Toon posts:

XP Elke keer schijfcontrole bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een week geleden XP geinstalleerd op een schone, geformatteerde partitie.
Sinds eergisteren start XP elke keer de schijfcontrole bij het opstarten. Er wordt geen fout gevonden. Ook als ik handmatig schijfcontrole uitvoer en daarna de computer herstart gaat 'ie regelmatig weer controleren.

A. Hoe kan dit?
B. Hoe zet ik dat uit? De optie die Win98SE daarvoor had kan ik niet vinden.

Verwijderd

Draai eens chkntfs. Je schijf heeft ws. de dirty bit aan staan. Ik heb dat ook wel eens gehad en dan gaat ie idd steeds scannen. Ik heb dat toen gefixt door de partitie waarbij ik dat had geforceerd te unmounten en dan te scannen. Ik weet niet of dat gaat met de schijf waar XP zelf op staat.

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad met win2k. Had een systeem met meerdere partities. Elke keer bij het opstarten werd een van de partities gescand. (verder was het systeem ook nog eens erg traag daardoor). De scan-opties van windows vonden geen fouten bij mij. De partitie was net nieuw geformateerd door linux installatie.

Toen partition-magic geprobeerd en die gaf wel een foutmelding op die partitie. Die laten herstellen en probleem opgelost. Hiermee kun je ook gewoon de schijf waar XP op staat repareren. Hopelijk heb je hier wat aan.

btw) ik zou dit soort opties zeker niet uitzetten. Het moet wel kunnen, maar dan verlies je toch wel een van de voordelen van 2k/XP

Verwijderd

Topicstarter
Is er nog iemand die een tips heeft...?
A. Ik heb geen ntfs partitie: heb ik dan nog wat aan chkntfs?
B. Als ik chkntfs run via Start -> Uitvoeren, zie ik een fractie van een seconde een DOS scherm en dan weer niets. Ook als ik chkntfs /? intyp. Er staat wel wat op dat scherm maar het is niet te lezen: het gaat veel te snel.

Ik wordt niet goed van elke keer die schijfcontrole... :(

Sowieso ben ik niet echt helemaal tevreden over XP. Het duurt nu VEEEEEEEEL langer voordat m'n cd's 'geladen' zijn. Veel langer dan in Win98SE. En spelen waarvan werd gezegd dat ze lekkerder zouden lopen onder XP (bijv. FS2002) zijn eerder trager! En dat terwijl ik m'n ram verdubbeld heb van 256 naar 512. En internet loopt ook slechter: om de haverklap kan ik opeens niet surfen: alsof het net tijdelijk geblokkeerd word.

Het is dat ik XP nodig heb om m'n nieuwe geluidskaart te kunnen gebruiken (en omdat het me allemaal een hele hoop geld heeft gekost) anders zou ik zo weer terug gaan naar Win98SE...

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

je kunt ipv dat in start> uitvoeren in te typen dat via start>uitvoeren>cmd doen? dan blijft je scherm iig staan...

edit:

heej, dat van dat internet dat steeds ff blijft hangen komt me net ff te bekend voor...dat heb ik dus ook. Heb net een nieuwe compu, en t blijft t zelfde verhaal, vroeger nooit last van....ik zal eens zoeken of dit een meervoorkomend probleem is en of iemand een fix weet hiervoor...

[ Voor 59% gewijzigd door kamstra op 11-01-2003 23:30 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
voer eens een een chkdsk /r uit

dus uitvoeren>cmd.exe (dan enter) dan op de prompt 'chkdsk /r' en de vraag met J beantwoorden

let op: dit kan wel enige tijd duren, dus een kop koffie is aan te raden...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: dat cmd werkt goed! Bedankt!

Ten tweede: chkntfs vond fouten en ik heb m'n schijven (weer) laten repareren. Nog geen idee of ik nu af ben van die steeds weer terugkerende controles...

aar eh... wat doet /r ? Als ik /r intyp geeft 'ie dat het een ongeldige parameter is! Die optie zie ik ook niet als ik chkntfs /? intyp (alleen /D /T /X en /C).

Wat me overigens nu opeens opvalt... Voordat ik chkntfs had laten uitvoeren, gaf de /? optie een heleboel info, ook over NTFS opties. Nu, na een controle na herstart, geeft hij alleen uitleg over de eerder genoemde opties. Alsof 'ie hiervoor niet wist wat voor schij het was of zo... (???)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 00:01:
Ten eerste: dat cmd werkt goed! Bedankt!

