SCSI / IDE naast elkaar draaien

Pagina: 1
Acties:

• dellai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:06
geachte allemaal,

ik heb recentelijk een Maxtor 80GB 7200rpm harddisk met 8 MB cache gekocht, dit ter uitbeiding van mijn computer omdat ik eerst een harddisk had van 9GB SCSI (IBM) en ik ruimte te kort kwam.

het probleem is nu dat als ik onder windows XP deze harddisk geinstalleerd en geformateerd heb als een "simple volume", dat mijn computer regelmatig crashed, en niet zo zuinig ook !

ik heb het idee dat dit komt doordat ik SCSI en IDE naast elkaar heb draaien , en dat windows XP dit niet zo fijn vind. maar misschien heb ik wel helemaal ongelijk.

mijn configuratie bestaat uit een MSI K7T moederboard en daarop een Adaptec AHA-2940UW PCI SCSI Controller. Op deze controller zitten een harddisk van IBM van 9GB verdeeld over 2 partitities een plextor brander en een plaxtor cd rom drive. Op de eerste IDE zit deze nieuwe schijf van Maxtor.

alvast bedankt voor de hulp.

Egg ?

Verwijderd

stuur een mailtje naar MS/Maxtor?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan me niet voorstellen. Ik heb er zelf iig geen last van. Probeer je disk eens om te zetten naar dynamic disk.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb er ook totaal geen last van, ik draai 1 IDE schijf en 2 SCSI schijven en nog nooit problemen gehad :)

Wat zijn de rest van je specs?

• dellai
onder Computer management > Disk management staat dat de Maxtor disk een Dynamic disc is. Kan het te maken hebben dat Disc 0 de 80GB Maxtor disc is en Disc 1 de IBM DNES disc is, terwijl de bootvolgorde IBM SCSI en daarna Maxtor IDE is ?

Egg ?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zelfde probleem heb je als je de HD aan een andere ide controller doet? secundairy ipv de primary.
Als je HD er uit haalt nog steeds crashes?
Heb je de instellingen in bios goed staan?
De jumper instellingen op HD goed? (master/slave)
The Dolf schreef op 05 januari 2003 @ 14:30:
Kan me niet voorstellen. Ik heb er zelf iig geen last van. Probeer je disk eens om te zetten naar dynamic disk.
dynamic disk?
kun je dat eens uitleggen? Ik zou echt niet weten waarom dat een verbetering zou zijn.

• dellai
DarkEye : heb je het besturings systeem ook op die scsi disc staan ?

Egg ?

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

dellai schreef op 05 January 2003 @ 14:37:
onder Computer management > Disk management staat dat de Maxtor disk een Dynamic disc is.
HD leeghalen en opnieuw al je partities maken, en dan geen dynamic!
werkt het dan?
Kan het te maken hebben dat Disc 0 de 80GB Maxtor disc is en Disc 1 de IBM DNES disc is, terwijl de bootvolgorde IBM SCSI en daarna Maxtor IDE is ?
nee. :)
zou niet uit moeten maken.

Verwijderd

Ik heb zelf 2X SCSI atlas en een 30 GB ide in een systeem draaiende en zonder problemen zowel onder win XP en win2k.

• dellai
Zelfde probleem heb je als je de HD aan een andere ide controller doet? secundairy ipv de primary.
Dit heb ik nog niet geprobeerd , zal het zo meteen even proberen.
Als je HD er uit haalt nog steeds crashes?
Als de Harddisc eruit is heb ik geen last van crashes meer.
Heb je de instellingen in bios goed staan?
Ik heb de bootvolgorde aangepast naar SCSI als eerste boot device en de HD naar de tweede, moet ik nog naar iets anders kijken ?
De jumper instellingen op HD goed? (master/slave)
de jumper instelling op de Maxtor (IDE) staat als master ingesteld.

Egg ?

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

dellai schreef op 05 januari 2003 @ 14:43:
Ik heb de bootvolgorde aangepast naar SCSI als eerste boot device en de HD naar de tweede, moet ik nog naar iets anders kijken ?
Als HD verder goed herkend word in bios zou het verder oke moeten zijn.
de jumper instelling op de Maxtor (IDE) staat als master ingesteld.
op master? of master only?

Je hebt op sommige disks 2 opties:
master with slave en single master (oid)
Dat kan ook uitmaken.

• dellai
Als HD verder goed herkend word in bios zou het verder oke moeten zijn.
in de bios wordt de HD prima herkend.
op master? of master only?

Je hebt op sommige disks 2 opties:
master with slave en single master (oid)
Dat kan ook uitmaken.
dit moet ik even bekijken, moet daarvoor mijn comp even uitschakelen, ben zo terug :)

Egg ?

Verwijderd

Watvoor crashes zijn het? Blue "STOP" screens of "illegal operations"... Misschien is je Maxtor HD wel gewoon kapot. Al een oppervlakte controle gedaan (hehe, gaat wel efkus duren met 80GB :) )

edit: Typo

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 14:51 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
dellai schreef op 05 January 2003 @ 14:38:
DarkEye : heb je het besturings systeem ook op die scsi disc staan ?
Yep, ik draai WinXP SP1 op mn Seagate X15 ;)

• dellai
Vae Victis : ik heb gekeken en de jumper staat op (DS) Master er zijn geen andere Master opties qua jumper instellingen.

Tijz : de crash houd in dat de computer in een keer compleet uitvalt en ik erg leuke geluiden van mijn HD hoor komen. Daar moet je bij zijn ! Aphex twin kan er nog wat van leren :)

Egg ?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Kan je de schijf niet effe testen in een andere PC ? Het lijkt me dat de schijf stuk is als ineens heel je PC uitvalt en de schijf rare geluiden maakt.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

de crash houd in dat de computer in een keer compleet uitvalt en ik erg leuke geluiden van mijn HD hoor komen. Daar moet je bij zijn ! Aphex twin kan er nog wat van leren
Klinkt inderdaad als een zeer kapotte hardeschijf. Een schijf mag nooit rare geluiden maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat crashen van die hdd komt me bekend voor. ding van mij crashte ook constant bij het partitioneren.
Even alleen in mijn bak gehangen, debug erover heen en toen lukt het wel.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 09:50
dellai schreef op 05 januari 2003 @ 14:37:
onder Computer management > Disk management staat dat de Maxtor disk een Dynamic disc is. Kan het te maken hebben dat Disc 0 de 80GB Maxtor disc is en Disc 1 de IBM DNES disc is, terwijl de bootvolgorde IBM SCSI en daarna Maxtor IDE is ?
disc 0 is bij mij de ide en disc 1 &2 de scsi schijven, en ik heb geen problemene: onzin dus....

maar er eens een normale partitie van ipv een simple (simple is wat buggier)

edit: als het om die scsi schijf gaat, gooi er een scsi manager (ez-scsi van adaptec) op en kijk naar de grown bad list: daar staat alles wat je wilt weten.

[ Voor 16% gewijzigd door elgringo op 05-01-2003 18:35 ]

if broken it is, fix it you should

Pagina: 1