Twee adapters parallel

Pagina: 1
Acties:
  • 830 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3706

Topicstarter
M'n zusje heeft een lexmark x83, maar die heeft een 30 volts adapter nodig die 0,83 ampère moet kunnen leveren.

Nu kan ik er voor veel €€ vast wel eentje kopen ergens, maar ik heb nog twee HP 30 volts adapters liggen. Probleempje is dat die maar een halve ampère kunnen leveren.
Zou ik ze gewoon parallel kunnen schakelen? Voor m'n gevoel wel, maar een bevestiging is toch wel relaxed voordat ik straks voor niets die twee adapters doorfik :)
Ik heb een 1337 paint plaatje gebouwd om weer te geven hoe het eruit moet gaan zien:
http://hans.trafficonly.nl/got/lexmark.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 12-01-2004 06:58 . Reden: inlogvenster op plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Volgens mij mag dit NIET zo. Misschien met twee diodes in serie met de twee plussen, dan kunnen ze elkaar iig niet opblazen.

Als de ene adapter iets minder spanning levert, dan zal daar ook minder stroom uit getrokken worden en raakt de andere dus misschien overbelast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 11:31

Yngwie-

Murphy was an optimist

Is het wel nodig? Die 0,83A en 0,5A zijn de maximaal te leveren stromen maar wie zegt dat die Lexmark ooit meer dan 500mA nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Die kreet hoor je wel vaker, maar het simply not done om een voeding te vervangen door een lichter exemplaar.
En het is niet moeilijk om te begrijpen waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14

The Third Man

The Third Jellyfish

Puur natuurkundig zou het moeten werken, dus hier waarschijnlijk ook, maar je kan het nooit voor 100% zeker weten natuurlijk, het blijven andere adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het twee identieke voedingen zijn zal het wel kunnen, de verschillen zijn dan dermate klein dat de één niet veel meer zal leveren dan de ander.
Eventueel met 2 dioden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zijn identieke voedingen die van identieke printers zijn geweest, dus de spanning zou nagenoeg gelijk moeten zijn. Ik hang ze wel ff aan een multimeter en als het dicht genoeg in de buurt zit, dan ga ik het gewoon proberen.

Heb helaas geen digicam om mooie plaatjes te schieten van de rokende adapters :)
Als de boel niet in vlammen opgaat dan meet ik meteen even of die 830 mA wel echt nodig is of dat hij ook genoegen zou kunnen nemen met 500mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

whahaha.......sorry......maar je gaat nu 60 volt met 500 mA aan dat ding hangen.....sorry knul......spanning kan je verdubbelen zo....stroom blijft altijd hetzelfde....maaruh...30 volt 1 amp gaat je gewoon muchos pesetas kosten......life's a bitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 20:54
Anoniem: 30705 schreef op 04 januari 2003 @ 23:00:
whahaha.......sorry......maar je gaat nu 60 volt met 500 mA aan dat ding hangen.....sorry knul......spanning kan je verdubbelen zo....stroom blijft altijd hetzelfde....maaruh...30 volt 1 amp gaat je gewoon muchos pesetas kosten......life's a bitch
Euh ?

ooit van serie / parallel gehoord ??

als je ze in serie gaat zetten krijg je idd 60V, maar parallel gewoon 30V @ 1A

Let wel ff op of het ook echt gelijkspanning is ... wat er waren ook hp voedingen waar 200 % zeker wissel spanning uit komt

en dan kan het ook maar dan moet je HEEL goed uitkijken !!!
want 30 v in zo'n trafo = 220 weer eruit

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705 schreef op 04 januari 2003 @ 23:00:
Verder alles goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

jawel hoor....

maar het blijft toch een mega gok....oke het zou wel kunnen werken als je een diode hangt aan elke plus en die aan elkaar gooit....maar dan moet hij wel zeker weten dat het dus allebei dezelfde stroom levert zodat de een niet de ander opblaast want dan gaat het fout...

en 2 maal 30 v wissel is toch gewoon op te lossen met een flinke brugcel.... snap eigenlijk niet hoe je dan aan 220 volt komt :??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb mijn lexmark al 6 maanden lopen @ een te lichte voeding en dat gaat perfect. de printer wil 800 ma en de voeding levert 500 en dat gaat perfect.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 30705 schreef op 04 January 2003 @ 23:29:
jawel hoor....

