[magnetisme]hoever speakers van comp. weg?

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik ben me opstelling wat een het veranderen, me speakers naasty me monitor, en daarna me computer, nu vroeg ik me af hoever de speakers eigenlijk van je monitor en vooral van je case moeten afstaan. vanwege het magnetisme.
op onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/speakercomp.jpg
zie je hoe ik het nu even heb opgesteld, me computer staat zo ver mogelijk naar rechts. of hij moet bovenop de kist met WC setup staan, maar dat vind ik niet mooi.
natuurlijk wil ik het wel stabiel houden qua straling vanwege het overclocken.
dus is deze afstand genoeg?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je kan op je monitor zien of die last heeft van de magneten van de speakers. Hou een afstand aan, die je monitor niet meer blootstelt aan zichtbaar magnetisme. Hou vervolgens dezelfde afstand aan tussen speaker en computer.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 17:12
Het kan zijn dat je het niet meer ziet en dat de monitor toch hinder heeft van de speaker. Dan beschadig je de monitor toch nog. Wanneer een monitor gedurende lange tijd hinder gehad heeft van een magneet dan is de schade blijvend. Er zijn ook speakers die helemaal magnetisch afgeschermd zijn. Deze werken met een tweede magneet, die precies andersom werkt als de magneet die in de speaker werkt en om de andere magneet heen zit. Dat maakt deze speakers wel een heel stuk zwaarder, maar wel volkomen veilig voor een monitor of tv

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik ging effe aan de schuif, pas op een cm of 7 afstand tussen de kast van me monitor en de speaker kast had ik een verkleurend deel. dus ik denk dat ie zo wel aardig afstand heeft. maar ik denk dat ik me pc gewoon op me WC zet, bespaard namelijk een hoop ruimte en kabel wirwar.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Zoals gezegd kan je bij je monitor snel genoeg zien of de speakers te dicht bij staan. Voor wat betreft de case: een computer heeft geen enkele last van een magnetisch veld. Sterker, in de computer zitten al aardig wat componenten die een relatief sterk veld opwekken (pc speaker, hdd, en alle motortjes in cd, dvd en floppy)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ok nou ik denk dat de afstand tussen me monitor en speakers wel genoeg is zo, kan ze nog ietsjes verder weg zetten, aangezien me computer nu toch op die kist staat. dan weet ik het zeker.

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
in principe geldt dat als je speakers verder uit elkaar staan dat je een beter stereo-beeld krijgt
Ja
zolang je geen rare vertrekkingen van je beeldscherm ziet ie er niet veel aan de hand, maar
het heeft zeker invloed op je beeldscherm (levens duur).

Aatos
Je leuk , maar een pcspeaker kan je naast een oud beelscherm(lees niet magnetische afgeschermd) houden zonder dat je zeg maar vertrekkingen ziet een hdd heeft een ijzeren kast er omheen daar komt dus geen magnetische straling doorheen, motoren geven nauwelijks straling af en weer zit er een ijzeren kast om heen die de straling tegen houden.
Dus het klopt niet helemaal.
een video kaart heeft wel last van magnetische straling, het is inderdaad een ander verhaal als je de computer kast dicht hebt, maar zodra hij open staat zit er geen stalen omhulsel om heen die de magnetische straling blokkert.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaguar_e op 05-01-2003 18:31 ]

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ok, nou dan neem ik maar de gouden middenweg, in het midden dus van me monitor en van mijn pc.
me kast staat eigenlijk altijd open, want er zit een plexiglas zijkant in.
eerst stonden me speaker en mijn computer omgweisseld van plek, maar als ik dan games speelde kwam het geluid dus niet echt mooi, want ze stonden te ver weg en achter me computer aan de rechter kant. dus ik hou het denk wel zo, als het niet afgeraden wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 05-01-2003 18:56 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb ook grote speakers, die liggen onder mn bureau.. Zit er heerlijk met mn voeten op én ik heb geen last van magnetische velden :)

