AOpen H340A silent PSU mod

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 11:10
In dit "Hoe kom ik aan een mooie zwarte mini-ATX case?" topic zei ik al dat ik o.a. de PSU van m'n AOpen H340A case wat stiller ging maken.
Ik heb nu de standaard 80mm fan uit de voeding vervangen door een Papst 8412NGL. Het past allemaal precies, de fan had geen mm groter moeten zijn.
Het goede nieuws is, dat de PSU nu echt stil is.
Ik heb meteen de standaard koeler van de ingebouwde Celeron 1200 vervangen door een CoolerMaster, aangezien die standaard Intel coller ook niet echt de stilste is. Nu staan die CoolerMaster dingen natuurlijk ook niet bekend om hun lage dB-tjes, dus daar moet ik ook nog een leuk fannetje voor hebben.
Weet iemand een goede sub-23dB 60mm 12V fan?

PS: mijn verdere specs: Epox EP-3WTM mainboard, 128MB PC133 SD-RAM, 30 GB Maxtor liquid bearing HDD, 10mbit 3com t.b.v. internet, 10/100mbit nobrand t.v.b. LAN, geen CD-Rom, geen FDD, oftewel een leuke low budget huis tuin en keuken server.

PS2: De temperaturen blijven zelfs stressed laag, MB temp blijft zelfs stressed onder de 22 graden en de CPU stressed < 36 graden.
NON-stressed nog veel lager en hij staat toch de hele dag niets te doen :P.

Als ik een nieuwe CPU fan heb geplaatst laat ik het natuurlijk ff weten!

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> CE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Blijf dan gewoon bij Papst : Papst 612NGML (19dB / 25m3) :)

Wat je ook kan doen is een fanadapter kopen van 60mm > 80mm en dan een 80mm papst eropknikkeren. Ik heb dat gedaan met toevallig dezelfde fan die jij hebt gebruikt voor je PSU :) Qua prestaties issie alleen maar beter geworden bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Bedankt voor de tip, maar dat zal niet lukken.
De betreffende kast is namelijk niet zo groot en als ik er dan zo'n grote fan en een adapter op moet zetten, moet ik een stuk uit de zijkant zagen ;)
Die 60mm Papst fans zijn wel mooi idd., eens kijken of ik die ergens in de buurt (Rijnmond) kan krijgen... _/-\o_
Iemand anders nog tips?

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

JT

VETAK y0

Een goed koelblok...denk namelijk niet dat een Papst zoveel lucht verplaatst en als je dan een 60mm hebt dan blijft er weinig van je luchtverplaatsing, en daarmee koeling, over.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Dat koelblok zit inmiddels wel goed JT, maar het is me idd opgevallen dat die Papst dingen niet superveel lucht verplaatsen (25m3/h).
Gelukkig is hitte tot nu toe absoluut geen probleem in deze kast, dus ik denk (hoop) niet dat dat een probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Vunzz schreef op 06 januari 2003 @ 08:28:
De betreffende kast is namelijk niet zo groot en als ik er dan zo'n grote fan en een adapter op moet zetten, moet ik een stuk uit de zijkant zagen ;)
Die 60mm Papst fans zijn wel mooi idd., eens kijken of ik die ergens in de buurt (Rijnmond) kan krijgen... _/-\o_
Iemand anders nog tips?
Oeps, vergat even dat je het over je PSU had ipv je CPU :D
Klein detail ... ;)

Freezinghardware heeft 'm zowiezo :) Ik zit ook in regio Rijnmond en ik heb nog geen toko kunnen vinden die Papst verkoopt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17
Ik heb diezelfde kast, wat me opvalt is dat de orginele koeler uit de voeding iets dunner is. Jij hebt die Papst erin gezet, die is 20 mm en past precies, dat is mooi.
Zijn je Temp omhoog gegaan na de mod?? Dat ze laag zijn is mooi, maar wat is de verandering van temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
De orginele fan is idd iets dunner, maar het past allemaal precies.
Je moet overigens wel weten hoe je een soldeerbout vast moet houden, want de fan zit niet aangesloten met een stekkertje :D
Voor temperaturen: zie mijn eerste post in dit draadje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Ik heb ondertussen een Zalman Fanmate 1 tussen de CPU-fan en het moederbord gezet. De Fanmate brengt het voltage omlaag naar 5 volt. De H340A is nu compleet stil. Mijn processor blijft netjes op 38 graden celsius onder de normale condities. Full load zal hij wat hoger worden.

