[Instructielijst] PLC programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nou een Siemens S7-200 PLC thuis staan die ik wil programmeren, maar ik heb nogal wat moeite met het programmeren. Het programmeren doe ik doormiddel van de siemens S 7-Micro/Win 32 Programmeertool.

Het doel is om een soort (als een proef) automatisch boormachientje te programmeren.

De automatische boor die geprogrammeerd gaat worden bestaat uit de volgende stukken.
· Blokjes magazijn
· Lig plaats (plaats voor 3 blokjes)
· Boor (hangt boven 2de blokje)
· Weg stoot gedeelte (bij 3de blokje)

De boor kan worden aangezet doormiddel van de start knop. Het aanzetten wordt geweigerd als er een noodstop signaal is of het magazijn is leeg. Als het magazijn leeg is gaat er een lamp branden totdat het magazijn bijgevuld is. Als het programma begint wordt er als eerste een blokje uit het magazijn geduwt door een cillinder. Als er 2 blokjes achter elkaar op de lig plaats liggen ligt het voorste blokje onder de boor, en begint deze te boren. Als het boren klaar is wordt er weer een blokje uit het magazijn geduwt en wordt het blokje dat net geboord is weg geduwt van het wegstoot gedeelte en het volgende blokje wordt geboord.

Ik heb in het eerste blok van het programma een controle gemaakt en als er geen fouten zijn wordt met behulp van de CALL opdracht het 2de blok aangeroepen.
In dit 2de blok ontstaan de problemen.
Wat ik wou was een soort van teller die bijhield hoeveel blokjes er lagen, en een geheugen bitje die bij hield of het blokje (onder de boor) al geboord was. Het bitje is me gelukt(bitje is M0.1), maar de teller niet. De teller heb ik ff voor het gemakt teller genoemt, vond ik wel duidelijk

Ik heb nou zo iets van:

Netwerk1
LD I0.1
EN teller kleiner dan 2
OF teller is 2
A M0.1
= Q0.2 <= blokje wordt uit magazijn geduwd
Teller wordt teller+1 <= Teller wordt met 1 verhoogd

Netwerk2
Als teller groter dan 1
AN M0.1 <= blokje nog niet geboord
= Q0.7Boren
S M0.1

Netwerk 3
Als teller is 3
AN Q0.2
= Q0.9 <= blokje wordt weg geduwd
Teller wordt tellet-1

Zoals ik al zei lukt de teller niet, hierboven heb ik in woorden aangegeven wat ik waar en hoe wil met de teller, wie kan me helpen?

Als je een andere manier weet om mijn programma werkend te krijgen oid. is het ook goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22
Of je leest eerst even de QuickStart. Het vijf-stappen-plan daarin heb je al niet gevolgd (ik mis wat code tags). Verder is het kopje over huiswerk voor jou ook wel interessant, denk ik.

Ook nog even inhoudelijk: welke debug-mogelijkheden heb je? (De meeste software voor programmeerbare chips ondersteund een simulatiemodus). Heb je daar al mee geprobeerd je probleem te analyseren? Wat waren je bevindingen? Waar gaat het mis?

[ Voor 28% gewijzigd door Soultaker op 04-01-2003 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Het Magisch Woord voor vandaag: Ladder Diagram.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dusty schreef op 04 januari 2003 @ 22:28:
Het Magisch Woord voor vandaag: Ladder Diagram.
Het programma heeft de mogenlijkheid om over te stappen op ladder diagram, maar mijn kennis hiervan is minder dan van instructielijst. ik heb het meerdere malen over gezet naar ladder diagram en Functie blokken, maar dan nog lukt het me niet.

maar dusty, als jij zo goed met ladder diagram overweg kan, mag je me ook wel beantwoorden in ladderdiagrammen hoor.

Ik kan het programma niet compileren, en debuggen omdat ik niet weet hoe ik te teller in Instructielijst moet maken. en een compilator accepteerd geen nederlands jammer genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nouja, door het gebruik van 2 apparte counters heb ik het nou voor elkaar gekregen.
1 counter houdt samen met het boorbit bij of er een blokje te boren is voor de boor. en een andere counter houdt bij hoeveel blokjes er in totaal liggen.