[R9700pro] Random verschijnende artifacts?!

Pagina: 1
Acties:

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik ben al een bijna een half jaar de gelukkige bezitter van een originele BB ATI Radeon 9700pro (die van de allereerste lichting, toen alle kaartjes nog BB ATI waren :))

Zoals gezegd: heeft tot nu toe bijna een half jaar gewoon goed gewerkt. Tot er gisteren tijdens een spelletje Battlefield1942 ineens rare artifacts verschenen (rode puntjes overal, polygonen tot in de oneindigheid, etc). Uiteraard meteen spel gestopt, en jahoor, ook windhoos was 1 grote bende: 4 verticale dikke strepen door het beeld, iconen die niet of verkeerd werden weergegeven, bekend verhaal.

Normaal gesproken komt dit door een te hoog geclockte core of geheugen. Het rare is dat beide op standaart stonden, en ook nooit (nouja... op een enkele benchmark-sessie na dan ;)) te hoog hebben gestaan. Ik vermoed dat'ie toch te warm is geworden, aangezien ik waterkoeling heb en dus relatief weinig airflow. Kwestie van computer uitzetten, af laten koelen, en opnieuw opstarten lijkt.

Niet dus. Artifacts bleven, toen ik een paar uur later weer keek nog steeds. Ten einde raad de kaart los geschroefd, koeler etc van stof ontdaan, alles nagekeken en weer opnieuw erin gedaan. Geen verbetering! En net toen ik de moed begon te verliezen deed'ie het opeens weer! Meteen weer een uurtje gegamed, en helaas weer artifacts. Opnieuw opgestart, en nu waren ze wel meteen weg :?

Het probleem lijkt zichzelf opgelost te hebben, op 1 ding na: verschillende icoontjes worden nog steeds niet of verkeerd afgebeeld. Wat ik vermoed is dat er ergens in een geheugenchip wat mis is, maar waarom dan specifiek alleen icoontjes fout weergeven? Ik zit erover te denken de kaart maar retour te sturen, maar wil'm liever niet een paar weken kwijt. Is er dus iemand die dit bekend voorkomt, en een oplossing weet? Mijn dank zou groot zijn _/-\o_

Djies! Alweer zo'n mega verhaal, euh, sorry mensen?!

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het mogelijk om de kaart in een ander systeem te testen, als dan dezelfde problemen er zijn is het zeker dat je de kaart beter kan terugsturen.

Als de kaart het in een ander systeem wel goed doet kan je bij je eigen pc proberen andere drivers te installeren of de kaart helemaal opnieuw te laten detecteren (door de kaart in apparaatbeheer te verwijderen).

• FragFrog
Ander systeem ben ik nog niet aan toe gekomen, heb wel getest met een andere videokaart erin, en toen was er niks mis.

Het lijkt me sterk dat het een driver probleem is, aangezien het tijdens het gamen gebeurde, en de laatste driver update die ik uitvoerde weken geleden was (van directX8.1 naar 9.0)

Maar'k zal zo even kijken wat'ie in mijn andere bak doet, valt allicht te proberen :)

//edit
Ook maar even systemspecs, wie weet helpt het iemand ;)
mobo: Tyan S2466n-4M
Video: BB ATI Radeon 9700pro
Proc: XP2000+ omgemod naar MP2000+
mem: 512mb PC2100 non-ecc noname
PSU: 350W noname

plus een HD, cd- brander en cd-lezer, netwerkkaart, modem en geluidskaart

[ Voor 29% gewijzigd door FragFrog op 05-01-2003 00:39 ]

Verwijderd

Djies! Alweer zo'n mega verhaal, euh, sorry mensen?!
Nee hoor, het is juist goed dat je je probleem duidelijk uitlegt, en dat heb je zeker gedaan :)

Probeer je kaart eens onder te klokken, met bijvoorbeeld Powerstrip, zodra je hem flink hebt ondergeklokt start je de pc opnieuw op en kijk je of het nog zo is.

