CRC error # 45. HD kaputt?

Pagina: 1
Acties:

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb twee maxtor 60 gb schijven. De C schijf is onderverdeeld in 4 partities (primaire partitie fat 32 de rst ntfs).
De d schijf bestaat uit 2 partities (de primaire fat 32 de andere ntfs).

Nu ben ik de laatste tijd nogal aan het klooien geweest met partioneren (kopieren, verplaatsen, converteren van het ene bestandsformaat naar het andere etc.) De eerste partitie op de D schijf is zo'n 40 gb en hierop staan al de dingen die ik deel via Direct Connect. Nu kreeg ik op een bepaald moment bij of na het booten een CRC error #45. Het opstarten duurde ook stervenslang. Ik heb toen PM 8.0 opgestart. Toen bleek dus dat de primaire partitie van de D schijf voledig vol leek te zijn, dat het bestandsysteem RAW was en dat het label ook niet meer herkend werd. En lezen kon ik de boel dus niet meer. Van alles geprobeerd maar er restte niets anders dan een format. Nogal ruk want 30+ GB aan data pleite en niet overal een back-up van 8)7 De logische partitie van de D schijf was trouwens nog wel okee.

Mijn vraag is nu eigenlijk of dit probleem veroorzaakt wordt door een brakke harde schijf, of door al mijn gepartioneer? Komt nog bij dat ik omstreeks die tijd ook mijn flatcables heb vervangen door rounded cables, en ik heb begrepen dat een gare kabel ook voor dergelijke problemen kan zorgen.
Harde schijf doet het overigens wel weer gewoon, zowel met flat als met rounded cables.

Ik wil dit dus weten omdat ik overweeg om die harddisk terug te brengen, maar voor dat ik dit doe wil ik eerst zeker weten of dat ie inderdaad de geest aan het geven is. Ik heb met het tooltje van maxtor getracht de disk te checken maar (bekend probleem) dit progje detecteert die maxtors dus niet. Smart is enabled in bios en die geeft geen kik (wat op zich een goed teken is) en ook een error check met PM levert geen errors op. Ook Norton vind niks bijzonders. Wel hoor ik af en toe een rare piepende klik van een van de schijven komen. Dit gebeurd meestal tijdens het booten, maar soms ook nadat m'n pc al een tijdje aan staat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als hij leeg kan, even als primaire hdd hangen, debug erover en dan even nieuwe partitie maken met FDISK.

• benedictuz
Mja, maar dat is ook niet punt. Nu werkt alles ook weer als vanouds. Waar het mij omgaat is de vraag of die data loss nu te wijten is aan de hardware. Ik vertrouw die schijf nu namelijk niet meer zo....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan kun je het beste je hdd testen door opnieuw partities aan te maken enzo. als dat allemaal lukt zou je evt een flink aantal .rar files naar je hdd toeschrijven, en ze proberen uit te pakken vanaf die schijf (met CRC check aan). Als je hdd echt fouten maakt zie je dat dan snel genoeg.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 19:05
Benditictuz, ik denk niet dat je hd kapot is maar dat er iets mis is gegaan met het partioneren c.q converteren. Mijnsinziens zijn een aantal "primaire bits / bestandsindelings bits" niet goed geconverteerd en de rest van de bits er geconverteerd achter gezet.

De eerste bits (de datatabel o.a) zijn niet leesbaar dus je bakkie / OS weet niet wat 'ie ermee aan moet -> dus data corrupt. Heeft dus nix met je HD te maken (denk ik). maar met Powermax van Maxtor kun je simpel de hd formateren en gelijk op fouten checken (twee vliegen in een klap)!!

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• benedictuz
Bovenstaande adviezen ten spijt, was het kennelijk toch een kapotte HD.
Alles heeft het sinds laatste post goed gedaan tot een paar dagen geleden.
Computer deed er toen plotseling zo'n 15 a 20 minuten over om op te starten, en vervolgens voelde alles aan als mijn oude pentium 1. Langzaam!
Bij Informatique kreeg ik na een korte test direct een nieuwe schijf (en een nieuwer model)
Alles loopt weer als een trein... :)

[ Voor 2% gewijzigd door benedictuz op 16-01-2003 21:50 . Reden: typo ]

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-03 18:35
Ik kreeg gisteren ook een CRC #45 Error in Partition Magic op m'n F partitie (FAT32) Deze had ik hiervoor gedefragmenteerd. Als ik in verkenner op de partitie klikte kreeg ik het bericht "disk unformatted"
Via dos was m'n partitie nog wel toegankelijk en heb ik gelukkig al m'n data naar een andere schijf kunnen kopieeren. Ik heb de partitie opnieuw geformateerd maar ik merk nu ook dat m'n computer er langer over doet om op te starten. Ook heb opstarten van programma's gaat nu wat trager.

Ik heb de schijf pas zo'n 3 maanden nadat zijn voorganger het begeven had.

Heb even powermax m'n schijf laten onderzoeken maar die zegt dat er niks aan de hand is en ik heb ook nog geen S.M.A.R.T. melding gekregen (wat bij de vorige het geval was)

Zijn er inmiddels meer mensen die ervaringen hebben met dit probleem?
Hoe betrouwbaar is powermax?

Het gaat om een maxtor 60GB 7200 RPM

[ Voor 4% gewijzigd door htf99 op 28-07-2003 17:26 ]

Pagina: 1