printjes met grote massa vlakken enzo

Repareren doe je zo.

Verwijderd

printen maken ownz :) , alleen doe dat ets spul niet op je kamer en gooi er niet te veel in gaat nogal roken 8)7
zo belichtings bak kan je ook met ccfl's maken :) , maar denk dat je toch beter een oude gezichtsbruiner kan kopen veel goedkoper.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 22:10 ]

• omeaart
  • Laatst online: 27-09-2024
Weet iemand misschien het bestelnummer voor dat etsspul bij conrad? Ik kan het namelijk niet vinden in de catalogus

Verwijderd

zie artikel http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 23:48 ]

• insan1ty
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 22:09:
printen maken ownz :) , alleen doe dat ets spul niet op je kamer en gooi er niet te veel in gaat nogal roken 8)7
zo belichtings bak kan je ook met ccfl's maken :) , maar denk dat je toch beter een oude gezichtsbruiner kan kopen veel goedkoper.
Roken?!!?! Er komt wel damp vrij, maar geen rook hoor..

• SmauG
Thnx... dit gah ik volgende week met mijn vader proberen... :) frankie tog

Verwijderd

Zit er toevallig niet ergens een elektronica opleiding bij je in de buurt. Ik zit op de HTS elektrotechniek en daar hebben we wel van die apparaten staan om te etsen. Ik denk als jij ff naar zo'n school toe sjouwt dat je dan best wel ff iets mag etsen.

• SmauG
hmmm... :/ electro wordt ook op mijn school gegeven.. misschien een idee

Verwijderd

huh zit je op een electro opleiding of op een school waar ook een electroopleiding zit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 13:55:
huh zit je op een electro opleiding of op een school waar ook een electroopleiding zit?
Jij zit toevallig niet op HTS electro Enschede ? :)

Verwijderd

Neej , ik zit in arnhem op school

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 15:28 ]

Verwijderd

Ik wil ook wel eens gaan probeeren printjes te maken. Ik moet alleen een goede winkel hebben die ontwikkelaar ect verkoopt.

Verwijderd

http://www.alprint.nl/klseries.htm,
om printjes te laten maken, niet echt de bedoeling waarschijnlijk

Verwijderd

insan1ty schreef op 06 januari 2003 @ 00:06:
[...]

Roken?!!?! Er komt wel damp vrij, maar geen rook hoor..
Er komt idd een damp vrij : chloordamp (door een scheikundige reactie van koper en HCl (zoutzuur) komt er Cl vrij)
Hier wil je echt niet boven hangen, mee uitkijken dus !

Trouwens : Ik denk dat bij het gebruik van SMD componenten het etsen van printjes ipv gatenprint geen overbodige luxe is toch ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 18:49 ]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 11:06

Leon

Rise Of The Robots

edit:
lezen is moeilijk... |:(

[ Voor 87% gewijzigd door Leon op 06-01-2003 18:56 ]

Eeuwige n00b

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-11 13:51
Zo lastig is het niet hoor om zelf thuis printjes te etsen.
Meeste spullen zijn gewoon bij conrad verkrijgbaar.. alleen verlichtingsbak tja.. onder zonnebank lukt dat ook evengoed.

En zo'n sheet (doorzichtig blaadje) kan je ook op een inkjet uitprinten.
Dus alles is eigenlijk gewoon thuis te doen.

Maar alleen ENKELzeidige printplaatjes kan je thuis etsen, dubbelzeidig kan niet zelf ge-etst worden, maar ik denk ook niet dat je dat gaat doen ;)

• Sine
  • Laatst online: 21:22
waarom zou je niet dubbelzeidig kunnen etsen ?

het is wat moeilijker omdat de patroonjes aan beide kanten precies op elkaar moeten liggen maar het kan wel degelijk

Repareren doe je zo.

Verwijderd

ik denk dat hij met dubbel zijdig bedoeld dat je niet verschillende lagen kan maken om bv sporen boven of onder elkaar door te lelaten gaan. Dan zou 2 lagen nog wel lukken maar meer niet (na mijn weten)

als je op school een elektro afdeling heb kan en mag je daar vast wel een printje etsen. dan heb je alleen een suk printplaat nodig. zo doe ik het namelijk ook altijd.

ohh jah om een sporen plan te maken is het makelijk om Acad te gebruiken en te prinen op een scheet. Wel eerst ff een keer op proef uitprinten, sheets zij namelijk niet goedkoop zeker niet de gene voor inktyet printers.

• insan1ty
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:25:
ik denk dat hij met dubbel zijdig bedoeld dat je niet verschillende lagen kan maken om bv sporen boven of onder elkaar door te lelaten gaan. Dan zou 2 lagen nog wel lukken maar meer niet (na mijn weten)

als je op school een elektro afdeling heb kan en mag je daar vast wel een printje etsen. dan heb je alleen een suk printplaat nodig. zo doe ik het namelijk ook altijd.

ohh jah om een sporen plan te maken is het makelijk om Acad te gebruiken en te prinen op een scheet. Wel eerst ff een keer op proef uitprinten, sheets zij namelijk niet goedkoop zeker niet de gene voor inktyet printers.
Dat bedoelt Sine ook, dus dat de gaatjes waar er een verbinding tussen de 2 zijdes moet zijn, die ook precies boven elkaar liggen

Verwijderd

ik raad je wel aan om een lichtbak te maken dat werk veeeel beter dan op een zonnebank ( hier dan )

Verwijderd

ik gebruik gewoon een oude zonne bruiner IR+UV 2.5 minuut belichten en klaar ben je
werkt pertfekt en je kan er nog goedkoop aankomen ook op rommel markten .
die dingen zie je echt overal :)

Verwijderd

OEPS! damn foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 23:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 22:48:
ik gebruik gewoon een oude zonne bruiner IR+UV 2.5 minuut belichten en klaar ben je
werkt pertfekt en je kan er nog goedkoop aankomen ook op rommel markten .
die dingen zie je echt overal :)
ik heb zo'n ding helemaal omgemod maarja, werkt het zelfde :).
je ziet ze echt overal B), ook bij de kringloop en dat soort winkel's.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50
Of je zoekt een van je elektro vrienden op, en dan laat je hem/haar die op zn school etsen. Doe ik altijd, we hebben een hele installatie daarvoor staan, is gewoon een kwestie van op krijtpapier printen, beetje spuiten met zwart-maak-spul, belichten, ontwikkelen en afspoelen. En klaar is Dirtbiter! :D

Verwijderd

Wat is dat, zwartmaakspul?

Ben hier wel benieuwd naar...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 00:46:
Wat is dat, zwartmaakspul?

Ben hier wel benieuwd naar...
Dat maakt de zwarte afdruk echt zwart, als je zo een afdruk vantevoren tegen het licht zou houden, zou je zie dat het toch wel doorzichtig is.

Ik zelf druk altijd direkt van het Cad programma richting een laser printer (met vrij nieuwe toner :) ) op een plastic sheet, doet het heel goed, vooral als je in spiegel beeld afdrukt (en dan de kant met de toner op de PCB leggen, heb je er geen spleetje tussen).

Verwijderd

Jaja, doe ik ook, met een laserprinter, maar dan op kalkeerpapier omdat de hechting van toner daarop veel beter is.
Bovendien, ik heb dat één keer geprobeerd op die transparante sheet, heb daarna een half uur werk gehad om de jam uit m'n laserjet te peuteren.

Maar eh, dat zwartmaakspul, heeft dat ook een naam?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 11:28 ]

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
ff langs de school gaan lijkt mij ook een goeie optie. Hierro bij de vmbo doen ze het ook. Met zand en stuff
Pagina: 1