[3D] Schuin verplaatsen: waarde opgeven

Pagina: 1
Acties:

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:11
Ik ben bezig mijn toekomstige kamer in 3d Max 5 te maken, alleen liep ik net tegen een probleempje aan.
De kamer betreft een zolder met balken.
Ik ben bezig met het tekenen van de eerste balk:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.bresjer.nl/max/zolder1.gif

Ik heb opgemeten en de balk moet 86 cm vanaf het plafond naar beneden verschuiven.
Vraag is alleen hoe ik dat in Max doe :?

Kom alsjeblieft niet met gigantisch moeilijke termen; dit is mijn 2e projectje, dus ik ben een beginner (tnx Oogst voor je tuts! :>).

Alvast bedankt voor de reacties! :)

[edit]
Alle andere elementen zijn op ware grootte, 1 cm = 1 eenheid.

[edit2]
Ik heb het nu maar ff iets onnauwkeuriger gedaan, dmv de stelling van Pythagoras, de X en de Y as allebei √(86²/2)=60,8 verplaatsen.
Is dit de enige methode of heb ik een gigantisch handig knopje over het hoofd gezien?

[ Voor 26% gewijzigd door nrg op 05-01-2003 20:10 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
tegen dit probleem liep ik ook iets te vaak op; vandaar dat ik dus ook meestal een rekenmachine er naast heb liggen als ik ga MAX'en :)

• nrg
|HunterPro| schreef op 05 januari 2003 @ 21:09:
tegen dit probleem liep ik ook iets te vaak op; vandaar dat ik dus ook meestal een rekenmachine er naast heb liggen als ik ga MAX'en :)
Mja, ik had 'm dr ook nog ff naast liggen (tot vanavond, hij moet terug m'n schooltas in).

Dit is dus de enige workaround voor dit probleem?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik snap niet precies wat je nu uit wil rekenen (rode stift even erop krassen voor duidelijkheid wellicht), maar
kan je geen andere view gebruiken die diagonaal "viewt" en dan de assen mee laten
roteren? :)
Of een object maken van 86cm en dat tegen je balk aan roteren?

[ Voor 52% gewijzigd door Justice op 05-01-2003 21:13 ]

Human Bobby

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Justice schreef op 05 January 2003 @ 21:12:
Ik snap niet precies wat je nu uit wil rekenen (rode stift even erop krassen voor duidelijkheid wellicht), maar
kan je geen andere view gebruiken die diagonaal "viewt" en dan de assen mee laten
roteren? :)
Of een object maken van 86cm en dat tegen je balk aan roteren?
tja, dan zit je nog steeds met je meetonzekerheid, en díe wil je met absoluut (het woord zegt het al) juist kwijt! Als je 2 schuine vlakken 100% wilt laten aansluiten heb je in de normale mensenwereld genoeg aan die onzekerheid (significante cijfers etc), maar bij computer-modelling blijf je dan helaas toch vaak iets van een lijntje, een streepje zien; waardoor het gewoon het 'net niet' is. Vaak heel ergerlijk als je lang aan het prutsen bent.

• nrg
|HunterPro| schreef op 05 januari 2003 @ 21:16:
[...]

tja, dan zit je nog steeds met je meetonzekerheid, en díe wil je met absoluut (het woord zegt het al) juist kwijt! Als je 2 schuine vlakken 100% wilt laten aansluiten heb je in de normale mensenwereld genoeg aan die onzekerheid (significante cijfers etc), maar bij computer-modelling blijf je dan helaas toch vaak iets van een lijntje, een streepje zien; waardoor het gewoon het 'net niet' is. Vaak heel ergerlijk als je lang aan het prutsen bent.
Dus jij doet het ook altijd zo?

• Justice
Ik ben beginnend max gebruiker, maar ik heb even in de help "using grids" opgezocht. User grids is een tabblad en kan je aanzetten door die eerste snap button met je rechtermuisknop aan te klikken , laatste tab "user grids" dit aanvinken en dan object space te gebruiken ipv world space.

Als je dan de "axis" van je opject schuin hebt staan (dus gewoon horizontaal een balk bouwen, dan rotaten), kan je dus horizontaal voor het object moven, dit is dan diagonaal voor de wereld/view.

Kan zijn dat het niet is wat ik denk dat het is, dus probeer het eerst even op het testobject, maar het plaatje in de help bij using grids lijkt overeen te komen met wat je wil.

[ Voor 15% gewijzigd door Justice op 05-01-2003 21:28 . Reden: user != using ]

Human Bobby

• nrg
Justice schreef op 05 januari 2003 @ 21:24:
Ik ben max noob, maar ik heb even in de help "using grids" opgezocht. User grids is een tabblad en kan je aanzetten door die eerste snap button met je rechtermuisknop aan te klikken , laatste tab "user grids" dit aanvinken en dan object space te gebruiken ipv world space.

