• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54
Kun je even verduidelijken welk geheugen er het best is en het goedkoopst en waarom. Welke type's zijn er ? Wat zijn de voordelen en nadelen ?

tnx ik ben een echtye n00b op het gebied van digitale camera's e.a. !

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

is dit een vraag? of perongeluk nieuw topic ipv reply gedrukt?

iig er is smartmedia, Compact Flash en Memmory Stick.
Allen zijn Flashkaartjes
Smartmedia en compact flash kom je het vaakst tegen. En memmory stick wordt alleen door sony toegepast.
Memmory stick is duurder en heeft minder opslag capaciteit.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• GoBieN-Be
@darkside: ik wist nie zeker als ik da nu in mijn oude draad moest stellen, of een nieuwe openen. Slechte keuze gemaakt misschien ?

Naar ik geloof is SmartMedia goedkoper dan Compact Flash. Hoe komt dit ? Is de duurdere dan ook beter ?

• Xtuv
  • Laatst online: 03-03 11:05
Volgens mij is Compact Flash nog altijd 't goedkoopste.
Smart Media kaartjes zijn echter weer wat kleiner volgens mij...

Smartmedia gaat ook maar tot 128 mb, Compact flash tot 512 mb of meer zelfs..

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 15:21

MaDLiVe

.-Observer-.

gobien schreef op 04 January 2003 @ 14:01:
@darkside: ik wist nie zeker als ik da nu in mijn oude draad moest stellen, of een nieuwe openen. Slechte keuze gemaakt misschien ?

Naar ik geloof is SmartMedia goedkoper dan Compact Flash. Hoe komt dit ? Is de duurdere dan ook beter ?
In principe zijn ze even duur. Als je een medium kiest moet je tussen deze 2 kiezen denk ik.

Smartmedia is sneller dan (basic CF). Dit hangt natuurlijk ook van de controllers af. Bij CF zit de controller op het CF zelf. Bij smartmedia zit de controller op het apparaat zelf.

Bij mijn fuji camera s602z valt smartmedia sneller uit dan basic CF.

Kwa omvang: CF kaarten zijn in grote formaten te krijgen (1GB straks >1GB), SM is momenteel beperkt tot 128mb (later ook >128MB).

[ Voor 9% gewijzigd door MaDLiVe op 04-01-2003 14:06 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• GoBieN-Be
En een SD slot, wat bedoelen ze daarmee ?

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 08:53
Secure Digital, opvolger van Multi Media Card

Skat! Skat! Skat!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MaDLiVe schreef op 04 januari 2003 @ 14:05:
SM is momenteel beperkt tot 128mb (later ook >128MB).
Mja, dat hoor ik mensen al heel lang zeggen, maar tot nu toe heb ik er nog nooit van wat gehoord of gezien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Smarron
  • Laatst online: 02-03 21:44

Smarron

The bend

Ik denk zelf dat CompactFlash de beste oplossing is. Deze heeft de grootste opslagcapaciteit en volgens mij ook de meeste toekomst?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Compact Flash (CF) / MicroDrive (CFII)
Smart Media (SM)
Fuji xD Card (xD)
Sony Memorystick (SM)
MultiMedia Card (MMC) / Secure Digital (SD)

CF en SM zijn de meest gangbare kaarten met de laagste prijs en hoogste capaciteit...

de rest is een stuk duurder en alleen verkrijgbaar in kleinere formaten

tip: koop een camera die CF of SM ondersteunt, anders betaal je misschien wel meer voor het geheugen als de camera zelf :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-02 18:00

M_V

Smartmedia is obsolete, dus das niet echt handig om te kopen...... CF is echt een pre bij digicams

• DarkSide
  • Laatst online: 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

Rudy_V schreef op 04 January 2003 @ 17:41:
Smartmedia is obsolete, dus das niet echt handig om te kopen...... CF is echt een pre bij digicams
Echt een Pre vindt ik onzin.
Want ik ben zeer tevreden met mijn sony 707.

wel is het makkelijker bij latere upgrades, omdat de keuze van merk groter is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 15:21

MaDLiVe

.-Observer-.

DarkSide schreef op 04 January 2003 @ 17:47:
[...]

Echt een Pre vindt ik onzin.
Want ik ben zeer tevreden met mijn sony 707.

wel is het makkelijker bij latere upgrades, omdat de keuze van merk groter is.
En omdat CF toch het meest gebruikte geheugen medium is.

