Toon posts:

RH8.0]wil niet meer als root inloggen

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
kben volop linux aan het leren en verkennen :P en was bezig aan het prutsen met men toetensbordconfiguratie ... maar sinds ik daar een paar dingen heb zitten veranderen wil hij niet meer inloggen als root, ik login met root als username en typ het password in en en hij zegt dat die niet meer klopt!! 8)7 :'( maar ik kan wel inloggen via een andere user (+paswoord). nu is mijn vraag hoe kan ik dit weer teniet doen zodat ik terug kan inloggen als root of installeer ik alles best opnieuw (ik verlies dan zeker alle data terug?) ...

alvast merci en een gelukkig nieuwjaar :)

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

aangezien je zegt dat je met je toetsenbord config bezig bent geweest, zou je misschien eerst moeten controleren of het password wat je typt wel hetzelfde is als linux nu ontvangt (bv. inloggen als die andere gebruiker en dan op de prompt even dat root password letterlijk intypen en controleren of alle karakters wel verschijnen).
Anders zou je ook in single user mode kunnen opstarten, Volgens mij wordt dan niet om het root password gevraagd (toch?).
Starten in single user mode doe je door op de LILO prompt 'linux single' te typen.
Nu kan je met het passwd commando een nieuwe password voor root intypen.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25

PowerSp00n

There is no spoon

Als we er gewoon even vanuit gaan dat je niet meer het goede wachtwoord invult even bij het booten in het schermpie waar staat boot: het volgende intypen: linux 1. Je start dan naar single user. Hier kun je het wachtwoord weer veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga dit direct eens uitproberen .... klaat iets weten hehe

Verwijderd

Ik gok dat RH8 grub heeft ipv lilo....

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
default installeert redhat 8 inderdaad grub, maar dat zou niets uit moeten maken voor de bootoption, alleen een andere manier hoe je deze moet meegeven. Je moet dus de grub shell naar voren toveren (kweet ff niet uit me hoofd wat het was, geen zin om te rebooten ook), en dan handmatig vanuit grub booten, dit is afhankelijk van je configuratie. Lees in elk geval even goed door van welke harde schijf je wilt booten, waar je kernel staat, hoe die heet etc. Kijk ook even in /boot/grub/menu.lst wat je huidige instellingen zijn, die gebruik je maar je voegt er dan gewoon een 1 aan de bootoptions toe.

Voor het geval dat je van hda wilt booten wordt het zoiets wat er in de grubshell moet:
code:
1
2
3
4
GRUB> title     Lunix booten
GRUB> root      (hd0,0)
GRUB> kernel        /boot/vmlinuz root=/dev/hdd1 ro hdc=ide-scsi 1
GRUB> boot

Door middel van man grub kun je hier meer info over vinden. Vooral de indeling van de disks wordt door veel mensen als wat raar ondervonden, pitfall#1 bij grub dus.

Daarna zou je je rootpasswd dus moeten kunnen veranderen.

Een andere mogelijkheid is is om met een bootcd op te starten, je / filesystem te chrooten en vervolgens passwd te draaien. Hoe dat moet staat elders al duidelijk uitgelegd, de search is je vriend.

HTH.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

ik gok erop dat hij nu met een qwerty toetsenbord zit, en dat hij zo dus zijn pass verkeerd tijpt...

inloggen als gebruiker waaronder het wel gaat, en uitzoeken hoe je je pass correct intijpt als root (TIP: als je Alt+ f1-f6 drukt, krijg je een andere terminal, kan je ineens overspringen om als root in te loggen, en dus hoef je niet telkens uit te loggen als user)

suc6

• sebas
Dat kan ook makkelijk met het commando 'su'.

Verwijderd

Het leven is niet gemakkelijk voor Belgen met hun afwijkend azerty toetsenbord heh ;)

Zoals Birkoff_ reeds heeft opgemerkt zal je waarschijnlijk nu in qwerty mode zitten. Als die user een passwoord heeft die zowel op azerty als qwerty dezelfde toetsen hebben, kan die inloggen. Als je root paswoord veel aqwz en m-characters heeft, probeer dan eens je paswoord in te geven alsof je een qwerty toetsenbord hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:41:
Het leven is niet gemakkelijk voor Belgen met hun afwijkend azerty toetsenbord heh ;)
Afwijkend?

