In al de ons omringende landen wordt qwerty gebruikt. Daar is een reden voor, namelijk omdat voor Germaanse talen (Nederlands, Engels, Duits, Scandinavische taalfamilie) een qwerty-layout aangenamer werkt dan een azerty. Voor Romaanse talen, zoals het Frans bijvoorbeeld, is de plaatsing van sommige letters op het toetsenbord van een azerty echter gemakkelijker.
Als enig "germaans" land, zitten Belgen dus met een azerty toetenbord. Veel Nederlanders waar ik een babbeltje mee slaag zijn verrast dat wij dat nog gebruiken. Voor het type woorden (de lettercombinaties) die Germaanse talen hebben, is statistisch gezien een qwerty beter. Een Nederlander die bovendien blind kan typen, kan zonder veel problemen bijvoorbeeld op een Amerikaans, Engels, zelfs Duits toetsenbord werken, daar waar Belgen even een tijdje nodig hebben om te gewennen aan de andere plaatsing van sommige letters. Nu ja, dit is eigenlijk alleen maar een probleem voor de mensen die blind typen met 10 vingers natuurlijk.
Ik denk niet dat hier veel literatuur over op het internet staat, maar het is vergelijkbaar met de
Dvorak <-> Qwerty kwestie. De redenen waarom een Dvorak beter is gaan ook min of meer op voor deze vergelijking.
edit:
Dit is natuurlijk grandioos
OFF-TOPIC. Mijn excuses aan de modjes

[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 05-01-2003 22:46
]