Als je dan de "axis" van je opject schuin hebt staan (dus gewoon horizontaal een balk bouwen, dan rotaten), kan je dus horizontaal voor het object moven, dit is dan diagonaal voor de wereld/view.

Kan zijn dat het niet is wat ik denk dat het is, dus probeer het eerst even op het testobject, maar het plaatje in de help bij using grids lijkt overeen te komen met wat je wil.
Naah, opzich lukt het ook wel op de manier zoals ik t nu doe.
Op de milimeter nauwkeurig hoeft ook weer niet; m'n tekening is puur voor het indelen van de bureau's enzo :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kun je het hele gebeuren niet gewoon 45 graden kantelen dat de diagonalen, horizontalen en verticalen worden, dan die balk verschuifen en dan weer 45 graden terug draaien?

(nog nooit met 3dmax gewerkt, ik probeer ook alleen maar te helpen :) )

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• nrg
NitroX_infinity schreef op 05 January 2003 @ 21:30:
Kun je het hele gebeuren niet gewoon 45 graden kantelen dat de diagonalen horizontalen en verticalen worden, dan die balk verschuifen en dan weer 45 graden terug draaien?

(nog nooit met 3dmax gewerkt, ik probeer ook alleen maar te helpen :) )
Eh, misschien :?
Ik weet d'r denk ik nét ietsjes meer af dan jij, maar het verschil is niet gigantisch :P

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kun je niet een pivot-direction opgeven? is alweer een tijdje terug dat ik gemaxxed heb, maar zoek eens op pivot-point.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Justice
Je moet dus voor het object horizontaal moven, alleen is dat voor de "wereld" diagonaal. :P weet niet waar je dat instelt alleen :P

Human Bobby

• nrg
Magic schreef op 05 januari 2003 @ 21:31:
kun je niet een pivot-direction opgeven? is alweer een tijdje terug dat ik gemaxxed heb, maar zoek eens op pivot-point.
Mwaah
Ik laat het nu maar zo, de 3 balken aan de ene kant hangen nu, en de 2 aan de andere kant doe ik ook wel op deze manier. :)

Ach, 't is geen bouwtekening ;)

• Justice
Mwa even getest en het is heel simpel.
MAX5: klik in het pulldown menu naast het scale knopje (statusbar zegt : reference coordinate system), dat staat waarschijnlijk op view. Zet dit op "pick" en klick dan in je view het object aan wat je wilt moven.
nu staat de assenstelsel afgestelt op je object.

KLAAR. nu kan je gewoon de waardes onderin invoeren

[ Voor 5% gewijzigd door Justice op 05-01-2003 21:37 ]

Human Bobby

• nrg
Justice schreef op 05 januari 2003 @ 21:36:
Mwa even getest en het is heel simpel.
MAX5: klik in het pulldown menu naast het scale knopje (statusbar zegt : reference coordinate system), dat staat waarschijnlijk op view. Zet dit op "pick" en klick dan in je view het object aan wat je wilt moven.
nu staat de assenstelsel afgestelt op je object.

KLAAR. nu kan je gewoon de waardes onderin invoeren
Ko-lere!
Dat maakt het leven toch een stuk makkelijker!! :D :D

Ik hang die andere balken dan maar op jouw manier op :D

Senks! :*

• Justice
welcome :)
Misschien dat ik nu ook die tutorial van Oogst kan afronden ;)

Human Bobby

• nrg
Justice schreef op 05 januari 2003 @ 21:48:
welcome :)
Misschien dat ik nu ook die tutorial van Oogst kan afronden ;)
Ik doe de tut zelf niet, maar gebruik stukken dr van :)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Meerdere leuke opties voor je probleem:

-kies om te verplaatsen over local in plaats van over view (in de gereedschapbalk bovenin);

-draai je view tot de balk precies recht staat en verander diezelfde view nu in screen, zodat de X-as op je scherm de X-as van het verplaatsen wordt, ook al is je grid nu gedraaid.

Beide beide opties kun je vervolgens gewoon transform type-in gebruiken (recht knopje op het move-icoontje) en daarin een exacte verplaatsing intypen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Justice
Oogst schreef op 06 January 2003 @ 11:56:
-draai je view tot de balk precies recht staat en verander diezelfde view nu in screen, zodat de X-as op je scherm de X-as van het verplaatsen wordt, ook al is je grid nu gedraaid.
Hier zit je natuurlijk ook met de meetonnauwkeurigheid van het niet perfect draaien van je view.

Human Bobby

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Als je scherm op hoog genoege resolutie staat en je die view full-screen zet en die balk over de volle breedte zet, dan is dit precies genoeg voor wat je maar wilt. De meetonnauwkeurigheid die je dan krijgt is verwaarloosbaar, behalve als je een raketdeskundige bent.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1