• FragFrog
Geloof dat het verhaal nog niet lang genoeg was... Uiteraard ook al de kaart extreem ondergeclocked met powerstrip en gereboot, maar het probleem blijft :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dan is de kans wel heel erg groot dat gewoon een geheugenblokje brak is. Nog ff testen in een ander systeem voor 100% zekerheid en terugsturen maar :)

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

ff tussendoor; ik krijg juist artifacts als ik mn kaart underclock, niet dat het uitmaakt maar hoe kan dit nou? ik heb een GF4Ti.

Verwijderd

DoubleJ schreef op 05 januari 2003 @ 00:44:
ff tussendoor; ik krijg juist artifacts als ik mn kaart underclock, niet dat het uitmaakt maar hoe kan dit nou? ik heb een GF4Ti.
Ik denk omdat de kaart daar niet voor gemaakt is en dat er daardoor fouten onstaan in het geheugen, en fouten = artifacts. Meestal krijg je zulk soort dingen niet bij underclocken, maar er zijn uitzonderingen. Maar gelukkig heeft het geen nut om onder te klokken :P

• FragFrog
Pollewob schreef op 05 January 2003 @ 00:43:
Dan is de kans wel heel erg groot dat gewoon een geheugenblokje brak is. Nog ff testen in een ander systeem voor 100% zekerheid en terugsturen maar :)
My thoughts exactley.. Tot over 5 minuten :)

(5 minuten ja, andere systeem zit gemod in een AT kast, die dingen zijn wat lastiger open te schroeven :+)

//edit
Omdat m'n systeem toch open lag, en ik een ouwe videokaart (Viper V770 TNT2 non-ultra... wereldkaart! :o) net losgehaald heb die er maar even ingestopt (de kaart waar ik eerst mee getest had was een S3 trio savage).

Pjoetertje start opnieuw op... en precies dezelfde icoontjes worden verkeerd / niet weergegeven :D

Vraag me niet hoe het kan, maar het lijkt me nu duidelijk dat een verse windhoos en driver installatie de problemen toch wel op zal lossen :)

//edit2
Ik zie nu dat de icoontjes er ook zo uitzien op screenshots, definately geen videokaart probleem dus. Maar ben wel benieuwd hoe dit zo ineens kan! :?

//edit3
M'n R9700 er weer in gedaan, tijdens windhoos opstart scherm een paar artifacts... maar eenmaal opgestart lijkt er niks aan de hand te zijn. 3D mark2001 gedraait en geen problemen tegengekomen, nog eens opnieuw opgestart en helemaal geen artifacts meer! Begin zo langzamerhand te geloven dat het iets te maken heeft met m'n voeding, het probleem doet zich telkens voor na een extreem kouwe start (stekker eruit, aanknop aan, hardware verwisselen en stekker er weer in... Bord heeft nogal veel condensators, misschien dat daar het probleem zit.) Maargoed, zie wel hoe'ie zich verder houd :)

[ Voor 65% gewijzigd door FragFrog op 05-01-2003 01:39 ]

• FragFrog
Update maar weer :)

We zijn ondertussen een paar maanden verder, en het probleem heeft zich spontaan herhaald! :'(

Het begon allemaal afgelopen weekend. M'n zusje wou voor een feestje een film kijken op de TV beneden. Naja, geen probleem, ik heb een TV-out immers, plus een behoorlijke film collectie. Pjoeter naar beneden gezeult (dual XP waterkoelinstallatie in een force JNC-B4 ;)), kabels verbonden, en prachtig mooi filmbeeld. So far so good :)

Daarna, als de pc even heeft uitgestaan, weer opnieuw is opgestart, en een tijdje gedraait heeft krijg ik ineens artifacts. Warmte probleem zo lijkt het, na een half uurtje afkoelen was er weer niets aan de hand. Ik was ondertussen naar een concert toe (CoB! :D), dus er is daarna urenlang niets meer met de pc gebeurt. Volgende dag ik er weer achter, en al tijdens het laden van windows krijg ik artifacts (specifieker: rechte blauwe streepjes in mooi patroon). Muiswijzer heeft er een half doorzichtig balkje bij, en sommige iconen worden niet / slecht weergegeven.