• aatos
Jaguar_e schreef op 05 januari 2003 @ 18:27:
in principe geldt dat als je speakers verder uit elkaar staan dat je een beter stereo-beeld krijgt
Ja
zolang je geen rare vertrekkingen van je beeldscherm ziet ie er niet veel aan de hand, maar
het heeft zeker invloed op je beeldscherm (levens duur).
waarom zou het een negatieve invloed hebben op de levensduur van je monitor? Op de electronica en het electronenkanon heeft het geen invloed, op de fosforlaag in je beeldbuis ook niet.
Aatos
Je leuk , maar een pcspeaker kan je naast een oud beelscherm(lees niet magnetische afgeschermd) houden zonder dat je zeg maar vertrekkingen ziet een hdd heeft een ijzeren kast er omheen daar komt dus geen magnetische straling doorheen, motoren geven nauwelijks straling af en weer zit er een ijzeren kast om heen die de straling tegen houden.
De sterkste magneet in je computer is die van het positioneersysteem van de koppen in de hdd. Die zit dus op een paar cm van de platter met daarop magnetisch opgeslagen data, en het kan toch geen kwaad.

Je verward straling met een magnetisch veld. Een motor genereert trouwens wel degelijk een magnetisch veld, houd maar eens iets met een electromotor voor je monitor.
Dus het klopt niet helemaal.
een video kaart heeft wel last van magnetische straling, het is inderdaad een ander verhaal als je de computer kast dicht hebt, maar zodra hij open staat zit er geen stalen omhulsel om heen die de magnetische straling blokkert.
Wat voor last heeft een videokaart dan van een magnetisch veld? (wat is magnetische straling??)

edit: laat ik erbij zeggen dat het hier gaat om statische (niet veranderende) magnetische velden. niet statische magnetische velden kunnen wel schade aan gevoelige electronica toebrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door aatos op 05-01-2003 19:58 ]

• Jaguar_e
O sorry in bedoelde magnetisch veld.

Ik heb net een HDD naast mijn crt monitor gehouden nou er waren nauwelijks kringen te zien. Ik zag maar een donkere vlek van een cm van 5 of zo. Ik moest de HDD bijna in de monitor duwen. Dit was natuurlijk wel een nonactiefe HDD. Hoe het precies zit met een actiefe weet ik niet. Ik vermoet dat het magnetisch veld wat sterker is.
Hmm ook een elctromotor geeft een niet statisch magnetisch veld af, omdat dit een electromagneet is. Of te wel als je de motor harder moet laten draaien dat zal de afstoot en aantrekkings kracht van de electromagneet groter moeten zijn waardoor er dus een groter magnetisch veld onstaat, ook loopt een motor nooit linear dus daar heb je al een niet statisch magnetisch veld. Hij geeft inderdaad ook wel een statisch magnetisch veld af, omdat er ook niet electromagneten(normale) in zitten.
Dit geld ook voor HDD, s omdat deze ook electromotorren gebruiken.

Een cd-rom geeft ook geen vertekening op de monitor, heb hem er zelf voorgehouden.
Ik was inderdaad fout aan beredeneren dat een electromotor nauwelijks een magnetisch vel heeft. De cd-rom heeft geen magnetisch veld, omdat er een afscherming tegen magnetische in zit. Dit was dus wat ik wou zeggen, maar ja was een beetje gaar :)

Een video kaart is wel gevoelig voor een magnetische veld, want ik had een keer een onafgeschermde sub-woofer naast mijn open kast staan en het gaf rare plekken op de monitor. Waren paars achtig.
Dus

Maar goed nog een laatste ding
waarom geven magneten naast je beeldscherm zulke mooie plekken/kringen als ze volgens jouw geen effect hebben op de electronen het electronen kannon of de fosforlaag.
Wat voor zover ik weet trekt de magneet de electronen uit hun baan. Waardoor je zeg maar die kringen krijgt. De sterke van het vel geeft elk een andere kleur, vandaar dus verschillende kleuren naarmate je een sterker of een zwakker veld krijgt.
Je beeldkannon moet dus zeg maar harder werken hierdoor zou hij dus sneller slijten.

• aatos
Jaguar_e schreef op 06 januari 2003 @ 22:36:
O sorry in bedoelde magnetisch veld.