Ten tweede: chkntfs vond fouten en ik heb m'n schijven (weer) laten repareren. Nog geen idee of ik nu af ben van die steeds weer terugkerende controles...

aar eh... wat doet /r ? Als ik /r intyp geeft 'ie dat het een ongeldige parameter is! Die optie zie ik ook niet als ik chkntfs /? intyp (alleen /D /T /X en /C).

Wat me overigens nu opeens opvalt... Voordat ik chkntfs had laten uitvoeren, gaf de /? optie een heleboel info, ook over NTFS opties. Nu, na een controle na herstart, geeft hij alleen uitleg over de eerder genoemde opties. Alsof 'ie hiervoor niet wist wat voor schij het was of zo... (???)
ik heb het over chkdsk en niet over chkntfs ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
:o

Gokje...: zorgt /r soms voor een volledige controle van het schijfoppervlak...?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kick dit topic maar weer ff want ik heb nog steeds last van schijfcontrole tijdens het opstarten. En de laatste tijd vind 'ie ook regelmatig wat. 't Is om gestoord van te worden. Voordat ik XP installeerde was er nooit wat aan de hand. En nu opeens dit de hele tijd. Waardeloos.

Gisteren werkte internet opeens niet meer. Bleek ZoneAlarm gewoon corrupt te zijn. Na de- en her-installatie werkte het pas weer. Kan dat komen doordat data beschadigd is? Dat had ik onder Win98SE niet, dat soort gedonder. Waarom nu opeens wel?

Zoals ik al eerder zei: het is dat ik XP nodig heb voor m'n geluidskaart ander stapte ik direct weer over op Win98SE. XP is stukken trager: het bevalt me van geen kanten... :( :( :(

Verwijderd

Klinkt alsof je harde schijf misschien brak is. Probeer eens een programma wat een totale schijfcontrole uitvoert (niet scandisk of checkdisk), maar een echt goed programma zoals Executive Diskkeeper. In het uiterste geval kun je die schijf misschien beter een low level format geven, herpartitioneren en daarna weer een clean install doen. Nadeel is wel dat bij een low level format de garantie van veel schijven vervalt, dat vertel ik er wel even bij dus denk daar even goed over na...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- XP sluit te snel af? (harddisk write cache?)

- Ranzige IDE drivers of BIOS instellingen (zelf ondervonden met Highpoint IDE controller, iets oudere driver versie en het was weer klaar)

- Chkdsk uitvoeren, dan zegt ie als het goed is dat je schijf in gebruik is en de volgende keer bij het opstarten gecheckt zal worden. Als dat dan gedaan is, doet ie het dan meteen de volgende boot weer?

- Wat je ook kunt proberen is de schijfcontrole in Windows uitvoeren en niet vanaf de command prompt, dus gewoon in de Eigenschappen van je schijf kijken en daar Schijf Controleren kiezen. Is nu de volgende boot het probleem opgelost?

[edit] inderdaad, schijf checken met fabrikant tooltje is ook wel slim. Overigens raad ik je een lowlevel format af, dat is eigenlijk nooit nodig tenzij je echt massa's bad blocks hebt, maar dan zou ik eerder de schijf terugbrengen :P

[ Voor 38% gewijzigd door roelio op 23-01-2003 13:47 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee of XP te snel afsluit... Wat is snel? Het duurt toch wel ff voordat 'ie uit is. Niet 1 seconde of zo. Moet ik iets aanpassen met de write cache...?

IDE drivers en BIOS... Ik heb de laatste VIA 4in1 drivers geinstalleerd. Moet ik soms oudere proberen? (Mobo is Epox 8KHA+) In het BIOS staat niets vreemds. Allemaal hetzelfde als ik onder Win98SE had ingesteld, en dat gaf nooit problemen.

chdsk heb ik op alle mogelijk manieren al uitgeprobeerd (direct, via cmd, na herstart). Meestal gaat het dan 1 of 2 keer goed. Maar daarna krijg ik geheid weer schijfcontrole.

Is er van Executive Diskkeeper (of een ander GOD programma) ook een demo...? Want om nou meteen eenheel proggie hiervoor te kopen...
Pagina: 1