Het is jmmr dat er niet gewoon 1 standaard is. Zou een stuk makkelijker zijn. Hoef je namelijk niet voor elk apparaat apart geheugen te kopen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mijn cam slikt alleen smart media, maar gelukkig heb ik ook een mp3 speler die dit gebruikt.. zo zijn mijn 4x128mb kaartjes toch nog lekker uitwisselbaar :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mooooody schreef op 04 January 2003 @ 16:12:
Compact Flash (CF) / MicroDrive (CFII)
Smart Media (SM)
Fuji xD Card (xD)
Sony Memorystick (SM)
MultiMedia Card (MMC) / Secure Digital (SD)

CF en SM zijn de meest gangbare kaarten met de laagste prijs en hoogste capaciteit...

de rest is een stuk duurder en alleen verkrijgbaar in kleinere formaten

tip: koop een camera die CF of SM ondersteunt, anders betaal je misschien wel meer voor het geheugen als de camera zelf :)
Secure Digital is er ook al in 512 MB en komt in de toekomst tot 1 GB.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 04 januari 2003 @ 18:59:
mijn cam slikt alleen smart media, maar gelukkig heb ik ook een mp3 speler die dit gebruikt.. zo zijn mijn 4x128mb kaartjes toch nog lekker uitwisselbaar :)
dat is waar ja. ik vind compact flash de beste keus, maar er zijn idd weinig mp3 spelers die dat gebruiken. van de bekende merken kan ik alleen de diva bedenken.

ik heb trouwens gehoord (geen id of het klopt) dat de prijzen voor flash geheugen flink gaan stijgen

• Mooody

Mooody

elmoody

haas schreef op 04 January 2003 @ 20:05:
[...]

Secure Digital is er ook al in 512 MB en komt in de toekomst tot 1 GB.
en hoeveel mag zo'n 512mb kaart kosten? :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mooooody schreef op 04 januari 2003 @ 21:21:
en hoeveel mag zo'n 512mb kaart kosten? :)
$199!
Dat is wel veruit de goedkoopste die ik ben tegengekomen, daarna begint het vanaf $350. Maar voorlopig houd ik het bij m'n 128 MB kaartje, daar passen ook honderden Palm-programmaatjes op, of twee uur muziek, of een uur films.

Verwijderd

zoek prijzen op de pricewatch en vergelijk de prijs per mb

• Mooody

Mooody

elmoody

haas schreef op 04 January 2003 @ 22:17:
[...]

$199!
Dat is wel veruit de goedkoopste die ik ben tegengekomen, daarna begint het vanaf $350. Maar voorlopig houd ik het bij m'n 128 MB kaartje, daar passen ook honderden Palm-programmaatjes op, of twee uur muziek, of een uur films.
ja dat is in Amerika
in NL zal-ie wel minimaal 300 euro gaan kosten ofzo :)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Smarron schreef op 04 January 2003 @ 15:03:
Ik denk zelf dat CompactFlash de beste oplossing is. Deze heeft de grootste opslagcapaciteit en volgens mij ook de meeste toekomst?
Voor camera's waarschijnlijk wel. Maar bijna alle PDA's hebben tegenwoordig een SD kaart slot, zowel PocketPC's als PalmOS apparaten. Voordelen: formaat, ingebouwde encryptie (hoewel daar nog niet veel gebruik van wordt gemaakt), en de SDIO mogelijkheden, dus uitbreidingen anders dan geheugen. Bijvoorbeeld camera's, bluetooth en gsm-modules.
Maar in mijn camera zit gewoon een Smartmedia kaartje. Ik laat mijn keuze voor een apparaat niet afhangen van het geheugen dat erin gaat.
Wel vind ik dat er nu genoeg standaarden zijn. Stel je voor dat een toekomstige multi-media-memory-reader-writer twintig verschillende formaten zou moeten kunnen lezen en schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 04-01-2003 23:07 ]

Verwijderd

Inmiddels zijn de grootste CF kaarten al 3 gieg, en FAT32. Jammer dat ook dit niet door alle cameras ondersteund word. Maar zo'n 3 Gieg kaartje kost meer dan menige pro cam! :-))

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Had je dit nou echt niet met de search kunnen vinden? Er staan toch al aardig wat topics hier in GT over de verschillende soorten flashgeheugen...

Compact Flash is het goedkoopst met ongeveer 0,5 euro per MB. Smartmedia komt dicht in de buurt, de rest is duurder (xD, SD, memory stick...). SM is maximaal 128MB. Compact Flash gaat verder, net als xD en SD. Memory Stick zit voorlopig ook nog met de 128MB maximum, maar er schijnen grotere memory sticks te komen...

Wil je meer weten? Klik dan hier :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.