Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Temp. sensor wel of niet op mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 22:05
Ik heb even een vraagje, ik zoek me dood op de search maar ik vind niet wat ik bedoel.
Er zitten sensoren op mijn mobo, want de bios neemt de temp ook weer, maar kan ik van deze sensoren gebruik maken om een lcd aan te sturen of een andere temp. meter??

ps. Ik wil de koeler liever niet van de proc. halen.

Verwijderd

motherboard monitor
zoek maar eens op mbm en dan versie 5.**
precieze weet ik niet
dus als ze support voor je controller hebben werkt het..

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je kunt met deze sensoren geen LCD-scherm aansturen. Wel kan je een LCD-scherm via de printerpoort (toch?) aansturen waar ook je temperaturen op komen te staan. Dit kan met BasieP's geweldige Smartie programma :P
(Voor graphische LCD's is er PowerLCD)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• PcFer
dus als ik het goed begrijp kun je vanuit de printerpoort de temeraturen van de proc. en de systeemtemp. halen?

• PcFer
kun je dan ook kant en klare lcd's bestellen die je er meteen op aan kunt sluiten?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
PcFer schreef op 04 januari 2003 @ 16:59:
dus als ik het goed begrijp kun je vanuit de printerpoort de temeraturen van de proc. en de systeemtemp. halen?
Nee, de software (Smartie) haalt de temperaturen van het moederbord, net zoals je ze in de bios kan zien. Maar deze software kan een LCD aansturen welke aan de printerpoort hangt. Op deze manier kun je dus de temperaturen op een LCD laten zien...

Is dit wat je bedoelt, of zoek je iets anders???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Oxigun schreef op 04 januari 2003 @ 15:39:
Je kunt met deze sensoren geen LCD-scherm aansturen. Wel kan je een LCD-scherm via de printerpoort (toch?) aansturen waar ook je temperaturen op komen te staan. Dit kan met BasieP's geweldige Smartie programma :P
(Voor graphische LCD's is er PowerLCD)
je bent een schat :*

:)
[ontopic]hij heeft helemaal gelijk :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

PcFer schreef op 06 januari 2003 @ 15:26:
kun je dan ook kant en klare lcd's bestellen die je er meteen op aan kunt sluiten?
nou kant-en-klaar. vaak hoef je alleen de aansluiting met je computer te solderen. er zit al een printplaat met besturing e.d. aanvast.
er zijn al zat inkoopacties geweest voor LCD schermen trouwens. er zullen er vast nog meer komen :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• PcFer
Banzi schreef op 06 January 2003 @ 16:28:
[...]

Nee, de software (Smartie) haalt de temperaturen van het moederbord, net zoals je ze in de bios kan zien. Maar deze software kan een LCD aansturen welke aan de printerpoort hangt. Op deze manier kun je dus de temperaturen op een LCD laten zien...

Is dit wat je bedoelt, of zoek je iets anders???
ja, dit is wat ik bedoel, en het liefst wil ik ook van die kant en klare lcd's die je niet meer hoeft te solderen enzo, of een goed schema

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Download even LCD smartie (link vind je in de CME-faq bovenaan de topiclijst), dan zie je meteen wat je allemaal op zo'n LCD kan krijgen. In diezelfde faq vind je ook hoe je aan een LCD komt en hoe je die aansluit (goeie schema's enzo vind je ook op de LCD Smartie site).

Voor het meten van de temperatuursensoren gebruik je MBM (MotherBoard Monitor) die je eenvoudig vind met de search hier op GoT of op Google.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.