Dirk-Jan schreef op 04 January 2003 @ 20:24:
volgens Occam's Razor is de beredenering met de minste poespas de beste.
nu pak ik een voorbeeld
------------------------------
400 jaar geleden:
- De aarde is plat, de zon draait om de aarde. zo is het altijd geweest
- De aarde is rond, de aarde draait om de zon. en dat is 5 miljard jaar geleden gebeurd in een onverklaarbare knal.
volgens Occam's Razor is de 1e de beste.
eh, nee. bij occam's razor gaat het erom om geen feiten er aan toe te voegen als de bestaande set al voldoende is om de toestand te verklaren. we vonden uit dat de aarde niet plat was, en dat de aarde niet om de zon draaide. 'hoe' dit dan gebeurd was is een tweede, maar het reduceert het eerste tot een simpele leugen. dit heeft met occam's razor weinig te maken.
wat feiten toevoegt is zoiets als dit. "vloeibare massa's vormen zonder zwaartekracht zichzelf altijd tot een bol (minste oppervlak). dit heeft de grote onzichtbare roze eenhoorn gedaan (prijs haar naam!), precies 2 minuten geleden."
ook stel je het veel te simpel voor. de knal veroorzaakt niet de verklaring dat de aarde rond is, en dat de aarde rond de zon draait. je zit zelf feiten erbij te voegen die er niets mee te maken hebben en gaat dus al tegen occam's razor in - en vervolgens schrijf je de tweede verklaring af omdat die niet aan occam's razor voldoet!
een paar foutjes in je logica, heb ik zo het idee

.
ook wist men 400 jaar geleden maar al te goed dat de aarde -wel- rond was. columbus heeft dit niet bewezen - wat hij deed was de grootte ervan zodanig verkleinen zodat het (niet zo slimme) spaanse hof zijn expeditie wilde sponsoren. de rest van de landen zagen dat van z'n berekeningen geen moer klopte en wilden (zelfs als er land was) niet een expeditie sponsoren waarvan de afstand voor een gebrek aan bevoorrading zou zorgen (en uiteindelijk tot het falen er van).
wie zegt dat als wij op dit moment deze methode toepassen, niet belangrijke ware dingen weg laten, enkel omdat we ze niet kennen?
1 appel +1 appel = 2 appels. nu voeg ik wat onbekende dingen toe, zoals:
1 appel + 20 onzichtbare roze eenhoorns (prijs haar naam!) + 1 appel + 30 onzichtbare roze eenhoorns (prijs haar naam!) = 2 appels en 50 onzichtbare roze eenhoorns (prijs haar naam!)
hm, dat zou willen zeggen dat 1 appel niet gelijk was aan 1 appel, maar dat je er wel onzichtbare roze eenhoorns bij krijgt. waarom zou je meer aannemen als hiervoor geen bewijs is? waarom zou je er wat dan ook gaan bijslepen ("mijn broer heeft koorts, en dat is de schuld van de duivel!") als "onderkoeling" al voldoet?
kun je misschien je voorbeeld uitbreiden met iets waar, als men occam's razor op een zinnige wijze toepast, de bestaande verklaringen teniet doen? en, kun je dan ook bewijzen dat het toevoegen zoals "god heeft 't gedaan!" of wat dan ook in feite niets anders is als "ik heb ook geen idee, maar omdat we met meer zijn hebben -wij- gelijk, en het klinkt leuker!" van toepassing is?