maar het blijft toch een mega gok....oke het zou wel kunnen werken als je een diode hangt aan elke plus en die aan elkaar gooit....maar dan moet hij wel zeker weten dat het dus allebei dezelfde stroom levert zodat de een niet de ander opblaast want dan gaat het fout...

en 2 maal 30 v wissel is toch gewoon op te lossen met een flinke brugcel.... snap eigenlijk niet hoe je dan aan 220 volt komt :??
Je weet blijkbaar het verschil niet tussen stroom en spanning...

Afbeeldingslocatie: http://4ict.nl/~bastiaan/schakeling.png
De schakeling links is een seriële schakeling. Hier wordt dus het voltage opgeteld. De stroom blijft hetzelfde.

De schakeling rechts is een paralelle schakeling (zoals ook door topicstarter wordt gebruikt. Zoals je kan zien aan de voltmeter blijft nu het voltage hetzelfde (en wordt dus de stroom verdubbelt). Misschien nog eens een bijlesje natuurkunde volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

M14

Benadski schreef op 04 januari 2003 @ 19:05:
Volgens mij mag dit NIET zo. Misschien met twee diodes in serie met de twee plussen, dan kunnen ze elkaar iig niet opblazen.

Als de ene adapter iets minder spanning levert, dan zal daar ook minder stroom uit getrokken worden en raakt de andere dus misschien overbelast...
Dit mag dus wel zo. ff voorbeeldje: je mag ook accu's/batterijen op de zelfde manier parallel schakekelen. Dit zelfde gebeurd ook in een UPS voor het ding langer draaiend te houden.

Je mag gewoon de amperages (of hoe je het ook schrijft :)) optellen. Dat is dan het maximum wat er geleverd kan worden.

[edit]

Je zou eventueel een paar diodes kunnen gebruiken om te zorgen dat de ene trafo geen stroom aan de andere gaat leveren. Dit maakt in feitte niet uit, maar dan gaat ie 30v naar 230 transformeren. Dit kost alleen het maximale vermogen van 1 trafo.
Dit gebeurd _niet_ wanneer beide trafo's aan de 230v hangen. Dit gebeurt aleen als er maar 1 trafo is ingeschakeld, en de andere niet.

[ Voor 23% gewijzigd door M14 op 05-01-2003 01:29 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 16:47

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Ik heb hier een lexmark Z12, 2e hand op de kop getikt voor 10 pleuro, zat ook geen adapter bij, heeft 30 volt 0,5 A nodig, en heb er nu een 24 volt/0,4 A aanzitten.... print al een jaar perfect!

Wanneer ik overigens een voltmeter over die adapter zet, meet dat ding 28,4 volt, dus bijna 30.... zou een 0,5 A adapter ook niet meer leveren als je er een ampere meter tussen zet??? gewoon ff proberen... als dat ding bv. 0,7 levert, dan zou het no problemo moeten kunnen... anders, gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62469

Als ik you was zou ik gewoon ff een nieuw adapter-tjeh kopeh... is veiliger en maybe beter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als op een trafo staat: 30V / 0,5A, dan wil dat zeggen dat de uitgangsspanning 30V bedraagt als de laststroom 0,5A is.
Is die uitgangsstroom lager, dan is de uitgangsspanning hoger en omgekeerd.
Dit is te wijten aan de inwendige weerstand van de trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 30705 schreef op 04 January 2003 @ 23:29:
jawel hoor....

nou dat is helemaal zo moeilijk niet ..

als je 2 trafo's parallel schakeld (secundair) en je hangt 1 primare (stekker) aan de 220V dan staat er op de primaire van de 2e trafo(ook weer een stekker) netjes 220V

dus als je 1 trafo insteekt en de andere niet heb je mooi 220 op de blootliggende pennen staan

