Toon posts:

[laptop] accu van 1 jaar oude inspiron binnen 15 min leeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorig jaar kerst een dell inspiron 8100 gekocht:
- PIII 1200 mhz
- 512 mb dimm
- 15" uxga tft
- 48 gb 5400 rpm
- dvd/cdr/cdrw
- geforce 2 go 32 mb
- lan
- wifi

Ik heb hem het meeste gebruikt met netvoeding. Nou heb ik hem een paar keer meegenomen in de trein en wat bleek; als ik alleen een beetje teksten typ dan is de accu binnen een kwartier !!!! leeg. Da is toch niet normaal? De garantie is er natuurlijk net af. Zo'n accu is rete duur. Kan het zijn dat het kreng 'lui' is geworden omdat ie vooral op netspanning heeft gewerkt. Hoe krijg ik m dan weer wat 'fitter'. Kan ik dell niet verplichten om de accu onder garantie te vervangen? Je mag toch verwachten dat een accu langer mee gaat dan een jaar?

Verwijderd

Dit mag niet binnen een jaar gebeuren, toch terug naar Dell dus :)
Een accu wordt wel slechter, ik merk nu aan m'n laptop (1,5 jaar) dat de accu slechter begint te worden... hij gaat nog steeds ongeveer even lang mee maar als ik de adapter erin doe terwijl ik hem nog niet heb gebruikt gaat hij toch laden.

Verwijderd

Topicstarter
dat vind ik dus ook, maar volgens mij is een accu een lastig discussiepunt bij garantie, da's net zoiets als de banden van een auto.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

tozzke

aka tozzert

met accu's is het altijd zo dat je ze pas op moet laden wanneer ze helemaal leeg zijn... dit bevordert de levensduur en voorkomt "luie" accu's

iets wat je misschien kunt proberen is de accu luchtdicht verpakken en dan een nachtje in de vriezer leggen.. daarna helemaal opladen en dan helemaal leegtrekken (dit een paar keer herhalen)
met dit truukje heb ik ook al verschillende accu's weer nieuw leven in geblazen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door tozzke op 04-01-2003 11:59 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
IN DE VRIEZER??? hoezo dat nou?

In het boekje van Dell staat dat je de laptop zoveel mogelijk op netvoeding moet gebruiken als dat mogelijk is omdat een accu maar zo'n 1000 keer opladen meegaat. Dan doe je dat en dan is je accu na een jaar gaar

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 12:06 ]

• tozzke

tozzke

aka tozzert

zodra je de laptop op netspanning gebruikt, de accu eruit halen....

sim-pel ;)

en over dat vriezer-truukje.... het werkt, serieus

edit:
typo

[ Voor 8% gewijzigd door tozzke op 04-01-2003 12:11 ]

Verwijderd

Tozzman schreef op 04 January 2003 @ 11:59:
iets wat je misschien kunt proberen is de accu luchtdicht verpakken en dan een nachtje in de vriezer leggen.. daarna helemaal opladen en dan helemaal leegtrekken (dit een paar keer herhalen)
met dit truukje heb ik ook al verschillende accu's weer nieuw leven in geblazen ;)
Dit een paar keer herhalen, bedoel je daarmee de gehele procedure? Of enkel het volledig opladen / leeftrekken?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Tozzman schreef op 04 januari 2003 @ 12:09:
zodra je de laptop op netspanning gebruikt, de accu eruit halen....

sim-pel ;)

en over dat vriezer-truukje.... het werkt, serieus

edit:
typo
tenzij het Li-Ion is natuurlijk, maar die hebben toch al geen last van geheugeneffect en luiheid en dergelijke.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Hmmz, die laptop accu's zijn toch li-ion accu's? die van afgelopen jaar, hoe kan dat dan gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
mag ik mijn accu uit mijn laptop trekken terwijl ie aanstaat? ik zit er nu op te werken, ff kijken wat voor een accu het is

• tozzke

tozzke

aka tozzert

P5ycho schreef op 04 januari 2003 @ 12:13:
[...]

tenzij het Li-Ion is natuurlijk, maar die hebben toch al geen last van geheugeneffect en luiheid en dergelijke.
onzin.. elke accu heeft hier last van.. het ene type wat meer dan de andere, maar Li-Ion accu's hebben ook last van het geheugeneffect (zij het in mindere mate)

[ Voor 5% gewijzigd door tozzke op 04-01-2003 12:18 ]

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 12:12:
[...]