Sindsdien de kaart schoongemaakt (alcohol +wattenstaafjes), teruggeclocked, andere kaart erin (waarmee de problemen wel over waren -> 't lag dus wel aan de kaart), kaart weer terug, met alleen maar videokaart + HD + procs geprobeerd, compleet verse windhoos installatie, ale drivers die'k kon vinden, maar helemaal niets hielp! En het rare is, de artifacts komen ook steeds weer op dezelfde manier terug!

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat een geheugenbankje al vanaf het begin brak was, en het uiteindelijk maar opgegeven heeft. Als jullie er anders over denken: let me know! :)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 29-04-2003 19:48 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Terugsturen lijkt me dan he :) Als die toch de hele tijd problemen blijft geven..

Tweakers Discord

• FragFrog
Tja, ik wil er eigenlijk niet aan.. Kans bestaat dat ik dan een paar weken lang geen videokaart heb (naja, heb nog een S3 trio savage en een of ander antiek PCI ding liggen), iets waar ik nogal tegenop zie. Dus als er een bekend driver/koeling/voltage/iets probleem is dat ik niet heb kunnen vinden... Naja, 't zal wel moeten vrees ik :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zit met een laptop met hetzelfde gelazer. Daar was de connector smerig, misschien is je AGP connector schoonmaken ofzo :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:39
zoiets heb ik ook gehad met mijn 9700 pro maar daarop heb ik gewoon de koeling vervangen (gpu). Toen deed ie het wel weer goed:).

Maar het was niet in zo'n ernstige mate dat m'n icons vreemd gingen doen. Ik kreeg in menutjes wel puntjes enzo. En af en toe een artifact ingame.

Zou even checken of je gpu misschien niet te warm wordt. Misschien de koelpasta vervangen, wil niet altijd goed wezen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

doet me denken aan een 2de hands GF3 ti200 die ik kocht. Ding was een overcloked exemplaar met speciale "Alpha" koeling erop (500gram :?) en zelfgemaakte (van p1-koelbloks) geheugen-heatsinks. Ding werkte in eerste instantie wel, tot ik er werk van maakte. OVerklokken ging slecht nml. en ik dacht ala, overklokken hoeft voor mij niet en die grote sink+fan (slokte 3 PCI-slots op) ook niet. Oja, die memory-heatsinks zaten er niet op, maar had die knul er los bijgedaan. Afijn, zo kon ik dus zien dat ie geheugenchippies afschuwelijk lelijk met koelprut behandelt waren, helemaal aangekoekte dikke klonten wat dus duid op een persoon die weinig verstand van koelpasta heeft. Zo dik is nooit goed of zelfs beter, integendeel. Het maakt de zaak alleen maar erger. Afijn, ik dus aan de schoonmaak met een borsteltje een een mesje. Toen die weer blonk als een spiegel ging ie weer terug in de kast; en tjakka, 3 stoorstrepen in beeld :(
Moest ergens sluiting maken ofzo, dus nog maar es geborstelt; damn, 6 strepen :(
Afijn, het werd dus alleen maar erger, op hel laatst alleen nog maar een mozaiek :+

Daar je waterkoeling hebt mijn vraag; heb je per ongeluk iets te dicht bij de pootjes van een chippie koelprut gesmeert :? Ook kan de koelprut "uitgelopen" zijn naar de pootjes en sluiting maken (waarschijnlijk iets te fanatiek geweest met koelprut :?) en dan krijg je dit soort problemen dus....

