Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb regelmatig vastlopers. Dit is mijn systeem:
Systeemkast Elle g
Voeding 300 watt codegen
Moederbord ECS K7S5A
Processor(s) AMD XP 1700+
Geheugen 2 x 128 mb sdram pc133 SITECOM
Hard Disk(s) 6.4 gb Seagate 5.0 gb Western Digital
Videokaart(en) Point of View ti4200 xp 128 mb ddr
Monitor(en) 19 " monitor
Brander(s) Hp 8200i
CD/DVD-Drive(s) Aopen 52x speed
Speakers quadrofonische geluidsinstallatie
Geluidskaart(en) onboard sound
Netwerkkaart(en) onboard lan
Muis Logitech CordLess MouseMan Wheel
Toetsenbord Trust direct access keyboard
Printer(s) Epson Styles 640, HP Deskjet 520

En dit zijn mijn voltages(mbm5), die zijn volgens mij niet goed:
+3.3: 3.06v
+5.00: 4.91v
+12.00: 12.52v
-12.00: -11.69v
-5.00: 0.00v (?????)

Hoe kan dit? Want ik heb toch een 300 watt voeding dit moet toch wel genoeg zijn voor dit systeem? Het is wel b-merk voeding CODEGEN.

Verwijderd

Die voeding waardes zijn oke. Als je in je bios kijkt naar de voltages weet je zeker of deze goed zijn.

MBM heeft het niet altijd goed. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 13:11 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
die temps in je sig, zijn die stressed???
de afwijkingen in de voltages zijn nog binnen de normen.
maar weer, zijn die stressed of idle???

ps. niet erg veel HD ruimte of wel?

edit:
Versteeg, bios voltages zijn waardeloos want die zijn altijd idle..

[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 04-01-2003 13:14 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
idle hoezo dan?

Verwijderd

Topicstarter
oh foutje,
maar rocketkoen, het klopt heb wel weinig hd ruimte ja.
BTW: kun je trouwens gamen met mijn systeem, met 128 mb sdram?

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Een AMD XP 1700+ met SDRAM ??? geen DDR ? :s Ik ben geen moboexpert, maar ik dacht dat de XP processors alleen met DDR geheugen werkte ?

Verwijderd

volgens mij heb je 2x 128 sdram pc 133 en dat is 256 mb of zie ik dat verkeerd 8)7

Verwijderd

Topicstarter
jaja ik heb ook 256 mb sdram maar die andere heb ik ff uitgeleend, dus heb nu maar 128 mb sdram. Kun je dan nog een beetje gamen ?

Verwijderd

nou het is niet echt bepaald veel ik denk om lekker te gamen met sdram kan je 512 mb. maar 128 is nog al weinig. kijk naar mijn prestatie van me pc en dan nog met 512 sdram! http://service.futuremark...jectdetails&projectType=6

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar nu verder over mijn voeding. Is het verstandig om een nieuwe te kopen? Want binnen een week heb ik er namelijk dane-elec 256 ddr pc2700 geheugen bij.

Verwijderd

jah ik denk het wel misschien een enermax 350 watt dat is wel een goeie of 400 watt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net nog ff in mijn bios gekeken en die geeft deze waarden:
vcor 1.776
vcc2.5 2.496
vcc3.3v 3.104
vcc5v 4.865
+12v 12.416 (wel hoog!)
sb3v 3.264
-12v -12.231
sb5v 4.838
vbat 3.204.
En ik ging net 3d mark doen en toen liep hij weer vast, ook met 128 mb sdram

Verwijderd

Heb je je PC oc'ed op je FSB ? Mijn oude PC wou best nog wel eens vaak crashen als FSB te hoog was, sommige geheugen soorten zijn daar imo best gevoelig voor ( zag dat je sitecom had , niet zo bekend mee ).

Verwijderd

Download HIER een verzameling Burn-in programma's voor CPU's.

In 't pakketje zit ook Burnk7. Die moet je hebben.

Plan van aanpak:

1. Start je mobo-monitoring utility (MBM5 bv.)

2. Start Burnk7.exe - Je ziet alleen een lege dosbox openstaan, maar geloof 't of niet, je processor wordt maximaal belast, en daarmee ook de voeding.

3. Check nu de temperaturen en waarden van de voltages - Log ze mbv MBM voor 't geval hij herstart voor je de waarden kon controleren.

4. Als 't lukt om langer dan 45min te draaien zonder vastlopers, start dan tegelijkertijd 3Dmark - en laat een testje lopen. Dan kan je gelijk zien of de cpu en de videokaart samen net te zwaar worden voor de voeding.

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
Als je alleen je CPU bakt, wordt je voeding toch niet zo erg belast? Je HD, CD/DVD en brander nemen ook nog een redelijk stuk dacht ik, vooral als ze beginnen met draaien.

Of neemt het zowat niks (ik dacht van wel, maar weet het niet zeker)

Verwijderd

DCBJ schreef op 06 januari 2003 @ 17:33:
Als je alleen je CPU bakt, wordt je voeding toch niet zo erg belast? Je HD, CD/DVD en brander nemen ook nog een redelijk stuk dacht ik, vooral als ze beginnen met draaien.

Of neemt het zowat niks (ik dacht van wel, maar weet het niet zeker)
De CPU dissipeert, in 't geval van de AMD1700+ (Palomino), maximaal 64Watt aan warmte.

Beetje natuurkunde leert je dat 't opgenomen elektrische vermogen minimaal gelijk of groter is. (Geloof me 't is een stuk hoger)

De CPU heeft ook nog eens een eigen schakelende voeding om van de aangeleverde voltages de Core- & I/O-voltages te maken - en die zijn behoorlijk inefficient.

Vergeet ook niet dat wanneer de CPU vol aan 't werk gaat, de ondersteunende systemen (geheugen, northbridge) óók voluit moeten gaan.

Je CPU vol aan 't werk zetten zal je zeker aan de voltages merken - Probeer 't zelf maar eens.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Idd... Burn zorgt ervoor dat je voeding VEEL meer stroom moet gaan leveren. Ik heb een soortgelijk probleem, op mijn XP2000+ @ 1991 is alleen stabiel als ie idle loopt... als ik de log bekijk dan zie ik dat de vCore van 2.02 naar ónder de 1.89 duikt voordat ie vastloopt. Voeding stort simpelweg in elkaar. <- 350 watt model hier.
Pagina: 1