Dit een paar keer herhalen, bedoel je daarmee de gehele procedure? Of enkel het volledig opladen / leeftrekken?
de vriezer kun je overslaan dit keer :D

Verwijderd

Topicstarter
leg dat van die vriezer eens uit, wat heeft dat voor een effect dan?

Verwijderd

Topicstarter
tis trouwens een li-ion.
En dell is uit de lucht, klote

Ik ga m nu in de vriezer leggen, je weet zeker dat dat geen kwaad kan? Moet ik m meteen vanuit de vriezer opladen? Oh we als ie sneuvelt, ik weet je te wonen >:)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 13:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al gewoon een keer een battery refresh uitgevoerd?

op accus zit meen ik standaard 6 maanden garantie

Verwijderd

Topicstarter
wat is een battery refresh, en hoe doe ik dat?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 14:09:
Ik heb het op mijn Medion MD5400 laptop in het bios zitten, ergens bij de exit dacht ik :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 14:09:
in de bios OF bij EXIT zoals Fairy zei, of het zit bij powermanagment. Staat het hier niet dan zou je eventueel een utility ervoor kunnen zoeken.

• marco899
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

http://help.nec-computers.com/au/itemnr/REFFIUP04050100.asp
Probeer ik nu ook op mijn laptop.

Tool wilde op mijn ibm niet werken, maar voor ibm heb ik wat gevonden, voor de dell helaas niet.

[ Voor 35% gewijzigd door marco899 op 04-01-2003 19:57 ]

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd mijn accu verschillende keren geheel te laden en ontladen achter elkaar. Het lijkt niet te helpen, ik denk dat ie echt naar zijn grootje is. Hij geeft een kwartier lang 100% vol aan en dan ineens knalt ie naar een paar % en geeft ie aan dat ik over moet schakelen op netvoeding.
Wat ik ook raar vind; als ik m oplaad geeft ie na een half uur al aan dat ie vol zit (laadlampje gaat knipperen), da's wel erg snel. Zou het kunnen dat de lader kapot is ipv de accu?

Ik heb net ff de factuur nagekeken en de factuurdatum is 2-1-2002!!!! Zou dell zo vriendelijk zijn om de accu te vervangen ondanks dat de garantie 4 dagen verlopen is (f*ck, 4 dagen). Ga het maandag proberen, maak ik een kans?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als je Li-Ion in de vriezer doet gaat ie stuk volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik voor de zekerheid maar niet geprobeerd......

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 00:21:
Ik heb geprobeerd mijn accu verschillende keren geheel te laden en ontladen achter elkaar. Het lijkt niet te helpen, ik denk dat ie echt naar zijn grootje is. Hij geeft een kwartier lang 100% vol aan en dan ineens knalt ie naar een paar % en geeft ie aan dat ik over moet schakelen op netvoeding.
Wat ik ook raar vind; als ik m oplaad geeft ie na een half uur al aan dat ie vol zit (laadlampje gaat knipperen), da's wel erg snel. Zou het kunnen dat de lader kapot is ipv de accu?

Ik heb net ff de factuur nagekeken en de factuurdatum is 2-1-2002!!!! Zou dell zo vriendelijk zijn om de accu te vervangen ondanks dat de garantie 4 dagen verlopen is (f*ck, 4 dagen). Ga het maandag proberen, maak ik een kans?
Denk het.. maak het verhaal evt. iets aannemelijker.. je had het probleem al, maar keek nu pas naar de garantie. Ooit een 17" omgeruild gezien na 3 jaar en 2 maanden.. geen probleem bij Dell.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken aan: "met de feestdagen......helpdesk moeilijk......ook nog een weekend ertussen........ bladiebla....."

Verwijderd

Topicstarter
jaaaaaaaaaaaaa :) Na 6 uur helpdesk en 25 domme tips (o.a. schroef ff je hele laptop uit elkaar en draai alle schroefjes ff goed vast! (echt gebeurd 8)7 )), heb ik het voor elkaar. Ik heb mazzel. Dell hanteert een uitloop van 5 dagen voor de garantie. Ik heb hem 2-1-2002 gekocht dus het is op het randje, maar hij wordt onder garantie vervangen. Morgen wordt de ouwe door een courier opgehaald en die brengt meteen een nieuwe. Bedankt Dell, toch netjes.

14.00 uur *update*

Hij is binnen! Lekker snel. Ze hebben me een accu van een inspiron 8200 geleverd en die is zwaarder! (4400 ipv 3400 milli ampere) Ff nagekeken bij Dell en die accu kun je als upgrade bestellen als een extra sterke accu wil. :9
thanx again dell

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 16:06 ]

Pagina: 1