Hoog tonige ruis met Rotel voor- en eindamp.

Pagina: 1
Acties:
  • 774 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben sinds kort in het bezit van de volgende installatie:

Rotel RC-980BX Voorversterker
Rotel RB-980BX Eindversterker
interlink: Profigold 24K gold plated connectors, 99,96% OFC Cable. Advanced shielded.
B&W 302 Speakers die met een goede dikke luidspreker kabel aangesloten zijn.

Verder heb ik er even geen andere apparaten op aangesloten zoals cdspeler en pc etc.

Probleem: Er komt een klein beetje ruis uit de hoge tonen speakers ondanks dat het volume compleet uit staat. De ruis wordt volgens mij veroorzaakt door de voorversterker aangezien de ruis weg is als ik de voorversterker uit zet.

Nu heeft een vriend precies dezeflde voor en eind versterker (maar dan 2 eindversterkers bridged) met andere boxen en kabels. Ook hij heeft precies t zelfde probleem. Zijn pa heeft ook weer dezelfde set en ook hij heeft dit probleem. Nu is de ruis opzich niet zo erg wanneer je wat verder van de boxen af zit... Maar ik zit er dus vlak bij. Het is geen 50 Hz brom ofzo.

Nu mijn vraag: Is het normaal dat zware hifi versterkers altijd een beetje ruizen ?
Verder ben ik super tevreden met het geluid. T klinkt echt stukken beter dan die goedkopere versterkers en kep nooit geweten dat er zulk mooi geluid uit mijn boxen kon komen. Een metalen pannetje waar op getrommelt wordt klinkt nu ook echt als metaal in plaats van plastic !

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:15
ik weet niet waarom, maar het is iig niet normaal dat versterkers ruizen, of niet nu zwaar/licht/goedkoop of duur zijn. Heb je mischien een aardingsprobleem?

Het is iig ook geen Rotel kwaaltje, want mijn 985mk2 en rb1070 eindtrappen doen het iig niet. Of het aan de pre-amp van rotel ligt? Dat weet ik ook niet, ik gebruik een denon 3802 receiver als pre-amp. De rotel pre-amp is nog niet binnen.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• jhead22
  • Niet online
Versterlerks hebben een platte stekker zonder aarde. Stopkontakt waar ze in zitten zijn wel geaard maar dat heeft natuurlijk weinig zin met zulke stekkers.

Kep de stekkers wel in een voedings blok met piekspannings beveiliging. Maar die vriend met zelfde amp niet. Dus dat zal t probleem ook niet zijn.

Verwijderd

behuizing verbinden met de aarde.

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Nou volgens mij is het niet normaal die ruis. Ik heb zelf een zware Rotel eindversterker type RB-991 (2x200 watt 8ohm) en totaal geen last van ruis. Heb er wel een andere Pre-Amp aan hangen (Onkyo Integra).

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• jhead22
  • Niet online
Hellhound schreef op 04 January 2003 @ 21:31:
Nou volgens mij is het niet normaal die ruis. Ik heb zelf een zware Rotel eindversterker type RB-991 (2x200 watt 8ohm) en totaal geen last van ruis. Heb er wel een andere Pre-Amp aan hangen (Onkyo Integra).
Als je met je hoofd dicht bij de hoge tonen speakers gaat hoor je dan ook nix ?

Normaal merk je t niet. Pas als je dicht bij de boxen komt hoor je het.

• Hellhound
Ik hoor alleen wat als ik mn amp half open zet zonder signaal (maar zo hard draai ik normaal bij lange na niet want dat is echt pleuris hard).

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 11:28
Kan voorkomen bij verkeerde matching van eindtorren (transistoren kunnen niet AC-versterken, dus er worden er twee gebruikt (een NPN en een PNP) om toch een golfvorm te kunnen maken). Wanneer twee eindtorren niet goed gematched zijn, krijg je minime verschillen in het signaal, wat resulteerd in ruis.

Oh, ik lees net dat de VV ruist, niet de EV. Dan zal het wel een ander transistortje zijn dat ruis produceert. Is op zich niet abnormaal. Maar als je het op een paar meter van de speakers hoort is er toch wat mis. Dat mag niet gebeuren (vind ik).

