Toon posts:

[Mandrake9.0] Slooom als een slak...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na een tijd succesvol met mandrake linux 7.2 te hebben gewerkt op een ouwe P262MMX heb k laatst mandrake 9.0 gedownload en die op me andere PC geinstalleerd...

gaat allemaal perfect totdat ik me inlog op het systeem met een windowmanager.. bijvoorbeeld KDE3 die erbij geleverd wordt.. ik meld me aan en het duurd eerst al 3 minuten voordat me desktop volledig geladen is en voordat k dan konqueror o.i.d. wil starten moet k daarvoor 12-15 minuten wachten voordat ie gestart is..
erg irritant dus en ook willen er veel programma's niet starten zoals de linuxconfig tool en verschillende andere configuratie programma's

hieronder mijn specs...

MSI K7t Turbo2
AMD 850@ 1008MHz ( ja ook op normale snelheid doet ie het niet goed)
512MB PC133 ram
IBM 20GB HD
Asus 50x CDrom
voodoo3 2000 PCI
Soundblaster AudioPCI 128
iiyama MF-8515G monitor

wat me vooral opvalt is dat er bij het opstarten de CUPS service wordt gestart terwijl ik bij de installatie dit heb uitgeschakeld en ook gaf X een fout toen k me monitor wou instellen van dat de PnP functie niet uitgelezen kon woorden oid ...

wie o wie heeft er tips voor me om te proberen want zo is het niet leuk meer linux en kan je beter met windows werken waar ik eigenlijk geheel vanaf wil

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

Staat dma aan?

je kan misschien eens zoeken op hdparm en dan testen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Apache schreef op 05 January 2003 @ 00:03:
Staat dma aan?

je kan misschien eens zoeken op hdparm en dan testen.
ja DMA staat aan..

het lijkt wel alsof er iets gewoon de IDE toegan blokkeerd ofzow want om de 5 seconden doet de HD weer ff snel iets en dan weer 5 sec ongeveer niks...

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 22:06
Bij mij werd MDK9.0 heel traag als ik bij de installatie opgaf dat de pc het IP-adres dynamisch zou verkrijgen (DHCP) en als de pc dan vervolgens NIET met een DHCP-server (linksys router) werd verbonden. Nadat ik een vast ip-adres ingesteld had was het probleem opgelost

Verwijderd

Topicstarter
SyncMaster schreef op 05 januari 2003 @ 00:11:
Bij mij werd MDK9.0 heel traag als ik bij de installatie opgaf dat de pc het IP-adres dynamisch zou verkrijgen (DHCP) en als de pc dan vervolgens NIET met een DHCP-server (linksys router) werd verbonden. Nadat ik een vast ip-adres ingesteld had was het probleem opgelost
hmm, ga k ff proberen strax.. heb em idd op Dynamisch via DHCP staan met mijn Vigor2200E router...

Verwijderd

15 minuten (!?!) voordat een applicatie a la Konqueror is opgestart? Da's schandelig lang. Open konqueror eens vanuit een terminal en kijk naar foutmeldingen... Ik heb (met een debian installatie) eens gehad dat ik geen rechten op de soundcard had en dat ie daarom tergend traag was... Lijkt me vreemd, maar you never know...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 20:58

jep

Ik denk dat 't 'm zit in het feit dat je geen, of geen goede DNS server van je dhcpd krijgt. Probeer het eens met een statische DNS-server instelling.
offtopic:
al is 15 minuten wel erg overdreven :o

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is je /etc/hostname in orde? KDE wordt een slak als die niet goed is.

Er moet iets instaan met een format als: "neontetra.mandrake.org" ofzo :P

Verwijderd

Topicstarter
jep schreef op 05 January 2003 @ 01:29:
Ik denk dat 't 'm zit in het feit dat je geen, of geen goede DNS server van je dhcpd krijgt. Probeer het eens met een statische DNS-server instelling.
offtopic:
al is 15 minuten wel erg overdreven :o
ook als k al me TCP/IP instellingen handmatig instel die me router aan deze PC toewijst dan doet ie het ook niet goed... weet zeker dat die instellingen kloppen...

en tje over dat 15 minuten is wel wat overdreven..
/me heeft zijn horloge erbij gehaald en zag dat na 4:23 me bureaublad was opgestart en na 8:46 minuten Konqueror is opgestart.

wat ik overigens nog irritanter vint is dat ik in zijn geheel niet in harddrake config program kom en linuxconfig doet het ook maar half, allemaal fouten van dat commands niet uitgevoerd kunnen woorden enzo

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 00:04:
[...]

ja DMA staat aan..

het lijkt wel alsof er iets gewoon de IDE toegan blokkeerd ofzow want om de 5 seconden doet de HD weer ff snel iets en dan weer 5 sec ongeveer niks...
Ext3? Ext3 schrijft elke vijf seconden zijn buffer naar de schijf. Dit is dus normaal.