Dit PC-tje werkt nu heerlijk en hij is ook rustgevend stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Vunzz schreef op 07 januari 2003 @ 08:41:
De orginele fan is idd iets dunner, maar het past allemaal precies.
Je moet overigens wel weten hoe je een soldeerbout vast moet houden, want de fan zit niet aangesloten met een stekkertje :D
Voor temperaturen: zie mijn eerste post in dit draadje...
Ahh :) Mijn toekomstige kassie ;) Wel fijn dat ik dan iig weet dat er een NGL in kan en dat de temps in de case niet te hoog worden. Overigens kun je de draadjes v/d fan ook gewoon in de molex stekker douwen hoor, dan hoef je niet eens te solderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DOE ER EEN BLAUWE LED FAN IN VAN AKASA STAAT OOK WEL STRAK BIJ EEN ZWARTE CASE MAAR HIJ HEEFT WEL EEN GELUIDSNIVEAU VAN 20dB(op 2500rpm)

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik ga die voedings fan ook maar veranderen. Ik heb vandaag door een simpele ingreep de temp 10 graden doen dalen:
Ik gebruik die drie pci sloten toch niet dus heb op de achterkant van de kast een 60x60 mm fan van een oude p3 koeler tussen geprutst. Past precies, nu eindelijk wat airflow in mijn kast.
Enige wat je nu nog hoort is de PSU fan.
De temp was eerst gem 45 graden, nu 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Netjes :) misschien nog wat isolatie enzo voor o.a. je HD`s? http://casemodstil.mine.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 20:08:
DOE ER EEN BLAUWE LED FAN IN VAN AKASA STAAT OOK WEL STRAK BIJ EEN ZWARTE CASE MAAR HIJ HEEFT WEL EEN GELUIDSNIVEAU VAN 20dB(op 2500rpm)

Volgens mij heb je een nieuw keyboard nodig. Je shift blijft hangen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 19:54

spacy

+++

ik ga dit topic volgen, we hebben op het werk de h340 serie in combinatie met P4@1800, en het personeel klaagt er meer over dan de kortere h340 serie die voor de p3 in gebruik zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Ik heb hier op het werk de voedingsfan van 12v naar 7v gedaan,
de P4 1800 is nu stressed stiller als de P3 800 stressed,
het overgrote deel van het lawaai komt dus van de voeding.

Maar met een mindere luchtdroostroming van de kast loopt de temperatuur binnen de kast nu wel hoger op, waardoor de CPU fan weer sneller gaat draaien (standaard intel koelblok/fan combi)

de CPU temperatuur na een tijdje stressed draaien zit inmiddels op de 56'C
zodra ik de kap van de kast afhaal zakt dit binnen een paar seconden 10 'C naar 46'C.
En maakt hij nu met kap net zoveel geluid dan zonder kap 10'C lager.

Ik ben er dus over aan het denken om een gat/roostertje te maken rechtboven de CPU,
(op de kast staat een TFT scherm dus die voet overlapt maar een minimaal gedeelte van die plek, als ze de monitor midden op de kast zetten, maar die kan ook nog wel wat naar voren)

Wat is de ervaring van personen die enkel een luchtgat/rooster hebben gecreerd bij hun kasten op de plek waar de CPU ongeveer zit (ik heb het dus niet over een gat waar direct een fan in zit, hier is de fan van de cpu zelf die een een paar centimeter dieper in de kast zit)

[ Voor 9% gewijzigd door spacy op 24-01-2003 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vunzz schreef op 06 januari 2003 @ 08:28:
Iemand anders nog tips?
Er is op dit moment een inkoopactie voor Papst fans hier dus

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 11:42 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
spacy schreef op 24 January 2003 @ 11:20:
Ik heb hier op het werk de voedingsfan van 12v naar 7v gedaan,
de P4 1800 is nu stressed stiller als de P3 800 stressed,
het overgrote deel van het lawaai komt dus van de voeding.