(vooral uitproberen :P)

sterker nog die schakeling wordt wel eens gebruikt om simpel een gescheiden 220V te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://www.netcomuk.co.uk/~wwl/isol.gif

en met 2 brugcellen kun je 2 wisselspanningen heel mooi parallel schakelen ja, het enige probleem daarbij is dat je gelijkspanning overhoud

overigens kun je simpele dc voedinkjes (lees niet schakelend) zeker als ze van het zelfde merk / type zijn zondermeer parallel aan elkaar knopen

achter iedere trafo zit een brugcel / elco dus terug lopen kan de stroom niet

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 05-01-2003 02:14 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06-2024
Wat ik hier niet terug zie is het volgende : stel adapter nummer 1 levert niet exact 30Vdc maar 29,8 (bijvoorbeeld) en de andere levert 30,1 (ook bijvoorbeeld) en je hangt ze keihard aan elkaar. Er is dan een spanningsverschil van 300mVdc en een (ideaal dan) weerstand van 0Ohm. Luister ff naar meneer Ohm en je weet zo dat er een stroom gaat lopen die (ook ideaal) oneindig is... Je zou dit op kunnen lossen door in serie met iedere voeding een weerstand op te nemen die dit soort spanningsverschillen kunnen verwerken. Alleen ff rekening houden met spanningsverschil (worst case is dan errug slim!) en je kan zo het wattage van de weerstand uitrekenen.
Dus ff resumerend:
"massa" - adapter 1 - weerstand - knooppunt
"massa" - adapter 2 - weerstand - knooppunt
"massa" - belasting - knooppunt
(even in Pspice-achtige termen dan ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door prisselada op 05-01-2003 02:18 . Reden: ben net terug uit de kroeg, probeer behulpzaam te zijn :) any questions? mailen maar! ]

if you're gonna be dumb you gotta be though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is niet zo erg als er een verschil van 300mV is.
De trafo met de hoogste spanning gaat dan stroom leveren waardoor z'n uitgangsspanning tengevolge van z'n inwendige weerstand daalt.
Dan zijn de spanningen zijn weer gelijk.

Dat parallel schakelen van trafowikkelingen is niks nieuws, dat doe je toch ook bij trafo's met 2 wikkelingen om de dubbele stroom te verkrijgen bij gelijkblijvende spanning?
Wil je dubbele spanning bij gelijkblijvende stroom, dan zet je ze in serie.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-01-2003 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Tis volgens mij niet zo dat als je 30V in dit geval op de uitgang van een adapter zet, dat je dan 230V~ op de stopcontact aansluiting genereert?? :D

[ Voor 7% gewijzigd door insan1ty op 05-01-2003 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mental_power: je punt-toets blijft een beetje hangen; één punt met een spatie is genoeg om het eind van een zin aan te merken.

T_E_O: gewoon doen. Koop een paar 1N4007-diodes, en zet bij elke voeding er eentje in serie met de positieve draad van de voeding.
Knoop de negatieve draadjes van de voedingen aan elkaar, en doe hetzelfde met de andere kant van de diodes. Voila: je hebt 30V/1A; moet die printer van jou het prima op kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 12-05 15:57
Anoniem: 3706 schreef op 04 januari 2003 @ 19:00:
M'n zusje heeft een een 30 volts adapter nodig die 0,83 ampère moet kunnen leveren.

maar ik heb nog twee HP 30 volts adapters liggen. Probleempje is dat die maar een halve ampère kunnen leveren.
Zou ik ze gewoon parallel kunnen schakelen?[afbeelding]
1 - Ga eerst kijken of je lexmark wisselspanning of gelijkspanning nodig heeft.
2 - Ga kijken of je voedingen wisselspanning of gelijkspanning leveren.

Als je voeding wisselspanning levert, en je zet er een brugcel achter om gelijkspanning te krijgen (moet je ook condensatoren gebruiken om de boel weer af te vlakken), krijg je een hogere spanning dan de 30V!!! Reken op ruim 40V.

Afhankelijk van het interne werk van de printer kan je een gelijkspanningsbron aansluiten op een wisselspanningsvrager. Maar dit werkt niet in alle gevallen!

2 wisselspanningsbronnen aan mekaar knopen is wel link... Je moet altijd de stekkers op 1 bepaalde manier in het stopcontact doen...

