Toon posts:

Onderscheid Allochtonen en Autochtonen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu vraag ik mij af, waarom bijvoorbeeld in een onderzoek naar bevolkingsgroei er onderscheid wordt gemaakt tussen autochtonen, westerse en niet-westerse allochtonen?

Ik weet niet of deze vraag onder 'Levensbeschouwing' kan worden verstaan.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 14:27:
Nu vraag ik mij af, waarom bijvoorbeeld in een onderzoek naar bevolkingsgroei er onderscheid wordt gemaakt tussen autochtonen, westerse en niet-westerse allochtonen?
om onder andere een overzicht te geven over immigratiestatistieken en erachter te komen wat het motief er voor is. je kunt iemand hebben met de diploma's compleet in orde die in zijn eigen land niet betaald krijgt in verhouding tot de moeite. je kunt iemand hebben die in zijn eigen land de doodstraf boven 'm heeft hangen vanwege zijn geloof of een iets te scherpe mening in de krant. en, je hebt profiteurs die de situatie in westerse landen zien als een melkkoe. het onderscheid "westers en niet westers" is te gebruiken om "volksverhuizingen" bij te houden.
Ik weet niet of deze vraag onder 'Levensbeschouwing' kan worden verstaan.
ik denk het niet - eerder onder wetenschap > statistiek.

[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 05-01-2003 14:37 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Statistici maken graag onderscheid... kunnen ze mooie regeltjes op toepassen, of over verzinnen (concluderen).
En natuurlijk 'gepersonaliseerde informatie' samenstellen ofwel m.b.v. marketing reclame rondsturen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 17:53 ]

Verwijderd

autochtoon betekent: inheems, inboorling (=in het land geborene).
allochtoon betekent: uitheems, elders geboren.
westers betekent: uit West-Europa en daarvan afgeleide landen zoals de VS.
niet-westers betekent: uit alle andere landen van de wereld.

Waarom dit onderscheid wordt gemaakt? Voor de statistieken, zoals Yoozer al zei. Daar ging het eerst om. Toen iedereen die woorden leerde kennen (vooral uit de media) werden ze steeds vaker gebruikt om onderscheid te kunnen maken tussen groepen mensen.
Het begrijp "allochtoon" werd steeds ruimer, nu vallen er ook "tweede en derde generatie allochtonen" onder (die dus in Nederland zijn geboren) en zelfs personen die slechts één buitenlandse ouder hebben. Het onderscheid heeft ook vaak met huidskleur en geloof te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:20 ]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 17:53:
Statistici maken graag onderscheid... kunnen ze mooie regeltjes op toepassen, of over verzinnen (concluderen).
Wat bedoel je hier precies mee? Kan ik er niet uit op maken.

Het is namelijk zo dat als je in een statistische steekproef je populatie opdeelt in in een aantal sub populaties je een schatter krijgt met een kleinere variantie (kleinere mean-square error) dan waneer je die opdeling niet had gemaakt. Dat heet een gestratificeerde steekproef.
Het komt er dus op neer dat als je de bevolking opdeelt in allochtoon en autochtoon er een kleinere fout in je schatter zit. Dit kan een rede zijn om het te doen (maar waarom niet gewoon op leeftijd?). Weet niet of je dit nou bedoelde met je post.

Oh vergeten: je fout wordt kleiner naarmate hetgene dat je schat per sub populatie sterker verschilt. Kan me voorstellen dat er bepaalde dingen zijn die bij deze twee groepen sterk verschillen, en dan zo het dus een mooie opdeling zijn om een schatting over de gehele bevolking te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Zoijar op 05-01-2003 22:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 14:27:
Uiteraard heb je gelijk Zoijar, echter refereerde ik (misschien sarcastisch) dat veel verzamelde statistische gegevens gebruikt worden voor andere zaken dan alleen voor bijvoorbeeld de bosatlas! De vraagsteller vraagt waarvoor, en mijn eerste gedachte was...

Want met die gegevens in de hand kan men het meestal niet weerstaan om deze (verkopen) ook voor marketingtechnische doeleinden te gebruiken. Je proeft al uit mijn betoog dat ik daar zelf niet echt een voorstander van ben.

Gevolg hiervan is, dat als ik weer eens een enquete of telefoontje krijg of ik wat vragen wil beantwoorden al wat mokkig wordt...

Wat ik niet meteen bedacht is dat over dit specifiek onderzoek gewoon de bevolgingsregisters worden nageplozen... (Wat misschien als key indicator gebruikt kan worden om nieuwe markten voortijdig te herkennen)
Pagina: 1