Tja, en als laatste kan overklokken je geheugen-chips permanent onstabiel maken. Hoe snel en of dit gebeurt hangt af van de chips.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• FragFrog
dual-zip schreef op 30 April 2003 @ 00:03:
Ik zit met een laptop met hetzelfde gelazer. Daar was de connector smerig, misschien is je AGP connector schoonmaken ofzo :?
Dat zou kunnen, ik heb ook al gelazer gehad met de connectors van m'n geheugen (Tyan is niet zo'n kei in het maken van connectors kennelijk ;))
Madrox schreef op 30 April 2003 @ 09:12:
doet me denken aan een 2de hands GF3 ti200 die ik kocht. [...]
Afijn, ik dus aan de schoonmaak met een borsteltje een een mesje. Toen die weer blonk als een spiegel ging ie weer terug in de kast; en tjakka, 3 stoorstrepen in beeld :(
[...]
Daar je waterkoeling hebt mijn vraag; heb je per ongeluk iets te dicht bij de pootjes van een chippie koelprut gesmeert :? Ook kan de koelprut "uitgelopen" zijn naar de pootjes en sluiting maken (waarschijnlijk iets te fanatiek geweest met koelprut :?) en dan krijg je dit soort problemen dus....
Ik heb m'n GPU nog niet watergekoeld, aangezien het water nu al haast te warm wordt. Zowiezo eerst een ander CPU blok voor CPU2, daarna komt NB, HD en GPU nog wel. Verder is er niks aan verandert, ding is nog totaal originele staat, bovendien zou het dan niet spontaan mogen gebeuren.
Tja, en als laatste kan overklokken je geheugen-chips permanent onstabiel maken. Hoe snel en of dit gebeurt hangt af van de chips.....
True, true, maar 1xtje op 350/340 zetten om te kijken naar het effect, en dat na 5 - 10 minuten ofzo weer terugzetten mag echt niet zoiets doen. Bovendien zou het probleem dan direct na het overclocken tevoorschijn moeten komen, in tegenstelling tot nu, na een paar maanden pas.

Maar AGP slot schoonmaken is geen gek idee. Het zou kunnen dat'ie door het gerammel een beetje losser is gaan zitten, wat stof erop, etc. Heb overigens mailtje gehad van de winkel: ze willen mijn BB ATI opsturen naar Club3D, en als ze'm niet kunnen repareren (wat altijd zo is, maar wel altijd 6 weken duurt ;)) een Club3D ervoor in de plaats geven... Mooi niet dus, daarvoor koop ik geen megadure BB ATI 8)7

Verwijderd

Maakt ie veel geluid als de computer aanstaat? hoog piepend geluid of een beetje ratelend? Dan zou het kunnen dat het fannetje van je videokaart niet zo goed meer is, dat zou ook dit soort problemen kunnen veroorzaken.

• FragFrog
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 21:33:
Maakt ie veel geluid als de computer aanstaat? hoog piepend geluid of een beetje ratelend? Dan zou het kunnen dat het fannetje van je videokaart niet zo goed meer is, dat zou ook dit soort problemen kunnen veroorzaken.
Nee, en dat kan dit soort problemen ook niet veroorzaken :) Bij een slecht werkende fan zijn de symptomen meer: onverklaarbare vastlopers in 3D aplicaties, steeds meer artifacts bij benchmarken, geen artifacts bij't opstarten, niet telkens precies dezelfde artifacts, etc.
offtopic:
't is vast liev bedoeld, maar denk je serieus dat iemand met mijn systeem niet weet hoe een ratelend fannetje klinkt? ;)

• FragFrog
Goed, eindelijk kunnen testen in een ander systeem, en hoe raad je het, precies dezelfde artifacts! :)

Dus vrees ik dat er echt niets anders opzit dan het ding terugsturen... Tenzij iemand natuurlijk voor maandag nog met een goed idee komt?

Pagina: 1