Dit probleem heb ik trouwens ook op mijn server doos met KDE 2.x en 3.x. Het is wel sneller geworden nadat ik er een reepje geheugen heb uit gehaald en een nieuw reepje geplaatst heb, maar nog is het niet optimaal. Een videoclip afspelen doet het geluid haperen etc. Iets wat ik op mijn eigen PC niet heb (XP 200)+ en de PC van mijn zusje ook niet (TB 800)

En, KDE is nog wel gecompileerd voor mijn systeem. Voor een K6-2 met MMX flags en 3DNow flags enzo. Ik heb de hoop al op gegeven. :'(

* LollieStick is wel powered by Gentoo :)

Alles wat hier staat (van dns tot hosts-file) staat allemaal goed en heb het zowel statisch als dynamisch (op dit moment dynamisch). Het maakt allemaal geen hol uit :(

[ Voor 16% gewijzigd door LollieStick op 05-01-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
LinuxUser schreef op 05 januari 2003 @ 16:38:
[...]

Ext3? Ext3 schrijft elke vijf seconden zijn buffer naar de schijf. Dit is dus normaal.

Dit probleem heb ik trouwens ook op mijn server doos met KDE 2.x en 3.x. Het is wel sneller geworden nadat ik er een reepje geheugen heb uit gehaald en een nieuw reepje geplaatst heb, maar nog is het niet optimaal. Een videoclip afspelen doet het geluid haperen etc. Iets wat ik op mijn eigen PC niet heb (XP 200)+ en de PC van mijn zusje ook niet (TB 800)

En, KDE is nog wel gecompileerd voor mijn systeem. Voor een K6-2 met MMX flags en 3DNow flags enzo. Ik heb de hoop al op gegeven. :'(

/me is wel powered by Gentoo :)

Alles wat hier staat (van dns tot hosts-file) staat allemaal goed en heb het zowel statisch als dynamisch (op dit moment dynamisch). Het maakt allemaal geen hol uit :(
Ja het zijn idd allemaal ext3 partities waar linux op staat.. is dat niet goed?? de wizart in de setup had er zelf ext3 van gemaakt dus dacht dat dat wel goed zou zijn...

overigens is dat langzame gedoe ook in andere window managers alleen dan lang zo erg niet... in GNome is het allemaal stukken sneller, misschien licht het aan dat ik Xfree86 4.xx met 3d hardware acceleratie heb gekozen ofzo?? kan het niet meer veranderen want hij onthoud de instelling niet :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 22:04 ]

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Je zou eens kunnen zien of er iets je CPU-tijd opeet.
open een terminal, start er 'top' in (door er 'top' in te tikken) en kijk hoeveel processortijd er gebruikt word door welk proces als je konquerer opstart, Mischien staat er ergens een gecrashed proces proctijd te eten.
Als je CPUtijd laag blijft zou ik eens naar DNSsen gaan kijken, ook je hostsfile (/etc/hosts).

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Topicstarter
nou kheb maar weer een reinstall gedaan van mandrake 9 en nu gekozen voor Xfree 4.21 ZONDER 3D acceleratie.. en nu werkt ie wel goed!! dus denk dat een voodoo3 niet goed ondersteund word aangezien ik het ook had op me ouwe PC waarin dezelfde voodo3 zat voor de rest is dit systeem heel anders...

dus mensne met een voodoo3 2000 PCI, kies zonder 3D acceleratie

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Voor de Voodoo3 zijn aparte drivers toch :?

In ieder geval, * LollieStick heeft geen voodoo kaart in zijn server :)
Processorload wordt op gevreten door het proces dat actief is (dus op het scherm staat). Of dat een mediaplayer is, of kword maakt niets uit. 3D acceleratie staat uit op mijn TNT2 in de server. De standaard NV drivers van XFree gebruik ik. De nVidia werken niet (systeem reageert nergens meer op dan).

Heb al andere processor geprobeerd, maar dat helpt niets. Als ik niets doe, wordt ongeveer 10% (:?) gebruikt, wat best veel is voor een 400 Mhz PC met 256 MB geheugen.
Pagina: 1