Kort gezegd zit het probleem in je EV als je het hoort met het volume dicht en in je VV als het erger wordt met opendraaien van het volume.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

ik denk dat ze bij rotel wel weten welke npn of pnp transistor moeten gebruiken.

Verwijderd

Dus als je alles kaal hebt , dus alleen de voor en eind versterker hoor je een ruis als je de voorversterker opendraait?
Lijkt me iets van een slechte kwaliteit opamp!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb een Denon 1801 receiver. De ruis is pas te horen als je niks speelt en met je hoofd op 20 cm van de speaker zit. Het is normaal dus echt niet te horen.

• jhead22
  • Niet online
Speakers ruizen met volume dicht en niets aangesloten. Haal ik voor versterker los dan is de ruis weg.

Interresant verhaal over die transistoren. T lijkt mij dat rotel hier wel op gelet heeft en de juiste toren gebruikt heeft. De voor en eind versterker zijn echt een set die bij elkaar horen dus dat zal het probleem ook wel niet zijn.

De ruis hoor je niet van een paar meter afstand. Ik zit echter meestal achter mijn pc te luisteren en dan zit ik op ongeveer 1 meter afstand van de speakers. Dan hoor je het dus wel wanneer je even geen muziek op hebt.

• jhead22
  • Niet online
Kep trouwens nog een ander vraagje over deze amps.

De eind amp kan 2x 200Watt leveren of wanneer je m bridged schakeld 1x 360W. Nu is het verbruik van dit beesje maarliefst 400W. Volgens mij staat de eind versterker altijd maximaal te versterken en vebruikt hij dus ook constand 400W.

Je regelt de sterke van het geluid met de voorversterker dus ingangssingaal. Dus ook al heb je heel geen muziek aan of de muziek keihard aan... hij vebruikt 400W. Klopt dit ?

• Hellhound
jhead22 schreef op 05 January 2003 @ 17:43:
Kep trouwens nog een ander vraagje over deze amps.

De eind amp kan 2x 200Watt leveren of wanneer je m bridged schakeld 1x 360W. Nu is het verbruik van dit beesje maarliefst 400W. Volgens mij staat de eind versterker altijd maximaal te versterken en vebruikt hij dus ook constand 400W.

Je regelt de sterke van het geluid met de voorversterker dus ingangssingaal. Dus ook al heb je heel geen muziek aan of de muziek keihard aan... hij vebruikt 400W. Klopt dit ?
Nee dat klopt niet , is alleen bij klasse A amps. Hij zal 400 watt verbruiken als je m vol open zet. De ruis komt idd van je vv af lijkt mij (misschien de stekker eens omdraaien) . Ik denk dat je amp idle iets van 50/75 watt zal verbruiken dus geen probleem.

Hier kun je de pdf manual van je power amp halen
http://www.rotel.com/pdfs/manuals/rb980bx.pdf

en hier van je pre amp
http://www.rotel.com/PDFS/manuals/rc980bx.pdf

• jhead22
  • Niet online
Hellhound schreef op 06 januari 2003 @ 00:22:
[...]

Nee dat klopt niet , is alleen bij klasse A amps. Hij zal 400 watt verbruiken als je m vol open zet. De ruis komt idd van je vv af lijkt mij (misschien de stekker eens omdraaien) . Ik denk dat je amp idle iets van 50/75 watt zal verbruiken dus geen probleem.

Hier kun je de pdf manual van je power amp halen
http://www.rotel.com/pdfs/manuals/rb980bx.pdf

en hier van je pre amp
http://www.rotel.com/PDFS/manuals/rc980bx.pdf
Stekkers omdraaien helpt helaas niet. De kabels liggen echter wel allemaal dicht bij elkaar en dicht bij de pc. Pc uitzetten heeft geen effect. Ik zal de kabels binnenkort maar eens anders leggen zodat ze niet in de buurt liggen van spannings bronnen etc.

Wanneer is een versterker klasse A ?

In de manual staat dat de eind versterker 400 Watt verbruikt. Er staat verder niet bij of dit op max volume is of constant. Maar hoe kan de eindversterker nu de versterking regelen als je alleen het ingangs signaal veranderd ? Of schakeld hij op standbye zodra hij geen singaal krijgt ?

[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 06-01-2003 17:02 ]

Pagina: 1