2 gelijkspanningsvoedingen aan mekaar knopen zou ook wel moeten kunnen... Maar ook hier moet je rekening houden met de interne structuur... Het ligt aan de stabilisatie circuits hoe je deze voedingen aan mekaar kunt knopen... Soms kan het ook gewoon precies zoals je in je plaatje hebt gezet. Met 2 diodes is wel veilig, maar je verliest wel spanning... 0,7V om precies te zijn.

Waarom probeer je niet gewoon deze voeding aan je printer te hangen (1 voeding dus). 0,83 A is het absolute maximum wat de printer ooit kan vragen... Terwijl je voeding 0,5 continu kan leveren... Als maximale stroom (dat is dan wel voor korte tijd) zal deze ook wel 1A kunnen leveren. Probeer het gewoon uit. HP is een goed merk, deze voeding zal wel een beveiliging hebben bij overbelasting... Werkt het, dan is het mooi... Werkt het niet, dan zul je alsnog andere maatregelen moeten nemen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Banzi schreef op 05 januari 2003 @ 10:54:
[...]

2 wisselspanningsbronnen aan mekaar knopen is wel link... Je moet altijd de stekkers op 1 bepaalde manier in het stopcontact doen...
Goed punt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is allemaal gelijkspanning gelukkig, dus dat is wel zo makkelijk.
De printer heb ik nu helaas niet meer in de buurt; ik kan het vanavond pas proberen. En dan ga ik denk ik gewoon twee van die dingen parallel schakelen, gewoon om te weten of het nou wel of niet kan :D

Oja, en het even kopen van zo'n nieuwe adapter valt tegen :) Gisteren radio centrum te Utrecht gebeld of ze dat hadden voor me. Het was geen enkel probleem werd me verteld, maar toen ik in de winkel stond hadden ze alleen een kassie dat een halve ampère kon leveren |:(

Oh en zo'n trafo gaat toch van 30Vdc geen 220Vac maken ? Dat kan ik me niet voorstellen als ik me een simpele trafo+gelijkrichter voorstel... Zou wel makkelijk zijn voor zo'n inverter in de auto :) Als het een AC-AC trafo is dan zal het natuurlijk wel werken, maar AC-DC ?

Jullie horen vanavond van me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 16-05 19:52

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Euhmz ... voordat ik begin te blaaten, is die adapter gewoon 30V gelijkspanning? (VDC)

Zo ja, dan hoef je echt niet bang te zijn dat er op de 2e adapter 220V wissel op de open pinnen komt te staan. Een 220V wissel > 30V gelijk heeft intern een gelijkrichter (diodebrug) en andersom ben je een wisselrichter nodig .. een chopper en een inverter blablabla .. wiljenietweten :P

Punt is .. als het gelijkspanningsadapters zijn .. dan kun je ze gewoon net als batterijen parallel schakelen! :z

Als het wisselspanningsadapters zijn wordt het wel een ander verhaal ;)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Anoniem: 3706 schreef op 05 januari 2003 @ 12:03:
De printer heb ik nu helaas niet meer in de buurt; ik kan het vanavond pas proberen. En dan ga ik denk ik gewoon twee van die dingen parallel schakelen, gewoon om te weten of het nou wel of niet kan :D
Doe het dan wel met 2 diodes aan de + kanten van de voedingen... En dan de andere kanten van de diodes aan mekaar en naar de printer... Zo zorg je in ieder geval dat alles heel blijft... Enige nadeel is dat je nog maar 29,3V overhoudt, maar daarbij wel 1A kan leveren...
Oja, en het even kopen van zo'n nieuwe adapter valt tegen :) Gisteren radio centrum te Utrecht gebeld of ze dat hadden voor me. Het was geen enkel probleem werd me verteld, maar toen ik in de winkel stond hadden ze alleen een kassie dat een halve ampère kon leveren |:(
Waarschijnlijk gaat het toch wel lukken met 1 enkele voeding... Je printer zal vrijwel nooit de volle 0,83A vragen, terwijl je voeding kortstondig makkelijk meer dan 0,5A kan leveren... Probeer het gewoon... Als de voeding echt warm wordt moet je stoppen en dan alsnog 2 voedingen gebruiken...
Oh en zo'n trafo gaat toch van 30Vdc geen 220Vac maken ? Dat kan ik me niet voorstellen als ik me een simpele trafo+gelijkrichter voorstel... Zou wel makkelijk zijn voor zo'n inverter in de auto :) Als het een AC-AC trafo is dan zal het natuurlijk wel werken, maar AC-DC ?
idd werkt dan 30 -> 230V verhaal alleen met simpele transformatoren... Met gestabiliseerde, gelijkgerichte of geregelde voedingen werkt dat verhaal al niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zo'n adapter maak NOOIT 220V wissel als je er op de andere kant die andere 30V gelijkspanningsadapter opzet :Z