Ik heb net een HDD naast mijn crt monitor gehouden nou er waren nauwelijks kringen te zien. Ik zag maar een donkere vlek van een cm van 5 of zo. Ik moest de HDD bijna in de monitor duwen. Dit was natuurlijk wel een nonactiefe HDD. Hoe het precies zit met een actiefe weet ik niet. Ik vermoet dat het magnetisch veld wat sterker is.
binnen in de hdd heerst wel een sterk magnetisch veld. Sterker dan dat van de magneet van een speaker op 20 cm afstand, ook afgeschermd. En de enige plek waar die magnetische velden schade aan kunnen richten zijn de platters van een hdd.
Hmm ook een elctromotor geeft een niet statisch magnetisch veld af, omdat dit een electromagneet is. Of te wel als je de motor harder moet laten draaien dat zal de afstoot en aantrekkings kracht van de electromagneet groter moeten zijn waardoor er dus een groter magnetisch veld onstaat, ook loopt een motor nooit linear dus daar heb je al een niet statisch magnetisch veld. Hij geeft inderdaad ook wel een statisch magnetisch veld af, omdat er ook niet electromagneten(normale) in zitten.
Dit geld ook voor HDD, s omdat deze ook electromotorren gebruiken.

Een cd-rom geeft ook geen vertekening op de monitor, heb hem er zelf voorgehouden.
ik heb nooit gezegd dat een motor geen dynamisch magnetisch veld veroorzaakt. Het klopt zeker, maar het ging erom te bepalen hoe erg het magnetisch veld van een luidspreker voor een pc was. En een luidsprekermagneet heeft een statisch veld, dat dus over het algemeen electronica echt niet stoort. Het feit dat zelfs de dynamische magnetische velden, veroorzaakt door de motortjes, kennelijk geen schadelijk effect hebben, draagt alleen maar bij aan de concusie dat die apparatuur wel wat kan hebben.
Ik was inderdaad fout aan beredeneren dat een electromotor nauwelijks een magnetisch vel heeft. De cd-rom heeft geen magnetisch veld, omdat er een afscherming tegen magnetische in zit. Dit was dus wat ik wou zeggen, maar ja was een beetje gaar :)

Een video kaart is wel gevoelig voor een magnetische veld, want ik had een keer een onafgeschermde sub-woofer naast mijn open kast staan en het gaf rare plekken op de monitor. Waren paars achtig.
Dus
Maar goed nog een laatste ding
waarom geven magneten naast je beeldscherm zulke mooie plekken/kringen als ze volgens jouw geen effect hebben op de electronen het electronen kannon of de fosforlaag.
Wat voor zover ik weet trekt de magneet de electronen uit hun baan. Waardoor je zeg maar die kringen krijgt. De sterke van het vel geeft elk een andere kleur, vandaar dus verschillende kleuren naarmate je een sterker of een zwakker veld krijgt.
Je beeldkannon moet dus zeg maar harder werken hierdoor zou hij dus sneller slijten.
Alles wat je zegt over de werking van tv, behalve dat het beeldkanon harder moet werken. Het beeldkanon schiet gewoon een boel electronen de buis in, wat er daarna aan afbuiging wordt gedaan via magnetische velden zal het beeldkanon worst wezen :) . Het fosfor slijt ook niet harder, er komen niet ineens meer electronen op terecht. Alleen je kleuren zien er wat minder mooi uit, omdat het externe magnetische veld ook aan de electronen trekt, en ze daarom niet op de bedoelde fosforpuntjes vallen, maar op andere. Geen enkele schade.

Over die videokaart: bijzonder vreemd. Weet je zeker dat het niet de directe invloed van de subwoofer op de monitor is?

Ik heb net even geprobeerd met een flinke luidsprekermagneet langs mn computer te gaan bij de videokaart, totaal geen effect. Dus met de magneet op 1 cm afstand. Een veel sterker veld dan van een subwoofer die er naast staat.

• Jaguar_e
hmm
ja het zou kunnen dat de video kaart zelf ook wat brakkig was of natuurlijk de kabel.
Over het beeldscherm zou ik nog kunnen zeggen dat ik zelf een beeldscherm heb gehad die naa 3 jaar onder een niet magnetische afgeschermde speaker het heeft begeven. Het was een monitor van ADI dus ja ik weet het niet. Waarom maar ja het gebeurde toen ik 15 was dus ja toen was er nog niet een natuurkundige basis.

Pagina: 1