Toon posts:

Harddisk wordt niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb een heel raar probleem. Mijn PC ( Intel P4PE moederboard met 2400Mhz processor ) heeft 1 80 Gb Maxtor harddisk. Deze werkt perfect. Nou zit er ook een verwisselbare slede in, waar ik nog eens een 13 Gb Seagate schijf en een 40 Gb Maxtor schijf mee kan wisselen. De 13 Gb geeft geen problemen.

De 40 Gb schijf alleen wel. Ik gebruik Windows XP Pro. Als ik opstart met de 40 Gb schijf in de slede dan wordt deze in de bios ook aangegeven als primary slave. De jumpers voor master/slave staan ook goed.

In XP wordt de schijf alleen op geen enkele manier gevonden. Ik ben naar schijfbeheer gegaan en heb daar tig keer op schijven opnieuw controleren geklikt. Helemaal niks. Het lijkt mij wel een probleem dat XP veroorzaakt omdat de BIOS de schijf wel ziet. Met een DOS- bootdisk kan zelft Fdisk de 2 schijven vinden.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Verwijderd

Als je de harde 40gb hdd er nu in doet en met fdisk een partitie aanmaken in het geval dat je dat nog niet gedaan, maar volgens mij moet xp dit automatisch doen.
Weet je zeker dat de jumpers goed staan, kabel al een keer vervangen, je kan de cd-rom speler(s) evt brander(s) los halen en de 80gb hdd en 40 gb hdd aan een aparte kabel te hangen dus, ide 1 hdd 80gb en op ide 2 de 40gb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een partitie aangemaakt op de 40 Gb schijf met een DOS disk. Deze gaf wel een fout in de berichtregels en ik moest in een .MSG bestand ofzo gaan kijken. Maar deze is nooit weggeschreven ( disketten was wel beschrijfbaar ).

Wat ik al wel raar vond is dat mijn XP op drive F was geinstalleerd. Ik had nooit een C schijf. Misschien dat daar ergens iets fout zit. Ik heb i.d.d. net de ATA 133 schijf aan mijn CD-Rom kabel gehangen ( ATA 100 ), en daar doet hij het ook al niet op.

Momenteel start ik op van de Windows XP CD, en ga ik gewoon alle partities en alles maar weer formateren, en XP dan opnieuw installeren, hopelijk gewoon op een C schijf, zonder problemen. Maar dat blijft hopen.

Bedankt voor de hulp alvast!

Verwijderd

Dat klopt meestal wel dat je XP nu op een andere driveletter staat want als je in xp een hdd er bij hangt dan word die automatisch c:, dit past ie pas weer aan op het moment dat je xp opnieuw installd, ik zou inderdaad ook proberen xp opnieuw te installen, heb je misschien eventuele drivers geinstalled, die bij je mobo komen, of op internetgekeken voor eventuele tooltje van maxtor? en je kan ook proberen alleen die 40gb hdd er aan hangen en daar winxp op installen en dan kijken wat ie doet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, nee, die wordt niet automatisch C:\, dat valt wel degelijk te beïnvloeden..

Het systeem kijkt éérst naar álle primaire partities en wijst dan de schijfletters toe in dezelfde volgorde als ze worden gedetecteerd. En daarna wijst het schijfletters toe aan álle uitgebreide partities, eveneens in dezelfde volgorde.

Stel, je hebt twee schijven, de ene op onboard IDE en de andere op 3rd party IDE (Promise, etc). Op elke schijf zit een primaire partitie. Die op de onboard krijgt de letter C:\ toegewezen en die op de Promise krijgt D:\. Als je WinXP op die 2e schijf installeert, dan zal het uiteraard op D:\ terechtkomen. Op zich niet ernstig, maar voor sommigen wel vervelend/verwarrend. Een simpele oplossing is om van die primaire partitie op de eerste schijf een uitgebreide partitie te maken. Die krijgt dan pas ná de primaire partitie op de 2e schijf een schijfletter toegewezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 04-01-2003 10:40 ]

Verwijderd

Zo kan je het ook zeggen :) maar ik zie geen oplossing voor het probleem ;) , maar je beht gelijk ik had het even bij het verkeerde eind.

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger fixte ik dit altijd door de Linux CD erin te douwen. Die geeft voor het installatieproces altijd een hele mooie soort partition magic achtige tool waarin je allerlei soorten partities kan beheren. Nou heb ik dat nu weer geprobeerd en knalt ie er gewoon uit. Toch wel erg vreemd.

Als ik XP wil installeren, dan heb ik nu een hele tijd dat blauwe beeld, en dan als ie over wil schakelen naar het daadwerkelijke installatieproces blijft mijn beeld gewoon zwart met een knipperende cursor. Het wordt gewoon steeds gekker.

Ik ga nu gewoon alle partities verwijderen met FDISK van DOS, en dan nogmaals XP proberen. Hopelijk heb ik dan een beejte geluk.

Verwijderd

Topicstarter
Is het overigens normaal dat FDISK een 80 Gb schijf ziet als een 12 Gb schijf, maar dat na partitioneren van deze 12 Gb + formateren wel 80 Gb aanwezig is???

Verwijderd

Topicstarter
Harddisk- sledes zuigen dus gigantisch. Ik heb een slede van DiskBridge. Als ik die 40 Gb nou niet in de slede stop, maar gewoon direct aan de IDE, dan is er niks aan de hand. Gaat ie via de slede, dan krijgen we dus al deze problemen.

Hier heb ik me dus helemaal rot naar gezocht. De slede ligt nu in de prullebak, dus als iemand die nog wil hebben... Met een 13 en 20 Gb schijf doet ie het wel goed.

Wel gigantisch vreemd, zo'n slede zou toch alleen maar de draadjes door moeten verbinden??? Daar zit toch verder niks van intelligentie of wat dan ook in? Maargoed, het probleem lijkt zo opgelost te zijn.

Bedankt voor alle hulp i.e.g.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 12:43:
Is het overigens normaal dat FDISK een 80 Gb schijf ziet als een 12 Gb schijf, maar dat na partitioneren van deze 12 Gb + formateren wel 80 Gb aanwezig is???
Had dit precies hetzelfde met m'n 80 Gig Maxtor.
Het is natuurlijk niet normaal maar ik ga ervan uit dat ze toen nog niet van dergelijke grote schijven uitgingen toen Fdisk geschreven is.
Pagina: 1