Maar met een mindere luchtdroostroming van de kast loopt de temperatuur binnen de kast nu wel hoger op, waardoor de CPU fan weer sneller gaat draaien (standaard intel koelblok/fan combi)

de CPU temperatuur na een tijdje stressed draaien zit inmiddels op de 56'C
zodra ik de kap van de kast afhaal zakt dit binnen een paar seconden 10 'C naar 46'C.
En maakt hij nu met kap net zoveel geluid dan zonder kap 10'C lager.

Ik ben er dus over aan het denken om een gat/roostertje te maken rechtboven de CPU,
(op de kast staat een TFT scherm dus die voet overlapt maar een minimaal gedeelte van die plek, als ze de monitor midden op de kast zetten, maar die kan ook nog wel wat naar voren)

Wat is de ervaring van personen die enkel een luchtgat/rooster hebben gecreerd bij hun kasten op de plek waar de CPU ongeveer zit (ik heb het dus niet over een gat waar direct een fan in zit, hier is de fan van de cpu zelf die een een paar centimeter dieper in de kast zit)
Ik denk dat dat inderdaad een hele goede oplossing is. Ik heb hier ook over nalopen denken. Ik vond het echter zonde om mijn kast te slopen hiervoor. En heb dus (zoals hierboven staat) een soort van "slot koeler" gemaakt. Dat werkt prima, en geen gaten in je kast. Zoek je nog een 60x60 mm fan kijk dan op: http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=173
(beetje reclame maken mag toch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Vunz en Spacy: Ik heb ook een Aopen H340, ik vind de powerconnector voor het mobo zo kort. Bij de twee matx mobo's (ECS en Chaintech) die ik in mijn handen heb gehad, zit de powerconnecor precies naast de CPU. Het gevolg is dat de powerconnector strak over de CPU cooler zit. (Coolermaster).

Hebben jullie dat probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

wokkie15620 schreef op 29 January 2003 @ 10:32:
Vunz en Spacy: Ik heb ook een Aopen H340, ik vind de powerconnector voor het mobo zo kort. Bij de twee matx mobo's (ECS en Chaintech) die ik in mijn handen heb gehad, zit de powerconnecor precies naast de CPU. Het gevolg is dat de powerconnector strak over de CPU cooler zit. (Coolermaster).

Hebben jullie dat probleem ook?
we hebben hier het Aopen MX3S en het Aopen MX4BS mobo gebruikt in die kastjes,
dan vouw ik de kabel tussen het mobo en de kleine uitstulping van de voeding, naar voren toe, en buig de kabels ongeveer om de hoek van de mobo heen,
beide Aopen mobo's hebben de connector rechts voor op het mobo zitten, dus misschien dat Aopen daarom die voedingskabel wat kort heeft gelaten, maar bij gebruik van Aopen mobo's is dit dus ruim voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
spacy schreef op 29 januari 2003 @ 10:41:
[...]

we hebben hier het Aopen MX3S en het Aopen MX4BS mobo gebruikt in die kastjes,
dan vouw ik de kabel tussen het mobo en de kleine uitstulping van de voeding, naar voren toe, en buig de kabels ongeveer om de hoek van de mobo heen,
beide Aopen mobo's hebben de connector rechts voor op het mobo zitten, dus misschien dat Aopen daarom die voedingskabel wat kort heeft gelaten, maar bij gebruik van Aopen mobo's is dit dus ruim voldoende
Hmm, ik was al bang dat de aopen mobo'tjes een andere layout hebben. Het gaat nu allemaal net, maar het beperkt me nogal in het kiezen van een nieuwe CPU cooler. De coolermaster is net te lawaaiig.
Pagina: 1