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad RH8.0 gebruikt GRUB en via single user mode heb ik alles kunnen herstellen die nodig was dus ik kan weer inloggen als root!!!! :P :P

merci voor de info!! _/-\o_

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05

Ja, afwijkend. De rest van de wereld gebruikt Qwerty, of, malloten zoals ik, Dvorak :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:44:
[azerty toetsenbord]

Afwijkend?
In al de ons omringende landen wordt qwerty gebruikt. Daar is een reden voor, namelijk omdat voor Germaanse talen (Nederlands, Engels, Duits, Scandinavische taalfamilie) een qwerty-layout aangenamer werkt dan een azerty. Voor Romaanse talen, zoals het Frans bijvoorbeeld, is de plaatsing van sommige letters op het toetsenbord van een azerty echter gemakkelijker.

Als enig "germaans" land, zitten Belgen dus met een azerty toetenbord. Veel Nederlanders waar ik een babbeltje mee slaag zijn verrast dat wij dat nog gebruiken. Voor het type woorden (de lettercombinaties) die Germaanse talen hebben, is statistisch gezien een qwerty beter. Een Nederlander die bovendien blind kan typen, kan zonder veel problemen bijvoorbeeld op een Amerikaans, Engels, zelfs Duits toetsenbord werken, daar waar Belgen even een tijdje nodig hebben om te gewennen aan de andere plaatsing van sommige letters. Nu ja, dit is eigenlijk alleen maar een probleem voor de mensen die blind typen met 10 vingers natuurlijk.

Ik denk niet dat hier veel literatuur over op het internet staat, maar het is vergelijkbaar met de Dvorak <-> Qwerty kwestie. De redenen waarom een Dvorak beter is gaan ook min of meer op voor deze vergelijking.

edit:
Dit is natuurlijk grandioos OFF-TOPIC. Mijn excuses aan de modjes :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 22:46 ]

• sebas
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 22:41:
[...]

In al de ons omringende landen wordt qwerty gebruikt. Daar is een reden voor, namelijk omdat voor Germaanse talen [...]

Als enig "germaans" land, zitten Belgen dus met een azerty toetenbord.
edit:
Dit is natuurlijk grandioos OFF-TOPIC. Mijn excuses aan de modjes :P
Daarnaast klopt het ook nog niet. :P

In Duitsland wordt gebruik gemaakt van een qwertz layout. Bovendien zitten de tekens ook op compleet andere plekken.

Daarnaast heeft dit inderdaad maar heel erg marginaal met het onderwerp te maken.

Verwijderd

sebas schreef op 05 January 2003 @ 23:12:
Daarnaast klopt het ook nog niet. :P

In Duitsland wordt gebruik gemaakt van een qwertz layout. Bovendien zitten de tekens ook op compleet andere plekken.
Dat er lokale verschillen zijn is niet meer dan normaal. Zo hebben de Scandinaven aanpassingen voor de æ Þø-tekens, net als de Duitsers die hebben voor hun speciale tekens. Het feit blijft echter dat ze met qwerty, of een afgeleide daarvan werken die het beste aangepast is aan de gemiddelde tekenvolgorde van hun woorden. Dit doet niets af aan het feit dat voor de Nederlandse taal, een qwerty een betere layout heeft dan een azerty. Azerty is meer gericht op de Franse taal, en daarom zijn we "afwijkend" met de Nederlanders, omdat we toch ook Nederlands schrijven. Bovendien is een azerty verschrikkelijk om op te programmeren, omdat de {}<>'`[] tekens op vrij moeilijk te bereiken plaatsen liggen. Geen wonder dat op de meeste informatica departementen op universiteiten voor qwerty wordt gekozen in plaats van het gangbare azerty.

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ontopic: idd.. azerty/qwerty thingie.
offtopic: België is wel 3 talig he, dus iets minder dan de helft van België typt op een correct toestenbord ;) Heb ook azerty toestebord ma kan evengoe qwerty typen op een azerty bord.. wie kijkt naar die letters da op toesten staan anyway.. :)
Pagina: 1