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, klopt, maar zo ver waren we al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
ing._Buttje schreef op 05 januari 2003 @ 14:14:
Zo'n adapter maak NOOIT 220V wissel als je er op de andere kant die andere 30V gelijkspanningsadapter opzet :Z
Zie je in dat tekeningetje ergens een brugcel / diode staan dan :?

Bij GELIJK spanning kan dat idd niet, met wissel heel gemakkelijk :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Sine schreef op 05 January 2003 @ 15:39:
[...]

Zie je in dat tekeningetje ergens een brugcel / diode staan dan :?

Bij GELIJK spanning kan dat idd niet, met wissel heel gemakkelijk :)
Idd, dat principe wordt vaak gebruikt voor stopkontakten in de badkamer voor bijv. een scheerapparaat. Al pak je de fase beet, je krijgt geen oplawaai dankzij de scheidingstrafo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Anoniem: 3706 schreef op 05 January 2003 @ 12:03:

Kijk, daar hebben we het al .. :)
Was het maar zo simpel .. van wissel naar gelijk ben je maar 4 diodes nodig (en een condensator om de spanning mooi af te vlakken) .. andersom ben je heel wat electronica nodig!! :P

Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat er 220V op de 2e komt te staan als je alleen de eerste erin douwt .. en aangezien deze trafo's voor de gelijkrichting naar gelijkspanning al een diodebrug hebben zijn extra diodes niet nodig, mag wel, maar het doet niets extra's :)

... zitten we NU dan op 1 lijn :?

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-01-2003 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
ing._Buttje schreef op 05 January 2003 @ 18:07:

Was het maar zo simpel .. van wissel naar gelijk ben je maar 4 diodes nodig (en een condensator om de spanning mooi af te vlakken) .. andersom ben je heel wat electronica nodig!! :P

Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat er 220V op de 2e komt te staan als je alleen de eerste erin douwt .. en aangezien deze trafo's voor de gelijkrichting naar gelijkspanning al een diodebrug hebben zijn extra diodes niet nodig, mag wel, maar het doet niets extra's :)

... zitten we NU dan op 1 lijn :?
Was het maar zo simpel... Het is idd zo dat met gelijkspanning je geen 230V op de ander kan krijgen als je de stekker niet tegelijkertijd (op de juiste manier) in het stopcontact steekt...

MAAR!!!

De topicstarter weet niet of zijn voedingen schakelende voedingen zijn of een simpele trafo + diodebrug (+ klein beetje stabilisatie electronika). Een leek kan je dat ook onmogelijk vragen... Heb jij wel eens geprobeerd om op een schakelende voeding een hogere spanning te zetten dan deze uitgeeft???

Deze voeding ziet dan een hogere spanning dan gewenst, dus: Deze gaat zijn spanning verlagen. De ander ziet uiteindelijk weer een lagere spanning dan gewenst, en gaat proberen om de spanning te verhogen... Uiteindelijk blaast de een de ander op... Als je gelukt hebt zit er allemaal beveiliging in, maar hier zou ik geen rekening mee houden...

Misschien een beetje te technisch geworden, maar hiervoor moet je dus die 2 diodes gebruiken... en niet voor het verschijnsel van 30V -> 230V!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Euhmz ... jah ok, klopt .. maar dan dus alleen als je beide in het stopcontact drukt :Y)

Wel grappig trouwes, vette discussie .. maar voor hetzelfde is het probleem met die lichtere adapter al opgelost ;)

Pagina: 1