[FreeBSD] problemen met inloggen Pure-FTP

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 15:04

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik ben behoorlijk nieuw op FreeBSD, heb inmiddels een draaiend systeem met Apache, MySQL en PHP. Omdat ik samba niet aan de praat krijg wil ik files vanaf m'n Windows systeem naar FreeBSD uploaden m.b.v. FTP.

Na flink wat testen en websites doorlezen heb ik PureFTP i.s.m. met MySQL geinstalleerd... Ik vond op BSDFreaks een keurige tutorial hierover.

Ik heb echter het volgende probleem: inloggen gaat ok (hij let niet op wachtwoord echter, alleen username), ik kan alles keurig zien, ook downen, maar niet uppen...

nu zegt men in het voorbeeld:
"Mijn startup script ziet er als volgt uit:

Shell:
#!/usr/local/bin/bash
PATH=/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin
export PATH
exec tcpserver -DHRl0 0 21 pure-ftpd -O stats:/var/log/pureftpd.log -A -a 1006 -l mysql:/usr/local/etc/pureftpd-mysql.conf -l unix

Voor logging "-O <format>:<log file>'" zodat ik ze kan bekijken met ftpstats
De "-l mysql:..."geeft aan eerst in de MySQl db kijken en daarna voor normale users in "/etc/passwd"
"-l unix"
-A = iedereen chrooten (kan niet lager als homedir)
-a 1006= deze groep kan overal komen (niet gechroot)"
en als ik ergens (nog) niet zo veel van snap op FreeBSD is het dit wel. Ik gebruik bijv. geen BASH shell en gebruik dit script dus ook niet (iig krijg ik waarschijlijk daardoor fouten als ik dat wel probeer)...
Heb zelf wel een script gemaakt maar die geeft fouten (permission denied)

#!/bin/sh

case "$1" in
start)
/usr/local/sbin/pure-config.pl
/usr/local/etc/pureftpd-mysql.conf > /dev/null && echo -n ' pure-ftpd'
;;
stop)
killall pure-ftpd
;;
restart)
$0 stop
$0 start
esac

aanvulling:
dus wat ik eik wil weten, hoe kan ik er voor zorgen dat ik wel geautoriseerd ben: m.a.v. waar moet ik vooral op letten (PAM bijv :?)

Aanvulling 2:
fouten die ik krijg:
/usr/loca/etc/rc.d/pureftp.sh /usr/local/etc/pureftpd-mysql.conf: permission denied

als ik upload (@freebsd bak message):
(jopiek@arnoud) [ERROR] Can't open that file: Permission denied

ik blijf maar aanvullen, excuus daarvoor:
als ik via m'n broertjes bak (XP Pro met naam "arnoud") de MySQL server van de FreeBSD bak wil bereiken zegt ie: "Host 'arnoud' is not allowed to connect to MySQL server", lijkt dus toch op een algeheel security probleem?!

gebruikte references o.a.:
FreeBSD Handbook 2nd Ed.
http://www.pureftpd.org/README.MySQL
http://www.bsdfreaks.nl/index.php/front_howto/53/80

[ Voor 34% gewijzigd door jopiek op 04-01-2003 12:56 ]

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

chmod +x /usr/local/etc/rc.d/pureftp.sh ?

Verwijderd

Wow, dat is me allemaal nogal wat info

Ik zou je zo niet kunnen zeggen wat jou probleem is.
Ik weet wel dat pure ftpd ontzettend veel opties kent. Deze opties heb ik ooit een keer geordend in wel en niet zinnig. Dit heb ik destijds voor mijzelf geschreven en is daarom niet echt netjes of overzichtelijk maar je zou er misschien wat aan hebben.

Ik heb deze op de volgende locatie geplaatst.
http://www.slagboomenpeeters.com/mark/pure-ftpd.txt

Ik ben ooit ook zelf aan pure ftpd begonnen na het lezen van de howto op bsdfreaks.nl ik heb het toen uiteindelijk wel aan de gang gekregen.

Nou succes ermee

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 15:04

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
wel ik zal er iig ff naa rkijken Machiel_22, iig bedankt en apt-get, denk dat dat probleem met access denied wel eens andere oorzaken kan hebben, dat geeft ie ook als je bijv. /usr/local/ intypt zonder cd ervoor per ongeluk bijv.

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Ik denk idd dat je daar gelijk in hebt maar ik d8 ik deel mijn info ff met anderen.